نامزدهای اصول‌گرا وحدت را نپذیرفتند ائتلاف بر سر انشقاق

همدلی| معرفی فهرستی 14نفره از سوی جمنا برای این تشکل دردسرساز شده؛ قبل از آنکه این فهرست منتشر شود، تصویری که از جمنا منتشر می‌شد این بود که کاندیداها و شخصیت‌های اصول‌گرا به خاطر اختلافات هنوز نتوانسته‌اند به جمع‌بندی برسند. اما انتشار این فهرست کار را تمام کرد. آن‌گونه که پیداست اختلافات آنقدر عمیق است که ائتلافی در کار نیست. به خصوص آنکه جمنا ساز و کار معرفی شده خود را نپذیرفته و با لابی بعضی گروه‌ها و چهره‌ها مجبور شده 4نفر را به لیست 10 نفره خود اضافه کند. از جمله این افراد مصطفی میرسلیم است که زودتر از دیگران حضورش در ریاست جمهوری را اعلام کرد.
ائتلاف پایان یافت
همه اخبار ضد و نقیض بود. قرار بود 10نامزد اصول‌گرا از سوی جمنا برای رقابت درون‌گروهی معرفی شوند. مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جمنا هم اطلاع داد که تشکل مبتوعش وارد مذاکره با کاندیداها شده. اما فهرستی 14 نفره معرفی شد. فعالان سیاسی اصول‌گرا بعد گفتند این فهرست نهایی و رسمی نیست. یک عضو جمنا هم اعلام کرد که نامزد نهایی فروردین معرفی می‌شود. سایت خبری انتخاب درباره انتخاب 10 نفر با نامزدهای اصطلاحاً بالقوه خود به جمع‌بندی برسد. انشقاق آنقدر زیاد بوده که 4نفر بیشتر از لیست موعود معرفی شدند. این سایت می‌نویسد علت اضافه شدن این چهار نفر را باید در موتلفه جست. به نوشته انتخاب ظاهرا مصطفی میرسلیم نتوانسته آرای لازم را برای حضور در لیست 10 نفره به دست بیاورد به همین خاطر موتلفه دست به کار شده تا نامزد خود را که بسیار زودتر وارد گود انتخابات شده از دیگر نامزدها عقب نماند.
این سایت همچنین خبر می‌دهد علی نیکزاد که نامش در بین 10نامزد نهایی نبوده عزم کرده در انتخابات شرکت کند. رستم قاسمی نیز عزمی راسخ  برای حضور در رقابت اردیبهشت ماه دارد. الیاس نادران نیز به خاطر اظهار نظرها و تحرکات اخیرش بعید نیست وارد انتخابات شود. زریبافان هم در زمره کسانی قرار دارد که برای کاندیداتوری جدی شده است. . سعید جلیلی در آستانه انتخابات به فکر قشر مستضعف افتاده و روستاگردی‌هایش را البته همراه با نهضت انداختن عکس و سلفی ادامه می‌دهد. محمد باقر قالیباف هم با رسانه خودش مصاحبه کرده و وعده سه برابر کردن یارانه را داده است. این وسط سید ابراهیم رئیسی هم در حال تست فضا برای انجام بزرگترین ریسک زندگی سیاسی خود  است.


عصبانیت قالیباف از قرار گرفتن نام جلیلی در فهرست
انتخاب در جای دیگری نوشته که گلایه‌های قالیباف از سطح خصوصی فراتر رفته و حالا در رسانه‌های عمومی بیان می‌شود. روزنامه صبح نو که از جمله رسانه‌های قالیباف به شمار می‌آید، در سرمقاله خود تیغ نقد بر روی «جمنا» کشید و نشان داد اختلاف‌ها بیش از آن است که حتی تصور می‌شد. در این سرمقاله آمده است: « تجربیات انباشته اصول‌گرایی در انتخابات مختلف و آثار منفی برخی سهم‌خواهی‌ها پشتوانه این سازوکار بوده و در نتیجه عقل جمعی را جایگزین تعصبات و فشارهای حزبی کرده است.» در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «اینکه جبهه متحد پس از گذشت چند هفته با عدول از قرار نخستین ناگهان 14 نفر را به‌جای 10 نامزد معرفی می‌کند، جلوه‌ای از سهم‌خواهی‌های پشت صحنه و تداوم خصلت‌های قبیله‌گرایانه گذشته است. حال آنکه در مرامنامه این جبهه بر «مشارکت پذیری؛ جمع‌گرایی و پایبندی به عقل جمعی در تصمیم‌گیری و اقدام» و «عبور از دسته‌بندی‌های تفرقه آمیز قبیله‌ای » تاکید شده و همه اعضا به آن رای داده‌اند.»
