راه عهدشکني را باز نكنيد

شرق: انتخاب شهردار تهران کم‌کم به يک چالش تبديل مي‌شود؛ برخي احزاب و چهره‌هاي اصلاح‌طلب آشکار و پنهان از شهردارشدن «محسن هاشمي» حمايت مي‌کنند؛ برخي هم با آن مخالف‌اند؛ استدلال حاميان اين است که هرچند با رفتن هاشمي به شهرداري، «مهدي چمران» اصولگرا راهي شوراي شهر مي‌شود ولي ورود او نمي‌تواند ثلمه‌اي به شوراي شهر يکدست اصلاح‌طلب وارد کند؛ اما مخالفان مي‌گويند رفتن هاشمي به شهرداري به معني شکستن تعهد و ميثاق‌نامه‌اي است که آنها امضا کرده‌اند. در همين زمینه «قاسم ميرزايي‌نيکو» عضو  فراکسيون اميد همه اصلاح‌طلبان از جمله اعضاي شوراي شهر و همچنين اعضاي «شوراي‌عالي سياست‌گذاري» را دعوت کرده تا به ميثاق مردمي‌شان پايبند باشند. ميرزايي‌نيکو در گفت‌وگو با «ايلنا» نسبت به آسيب‌هاي بي‌توجهي به اين ميثاق در آينده هشدار داد که نبايد با زير پا گذاشتن آن، اصلاحات را تضعيف کنند. پيش از اين هم «محمدرضا عارف»، رئيس فراکسيون اميد تلويحا با شهردارشدن «محسن هاشمي» مخالفت کرده بود؛ او با تأکيد بر اينکه «اعضاي شوراي شهر مطابق ميثاق‌نامه عمل کنند»، گفته بود: «ما ميثاق‌نامه را گرفتيم براي اينکه اجرا شود و انتظارمان از تمام اعضاي شوراي شهر در تمام شهرستان‌ها اين است که به امضا و ميثاقشان احترام بگذارند و اين خواهش و دغدغه ماست. آنها بايد به تعهدات خود مطابق ميثاق‌نامه عمل کنند که طبيعتا احترام به رأي مردم و حضور در شوراي شهر است».
طبق ميثاق‌نامه‌اي که نامزدهاي فهرست ٢١نفره شوراي شهر تهران امضا کرده‌اند، آنها متعهد شدند تا بعد از رأي‌آوردن در انتخابات شوراي شهر تهران، حق ندارند به دليل گرفتن يک پست يا سمت، از عضويت شوراي شهر استعفا بدهند.  اما در همین حال حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که «خروج یکی از اعضای شورای شهر تهران و ورود یک عضو اصولگرا به آن، خللی در کار شورا ایجاد نمی‌کند». او به انتخاب گفته «برای شورایی مانند شورای شهر تهران هیچ اشکالی ندارد که چند فکر مخالف هم وجود داشته باشند که حرف‌های خود را بزنند». «ميرزايي‌نيکو» با اشاره به برگزاري نشست روز يکشنبه شوراي ۵۱ نفره اميد، به اظهارات برخي نمايندگان تهران در اين نشست درخصوص عدم لزوم پايبندي به ميثاق‌نامه از سوي برخي اعضاي شوراي شهر اشاره کرد و گفت: «متأسفانه در جريان نشست شوراي ۵۱نفره اميد، برخي از نمايندگان تهران طوري صحبت کردند که آقاي محسن هاشمي بهترين گزينه براي شهرداري تهران است و لزومي نيست همچنان به ميثاق‌نامه پايبند باشيم».
عدم تعهد يک عضو خاص به ميثاق‌نامه راه را براي عهدشکني همه اعضا باز مي‌کند
نماينده مردم دماوند در مجلس افزود: «اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود که اگر قرار به پايبند‌نبودن فلان عضو شوراي شهر به ميثاق‌نامه باشد، طبيعتا باقي اعضا نيز لازم نيست به اين ميثاق‌نامه متعهد بمانند. متعهد‌نبودن يک عضو خاص به ميثاق‌نامه راه براي عهدشکني همه اعضا را باز مي‌کند». عضو  فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي گفت: «معتقدم نه‌تنها تمامي اعضاي شوراي شهر، بلکه همه اصلاح‌طلبان در هر جايگاهي که هستند، بايد به ميثاق‌نامه شوراي شهر پايتخت متعهد باشند و تمام تلاش خود را براي حفظ اين ميثاق ميان جريان اصلاحات و مردم به کار ببندند». او با بيان اينکه متأسفانه هنوز فرهنگ و ساختار حزبي در اخلاق سياسي ما جاي خود را پيدا نکرده است، تاکيد کرد: «اگر قرار باشد، محسن هاشمي نسبت به ميثاق‌نامه پايبند نباشد، طبيعتا آقاي الويري، حق‌شناس، فراهاني و ديگر اعضا هم مي‌توانند به همين رويه رفتار کنند».


