تلخ و شیرین‌های برف بهاری


گروه اجتماعي: بارش‌هاي بهاري در آخرين روزهاي فروردين ماه، بازهم موجب غافلگيري شد. هرچند پيش از اين کارشناسان سازمان هواشناسي درباره سرما و بارش‌هايي به صورت باران و برف در مناطق مختلف کشور هشدار داده بودند، با اين حال به نظر مي‌رسد که چنين رويدادهايي در اين موقع از سال کم‌سابقه باشد. روز گذشته (دوشنبه) بارش برف در برخي استان‌ها باعث تعطيلي مدارس شد و برخي محورهاي مواصلاتي هم شاهد شرايط لغزنده هستند تا استفاده از تجهيزات زمستاني در تعدادي از محورها الزامي‌شود و حتي پليس راهور هم اعلام کرده که رانندگي با برف‌پاک‌کن خراب علاوه بر خطر، ۳۰۰ هزار ريال جريمه به همراه دارد. با وجود خوشحالي بسياري از کشاورزان و مردم از بارش باران و برف بهاري که موجب کمتر شدن دغدغه‌ها در زمينه کمبود آب در کشور شد، اما در برخي استان‌ها موج سرما خساراتي هم برجاي گذاشته است.
يکشنبه شب بود که سازمان هواشناسي پيش‌بيني کرد که در روز دوشنبه هم‌زمان با کاهش بيشتر دما بارش برف بيشتر مناطق کوهستاني استان‌هاي کردستان، زنجان، قزوين، البرز و تهران را سفيدپوش خواهد کرد. بارش‌ها از نيمه‌شب يکشنبه آغاز شده تا ظهر روز دوشنبه همچنان ادامه داشت. ديروز در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزي، نيمه جنوبي همدان، تهران، البرز، خوزستان، ايلام، لرستان، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، برخي مناطق به‌ويژه نيمه غربي اصفهان، خراسان شمالي، خراسان رضوي و خراسان جنوبي، بارش باران، گاهي به شکل توفان تندري به شکل رگبار و رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌اي و در برخي نقاط بارش تگرگ پيش‌بيني‌شده است. همچنين در مناطق سردسير و کوهستاني مازندران، گلستان، خراسان شمالي، شمال خراسان رضوي، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختياري برف باريد.
وضعيت جوي و ترافيکي محورها
پليس‌راه راهور ناجا ساعت ۱۳ روز گذشته (دوشنبه ۲۷ فروردين) اعلام کرد: در استان‌هاي قزوين، البرز (اکثر محورها)، استان‌هاي مازندران(ارتفاعات محور هراز و کندوان)، گلستان(گردنه خوش ييلاق)، شرق استان تهران محورهاي هراز، فيروزکوه، پرديس و دماوند)، اردبيل(مشکين شهر-اهر) بارش برف گزارش‌شده است. همچنين اکثر محورهاي استان‌هاي مرکزي، کردستان، خوزستان، گلستان، مازندران ، اصفهان، قم و استان تهران شاهد بارش باران است. در اين اطلاعيه آمده است: در استان خراسان رضوي(درگز-قوچان محدوده گردنه تيوان، کلات - مشهد) و محور فيروزکوه(گردنه گدوک) مه گرفتگي همراه با کاهش ديد وجود دارد. ترافيک در باند جنوبي آزادراه کرج-قزوين (از پل هشتگرد تا پل کردان) نيمه سنگين گزارش‌شده است.
برف بهاري در تهران
در همين حال سامانه جديد بارشي که از بعد از ظهر جمعه ۲۴ فروردين‌ماه وارد استان تهران شد، برخي مناطق اين استان را سفيدپوش و همه مناطق را با سرمايي زمستاني مواجه کرد، تا جايي که موضوع هوا، بارندگي و لغزندگي محورهاي مواصلاتي بحث روز محافل تهراني‌ها شده است. پايتخت‌نشينان در ارتفاعات شمال شرقي استان تهران و در شهرستان‌هاي دماوند و فيروزکوه از شنبه شاهد بارش برف و کاهش شديد دماي هوا در شهرستان‌هاي خود بودند، به‌طوري‌که بخاري‌ها و وسايل گرمايشي پس از گذشت تنها چند ساعت از بارش برف به منازل مردم اين شهرستان‌ها بازگشت. کاهش دماي ۱۰ درجه‌اي استان تهران سبب شد، تا مناطق کوهستاني مانند فيروزکوه به دماي زير صفر درجه برود، اين سرماي هوا حتي در مناطقي از استان تهران مانند دشت ورامين که آب و هوايي گرم‌تر دارد، نيز حاکم شد. ديروز (دوشنبه) اما اوج بارش‌ها بود، طوري که نه‌تنها مردم در شهرستان‌هاي فيروزکوه و دماوند، بلکه مناطق شمالي استان تهران ازجمله شهرستان شميرانات و نيز مناطق غربي اين استان و شهرستان‌هاي ملارد و شهريار نيز سفيدپوش شد.
تعطيلي مدارس و قطعي برق در البرز
بارش بهاره برف که شامگاه يکشنبه در استان البرز آغاز شده، باعث قطع برق در مناطقي از استان و کرج به‌ويژه در مناطق شمالي شهر شد. گفتني است بارش برف سطح استان به‌ويژه کرج را سفيدپوش کرده است. همچنين بارش برف که از يکشنبه بيشتر مناطق استان البرز را در بر گرفته باعث تعطيلي مدارس شهرستان‌هاي اشتهارد و طالقان شد. مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان البرز نيز اعلام کرد که بارش برف سبب لغزندگي محورهاي ارتباطي اين استان و کندي تردد خودروها شده است. در پي بارش برف در استان البرز از يکشنبه شب تاکنون، شبکه برق و تلفن همراه کرج دچار اختلال شده و همچنان اين وضعيت ادامه دارد.
۸ نفر در برف گم شدند
در همين حال روز گذشته معاون جمعيت هلال‌احمر خوزستان گفت: در پي مفقود شدن هشت نفر از عشاير کوچ رو، يک تيم امدادي از هلال‌احمر ايذه به منطقه اعزام شد. صادق سلامت در گفتگو با مهر اظهار کرد: ديروز به دليل بارش برف و مه غليظ در کوه چور حدفاصل ممبين - بازفت، هشت نفر از عشاير منطقه مفقود شدند. وي افزود: با اعلام اين حادثه به مرکز کنترل و هماهنگي عمليات امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر خوزستان، يک تيم متخصص امداد و نجات کوهستان و کوهنوردي و صعود از ارتفاعات هلال‌احمر براي يافتن افراد مفقودشده عازم منطقه شدند. معاون جمعيت هلال‌احمر خوزستان تصريح کرد: اين تيم هم‌اکنون در محل حادثه قرار دارد و عمليات جستجوي مفقودان را آغاز کرده اما تا اين لحظه هنوزي خبري از يافتن آن‌ها به دست ما نرسيده و به‌محض دريافت اطلاعي از سرنوشت آن‌ها موضوع اطلاع‌رساني خواهد شد تا خانواده‌هاي آن‌ها از نگراني خارج شوند.