تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با نظر منفی نمایندگان منتفی شد زور‌« لابی» بر شفافیت چربید

همدلی| معصومه معظمی: پس از اینکه نمایندگان تهران و اعضای کمیسیون امید طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را به دلیل تخلفات انجام شده در فروش املاک نجومی و تغییر کاربری املاک و فروش بیش از حد و غیر اصولی تراکم در مجلس شورای اسلامی کلید زده‌اند، تاکید داشتند که تا شفاف‌سازی موضوع از پای نمی‌نشینند و قصد شفاف‌سازی و رفع ابهام در افکار عمومی دارند. ولی رفته‌رفته کار برای آنها سخت‌تر شد و برخی متقاضیان تفحص از شهرداری از تلاش شهرداری و فشارهای خارج از مجلس برای منتفی کردن این تفحص خبر دادند، تا جایی این ماجرا جدی شد که با وجود اعلام گزارش قوه قضاییه و پذیرش خود شهردار تهران درباره 120مورد تخلف املاک نجومی و بررسی پرونده این تخلفات در قوه قضاییه و قرائت گزارش آن از طریق صدا و سیما به مردم، روز گذشته لابی‌های سنگین شهرداری برای منتفی کردن این تفحص نتیجه داد و نمایندگان رد تفحص از شهرداری رای به دادند. براساس شنیده‌ها و شواهد قرار است شهردار تهران در آینده نزدیک برای انتخابات ریاست جمهوری 96 به رقابت با رئیس جمهور وقت بپردازد. گفتنی است قالیباف طی دوره‌های مختلف برای انتخابات ریاست جمهوری، خود را در معرض رای مردم قرار داده است و هر بار با نه مردم مواجه شد و حسن ختام این ماجرا داستان مناظره روحانی و قالیباف در سال 92 بود که روحانی با جمله دستور قالیباف برای«حمله گازانبری» به دانشجویان در کوی دانشگاه تهران او را از دور رقابت‌ها حذف کرد.
روز گذشته طرح تحقیق و تفحص، با ۱۳۲رای موافق، ۹۰رای مخالف، ۵رای ممتنع از مجموع ۲۳۰نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، منتفی شد و از دستور کار مجلس خارج شد.
پیش از این کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضرورت انجام این تحقیق و تفحص را رد کرده بود و روز گذشته نیز سخنگوی این کمیسیون گزارش خود را در این رابطه ارائه کرد.
محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس نیز به‌عنوان نماینده متقاضیان این طرح تحقیق و تفحص به‌مدت ۱۰دقیقه در ضرورت تصویب این طرح صحبت کرد.


وی گفت: این تحقیق و تفحص سه محور دارد یکی مربوط به چگونگی تملک املاک واقع در طرح‌ها و واگذاری آنهاست، دیگری در خصوص چگونگی اجرای پروژه‌های مشارکتی تهران و سومین محور در خصوص نحوه تغییر کاربری‌هاست.
وی افزود: شهرداری از ابتدای طرح تحقیق و تفحص واکنش غیر متعارفی از خود نشان داد و لابی‌ها و مذاکراتی را با همکاران آغاز کرد که همین امر، عزم ما را برای دنبال کردن تحقیق و تفحص راسخ‌تر کرد، زیرا اگر مسئله‌ای وجود نداشت، شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‌کرد.
وی با اشاره به تصویری از برخی مناطق شهر تهران که پیش از این فضای سبز بوده و اکنون تبدیل به ساختمان و برج شده گفت: تغییر کاربری‌ها در شهر تهران به گونه‌ای است که تنفس در شهر غیر ممکن شده و بسیاری از فضاهای سبز به ساختمان تبدیل شده‌اند. در همین راستا درآمد شهرداری از محل فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها ۵۰درصد افزایش یافته است. پس از این سخنان موضوع از طرف لاریجانی به رای گذاشته شد، ولی از طرف نمایندگان رد شد.
