آغاز نمایشگاه بورس با اعتراض و حاشیه

گروه بورس- در روزی که برف و باران همه مردم ایران را غافلگیر کرده بود، اعتراض یک سهامدار هنگام سخنرانی شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز همه حاضران را در سالن متعجب کرد تا آغاز نمایشگاه یازدهم با جنجال‌آفرینی و حاشیه‌سازی همراه شود. هر چند اعتراض این سهامدار با سعه صدر نفر نخست بازار سرمایه ایران از یک جنجال بزرگ به یک اعتراض محدود منتهی شد اما به هر حال این اتفاق پیش از این و در این سطح در حوزه بورس رخ نداده بود و نشان‌دهنده این مساله است که دیگر نمی‌توان وعده و برنامه‌های غیرمنسجم سهامداران و سرمایه‌گذاران را در بازار سهام نادیده گرفت و باید این اتفاق از سوی مسولان به عنوان یک رویداد عمیق مورد بررسی قرار گیرد.
ادامه اصلاحلات ساختاری
بر اساس این گزارش، رییس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اعلام کرد: در سال‌جاری اصلاحات بیشتری در بازار سرمایه صورت می‌گیرد تا بازدهی در بازار سهام افزایش پیدا کند. شاپور محمدی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت‌؛ سال ۹۶ در بورس و فرابورس شاهد ۲۵ درصد سود و بازده بودیم و حجم معاملات از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید که تحول مناسبی را شکل داد. سخنگوی سازمان بورس درباره اصلاحات ساختاری صورت گرفته در بورس گفت؛ به‌روز‌رسانی سامانه معاملاتی بورس، تقویت سامانه نظارتی بازار سرمایه، حل و فصل توقف نمادها و تغییر شیوه توقف و بازگشایی نمادها از جمله عملکردهای ویژه است.
بازگشایی نماد بانک‌ها


شاپور محمدی افزود؛ تغییر شیوه توقف و بازگشایی نمادها یکی از مهم‌ترین تحولاتی بود که در بازار سهام صورت گرفت و در حال حاضر بازگشایی نمادها در ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد. وی در ادامه گفت‌: در سال ۹۶ از حدود ۷۰‌ نماد متوقف شده بیش از ۵۰ نماد بازگشایی شد که در این میان نماد بانکی‌ها مهم‌ترین اتفاق برای بازار سهام بود و در نظر داریم تا بازگشایی نماد بانک پاسارگاد را نیز به زودی انجام دهیم. سخنگوی سازمان بورس اظهار داشت‌: ارتقای بازدهی بازار سرمایه از سیاست‌های همیشگی نهاد ناظر است و در این ارتباط با تقویت شفافیت بازارها، تسهیل مقررات و روان‌سازی معاملات بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌ایم.
تامین مالی دانش‌بنیان‌ها
شاپور محمدی به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: توسعه این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها از طریق تامین ‌مالی آسان در بازار سهام به خصوص فرابورس به عنوان یک سیاست راهبردی از سال‌های گذشته با شدت بیشتری دنبال شده است. شاپور محمدی، گفت: خشت خشت بازار سرمایه با تلاش و همکاری سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی روی هم بنا شده و اگر امروز شاهد یازده سالگی فاینکس هستیم محصول این تلاش‌هاست. محمدی هدف از برگزاری فاینکس را افزایش تعامل و ارتباط میان فعالان بازار سرمایه و همچنین ارتقای سواد مالی آحاد جامعه دانست و گفت: هر سال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شاهد معرفی آخرین دستاوردهای این سه حوزه مهم اقتصادی به مخاطبان داخلی و خارجی هستیم. سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بازدهی 25 درصدی سال گذشته بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد سودآوری بورس در سال 97 با افزایش همراه باشد و گفت: سال 96 حجم معاملات از رشد مناسبی برخوردار بود و از 195هزار میلیارد تومان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید. دبیر شورایعالی بورس به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به‌روز‌رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستور‌العمل‌های پذیرش و افشا از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه بود. سخنگوی سازمان بورس کاهش زمان توقف نمادها را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: سال گذشته تعداد نمادهای متوقف از 70 به 15 مورد کاهش پیدا کرد و تمام تلاش خود را برای بازگشایی نمادهای باقی مانده به کار می‌بریم. وی به نمادهای «‌های‌وب» و آکنتور اشاره کرد و گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را برای تعیین تکلیف این نمادها به کار برده و تا احقاق حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد. رییس سازمان بورس از اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا خبر داد و گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا در سال‌جاری بازنگری می‌شود و مجموعه اقدامات جدیدی با هدف افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: امیدواریم بازار سرمایه سال‌جاری نقش گسترده‌ای در توسعه شرکت‌های دانش بنیان ایفا کند.