انتخاب درباره گلایه‌های قالیباف از جمنا می‌نویسد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که تیم قالیباف اصول‌گرایان جمنا را متهم به «قبیله‌گرایی» می‌کند درگیری‌های درونی این گروه‌ها خصوصا اصول‌گرایان سنتی است. همان‌ها که توانستند عدد 10نفره لیست را به 14 نفر بالا ببرند. چرا که میرسلیم و محسن رضایی نتوانسته بودند در میان 10 نفر جای بگیرند. اما نکته قابل توجهی که قالیباف و تیم او را خشمگین کرده، بالاتر قرار گرفتن نام جلیلی از آقای شهردار است. به عبارت دیگر قالیباف معتقد است که اصولا جلیلی با عدم پذیرفتن شروط «جمنا» نباید در این لیست برای رای‌گیری حضور پیدا می‌کرد. اما فشارهای گروه‌ها و افراد به خاطر از دست ندادن پایگاه رای جلیلی موجب شد که «اصول‌گرایان از «اصل اولیه» خود کوتاه آمده و جلیلی را هم به کاندیداها اضافه کنند.»
نباید نردبانی که از آن بالا رفتند را بیندازند
حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی در انتقاد به جدایی برخی چهره‌های اصول‌گرا از جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: برخی اصول‌گرایان نباید نردبانی را که روزی از طریق آن بالا رفتند روی زمین پرتاب کنند چراکه این اقدام نه به صلاح خودشان و نه به صلاح اصول‌گرایان کشور است. این عضو جبهه پایداری گفته: در دوره قبل انتخابات عدم‌اتحاد مانع از حصول نتیجه موردنظر اصول‌گرایان شد اما در این دوره از انتخابات از چندین‌ماه گذشته جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشکیل شد که متشکل از گروه‌های خاص بوده به این معنا که تنها از یک طیف خاص انتخاب نشده‌اند و هدفشان هم فقط به این ختم نشده که برای مباحث انتخاباتی برنامه‌ریزی کنند، بلکه قرار بوده که بعد از برگزاری انتخابات نیز فعالیت این جبهه تداوم داشته باشد تا برای رفع مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود داشته و برای دغدغه‌‌های مقام معظم رهبری تدابیری بیندیشند. وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل این جبهه این بوده که یک اتحاد و انسجامی بین نیروهای ولایی ایجاد کند تا تشتت آرایی که در دوره‌های قبل انتخابات داشتیم برطرف شود و جلساتی هم در این زمینه داشته‌اند تا بین حدود 60نفری که از بین طیف اصول‌گرایان برای حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند، وفاق ایجاد کند.
موسوی‌لارگانی در رابطه با جدایی چهره‌های اصول‌گرا از جمنا تصریح کرد: البته به نظر بنده برخی از این جدایی‌ها یا منفک‌شدن گروه‌ها از نیروهای ولایی و جبهه اصول‌گرایان حساب شده است، چراکه عده‌ای سعی می‌کنند بین گروه‌های اصول‌گرا اختلاف ایجاد کنند تا بتوانند به نتیجه موردنظرشان برسند و اگر ما به‌جای یک گروه منسجم به چند گروه تقسیم شویم با اینکه هر کدام از کاندیداها یک تعدادی رای برای خود دارند اما این روند به‌طور قطع به شکست اصول‌گرایان منتهی خواهد شد.
وی یادآورشد: افرادی همچون آقای سعید جلیلی و آقای احمدی‌نژاد نباید فراموش کنند که اگر امروز جایگاهی دارند به‌واسطه حمایت اصول‌گرایان از آنها ایجاد شده است بنابراین نباید نردبانی که روزی از طریق آن بالا رفتند را روی زمین پرتاب کنند چراکه این اقدام نه به صلاح خودشان و نه به صلاح اصول‌گرایان کشور است.
این عضو فراکسیون ولایت تاکید کرد: اصول‌گرایان اگر دلسوز نظام و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری هستند و می‌خواهند ایشان بیشتر از این آزار نبینند باید اتحاد و انسجام را حفظ کنند و روی یک یا دو نفر که هم توانمندی اداره کشور را دارد و هم برنامه داشته باشد به اجماع برسند که بعد از روی کارآمدن با عملکردش اصول‌گرایی را زیرسوال نبرد.وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده اگر قرار باشد در آستانه برگزاری انتخابات جامعتین به یک طرف بروند آقای سعید جلیلی به یک طرف و جبهه مردمی انقلاب هم به یک طرف برود نتیجه‌ای جز شکست برای اصول‌گرایان به‌همراه نخواهد داشت.