جدل کلامی وزیر بهداشت با قاضی‌پور و محجوب در مجلس شما بنده را به چاه انداختید!

روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخگویی به سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه با این مضمون که «چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور مجوز واردات داده‌اید؟» و سوال علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مورد علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس حاضر شد که این پرسش و پاسخ با حاشیه‌هایی درباره بدهی‌های تامین اجتماعی به حوزه درمان و نیز استفاده از محصولات تولید داخل در حوزه بهداشت و درمان همراه شد.
نماینده مردم ارومیه در توضیح سوال خوب با بیان این ادعا که وزیر بهداشت و درمان نابودی تولید داخلی را دنبال می‌کند، گفت: حمایت از کالای ایران خط قرمز ماست. جای شرم دارد به جای حمایت از تولیدکنندگان صافی دیالیز، چند میلیارد بدهی‌شان به تولیدکنندگان را باز پرداخت نمی‌کنند و حتی کالای خارجی وارد می‌کنند. آقای وزیر از بین بردن سرمایه‌های داخلی چه افتخاری دارد؟ این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چند کارخانه داخلی سالانه ۱۲.۵ میلیون صافی دیالیز تولید می کند اما «وزیر وارداتی» به فکر تولید نیست. هر جا نشسته است گفته «من باید به فکر سلامتی بیمارانم باشم نه حمایت از کالای داخلی» البته طبیعی است وقتی شما خودتان نماینده برند لنز آمریکا  که سهام آن در اختیار صهیونیست‌ها است، هستید، تولید کالای ایرانی در چشمتان بی ارزش است. قاضی‌پور در ادامه مدعی شد: مشاور امور دیالیز شما درخواست واردات یک میلیون دیالیز چینی را داد اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مخالفت کرد و اجازه واردات آن را نداد. صافی‌های چینی آسیب‌های جدی به بیماران زده است. شما که تا این حد بر سر جان مردم قسم می‌خورید چرا سلامتی مردم را با صادر کردن مجوز واردات دیالیزهای چینی به خطر انداخته‌اید؟ وی آغاز فعالیت کارخانجات تولید صافی دیالیز در کشور را موجب کاهش قیمت چشم‌گیر دیالیزهای وارداتی به کشور دانست و افزود: به محض آغاز تولید دیالیز در ایران قیمت دیالیزهای وارداتی به ایران به نصف و حتی به کمتر از نصف کاهش یافت و حتی وزیر وارداتی در پی شکستن کمر تولیدکنندگان دیالیز داخلی است. آیا شما پیرو مقام معظم رهبری در مسئله حمایت از کالای ایرانی هستید؟ نه، شما خدمتگزار واردات هستید. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بار دیگر با بیان نقل قولی از سید حسن قاضی‌زاده هاشمی مدعی شد: شما در کمیسیون بهداشت و درمان به تولیدکنندگان نسبت «دزد» دادید کارگران ایرانی و تولید ملی ناموس من هستند و هر کس به آنها تهمت دزدی بزند بنده هم می گویم خودت شاه دزدی. وی در پایان تاکید کرد: اجازه نمی دهیم تولیدی که با این همه زحمت سرپا ایستاده است توسط چهار نفر دلال به زمین بخورد. فراکسیون کارگری مجلس رسما اعلام می‌کند از هزاران کارگر تولید کننده دیالیز حمایت می‌کند. بنده را هم با شکایت از قوه قضائیه نترسانید. قبل از شما هم همکارانتان از بنده شکایت کردند حاضرم به خاطر تولید ملی و کارگر ایرانی شلاق بخورم و حتی اعدام شوم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پاسخ به قاضی‌پور با بیان اینکه میزان واردات صافی دیالیز در پنج سال گذشته کمتر از مجوز قانونی این وزارتخانه بوده، گفت که نباید به اسم حمایت از تولید داخل، جنس کم کیفیت را به دو برابر قیمت خریداری کنیم. وی اظهار کرد: مواد اولیه این صافی‌ها از خارج از کشور می‌آید و آنچه مهم است فایبرهایی است که در صافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سم را تصفیه می‌کند. کسی که کلیه‌اش از کار افتاده باید با استفاده از کلیه مصنوعی سموم را تصفیه کند. ما در این زمینه تولیدی نداریم و این همان سرهم کردن و صنعت مونتاژ است ولی ما آن را به عنوان تولید داخل قبول کردیم. وی اضافه کرد:‌ در حال حاضر دو شرکت داخلی سه میلیون و ۶۰۰ هزار صافی را تولید می‌کنند در حالیکه مصرف ما در سال ۴.۵ میلیون عدد است. ضمن اینکه ۲۸ درصد بازار کشور دست بخش خصوصی و مابقی دست ماست. وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو، تجهیزات و درمان تنش و التهابی وجود ندارد، یادآور شد: شعار امسال حمایت از تولید داخل است و کسی نباید از آن سوءاستفاده کند و جنس کم کیفیت را به دو برابر قیمت بفروشد. ما که ثابت کرده‌ایم طرفدار حمایت از داخل هستیم و به همین خاطر انقلاب کردیم و چهل سال عمرمان را گذاشتیم اما تولید داخل در واقع تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتهاست که به معنی ثروت‌آفرینی و ارزآوری برای کشور است. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۲۰ میلیون صافی دیالیز مورد استفاده قرار گرفته در حالی که کمتر از ۵۰۰ هزار عدد وارد شده، ‌اظهار کرد: من می‌توانم طبق قانون ۱۰ درصد از این نیاز را از خارج وارد کنم در حالی که تا الان کمتر از سه درصد از خارج وارد شده است اما مشکل آنجاست که بخش خصوصی علاقه‌ای ندارد تولید داخل را با دو برابر قیمت بخرد و اگر بخواهیم این اجبار را ایجاد کنیم انحصار و ظلم به جیب مردم است. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تفاوت قیمت بهترین برند خارجی با تولید داخل ۲۵ میلیون دلار است، گفت:‌ این به این معناست که ما سالانه می‌توانیم دو تا سه هزار ماشین دیالیز وارد کشور کنیم البته به دنبال تشویق دو شرکت دیگر جهت تولید فایبر هستیم اما تا الان تولیدات داخل در این حوزه کیفیت برتر نداشته و از سال ۸۰ که تولید آن شروع شده هیچ بازاری پیدا نکرده است. ما می‌خواهیم به اسم حمایت از تولید داخل چیزی مثل ایران خودرو را در هر حوزه ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه مسیر طی شده از سوی وزارت بهداشت در این حوزه مسیر قانونی و درستی بوده، تصریح کرد: وقتی تولیدکننده حاضر نیست قیمت را پایین بیاورد ما هم با قیمت پایین و کیفیت بهتر همان کالا را وارد می‌کنیم.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به صحبت‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، گفت: اینجا مجلس شورای اسلامی است و من به عنوان وزیری که منتخب شما هستم می‌گویم اگر هم نیستی باید نشان دهی عصاره فضائل ملت هستی. مردم ارومیه شان‌شان بالاتر از این است که شما اینجا به وزیر تهمت بزنید. وی افزود:‌ من همین جا از رئیس قوه قضاییه می‌خواهم به این تهمت‌ها رسیدگی کند. این آقا دفعه اولش نیست این حرف‌ها را می‌زند. یا او راست می‌گوید و من حق ندارم وزیر باشم و جایم پشت میله‌های زندان است یا او دروغ می‌گوید و جایش پشت میله‌های زندان است. قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: رفتار ما باید اسلامی باشد، ما متدین و مسلمان هستیم و نباید هر حرفی که دهان‌مان باز می‌شود را مطرح کنیم. من و بقیه وزرا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم، چطور رفتار کرده‌اید که همه رسانه‌ها جور دیگری می‌گویند. کسی باورش می‌شود من حقوق دانشگاه را می‌گیرم در حالی که با یک عمل پیوند چشم نیم ساعته ۱۰ برابر این حقوق را در یک روز کسب می‌کنم اما آمده‌ام که برای کشورم کار کنم. من از خانواده شهدا خجالت می‌کشم که این حرف‌ها مطرح می‌شود. وی اضافه کرد: شما (نماینده ارومیه) از عده‌ای افراد حداقل طلبکار دفاع می‌کنید که قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌کنند،‌ این نکبت است و نه نظارت و انتظار دارید من جواب ندهم. ما آمده‌ایم کار کنیم و خدمت کنیم.


علیرضا محجوب نیز در توضیح سوال خود گفت: با وجود اینکه فقط ۷ درصد از حق بیمه برای درمان قابل هزینه است، مصادره اموال بیمه‌شدگان با چه مجوزی صورت می‌گیرد؟ آیا مطالبه ۹ درصد محل سود سپرده‌ها و سرمایه و اعتبارات بانکی صحیح است؟ چرا دولت از پرداخت سه درصد از سهم مشارکت دولت، مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی خودداری می‌کند؟ وی افزود: چرا وزارت بهداشت از پرداخت سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی خودداری می‌کند؟
سیدحسن قاضی زاده هاشمی نیز در پاسخ به این سوال عنوان کرد: در ابتدا به خاطر عصبانیت از این تریبون عذر می‌خواهم. تاکنون نه شرکت داشتم و نه دنبال واردات و تجیهزات بودم، صرفاً به دنبال تحصیل رفتم و به دنبال این بودم که یک کار را درست انجام دهم بهتر از ۱۰ کار غلط است. اگر لحنم در امر به معروف و نهی از منکر، تند بود عذرخواهی می‌کنم. وی افزود: این سوال به من ربطی ندارد. کسی اموال بیمه‌شدگان را مصادره نکرده است. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس اظهار کرد: مجلس تصمیم گرفت که سازمان تامین اجتماعی موظف شود هزینه‌های درمان را به حسابی واریز کند که فقط برای بخش سلامت هزینه کند. وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی سال‌های ابتدایی انقلاب به عنوان سازمانی موفق زیر نظر وزارت بهداشت بود اما به وزارت تعاون واگذار شد و امروز کارنامه‌اش نزد ملت است. وی یادآور شد: ما بسیار خوشحال می‌شویم اگر دولت بدهی‌هایش را به حوزه سلامت بدهد. در روستاها با این که حق بیمه را سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد، وزارت بهداشت خدمات می‌دهد. قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: مجلس در قانون بودجه سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرد تمامی سهم درمان را از حق بیمه در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور به عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمرکز کند و مجددا به سازمان تامین اجتماعی دستور داده شد این منابع را تامین کند. لذا این منابع و چگونگی هزینه کرد آن به وزارت بهداشت ارتباطی ندارد.
