رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه: بازدهی 25 درصدی بازار سرمایه در سال 96

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته شاهد 25 درصد بازده در بازار سرمایه بودیم و امیدواریم امسال هم نسبت به سال قبل پر رونق‌تر باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شاپور محمدی که در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سخنرانی می‌کرد افزود: این نمایشگاه با هدف برقراری ارتباط بین فعالان بازار سرمایه و نهادهای مالی که علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند برگزار شه است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه با هدف فرهنگ سازی و ارتقا سواد مالی برگزار می‌شود و در آن آخرین فناوری‌های بازار پول، شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌ها معرفی می‌شود.
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بازدهی 25 درصدی سال گذشته بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد سودآوری بورس در سال 97 با افزایش همراه باشد و گفت: سال 96 حجم معاملات از رشد مناسبی برخوردار بود و از 195هزار میلیارد تومان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید.


دبیر شورایعالی بورس به مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به روز رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستور العمل‌های پذیرش و افشا از مهمترین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه بود.
سخنگوی سازمان بورس کاهش زمان توقف نمادها را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: سال گذشته تعداد نمادهای متوقف از 70 به 15 مورد کاهش پیدا کرد و تمام تلاش خود را برای بازگشایی نمادهای باقی مانده به کار میبریم.
گردش مالی صنعت بیمه ایران از50 هزار میلیارد تومان عبور کرد
عبدالناصرهمتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز در این نمایشگاه گفت: سطح کارآمدی نظام تامین مالی به سه رکن بانک، بیمه و بورس بازمی‌گردد که درنهایت منجر به شکل‌گیری بازارهای کارا می‌شود.
وی افزود: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در هریک از این ارکان درحالی بر روی سایر رکن‌های صنعت مالی اثرگذار است که در صنعت مالی ایران، تناسب بین رشد ارکان وجود ندارد.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به الزام‌های تناسب و تعامل میان بازارهای سه‌گانه نظام تامین مالی افزود: ثبات مالی، کاهش هزینه‌های مبادلاتی و مدیریت ریسک ناشی از تناسب و تعامل میان بازارهای سه‌گانه بورس، بانک و بیمه است که با کارکرد خوب بازار بیمه و فعالان اقتصادی می‌تواند تبلور یابد.
به گفته وی،‌ بازار بیمه می‌تواند نقش بارزی در صنعت مالی کشور ایفا کند و این درحالی است که رشد بیمه نسبت به GDP همواره رو به افزون است، به طوری که در سال 96 رشد حق بیمه‌ها نسبت به سال قبل از آن به 21 درصد رسید و رشد نفوذ بیمه در سال 96 نسبت به GDP حاکی از برآورد 2.3 درصدی است.
وی افزود: در طول دو دهه گذشته رشد صنعت بیمه 4 برابر رشد GDP کشور بوده و این درحالی است که رشد بیمه‌های عمر در کشور به عنوان یکی از منابع و ابزارهای مهم مالی میان‌مدت و بلندمدت همواره مورد توجه بوده است که علی‌رغم نرخ رشد سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی، اما در مقایسه با تورم تک‌رقمی طی سال گذشته با رشد 30 درصدی روبه‌رو بوده است. بیمه عمر به عنوان یک پس‌انداز و در عین حال پوشش دهنده ریسک فوت و همچنین به عنوان یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک می‌تواند برای مردم جذاب باشد و در عین حال بیمه به عنوان یک مسیر مطمئن و باثبات برای توسعه بازار سرمایه به کار گرفته شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سیاست این نهاد رشد 50 درصد سهم بیمه‌های عمر در سبدهای سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: بازار بیمه و بورس می‌توانند از طریق اوراق بهادار بیمه‌ای، ریسک تعهدات را از یکسو به بازار بیمه منتقل کنند و از طرف دیگر، ابزار جدید را دراختیار فعالان بازار سرمایه قرار دهد.
به گفته وی، زمان عملیاتی شدن اوراق بهادار متصل به بیمه فرارسیده و این درحالی است که در کشور ایران به دلیل پایین بودن ریسک حوادث طبیعی همچون زلزله و در عین حال در مقایسه با بازدهی بازار پول، جذابیت اوراق بهادار متصل به بیمه با کاهش مواجه است که می‌بایست از طریق طرح‌های توسعه‌ای، زمینه ارتقای آنها را افزایش داد.
همتی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه ازسوی شرکت‌های بیمه اتکایی عنوان کرد: باید از ظرفیت بازار سرمایه و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای اتصال بیمه‌های عمر در این بخش استفاده کرد.
رئیس کل بیمه‌مرکزی با بیان اینکه گردش مالی صنعت بیمه در سال 96 از رقم 500 هزار میلیارد ریال فراتر رفت، عنوان کرد: براساس شاخص هرفیندال هریشمن در سال 96 این شاخص برای صنعت بیمه ایران با کاهش 360 واحدی مواجه شد و به 1400 واحد رسید، این شاخص نشان‌دهنده صنعت نیمه متمرکز و شبه‌رقابتی بیمه در کشور است که اگر به یک‌هزار واحد دست یابد، به معنای بازار بیمه غیرمتمرکز و غیرانحصاری است.
نوسانات نرخ ارز بیمه نمی‌شود
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به طور قاطع می‌گویم که بیمه نوسانات نرخ ارز مفهومی ندارد.عبدالناصر همتی افزود: بیمه نوسانات نرخ ارز مفهومی ندارد و در هر جای دنیا هم که هست به صورت بازارهای آتی در نظر گرفته می‌شود یعنی نوسانات بازار ارز را باید در مجموعه بازارهای سرمایه پوشش دهیم. وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا نوسانات نرخ ارز را بیمه نمی‌کنند و هر کسی هم که می‌گوید می‌شود بیمه کرد نمی‌تواند این کار را انجام دهد.همتی افزود: نوسانات نرخ ارز فقط در بازارهای مشتقه بورس پوشش داده می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه: بازدهی 25 درصدی بازار سرمایه در سال 96 موگرینی: حفظ برجام برای اروپا حیاتی است تجمع بزرگ مردم سوریه در حمایت از اسد و جبهه مقاومت سه دستاورد جدید هوانیروز ارتش رونمایی شد رئیس قوه قضاییه: دستگاه قضایی از سیاست‌های ارزی اخیر دولت حمایت می‌کند در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور اتخاذ شد: اختصاص 3 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت ارز برای دارو و کالاهای اساسی وزارت اطلاعات خبر داد کشف محموله کلان مواد منفجره در مرزهای شرقی کشور مدیر سابق "اف.بی.آی": ترامپ فردی خطرناک و دارای رذائل اخلاقی است لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس ویتنام: فعالیتهای تروریستی منطقه با دخالت‌های نظامی آمریکایی آغاز شده است سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ دارویی تغییر قیمت نداشته است میخ دیگری بر تابوت اتحادیه عرب 30 فروردین تا 6 اردیبهشت؛ سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود نماینده تهران در مجلس خبر داد سوال از وزیران دادگستری و کشور در مورد سعید مرتضوی عضو شورای شهر: گزینه‌های مطرح برای انتخاب شهردار تهران گمانه زنی است بارش برف و باران بهاری در 13 استان کشور