هرچه زمان مي‌گذرد، لزوم پايبندي به اين ميثاق‌نامه بيشتر مي‌شود
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس تصريح کرد: «ميثاقي که اعضاي ليست اميد شوراي شهر در جريان انتخابات شوراهاي شهر و روستا با همديگر بستند، به دلایل متعدد ازجمله نشکستن نصاب اصلاح‌طلبان در شوراي شهر تهيه و ازسوي تمامي اعضا، امضا شده است و اکنون هم شرايط تفاوتي با آن زمان ندارد و اتفاقا هرچه زمان مي‌گذرد، لزوم پايبندي به اين ميثاق‌نامه بيشتر مي‌شود». او ادامه داد: «اين تصور درستي نيست که يک روز فکر کنيم بايد به ميثاق‌نامه پايبند باشيم و فردا زير آن بزنيم. با اين تفکر، احتمالا بخشي از کساني که سال گذشته براي خدمت در شورا وارد کارزار انتخابات شدند، سال ديگر به فکر خدمت در مجلس مي‌افتند و سال بعد هم لابد برخي از آنها به سراغ انتخابات مختلف مي‌روند».
اعضاي شوراي‌عالي سياست‌گذاري هم موظف به تعهد به ميثا‌قشان با مردم هستند
عضو فراکسيون اميد مجلس ادامه داد: «درست است که حزب نداريم اما به هر حال مردم رأي داده‌اند و فقدان ساز‌و‌کار حزبي و تشکيلاتي در فضاي سياسي کشور نمي‌تواند دليل اين باشد که تعهد تشکيلاتي و پايبندي به شعارهاي انتخاباتي‌مان نداشته باشيم. مردم با دانش نسبت به ضعف در ساختار حزبي به ما اعتماد کرده‌اند و ما بايد قدر اين اعتماد را بدانيم و مانع از تضعيف آن شويم». او با بيان اينکه تعهد به ميثاق‌نامه برعهده همه اصلاح‌طلبان است، گفت: «همان‌طور که اعضاي ليست‌هاي انتخاباتي موسوم به «ليست اميد» در انتخابات شوراها و مجلس دهم موظف به تعهد به ميثاق خود با مردم و جريان اصلاحات هستند، اعضاي شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و ديگر فعالان سياسي جريان اصلاحات نيز موظف به تعهد به ميثاقشان با مردم هستند؛ چراکه مردم کساني را که نسبت به اين ميثاق‌نامه پايبند نمي‌مانند، فراموش نمي‌کنند؛ همان‌طور که افراد متعهد به ميثاق‌نامه را از ياد نبردند».
متأسفانه برخي اصلاح‌طلبان مي‌گويند ميثاق‌نامه وحي‌منزل نيست
ميرزايي‌نيکو با اشاره به اظهارات برخي فعالان سياسي که خواستار بي‌توجهي بعضي اعضاي شوراي شهر به ميثاق‌نامه شده‌اند، گفت: «متأسفانه بعضا مي‌شنويم که برخي اصلاح‌طلبان مي‌گويند ميثاق‌نامه وحي‌منزل نيست. حال آنکه شخصا معتقدم پايبندي به ميثاق با مردم، حتي از تعهد به وحي‌منزل بالاتر است؛ چراکه خداوند ممکن است از حق خود بگذرد، اما قطعا از حق‌الناس نخواهد گذشت و اين ميثاق با مردم، در حکم حق‌الناس است». اشاره ميرزايي‌نیكو به موضع غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران، است كه به‌تازگي با اعلام حمايت حزب متبوعش از شهردارشدن محسن هاشمي، نقض ميثاق‌نامه اعضاي شوراي شهر را بدون اشكال دانسته بود. هرچند نمايندگان راه‌يافته به مجلس ميثاق‌نامه‌اي مانند آنچه شوراي شهري‌ها امضا کرده‌اند نداشتند، اما مي‌توان گفت برگه‌هاي رأي مردمي که نام آنها را نوشتند از هر ميثاق‌نامه‌اي محکم‌تر است؛ حالا چهره‌اي که ميل به «بهشت» دارد، مي‌خواهد از شوراي شهري باشد که اعضايش ميثاق‌نامه امضا كرده‌اند، يا از مجلسي باشد که مانند شورايي‌ها ميثاق‌نامه نداشته‌اند؛ رفتن از شوراي شهر يا مجلس به شهرداري را مي‌توان بدعهدي به رأي مردم تعبير کرد؛ هرچند «غلامحسين کرباسچي»، دبيرکل کارگزاران، معتقد است ميثاق‌نامه وحي‌منزل نيست!