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: قصد شما وصول مطالبات‌تان است. البته کسی شما را به خاطر این موضوع تقبیح نمی‌کند. اما هزینه‌های درمان طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است.
در ادامه قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: مجلس می‌تواند تحقیق و تفحص کند تا حقیقت معلوم شود. سال ۹۱ با مجلس چه کردید؟ ارز از هزار تومان به سه هزار تومان رسید. اختلاف قیمت شدیدی برای دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شد. وی خطاب به محجوب گفت: وزارت رفاه دست شما بود. امضای شما پای آن است. شما ما را در این چاه انداختید. اگر می‌دانستم حمایت نمی‌کنید وارد میدان نمی‌شدم. قاضی‌زاده اظهار کرد: یک سال است پول پرستار و پزشک را ندادم. من فروشنده خدمات هستم مگر مجبورید از من بخرید! وقتی وارد بیمارستان دولتی می شوید باید خدمات را با قیمت من خریداری کنید. وی خطاب به محجوب خاطرنشان کرد: من شما را نماینده قشر کارگر نمی‌دانم. کارگران کسانی هستند که امروز حقوق نگرفته‌اند و امروز در معادن کشته می‌شوند. من در تمام دوره‌ها به آقای محجوب رای داده‌ام اما از این به بعد رای نخواهم داد.
در ادامه علیرضا محجوب خطاب به وزیر بهداشت گفت: اتهام، اتهام است. فحاشی، فحاشی است. هتاکی، هتاکی است. چطور در قسمت قبل انتقاد کوچک آقای قاضی‌پور را برنتافتید؟ من به شما توهین نکردم اما شما مرتباً به بنده توهین می‌کنید. نماینده مردم تهران همچنین نسبت به سکوت هیات رئیسه مجلس در برابر توهین‌های وزیر بهداشت اعتراض کرد. وی ادامه داد: ما در بسیاری از انتقادات در مورد سازمان تامین اجتماعی و درمان با شما هم نظر هستیم. وی خطاب به قاضی زاده گفت: امیدوارم به این غرور خاتمه دهید و با غرور با مردم صحبت نکنید. باید در مقابل نمایندگان خاضع باشید و گردن کج کنید. در منش‌تان تجدیدنظر کنید.
در پایان نمایندگان مجلس پس از استماع اظهارات قاضی زاده هاشمی، از پاسخ وزیر بهداشت به سوال قاضی‌پور قانع شدند. نایب رئیس مجلس بعد از اعلام قانع شدن محجوب از پاسخ‌های وزیر بهداشت خطاب به قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه صحبت‌های شما درباره مجلس درست نبود گفت: اگر قوانین به درستی اجرا می شد، شاهد هرج‌ومرج و گرفتاری‌ها در حوزه بهداشت نبودیم.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان: حمله به سوریه بدعتی بسیار زشت در روابط بین الملل است سه هفته مانده به ضرب‌الاجل آمریکا، وزرای خارجه اروپا از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران امتناع کردند جدل کلامی وزیر بهداشت با قاضی‌پور و محجوب در مجلس شما بنده را به چاه انداختید! علیرضا صدقی تجمیع ناممکن‌ها! «ابتکار» در گفت وگو با اعضای کمیسیون امنیت ملی آینده برجام را بررسی کرد شطرنج برجام در انتظار حرکت آمریکا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از صدورمجوز استفاده از فاینانس برای احیای دریاچه خبر داد قائم‌مقام نمایشگاه کتاب خبر داد آغاز ثبت نام بن‌ کتاب دانشجویی از ۳۰ فروردین در جلسه هم اندیشی مدیران رسانه با نمایندگان مجلس بررسی شد اولویت های بهارستان برای دنیای رسانه ظریف در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو: متعهد به ایجاد یک منطقه اکو قدرتمند و مرفه هستیم به بهانه 29فروردین «روز ارتش » ، خانواده‌های ارتشی از قوانین، دلهره‌ها و زندگی خاص‌شان گفتند جهانگیری در دیدار نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس: عزم جمعی و وفاق ملی زمینه ساز حل مشکلات کشور است عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آنقدر روحانی در قم داریم که می‌توانند یک قاره را اداره کنند حمایت ازکالای ایرنی، نقشه راه سال1397