سخنگوی وزارت خارجه: هدف اصلی حمله به سوریه ایجاد شکاف در مثلث آستانه بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نخستین نشست خبری خود در سال 1397، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی هفته‌های گذشته اسرائیل علیه تاسیسات نظامی در سوریه حملاتی داشته که در پی آن تعدادی از نیروهای ما به شهادت رسیدند، به نظر می‌رسد تهران در مورد کشته شدن این افراد سکوت کرده، آیا این موضوع نشانه این است که ایران اهداف بلندتری را دارد؟ گفت: فکر می‌کنم در خصوص تجاوز رژیم اشغالگر قدس به سوریه به‌ هنگام ایران مواضع لازم را اتخاذ و بیان کرده است. در واقع هر آنچه که باید گفته شود حق دولت و مردم سوریه است که در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و عکس‌العمل نشان دهد.
ایران پیگیر مافیای کوچک در کربلا
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از دلالان از خانواده زندانیان ایرانی در کربلا پول‌هایی را به ادعای آزاد کردن زندانیان آنها اخذ کرده‌اند، اظهار کرد: اخباری دریافت کرده‌ایم که برخی افراد سودجو مافیای کوچکی در این زمینه شکل داده اند این موضوع توسط کنسولگری‌های ما و همچنین سفارت کشورمان در عراق در حال پیگیری است و امیدواریم با همکاری مقامات عراقی بتوانیم به زودی این مشکل را رفع کنیم.
اصلاح در برجام گمانه‌زنی است


قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چندین دور مذاکره بین مقامات اروپایی و آمریکایی در ارتباط با اصلاح برجام صورت گرفته و نظر ایران در مورد این گفت‌وگوها و توافقات صورت گرفته در آن چیست، اظهار کرد: من از تعداد این نشست‌ها و یا آنچه که شما مطرح کردید اطلاعی ندارم و نمی دانم چه موضوعاتی ممکن است مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفته باشد.
وی با بیان اینکه برجام یک توافق بین ایران و گروه 1+5 است و موضوعی کاملا روشن و مشخص است، ادامه داد: بقیه مطالبی که در این زمینه مطرح می شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است و ما اطلاع رسمی از این نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام شده، نداریم.
حمله به سوریه خلاف موازین بین‌المللی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ممکن است که تهاجم گسترده‌تری از سوی آمریکا و همپیمانانش علیه سوریه انجام شود و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد، تصریح کرد: همانطور که گفتم این نوع اقدامات خلاف موازین بین‌المللی است. ایالات متحده نشان داده براساس سیاست‌های توسعه طلبانه خود هر از گاهی به بهانه‌های واهی و دروغین و در جهت تامین منافعش دست به اینگونه اقدامات می زند و ممکن است که اینگونه رفتارها بازهم تکرار شود و باید در این چارچوب گفت نابه‌هنجاری‌ها و بی‌ثباتی موجود در منطقه ناشی از اشتباهات استراتژیک آمریکا طی دهه‌های گذشته در این منطقه است و این سیاست‌های نادرست باعث شده که وضعیت منطقه بی‌ثبات شود و قطعا ادامه این گونه سیاست‌ها از سوی آمریکا مشکلات عدیده و بیشتری را برای منطقه به وجود می آورد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به نظر می‌رسد یکی از اهداف اساسی در اقدام عجولانه و غیرخردمندانه آمریکا به همراه دو متحدش در تهاجم به حاکمیت و سرزمین سوریه ایجاد شکاف بین سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) بوده است، خاطر نشان کرد: روند آستانه تاکنون توانسته به موفقیت‌هایی در حل بحران سوریه دست پیدا کند و شاید آنها از روند موفقیت آمیز آن خشنود نبوده اند و یکی از دلایل حمله به سوریه ایجاد شکاف بین این سه کشور بوده است.
قاسمی با تاکید بر اینکه این موضوع در دستور کار سه کشور است، ادامه داد: گرچه ممکن است اختلاف نظرها و دیدگاه‌هایی بین سه کشور حاضر در روند آستانه وجود داشته باشد ولی این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و تبادل هیات‌ها به منظور کاهش اختلافات و افزایش اشتراکات صورت می گیرد.