علیرضا رحیمی، نماینده تفحص‌کننده از شهرداری تهران در توضیح دلایل منتفی شدن این تحقیق به همدلی گفت: تلاش‌هایی از قبل برای منتفی کردن و به انحراف کشیدن مسیر تفحص در جریان بود. البته نمایندگان متقاضی تفحص هم سعی داشتند مسیر انحرافی که برخی می‌کوشیدند به وجود آورند، علنی نشود تا تفحص دچار حاشیه نشود و به صورت حرفه‌ای انجام شود و اعضای کمیسیون عمران هم زیر سوال نروند.
 نماینده تهران در مجلس ادامه داد: وقتی این تفحص در کمیسیون عمران رد شد، دلایل آن از نظر متقاضیان تفحص زیر سوال بود و در جلسه‌ای که قرار بود قالیباف در آن حضور داشته باشد، بدون اطلاع قبلی در آن جلسه حاضر نشد و آن جلسه به رای‌گیری و رد تفحص در حاشیه صحن منجر شد نه در کمیسیون مربوطه.
رحیمی افزود: این‌ موارد مقدماتی بود که باعث شد تفحص از شهرداری در دستور کار صحن قرار بگیرد و زمانی که گزارش کمیسیون منتشر شد، طی 3 الی 4 روز گذشته تلاش شهرداری تهران و فشارهایی خارج از مجلس، به شدت برای منصرف کردن نمایندگان تفحص کننده اعمال شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بخش دیگر ماجرا این است که در آستانه انتخابات برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وقتی چند نوبت نامزدی را تجربه کرده‌اند و از طرف مردم نتیجه نگرفته‌اند، سعی می‌کنند پرونده‌های موجود را در جاهای مختلف پاک‌سازی کنند و با پرونده روشنی وارد فضای انتخابات شوند. بنابراین اگر آقای قالیباف این فرض را هم درنظر می‌گرفت باید اجازه می‌داد تحقیق و تفحص از شهرداری انجام شود و بعد از طی مسیر تفحص، با پرونده‌ای پاک‌تر وارد فضای انتخابات شود تا برای افکار عمومی قابل قبول‌تر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اسنادی درخصوص تخلفات شهرداری تهران در اختیار داشتید که به رئیس مجلس ارائه کنید؟ گفت:آقای لاریجانی وارد جزئیات موضوع نشدند و آیین‌نامه هم برای متقاضیان تفحص تنها 10 دقیقه زمان درنظر گرفته است. معتقدم اگر این زمان بیشتر بود تا تفحص کنندگان بتوانند دلایل خود را منسجم‌تر بیان کنند و از تفحص دفاع کنند، قطعا به نتیجه بهتری می‌رسیدیم.
عضو فراکسیون امید تصریح کرد: درصد رای موافق و مخالف تفحص از شهرداری تهران، اختلاف 4درصدی بود، بنابراین انسجام بیشتر بین آنها می‌توانست نتیجه را بهتر کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: بخشی از تخلفات شهرداری در حوزه املاک است و حداقل 120مورد تخلف در این باره را قالیباف پذیرفته است و قوه قضاییه و دادستان کل کشور در تلویزیون به مردم درباره این تخلفات گزارش داده است. در حوزه واگذاری املاک، تغییر کاربری‌ها و قراردادهای مشارکتی اسناد و مدارک تخلفات موجود است و به دلیل زمان کوتاه قانونی نتوانستیم این اسناد و مدارک را در صحن به رویت همه نمایندگان برسانیم.
این عضو متقاضی تفحص از شهرداری تهران تاکید کرد: تحقیق و تفحص برای رسیدن به این اسناد و مدارک است و شفاف‌سازی است و نباید برای انجام تفحص اول اسناد ارائه داد. بنابراین بابت اتفاق رخ داده بسیار متاسفم، چرا که سوالات و ابهامات افکار عمومی همچنان به قوت خود باقی است و مطالبات بدون پاسخ ماند. هرچند معتقدم تحقیق و تفحص از شهرداری موضوعی است که همچنان جای مطرح شدن دارد. عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه ممانعت از انجام تفحص به این معناست که آقای قالیباف حرف و عملش با هم همخوانی ندارد، گفت: آقای شهردار در جلسه کمیسیون عمران بارها گفته بود که طرفدار شفاف‌سازی هستیم و سایت‌های شهرداری اطلاعات شهرداری را منعکس می‌کند و من به مردم پاسخگو هستم، ولی تلاش‌هایی که برای منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری انجام شد، نشان داد که قطعا بین حرف و عمل ایشان برابری وجود ندارد.
البته علی مطهری، نایب رئیس مجلس در این باره در گفت‌وگو با همدلی گفت که از لابی‌های انجام شده اطلاعی ندارد.نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: من از لابی‌های صورت گرفته در این باره اطلاعی ندارم و  نمی‌دانم آیا در این زمینه تخلفی صورت گرفته یا خیر. بنابراین اول باید این ادعا ثابت شود.
وی همچنین تصریح کرد: تحقیق و تفحص حق نمایندگان است و پذیرفتن یا رد آن هم بستگی به نظر دیگر نمایندگان دارد. اگر واقعا اعمال نفوذی درباره رد تفحص صورت گرفته و تخلفی در این باره انجام شده است، باید اسناد و مدارک آن به مجلس ارائه شود.همچنین فریده اولاد قباد، دیگر نماینده متقاضی تفحص از شهرداری در این باره به همدلی گفت که برخلاف ادعای برخی، تحقیق و تفحص از شهرداری در راستای انجام وظیفه نظارتی مجلس بوده است و به هیچ وجه جنبه سیاسی نداشته است.
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: در منتفی شدن این تحقیق و تفحص عوامل زیادی دخیل است، مثلا شرایط حاکم بر مجلس و دیدگاه‌های متفاوت نمایندگان و اینکه برخی تصور می‌کردند در این تحقیق و تفحص عوامل سیاسی دخیل بوده‌اند، باعث منتفی شدن این تفحص شد و نمایندگان به آن رای ندادند.
نماینده تهران ادامه داد: من به عنوان یکی از امضا کنندگان این تفحص اعلام می‌کنم که هیچ هدف سیاسی در این تفحص وجود نداشت و همان‌طور که به دنبال تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان هم هستیم، به دنبال شفاف‌سازی و رفع شائبه‌های ایجاد شده در جامعه بوده‌ایم.عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: با توجه به رسالت خطیر قانون‌گذاری که نمایندگان بر عهده دارند، و نظارت نیز بخشی از این وظیفه است، ما تفحص کنندگان از شهرداری به دنبال شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی در جامعه بودیم. چرا که مردم از ما توقع نظارت بر مفاسد اداری، اقتصادی و رانت‌هایی را دارند که ممکن است اتفاق بیفتد.
 اولادقباد تاکید کرد: مجلس باید به افکارعمومی پاسخگو باشد، ما نمایندگان تهران که از تفحص کنندگان شهرداری بودیم وظیفه نظارتی خود را انجام داده‌ایم و سایر نمایندگانی که با رای منفی خود مانع از انجام تحقیق و تفحص از شهرداری شدند، باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.محمدجواد فتحی هم دراین باره با تاکید بر اینکه برخی این تفحص را سیاسی قلمداد می‌کردند، در حالی که حرکت خودشان در منتفی کردن تحقیق و تفحص جنبه سیاسی داشت، به همدلی گفت: ما نمایندگان تفحص کننده از شهرداری تهران همان افرادی هستیم که به تفحص از نیشکر هم رای داده‌ایم. به نظر شما معضلات شهرداری تهران مهم‌تر است یا مشکلات نیشکر هفت‌تپه و مس سرچشمه؟
این نماینده تهران تاکید کرد: معتقدم نمایندگان نسبت به تفحص به عنوان مهم‌ترین ابزار نظارتی مجلس باید حساس باشند و از تفحص‌ها با روی گشاده استقبال کنند و جلوی انحرافات را بگیرند.
