در هنگام سختی های روزهای پرترافیک بارانی چه باید کرد؟ صبوری زیر باران

سوسن نوری
بارش شدید باران در 13 استان کشور اگرچه طراوت خاصی به بهار امسال داده و هوای پایتخت را تمیز کرده است اما نبود زیرساخت‌های مناسب شهری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی باعث می‌شود خیلی از ما در این روزها در ترافیک‌ طولانی معطل شویم. حتی بسیاری از افراد در فضاهای مجازی با انتشار عکس از ثبت رکوردهای خود در رسیدن به محل کار و دانشگاه خبر دادند. در چنین وضعیتی که امید به بهبود ساختارهای مدرن شهری وجود ندارد بالا بردن آستانه تحمل و صبوری هر شهروندی چه در مقام راننده و چه عابر پیاده اهمیت پیدا می‌کند. شما در چنین روزهایی چقدر در برخورد با دیگران انعطاف به خرج می‌دهید و با مهربانی لطافت هوا را برای همدیگر بیشتر و بهتر می‌کنید؟ اگر مدیر یا معلم هستید رفتارتان با کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان و والدینی که با تاخیر می‌رسند، چگونه است؟
افزایش ۶۰درصدی طول صف ترافیک صبحگاهی معابر بزرگراهی پایتخت، خبری بود که فقط به تهران خلاصه نمی‌شد کلانشهرهای دیگر هم با بارش مداوم باران از شب گذشته تا صبح با ترافیک در خیابان‌ها روبرو شدند و همین باعث شد تا آنهایی که با خودروی شخصی به محل کار یا دانشگاه می‌روند یا فرزندشان را به مدرسه می‌رسانند در رسیدن به مقصد زمان زیادی را معطل شوند. این رویه‌ای است که سال‌هاست مردم با آن روبرو می‌شوند، هر چقدر هم خبرنگاران از لزوم رسیدگی و تجهیز خیابان‌ها به سیستم‌های مدرن جمع‌آوری آب‌ها در سطح معابر نوشتند باز هم بی‌فایده بود. حالا هم مردم باید با وضعیت موجود بسازند چراکه به‌نظر می‌رسد مسئولان حالاحالاها برنامه‌ای برای آن ندارند، اما این سازش شهروندان با خیابان‌های شلوغ در روزهای بارانی و برفی هم نیازمند آموزش و فرهنگسازی است که باید از همان سال‌های نخست شکل‌گیری هر فرد ارائه شود که این هم جای خالی‌اش سال‌هاست در کشور احساس می‌شود و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.
با همه اینها بالاخره باید راهی پیدا شود تا طراوت زیبای حاصل از بارش باران در نخستین ماه سال دلچسب‌تر شود و خدایی نکرده با کم‌تحملی یا بروز ترافیکی سنگین بحث و سروصدای ناشی از بوق زدن‌های مکرر رانندگان به روزی تلخ تبدیل نشود. در واقع، مدیریت فکر و رفتار و تسلط بر اعصاب نکته‌ای است که در چنین روزهای پرترافیکی اهمیت پیدا می‌کند هرچند مسئولان شهری و انتظامی خبر می‌دهند که آبگرفتگی گسترده در معابر گزارش نشده یا نیروها در آماده‌باش هستند اما کافی بود در یکی دو روز اخیر و در ساعات نخست روز برای انجام کاری پیاده یا سواره در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها می‌بودید تا متوجه ترافیک سنگین ناشی از بارندگی می‌شدیم. به هرحال به‌نظر می‌رسد هر فردی در چنین شرایطی که مسئولان به فکر افزایش کیفیت زندگی مردم نیستند خودشان دست به کار شوند و در زمینه بالا بردن آستانه تحمل و صبرشان کاری کنند آن هم در وضعیتی که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «مطالعات دلالت بر آن دارد که تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده یا به وجود آمده در فواصل زمانی مشخص، تاثیرات مستقیم بر سلامت روان مردم داشته است.»


شما برای حفظ سلامت روان خود در روزهای شلوغ فکری کرده‌اید؟ چقدر در سال‌های اخیر سعی کرده‌اید با تسلط بر خودتان حال و هوای فردی‌تان را بهتر کنید تا رفتار بهتری هم با دیگران داشته باشید؟
به آرامش خودمان و بقیه کمک ‌کنیم
«ساره» شهروند 32ساله‌ای است که در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: «قطعا در این وضعیت با بالا بردن شکیبایی‌مان به آرامش خودمان و بقیه کمک می‌کنیم. یکی از نکات مهم فرهنگ شهروندی صبوری و همدلی مردم در شرایطی هست که رویه معمول بهم می‌ریزد و باید با مهربانی به هم کمک کنیم تا از وضعیت خاص موجود عبور کنیم.»
