دوران زدن و فرارکردن تمام شده است

گروه سیاسی- قدرت‌گیری نیروهای ایرانی و پیشروی آنها در خاک سوریه تا مرزهای اسراییل موجب شده تا مقامات این رژیم بیش از گذشته نگران نفوذ ایران و واکنش‌های احتمالی نیروهای نظامی کشورمان در قبال مواضع اسراییل باشند. از این رو مقامات این کشور برای آنکه بتوانند تا حدودی قدرت خود را در منطقه به نمایش بگذارند و از قدرت و نفوذ ایران در سوریه بکاهند به حملات موشکی به مواضع مشترک نیروهای نظامی ایران و سوریه روی آوردند. حملات اسراییل به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه و شلیک هشت موشک به این فرودگاه و کشته شدن هفت نیروی مستشار ایرانی، بخشی از اقدامات صهیونیست‌ها در این زمینه بوده است. مقامات ایرانی در برابر این حملات تنها به واکنشی در مطبوعات اکتفا و از هرگونه برخورد جدی خودداری کردند. در این شرایط سوال مهم این است که چرا مقامات ایرانی سکوت کردند؟ آیا قصد دارند گام‌های موثر‌تری در منطقه درباره اسراییل بردارند و با همین بهانه از هرگونه واکنش جنجالی در اینگونه حوادث پرهیز می‌کنند؟ البته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور‌ خارجه کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «جهان صنعت» درباره اینکه تهران در قبال حملات اسراییل و کشته شدن نیروهای خود سکوت کرده، آیا این سکوت نشانه آن است که ایران در همسایگی اسراییل به اهداف بلندتری فکر می‌کند، طفره رفت. وی در این باره گفت: «فکر می‌کنم درباره تجاوز رژیم اشغالگر قدس به کشور سوریه، جمهوری اسلامی ایران بهنگام و در زمان مناسب مواضع لازم را اتخاذ ‌و هرآنچه باید گفته شود بیان کرد. این حق دولت و مردم سوریه است که در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند و عکس‌العمل لازم را نشان ‌دهند.»
با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در جریان حمله اسراییل به پایگاه هوایی تیفور در سوریه، تعدادی از مستشاران ایرانی که به صورت قانونی در سوریه حضور داشتند به شهادت رسیدند و آیا ایران در عرصه بین‌المللی به دنبال پیگیری حقوق این کشته‌شدگان و اعتراض قانونی و حقوقی به این اقدام رژیم صهیونیستی است یا نه‌ تصریح کرد: تجاوز و خوی تجاوزگری از ویژگی‌های رژیم صهیونیستی است و از طرف دیگر همان‌طور که شما نیز اشاره کردید حضور مستشاران ایرانی بنابر تقاضای دولت سوریه بوده و یک کار قانونی است و این بحثی روشن و شفاف است. وی با بیان اینکه این‌گونه اقدامات رژیم صهیونیستی به سیاست‌های خصمانه این رژیم نسبت به مردم مسلمان منطقه و به خصوص مردم سوریه بر‌می‌گردد، ادامه داد: رژیم صهیونیستی دیر یا زود پاسخ لازم را در مورد این‌گونه حملات دریافت می‌کند به نحوی که آنها از کرده خود پشیمان شوند. آنها نمی‌توانند دست به این‌گونه اقدامات بزنند و بعد کناری بنشینند و از مجازات معاف شوند. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: نیروهای مقاومت و سوریه از حاکمیت ملی این کشور دفاع می‌کنند و در صحنه حضور دارند. من به خانواده کشته‌شدگان و مستشاران ایرانی در سوریه تسلیت می‌گویم. وی بار دیگر تصریح کرد: زمان زدن و گریز و فرار برای رژیم صهیونیستی گذشته است و نیروهای مقاومت قادر هستند در زمان لازم و مقتضی پاسخی بجا به این جنایت‌ها بدهند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا اقدام حقوقی مشخصی از سوی ایران انجام شده است یا نه‌ ادامه داد: در قسمت‌های ذی‌ربط در این ارتباط بحث‌هایی مطرح بوده ولی فکر نمی‌کنم که اقدام عملی حقوقی تاکنون در این زمینه انجام شده باشد.
حمله آمریکا به سوریه تاثیری در سیاست‌های ایران ندارد
در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت انگلیس و فرانسه با آمریکا در جریان حمله به سوریه می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن ایران در ارتباط با مسایل موشکی باشد، گفت: اقدامی که در تجاوز به سوریه صورت گرفت، تجاوزکارانه و خلاف همه موازین بین‌المللی بود. این، اقدامی نابجا، غلط و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود و قطعا نمی‌تواند تاثیری در سیاست‌های ایران داشته باشد. قاسمی افزود: ایران همچون دهه‌های گذشته با جدیت تمام و با پشتوانه مردمی خود از اصول کلانی که دارد، پیروی کرده و سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و هرگز این نوع اقدامات نمی‌تواند بر سیاست‌های ایران تاثیری بگذارد.


این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران از سوی ترامپ در ماه می‌ به منزله خروج از برجام نیست و آیا این موضوع حکایت از توافقی پشت پرده بین اروپا و آمریکا در مورد برجام دارد، اظهار کرد: من از گمانه‌زنی پرهیز می‌کنم. اخبار متعدد و متناقضی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده و ما سخنان متعدد و متناقضی نیز در خصوص ایران از سوی مقامات آمریکایی دریافت و در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم. در جایگاه رسمی نمی‌توانیم در مورد این اظهارنظرها صحبت کنیم و برخی از آنها گمانه‌زنی‌های فردی است. در مورد تصمیم آمریکا در ارتباط با برجام باید صبر کرد. فکر می‌کنم که هنوز تصمیم قاطعی از سوی مقامات آمریکایی در این زمینه گرفته نشده و باید در این چارچوب به شخصیت و کاراکتر آقای ترامپ نیز توجه داشت که بعضا نشان داده در بزنگاه‌ها تصمیمات متفاوتی را اتخاذ می‌کند.
بهرام قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تمدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران و همچنین سرانجام مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در سطح عالی در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله بحث حقوق بشر، تصریح کرد: از دیرباز مذاکراتی بین ایران و اروپا وجود داشته، این مذاکرات شامل موضوعات مختلفی بوده. ما در برخی از موضوعات دارای تفاوت دیدگاه‌های زیادی با اتحادیه اروپا هستیم که بخشی از این موضوع به تفاوت ارزش‌ها در منطقه ما و کشور ما با ارزش‌های حاکم در اروپا بر‌می‌گردد که این موضوع مسایل حقوق بشری را نیز شامل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا همچون گذشته ادامه خواهد داشت، گفت:‌ البته باید دو طرف در این زمینه علاقه‌مندی داشته باشند تا این مذاکرات بر اساس علاقه طرفین و در محیطی آکنده از حسن نیت ادامه پیدا کند.
قاسمی با بیان اینکه احتمالا طی ماه‌های آینده بین هیات‌های ایران و اتحادیه اروپا گفت‌وگوهایی صورت خواهد گرفت، ادامه داد: این گفت‌وگوها الزاما در مورد مسایل حقوق بشر نیست بلکه مسایل مختلفی را در‌بر خواهد گرفت.
خودداری وزارت امور خارجه از بیان جزییات تماس تلفنی جانسون با ظریف
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکره تلفنی جانسون، وزیر خارجه انگلیس با محمدجواد ظریف تصریح کرد: تماسی از طرف آقای جانسون برقرار شد و در آن تماس آقای ظریف و همتای انگلیسی‌َشان در مورد مسایل منطقه از جمله سوریه مفصلا صحبت کردند. در این گفت‌وگو ایران مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به حمله به سوریه اعلام و این اقدام را جنایتکارانه عنوان کرد. وی از ارائه جزییات بیشتر در مورد این گفت‌وگوی تلفنی و صحبت‌هایی که از سوی وزیر خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی مطرح شده خودداری و بیان جزییات این موضوع را به آینده موکول کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از دلالان از خانواده زندانیان ایرانی در کربلا پول‌هایی را به ادعای آزاد کردن زندانیان آنها اخذ کرده‌اند، اظهار کرد: اخباری در این مورد دریافت کرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم. قاسمی افزود: اخباری دریافت کرده‌ایم که برخی افراد سودجو مافیای کوچکی در این زمینه شکل داده‌اند. این موضوع توسط کنسولگری ما در کربلا و همچنین سفارت کشورمان در عراق در حال پیگیری است و امیدواریم باهمکاری مقامات عراقی بتوانیم به زودی این مشکل را رفع کنیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به تهران اظهار کرد: بحث سفر ایشان به تهران از گذشته و در چارچوب روابط دو کشور مطرح بوده ولی باید در مورد زمان این سفر صبر کرد و تاحدی منتظر ماند و دید که نهایتا روند به چه شکلی پیش می‌رود چراکه همان‌طور که می‌دانید انجام این‌گونه سفرها نیازمند طی شدن مقدمات خاصی است و باید این روند طی شود.