اتحادیه عرب تحت تاثیر القائات عربستان است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در ارتباط با جلسه روز سران اتحادیه عرب و مواضع ضدایرانی که از سوی سران برخی از کشورها در این جلسه مطرح شد، تصریح کرد: اتحادیه عرب بر اساس رویه قبلی خود متاسفانه تحت تاثیر القائات برخی از اعضای آن به خصوص مقامات سعودی است و بر اساس این القائات، اتهامات و مسائلی کاملا غلط و نادرست را به ایران نسبت می‌دهند. وی با بیان اینکه مقامات سعودی فراموش کرده‌اند که دشمن ایران و جهان عرب چه کسانی هستند و متاسفانه تلاش می‌کنند از این نشست برای وارد کردن اتهاماتی به ایران استفاده کنند، ادامه داد: در بیانیه پایانی نشست روز یکشنبه نیز در چهار بند اتهاماتی نادرست علیه ایران مطرح شد و در حاشیه نشست مقامات سعودی طی مصاحبه‌هایی اظهاراتی را علیه ایران مطرح کردند.
قاسمی با بیان اینکه اتحادیه عرب متاسفانه تا حدودی تبدیل به پایگاهی برای پیشبرد امیال برخی از کشورهای خاص عضو این اتحادیه شده است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که دشمن خود را اشتباه تشخیص داده‌اند و به جای متهم کردن دشمنان واقعی جهان عرب به اشتباه ایران را که در جهت صلح و ثبات منطقه حرکت می‌کند متهم می‌کنند. فکر می‌کنم در آینده بسیاری از این کشورها از رفتار و کردار خود پشیمان می‌شوند و زمان به آنها می‌آموزد که دشمن واقعی و دوست واقعی آنها کیست.
ایران و روسیه می‌توانند در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشند
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه روسیه در مورد حمله آمریکا و دو متحدش به سوریه واکنش مناسبی به صورت عملی انجام نداده و حتی عده‌ای از آن به عنوان خیانت روس‌ها یاد کرده‌اند، ارزیابی ایران در این ارتباط چیست، تصریح کرد: فکر می‌کنم در خصوص مکانیزم عملکرد نظامی چه دولت سوریه، چه روسیه و دیگر نیروها که می‌توانند در سوریه حضور داشته باشند بهتر است از مقامات نظامی سوال کنید، آنها ارزیابی بهتری می‌توانند داشته باشند. وی خطاب به خبرنگار سوال‌کننده تصریح کرد: من نمی‌توانم با تعابیری که شما در مورد روسیه به کار بردید هم‌نظر باشم. روسیه کشور مستقلی است که با ما دارای همکاری‌های راهبردی در خصوص برخی از مسائل منطقه بخصوص موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه است و این کشور خود چگونگی عملکرد نیروهایش را تعیین می‌کند.
به گزارش ایسنا، قاسمی با بیان اینکه همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه کماکان ادامه خواهند داشت و نیز روسای جمهوری دو کشور به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند، ادامه داد: فکر می‌کنم نباید از خیلی دور در مورد رفتار برخی از کشورها قضاوت کرد. از دیگر سو من این موضوع را نیز مطرح کردم و اکنون نیز می‌گویم که علیرغم همکاری‌ها و نزدیکی‌هایی که وجود دارد، قطعا نباید انتظار داشت که ما در همه امور یکسان و مشابه فکر کنیم. می‌توانیم در مورد برخی از مسائل دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم و این موضوع جدیدی نیست و از گذشته نیز چنین تفاوت نگاهی می‌توانسته وجود داشته باشد و یک امر پذیرفته شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از آیین آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گزارش می دهد افتتاح فاینکس در غیاب کرباسیان و سیف «ابتکار» سفر ظریف به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو را بررسی می‌کند سخنگوی وزارت خارجه: هدف اصلی حمله به سوریه ایجاد شکاف در مثلث آستانه بود جلال خوشچهره جنبه‌های تهاجم محدود به سوریه در هنگام سختی های روزهای پرترافیک بارانی چه باید کرد؟ صبوری زیر باران «ابتکار» از شرایط نابرابر نمایش فیلم‌های سینمای ایران گزارش می دهد اکران های درون سازمانی علیه سینما علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی اجرا نشدن حکم دادستان سابق دو وزیر را به مجلس کشاند کاوه مدنی که برای یک سفر کاری به خارج از ایران رفته بود به ایران برنگشت ماجرای یک استعفا «ابتکار» آینده سیاسی ناطق نوری را بررسی می‌کند ایستاده با سیاست صالحی در جمع خبرنگاران: حمله به سوریه ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می‌دهد جهانگیری: سیاست‌گذاری‌های دولت باید از پختگی و پشتوانه علمی برخوردار باشد علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی