آسیب‌رسانی به زندگی مردم ممنوع


کورش شرفشاهي: گراني بي حساب وکتاب ارز در مدتي کوتاه به چالشي جدي تبديل و باعث شد تا قواي سه گانه به دنبال حل اين معضل باشند. جلسات متعددي در مجلس و دولت برگزار شد که همچنان ادامه دارد و مهمترين آنها جلسه ستاد ساماندهي مسايل ارزي کشور است. معاون اول رييس جمهور در آخرين جلسه اين ستاد با اشاره به منابع و ذخاير ارزي و فلزات گران بهاي بانک مرکزي گفت: نظام بانکي کشور بايد با برنامه‌ريزي و مديريت نقدينگي موجود کشور به جامعه اطمينان دهد که ارزش دارايي‌هاي مردم حفظ خواهد شد و نبايد آنها نسبت به آينده دغدغه و نگراني داشته باشند و سياست‌هاي ارزي جديد کشور به همين منظور اتخاذ شده است.اسحاق جهانگيري افزود: حفظ ذخاير و منابع بانک مرکزي بعنوان پس انداز ملي از اولويت‌هاي دولت است که با اجراي سياست‌هاي ارزي اتخاذ شده اين مقصود حاصل خواهد شد.وي ضرورت هدايت نقدينگي کشور به سمت توليد و بازار سرمايه را يادآور شد و گفت: دولت اجازه نمي‌دهد زندگي ميليون‌ها ايراني متأثر از نوسانات ارزي توسط برخي افراد سودجو آسيب ببيند.جهانگيري از بانک مرکزي خواست با ايجاد حساب سپرده‌گذاري سکه همانند سپرده‌گذاري ارزي در بانک‌ها اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده گذاري طلا و سکه نزد بانک‌ها سود اين سپرده گذاري‌ها را نيز دريافت کنند.
ادامه پيش فروش سکه 
رييس کل بانک مرکزي نيز در اين جلسه با اشاره به ميزان پيش فروش سکه و استقبال مردم در روزهاي اخير گفت: براي از بين بردن حباب قيمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزي به پيش فروش سکه ادامه خواهد داد. در اين جلسه که وزراي اقتصاد و دارايي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، صنعت، معدن و تجارت و روساي سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي و معاون اقتصادي رييس جمهور و دستيار ارشد اقتصادي رييس جمهور حضور داشتند پيرامون نحوه عرضه و قيمت سکه در بازار و تخصيص مابه التفاوت واردات دارو و کالاهاي اساسي بحث و تبادل نظر شد و تصميمات لازم اتخاذ شد.در اين جلسه همچنين مقرر شد قيمت دارو با توجه به پرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ توماني به ازاي هر دلار براي واردات دارو افزايش پيدا نکند.
حمايت همه جانبه دستگاه قضايي 
از سوي ديگر رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر حمايت همه جانبه دستگاه قضايي از دولت در صيانت از ارزش پول ملي گفت: ايجاد ثبات در بازار ارز از مولفه‌هاي مهم اقتصاد کشور است و بر همين اساس قوه قضاييه نسبت به سياست‌هاي اخير دولت براي ساماندهي و مديريت بازار ارز حمايت کامل خواهد داشت. آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به التهابات اخير در بازار ارز و تدابير دولت براي مديريت بازار اظهار کرد: بحمدا... با تدبير دولت محترم، تلاطم‌هاي موجود در بازار ارز تا حدي حل شده است گرچه توقع داشتيم که دولت محترم و بانک مرکزي زودتر وارد عمل شوند اما بهرحال قوه قضاييه از هر اقدامي‌در جهت صيانت از ارزش پول ملي و ايجاد ثبات در بازار ارز که لازمه کار اقتصادي است حمايت همه جانبه مي‌کند.رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر پشتيباني از تعادل در بازار ارز و مجموعه اقدامات براي بستر سازي اين امر، تصريح کرد: نيروي انتظامي‌و ساير نهادهاي امنيتي نيز براي اجراي سياست‌هاي دولت در ساماندهي و مديريت بازار ارز همکاري کامل را خواهند داشت و اميدواريم که دولت نيز برخي کاستي‌هاي موجود را اصلاح کند تا تجار و بازرگانان نيز نگران فعاليت‌هاي خود نباشند.آيت ا... آملي لاريجاني افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا نيز اميدواريم که همه دستگاه‌ها با انجام وظايف قانوني خود تلاش کنند که اقتصاد ملي از اين ناحيه آسيب نبيند.
نشست مجلس با وزير اقتصاد
در همين رابطه رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به لزوم ارائه برنامه جامع از سوي دولت در ساماندهي بازار ارز، گفت: صدور بخشنامه‌هاي پي در پي برنامه جامعي براي ساماندهي بازار ارز محسوب نمي‌شود. محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني در گفتگو با خانه ملت، در خصوص نشست مشترک اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس با وزير اقتصاد و معاونت‌هاي اين وزارتخانه گفت: جلسه بسيار خوبي بين اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس و وزير اقتصاد و معاونان اين وزارتخانه برگزار شد و در اين جلسه گزارش عملکرد از سوي وزارت اقتصاد ارائه شد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: همکاري‌هاي خوبي بين وزارت اقتصاد و کميسيون اقتصادي مجلس وجود دارد و بايد از تمامي‌ظرفيت‌ها براي توسعه اقتصادي کشور استفاده شود تا کشور و مردم منتفع شوند.
پورابراهيمي‌داوراني تصريح کرد: کميسيون اقتصادي مسائل ارزي کشور را پيگيري مي‌کند و در اين خصوص براي پيگيري مسائل برنامه زمانبندي دارد، در اين راستا فردا نشست کميسيون اقتصادي مجلس با حضور سيف رئيس بانک مرکزي و وزير اقتصاد برگزار خواهد شد تا آخرين گزارشات درباره اجراي سياست‌هاي ارزي اخير در کميسيون اقتصادي مورد بررسي قرار بگيرد.
وي ادامه داد: در جلسه مشترک کميسيون اقتصادي با مسئولان وزارت اقتصاد، نمايندگان عضو کميسيون اقتصادي دغدغه‌ها و نظرات خود را در خصوص مشکلات بازار ارز و مسائل ديگر اقتصادي کشور را بيان کردند و اميدوارم نتيجه برگزاري اين جلسات به حل مشکلات کشور کمک کند و در اين راستا مقرر شده که برگزاري نشست‌هاي مشترک کميسيون اقتصادي با وزارت اقتصاد استمرار يابد. پورابراهيمي‌داوراني افزود: طرح‌ها و لوايح اقتصادي با همکاري مشترک وزارت اقتصاد و کميسيون اقتصادي مجلس در حال پيگيري است و در اين راستا لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هفته آينده در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي گفت: لايحه مربوط به صندوق مکانيزه‌هاي فروش نيز در هفته‌هاي آتي در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مراحل بررسي لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز در کميسيون اقتصادي در حال جمع بندي است و پيش بيني مي‌شود اين لايحه نيز در خردادماه سال جاري در صحن علني مجلس مورد بررسي نمايندگان قرار بگيرد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به لزوم ارائه برنامه جامع از سوي دولت در ساماندهي بازار ارز گفت: صدور بخشنامه‌هاي پي در پي برنامه جامعي براي ساماندهي بازار ارز محسوب نمي‌شود.