این نماینده متقاضی تفحص از شهرداری تهران با بیان اینکه در آینده نه چندان دور، مشکلاتی که از فروش تراکم در حد مجاز و تغییر کاربری‌ها ایجاد می‌شود، قطعا کمتر از حادثه پلاسکو نخواهد بود، گفت:  نگرانم که این اتفاق رخ دهد و مجلس شرمنده شود که چرا وقتی با انجام یک تحقیق و تفحص می‌توانست جلوی یک فاجعه دیگر را بگیرد کوتاهی کرده است و با نگاه و عینک سیاسی مانع از انجام آن شده است.این نماینده حقوق خوانده مجلس در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این تفحص دغدغه نمایندگان تهران بوده است و دغدغه سایر نمایندگان نبوده که به آن رای نداده‌اند، گفت: مشکلات شهر تهران فقط نباید دغدغه نمایندگان تهران باشد و بسیاری از نمایندگان شهرستان‌ها که به تهران آمده‌اند در شمال شهر تهران و بهترین مناطق مستقر شده‌اند، پس نمی‌توانند بگویند که دغدغه شهر تهران را ندارند و به این دلیل به تحقیق و تفحص از شهرداری رای نداده‌اند، چون دغدغه آنها نبوده است.
وی ادامه داد: وقتی اعتبارنامه نماینده‌ای تصویب می‌شود دیگر نماینده محلی نیست و حق دخالت و اظهارنظر در همه امور کشور را خواهد داشت و در برابر همه امور کشور و همه مردم مسئول است. بنابراین رای نیاوردن تفحص از شهرداری تهران بسیار باعث تعجب بود و به نظرم لابی‌های سنگینی که صورت گرفت و فضای سنگین ایجاد شده بود، مانع از انجام آن شد.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: فضای سنگینی بر جلسه صحن حاکم بود. وقتی با نمایندگانی که از ابتدای قرائت گزارش 4-4 می‌گفتند و با انجام تفحص مخالفت می‌کردند، صحبت کردم و پرسیدم دلیل مخالفت شما با این تفحص چیست، آنها گفتند چون قالیباف خوب کار کرده است، موافق نیستند. من هم به آنها پاسخ دادم، تفحص به دلیل بد عمل کردن کسی نیست، بلکه فقط به منظور شفاف‌سازی است و برای جلب اعتماد قرار است انجام شود.
 این نماینده تفحص‌کننده از شهرداری تهران افزود: این  تفحص فرصتی بود که متاسفانه نمایندگان آن را بر باد دادند. امیدواریم خسارتی که ناشی از این تعلل به تهران قرار است وارد شود، سنگین نباشد و نمایندگان مخالف تفحص بتوانند به جامعه پاسخگو باشند.
همچنین‌ هاشم‌زایی دیگر نماینده تهران نیز در این باره به همدلی گفت: مجلس به این تفحص رای مثبت نداد، چون تفحص از شهرداری تهران از طرف نمایندگان تهران رقم خورده بود و تنها چند نفر از نمایندگان حوزه‌های دیگر متقاضی این تفحص بودند. عضو دیگر فراکسیون امید افزود: البته درباره لابی‌های انجام شده نمی‌توانیم مدعی شویم که تاثیری نداشته است، ولی حساسیتی که نمایندگان تهران در این باره داشته‌اند به این دلیل است که مبتلابه هستند و از طرف نمایندگان شهرستان‌ها این دغدغه وجود ندارد. ‌هاشم‌زایی خاطرنشان کرد: البته معتقدم  نگاه‌های سیاسی در رد تفحص از شهرداری تهران دخیل بوده است و اگر این تفحص رای می‌آورد به نفع شهردار تهران و شهرداری بود.
وی افزود:  تفحص‌کنندگان قصد مچ‌گیری نداشتند و به دنبال شفاف‌سازی بودند و موضوعی که در افکار عمومی و  جامعه درباره واگذاری تراکم و املاک نجومی مطرح شده است به واسطه این تفحص می‌توانست شفاف‌سازی شود، ولی با برداشت غلط از این تفحص مانع شفاف‌سازی و رفع ابهام برای جامعه شدند.