اقناع یا لابی دولت‌

گروه سیاسی- بعد از استیضاح ناکام وزرای روحانی در اسفند‌ماه، دوباره موضوع بازخواست از رییس‌جمهور توسط برخی نمایندگان به جریان افتاده است البته چند ماهی از موضوع طرح سوال از رییس‌جمهور در بهارستان می‌گذرد اما هنوز با وجود تلاش نمایندگان ولایی سرانجام آن مشخص نیست. به اعتقاد این نمایندگان، لابی دولت و سد هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص بی‌اثر نبوده است.البته روشن است که هیات رییسه مجلس با هرگونه احضار رییس‌جمهور به مجلس در قالب ارائه طرح سوال‌ از سوی نمایندگان موافق نیست و بیشتر روی دعوت رسمی از وی برای ارائه برنامه‌های تیم اقتصادی دولت تاکید دارد اما در عین حال اوضاع اقتصادی کشور و عملکرد ضعیف تیم اقتصادی روحانی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌‌ای ‌برای مردم،‌ فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شده لذا فارغ از نگاه جناحی، این مشکلات حضور رییس‌جمهور و پاسخگویی او را به سوالات اقتصادی نمایندگان می‌طلبد تا این‌گونه دولت ضمن ارائه گزارشات، برنامه‌های آینده خود را در حوزه اقتصادی تبیین کند و دغدغه نمایندگان نیز در خصوص این موضوع رفع شود.
اما بر‌خلاف انتظارها همچنان لابی‌های دولتی‌‌ها برای از نصاب انداختن امضاهای این طرح ادامه‌دار است و حتی به گفته معاون پارلمانی رییس‌جمهور این طرح دیگر از دستور کار خارج شده است. اکنون حسینعلی امیری‌ از اقناع نمایندگان سوال‌کننده خبر می‌دهد و معتقد است که سوال از رییس‌جمهور از دستور کار خارج شده است. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در این خصوص گفت: دو سوال از رییس‌جمهور از سوی نمایندگان مطرح شده بود که نمایندگان رییس‌جمهور در مجلس حاضر شدند و با توضیحاتی که دادند، سوال از حد نصاب افتاد‌ و این دو سوال از دستورکار خارج شد. وی مدعی شد: برخی سوال‌های طرح شده از رییس‌جمهور در مجلس در جلسات نمایندگان رییس‌جمهور با نمایندگان حل و فصل شده و پس از آن هیچ سوال جدیدی مطرح نشده و به اطلاع دولت نرسیده است.
اما اظهارات امیری در حالی مطرح می‌شود که نماینده مردم ورامین در مجلس با انتقاد از رویکرد دولت نسبت به سوالات نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور، اعلام کرده که طرح سوال نمایندگان از آقای روحانی منتفی نشده است.
سیدحسین نقوی‌حسینی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس سوالات متعددی از رییس‌جمهور درباره وضعیت بازار ارز و نیز ساماندهی موسسات اعتباری دارند، اظهار داشت: معاونان رییس‌جمهور تلاش می‌کنند‌ نمایندگان سوال‌کننده از رییس‌جمهور از طرح سوال خود منصرف شوند. نمونه‌ای از این مساله را در سوال از رییس‌جمهور درباره وضعیت موسسات اعتباری شاهد بودیم و اینکه براساس این اقدامات تعدادی از نمایندگان سوالات‌ خود را پس گرفتند. وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از طرح سوال از رییس‌جمهور منصرف نشده‌اند،گفت: پس از سوال از رییس‌جمهور پیرامون تعیین تکلیف و ساماندهی موسسات اعتباری، نمایندگان مجلس درخواست طرح سوالات دیگری درباره وضعیت بازار ارز از رییس‌جمهور را مطرح کرده‌اند که خواهان رسیدگی هیات‌رییسه مجلس به این سوالات نیز هستیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: وضعیت موسسات اعتباری و بازار ارز مساعد نیست.بنابراین نمایندگان سوال‌کننده خواهان ارائه توضیحات قانع‌کننده‌ای از سوی رییس‌جمهور در این زمینه‌ها هستند. نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه نمایندگان سوال‌کننده از رییس‌جمهور، از همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی در پارلمان به شمار می‌روند، گفت: این نمایندگان بدون هیچ اغماضی، خواهان بهبود اوضاع اقتصادی کشور هستند، لذا لابی و فشار سیاسی بر عزم آنها تاثیری ندارد.