فهرست بلندبالايي از مشکلات پيش‌روي ماست

ايلنا: معاون‌اول رئيس‌جمهوري روزگذشته در جلسه ستاد اقتصادي ساماندهي مسائل ارزي کشور، با اشاره به منابع و ذخاير ارزي و فلزات گرانبهاي بانک مرکزي گفت: «نظام بانکي کشور بايد با برنامه‌ريزي و مديريت نقدينگي موجود کشور، به جامعه اطمينان دهد که ارزش دارايي‌هاي مردم حفظ خواهد شد و نبايد نسبت به آينده دغدغه و نگراني داشته باشند و سياست‌هاي ارزي جديد کشور به همين منظور اتخاذ شده است».
اسحاق جهانگيري افزود: «حفظ ذخاير و منابع بانک مرکزي به‌عنوان پس‌انداز ملي از اولويت‌هاي دولت است که با اجراي سياست‌هاي ارزي اتخاذشده، اين مقصود حاصل خواهد شد».
او ضرورت هدايت نقدينگي کشور را به سمت توليد و بازار سرمايه يادآور شد و گفت: «دولت اجازه نمي‌دهد زندگي ميليون‌ها ايراني متأثر از نوسانات ارزي از سوی برخي افراد سودجو آسيب ببيند».
جهانگيري از بانک مرکزي خواست با ايجاد حساب سپرده‌گذاري سکه، مانند سپرده‌گذاري ارزي در بانک‌ها، اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده‌گذاري طلا و سکه نزد بانک‌ها، سود اين سپرده‌گذاري‌ها را نيز دريافت کنند.


دولت بايد از پشتوانه علمي برخوردار باشد
همچنين معاون‌اول رئيس‌جمهوري روز گذشته در جلسه ديدار دبيران کميسيون‌هاي دفتر هيئت دولت، با يادآوري اينکه جايگاه دولت در حقيقت اداره‌کننده کشور است و قوه مجريه نقشي کليدي در اداره امور جاري و راهبردي کشور دارد، گفت: «دولت براي اينکه بتواند در جايگاه اداره‌کننده کشور نقش خود را به‌خوبي ايفا کند، تصميمات و سياست‌گذاري‌هايش بايد از پختگي و پشتوانه علمي برخوردار باشند». اسحاق جهانگيري افزود: «نقش کميسيون‌هاي دولت در فرايند تصميم‌گيري هيئت وزيران، نقشي تعيين‌کننده است و هرچقدر عملکرد اين کميسيون‌ها بهتر باشد، مصوبات هيئت دولت استحکام و کيفيت بيشتري خواهد داشت».
او افزود: «لازم است به‌طور جدي به اين نکته بينديشيم که آيا اداره مطلوب کشور فقط نيازمند مقررات، قوانين و مصوبات است يا موضوعات ديگر نيز بايد مرکز توجه قرار گيرند؟ متأسفانه فهرست بلندبالايي از مشکلات و چالش‌هاي کشور پيش‌روي ماست که وقتي اين مشکلات را بررسي مي‌کنیم، مي‌بينيم اين فهرست تقريبا در ادوار گذشته و در دولت‌هاي مختلف نيز وجود داشته است و با وجود تلاش‌هاي صورت‌گرفته، اين چالش‌ها همچنان وجود دارند». جهانگيري کارآمدي دولت و نظام را در حل مسائل و چالش‌هاي پيش‌روي کشور دانست و عنوان کرد: «از ديدگاه مردم، کارآمدي دولت به اين است که مجموعه مديريتي کشور چقدر توانسته مشکلات آنان را حل‌و‌فصل کند و در ذهن مردم و افکار عمومي تعداد جلسات برگزارشده اهميت چنداني ندارد و آنچه از نظر جامعه مهم است، اين است که دولت تا چه اندازه قادر است به نيازهاي آنان پاسخ بگويد و مشکلاتشان را مرتفع کند».
معاون‌اول رئيس‌جمهور ادامه داد: «متأسفانه خلأ جدي‌ای دراين‌باره وجود دارد و تمرکز اصلي در ادوار مختلف بر حل مسائل اصلي معطوف نبوده و فقط زماني که مسائل در حال تبديل‌شدن به بحران هستند، به آنها توجه شده و براي حل آنها چاره‌انديشي مي‌شود». او از دبيران کميسيون‌هاي هيئت دولت خواست ضمن انجام وظايف جاري خود، هر کميسيون مسائل اصلي کشور را در حوزه مسئوليت خود احصا کند و گزارشي از سوابق اين مسائل در ادوار گذشته و برنامه‌هايي که دولت‌هاي قبل براي حل اين چالش‌ها داشته‌‌اند، ارائه دهند. جهانگيري با اشاره به پشتوانه کارشناسي تخصصي که در دبيرخانه هيئت دولت وجود دارد، عنوان کرد: «کميسيون‌هاي دولت با تهيه و احصای مسائل اصلي کشور، دولت را در تمرکز بر اصلي‌ترين چالش‌هاي کشور ياري کنند تا بتوانيم هرساله تعدادي از مشکلات و مسائل اصلي را که در فهرست مهم‌ترين چالش‌هاي کشور وجود دارند، مرتفع کنيم».