نقش فرهنگ‌سازی
همچنین سید فرید موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این همایش در سال‌های گذشته منشا خیر بود، گفت: بنابراین امیدواریم سه رکن شرکت‌کننده در فاینکس، تعامل خود را بیش از پیش کنند، تا بتوانیم اقتصاد کشور را از خطرها مصون‌ سازیم. وی با اشاره به اینکه هر اقتصادی با هماهنگی سه رکن بانک، بیمه و بورس موفق است، گفت: این سه رکن در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌ها موفق عمل کرده و امید است این روند با انرژی بیشتری ادامه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در این مراسم بورس و بیمه گزارش‌های خوبی ارائه کردند، گفت: حوزه بانکی ما با وجود تمامی فشارها، مشکلاتی ریشه‌ای دارد، که باید آن را اصلاح کنیم. وی نقدینگی بالای کشور را باعث ایجاد بحران در اقتصاد دانست و گفت: وجود نقدینگی بالا در جامعه مانع هم‌افزایی در اقتصاد شده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. وی تفکر سنتی اقتصاد را مانع هماهنگی مناسب و کنترل نقدینگی دانست و گفت: به همین دلیل است که نقدینگی به طور دائم به سمت بازارهای غیر مولد مثل ارز، مسکن و... هدایت می‌شود‌. موسوی با تاکید بر اینکه بورس آبروی اقتصاد کشور است، گفت: نقدینگی ما با توجه به شعار امسال باید از بازارهای غیرمولد، به بازارهای مولد هدایت شود. به گفته موسوی در سال گذشته التهابات ارزی با همان سیاست‌های نخ‌نمای گذشته و افزایش سود سپرده بانکی کنترل شد که بار سنگینی را بر شانه نحیف بانک‌ها گذاشت. این در حالی است که باید این نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شد. به گفته وی با تضمین خرید سهام به جای تضمین سود سپرده بانکی هم مردم با بازار سرمایه آشناتر می‌شدند و هم بار سنگین سود سپرده‌ها به سیستم بانکی تحمیل نمی‌شد. وی از طرح اصلاح شبکه بانکی کشور و اصلاح نظام مدیریت بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: تدوین طرح رفع موانع فعالیت کسب‌و‌کارهای نو در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و به زودی به نتیجه می‌رسد؛ چرا که استارت‌آپ‌ها بدون رفع موانع به نتیجه نمی‌رسند.
حمایت بازار سرمایه از دانش‌بنیان‌ها
در همین حال معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نسل جدید کارآفرینی شکل گرفته است، گفت: شرکت‌های استارت‌آپ در سال ۹۶ مقدار ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند. سورنا ستاری درباره لزوم توجه به استارت‌آپ‌ها، اظهار داشت: هیچ تکنولوژی در دنیای فعلی بدون توسعه بازار استارت‌آپ‌ها موفق نمی‌شود و در این میان بازار سرمایه، بانک و بیمه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. به گفته وی، توسعه استارت‌آپ‌های بخش خدمات یکی از محورهای اقتصاد دانش‌بنیان است و بازار سرمایه باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کند. وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نسل تازه‌ای از کارآفرینی را شکل داده‌اند و با سرعت زیادی در حال بزرگ شدن هستند به طوری که در حال حاضر برخی از این شرکت‌ها بیش از یک‌ میلیارد دلار ارزش دارند. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: همه شرکت‌های بزرگ دنیا وابسته به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هستند و اگر ما در ایران در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری این مساله را نپذیریم به زودی دچار مشکل می‌شویم. ستاری در ادامه تاکید کرد: همچنین استقبال مردم از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر شفافیت و خدمات مناسبی است که ارائه می‌شود و با شیوه‌های فعلی و قدیمی جاری نمی‌توانیم به جایی برسیم. وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های استارت‌آپ هفته‌ای بیش از ۱۰ درصد بازدهی را به دست می‌آوردند اما نمی‌خواهیم این اتفاق را باور کنیم و در این میان بانک، بورس، بیمه و کلیت ساختارهای اقتصادی کشور باید برای حمایت و توسعه از این بخش برنامه‌های عملیاتی را اجرایی کند. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توصیه کرد: باید ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر تامین مالی شود.