مداراها تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟
«صابر» 38ساله هم دیگر شهروندی است که به «ابتکار» توضیح می‌دهد: «بالاخره همه به نوعی در این وضعیت با هم گرفتار شده‌ایم. یک روش این است که خود را جای افراد دیگر بگذاریم و ببینیم که چه وضعیتی دارند. یک روش دیگر هم ایجاد روحیه صبوری در خودمان هست اما این مداراها تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟»
باید سال‌ها صبوری کرد
«علیرضا» که 40ساله‌ است نسبت به فرهنگ جامعه ناامید است و از مشکلات روزهای بارانی به «ابتکار» می‌گوید: «در روزهای بارندگی معمولا سیستم حمل‌ونقل عمومی خوب عمل نمی‌کنند. به‌عنوان مثال خیلی از تاکسی‌ها با سوءاستفاده از این روزها فقط به‌دنبال مسافر دربست هستند که این رفتار علیه نفع عام شهروندی است. خودروهای شخصی‌ هم بعضا با بی‌توجهی به رهگذران موجب سلب آسایش عمومی می‌شوند و بدون‌توجه به شرایط رهگذران و دغدغه‌هایشان راه خود را می‌روند. انگار باید سال‌ها صبوری کرد تا فرهنگ شهروندی ارتقا پیدا کند.»
مردم بی‌اعصاب‌تر می‌شوند
«لیلا» هم شهروند 25ساله‌ای است که به‌نظر می‌رسد از وضعیت روزهای بارانی بسیار از مردم گلایه دارد. او به «ابتکار» می‌گوید: «خودم به‌شدت به صبوری در هنگام رانندگی و گیر افتادن در ترافیک‌های طولانی فکر و در برخورد با دیگران رعایت می‌کنم اما متاسفانه مردم اینجور موقع‌ها بی‌اعصاب‌تر می‌شوند.»
صحبت‌های مردم درحالی است که مسئولان بارها درباره پایین آمدن آستانه تحمل مردم صحبت کرده‌اند. به‌عنوان مثال سه سال پیش وزیر کشور اعلام کرد که «آستانه تحمل مردم پایین آمده و دلایل آن می‌تواند اجتماعی و اقتصادی باشد.»
سابقه اعلام چنین خبرهایی حتی به قبل از سال94 هم می‌رسد چراکه سال91 حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در این زمینه توضیح داد: «یکی از نکاتی که باید درباره پیامدهای ناشی از کم شدن صبر و تحمل افراد به آن توجه شود برنامه‌ریزی برای افزایش سلامت روانی و اجتماعی مردم است. امروزه فشارهای مختلفی که به مردم وارد می‌شود آستانه تحمل آنان را پایین آورده است. در چنین شرایطی احتمال عدم کنترل خشم در روابط میان افراد جامعه تشدید می‌شود. در این زمینه، هم مردم و هم دستگاه‌های مرتبط برای آموزش مهارت‌های مختلف ارتباطی ازجمله کنترل خشم باید فعال‌تر، دقیق‌تر و کارشناسی‌شده‌تر عمل کرد.»
مختصات فرهنگی و مقتضیات سیاسی حاکمان
هدایت‌الله بهبودی، به‌عنوان نویسنده پیشکسوت در پاسخ به این سوال که «چه عواملی در شکل‌دهی به آستانه تحمل دخالت دارند؟» می‌گوید: «جواب این سوال چندان آسان نیست. هر جامعه‌ای بنا به مختصات فرهنگی مردم و مقتضیات سیاسی حاکمان، پاسخ‌های گونا‌گونی به این پرسش می‌دهد. اما آنچه مسلّم است چگونگی شکل‌گیری قدرت سیاسی، ارتباط مستقیمی در کشیدن طول و عرض آستانه تحمل دارد.»
همه اینها درحالی است که بسیاری از کارشناسان اجتماعی چاره راه برای بالا بردن تحمل افراد را افزایش نشاط و شادمانی اجتماعی دانسته‌اند. آنها معتقدند که آموزش مهارت‌های زندگی باید از سطح دبستان شروع شده و این بحث تا دانشگاه به‌عنوان درس اصلی مورد آموزش قرار بگیرد. با وجود چنین راهکارهایی به‌نظر می‌رسد هر فرد هم باید خودش با فکر کردن، انجام یکسری تمرین‌های ذهنی و دغدغه یک شهروند خوب بودن، فرهنگ جامعه را به سمت بهبود پیش ببرد. ضمن اینکه رفع چالش‌های اقتصادی و سیاسی هم نقش بسیار مهمی در فرآیند ارتقای اخلاق‌مداری دارد که کاش مسئولان را به فکر و عمل در این زمینه وادارد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از آیین آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گزارش می دهد افتتاح فاینکس در غیاب کرباسیان و سیف «ابتکار» سفر ظریف به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو را بررسی می‌کند سخنگوی وزارت خارجه: هدف اصلی حمله به سوریه ایجاد شکاف در مثلث آستانه بود جلال خوشچهره جنبه‌های تهاجم محدود به سوریه در هنگام سختی های روزهای پرترافیک بارانی چه باید کرد؟ صبوری زیر باران «ابتکار» از شرایط نابرابر نمایش فیلم‌های سینمای ایران گزارش می دهد اکران های درون سازمانی علیه سینما علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی اجرا نشدن حکم دادستان سابق دو وزیر را به مجلس کشاند کاوه مدنی که برای یک سفر کاری به خارج از ایران رفته بود به ایران برنگشت ماجرای یک استعفا «ابتکار» آینده سیاسی ناطق نوری را بررسی می‌کند ایستاده با سیاست صالحی در جمع خبرنگاران: حمله به سوریه ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می‌دهد جهانگیری: سیاست‌گذاری‌های دولت باید از پختگی و پشتوانه علمی برخوردار باشد علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی