«ابتکار» از آیین آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گزارش می دهد افتتاح فاینکس در غیاب کرباسیان و سیف

سمیرا ابراهیمی
روز گذشته یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد اقتصادی کشور افتتاح شد. البته مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی که قرار بود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشته باشند، غیبت کردند.
به گزارش «ابتکار» شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنرانی آیین افتتاحیه گفت: خشت خشت بازار سرمایه با تلاش و همکاری سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی بر روی هم بنا شده و اگر امروز شاهد یازده سالگی فاینکس هستیم محصول این تلاش ها است.
محمدی هدف از برگزاری فاینکس را افزایش تعامل و ارتباط میان فعالین بازار سرمایه و همچنین ارتقای سواد مالی آحاد جامعه دانست و گفت: هر سال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شاهد معرفی آخرین دست آوردهای این سه حوزه مهم اقتصادی به مخاطبین داخلی و خارجی هستیم.


سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بازدهی 25 درصدی سال گذشته بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد سودآوری بورس در سال 97 با افزایش همراه باشد و گفت: سال 96 حجم معاملات از رشد مناسبی برخوردار بود و از 195هزار میلیارد تومان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید.
دبیر شورای‌عالی بورس به مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به روز رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستور العمل های پذیرش و افشا از مهمترین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه بود.
سخنگوی سازمان بورس کاهش زمان توقف نمادها را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: سال گذشته تعداد نمادهای متوقف از 70 به 15 مورد کاهش پیدا کرد و تمام تلاش خود را برای بازگشایی نمادهای باقیمانده به کار می‌بریم.
رئیس سازمان بورس از اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا خبر داد و گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا در سال جاری بازنگری می شود و مجموعه اقدامات جدیدی با هدف افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد.
محمدی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان گفت: امیدواریم بازار سرمایه سال جاری نقش گسترده ای در توسعه شرکت‌های بنیان ایفا کند .
توسعه اوراق بهادار مبتنی بر بیمه در بازار سرمایه
در این مراسم همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی از رشد ۳۰ درصدی بیمه‌های عمر در سال گذشته خبر داد و گفت: باید زمینه توسعه اوراق بهادار مبتنی بر بیمه را از طریق بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری توسعه داد.
عبدالناصر همتی با اشاره به اهمیت تامین مالی در اقتصادگفت: سبک کارآمدی نظام تامین مالی در کشور به فعالیت سه بازار پول، بیمه و سرمایه بستگی دارد.
وی در ادامه بیان کرد: تامین مالی کارآمد منجر به رشد اقتصادی می‌شود و این مهم به چندعامل بستگی دارد. اولین مورد موضوع تصمیم گیری در هریک از ارکان است. در این زمینه میزان هماهنگی بین ارکان از اهمیت زیادی برخوردار است.
همتی دومین ویژگی یک تامین مالی کارآمد را رشد و تناسب هر کدام از ارکان دانست و گفت: بازارها باید بتوانند در یک سطح یکسان رشد کنند و دستاوردهای هماهنگی داشته باشند. اگر یک بازار از دیگری سبقت بگیرد این نظم تا حد زیادی به هم می‌خورد.
رئیس کل بیمه مرکزی بخش سوم را ایجاد فضای تعاملی مناسب بین ارکان دانست و گفت: این نمایشگاه خود یکی از نمودهای تعامل و همکاری بورس، بانک و بیمه است. شرکت‌ها در این نمایشگاه می توانند دستاوردهای خود را در اختیار یکدیگر بگذارند و به ابزار های جدید دست پیدا کنند.
وی در ادامه گفت: بیمه عامل ارتقای آرامش میان مردم و ثبات اقتصادی است. مهمترین اثر بیمه مدیریت ریسک ملی و کاهش هزینه‌های مبادلاتی است.
همتی با اشاره به رشد صنعت بیمه بیان کرد: رشد مداوم صنعت بیمه در سال‌های گذشته بسیار مشهود بوده است. در این زمینه حق رشد بیمه ها نسبت به GDP رشد قابل توجهی داشته است. گواه این موضوع نیز رشد ۲۱ درصدی حق بیمه در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ است.
وی یکی از مهمترین سرمایه‌گذارهای را در زمینه بیمه عمر عنوان کرد و گفت: در این زمینه رشد بسیار خوبی داشتیم. براساس چشم انداز صنعت بیمه، بیمه عمر تا سال ۱۴۰۴ در پرتفوی بیمه رشد ۵۰ درصدی دارد.
همتی در بخش دیگری از اظهاراتش به همکاری‌های مشترک بازار سرمایه و بیمه اشاره کرد و گفت: اوراق بهادار بیمه‌ای از جمله اوراقی است که می‌تواند در اختیار فعالان بورسی و بیمه‌ای قرار بگیرد.
وی افزود: در سال‌های آتی با پیش بینی روند رشد بیمه عمر می‌توان امیدوار بود بیشتر از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده کرد. هم اکنون بحث بیمه اتکایی بسیار مطرح است که این نوع بیمه می‌تواند از ظرفیت های بازار سرمایه تا حد زیادی استفاده کند.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مهم ارزیابی کرد و گفت: بحث اتصال منابع بیمه عمر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری امسال پیگیری می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند جذابیت بیمه عمر را افزایش دهند.
حاشیه اعتراض و جواب
یکی از حواشی این نمایشگاه که در زمان برگزاری آیین افتتاحیه و همزمان با سخنرانی رئیس سازمان بورس رخ داد، اعتراض همراه با فریاد یکی از سهامداران بازار سرمایه بود که از بسته بودن طولانی مدت نمادها گلایه داشت و عنوان کرد که تمام سرمایه خود را در این مسیر از دست داده است. البته توجه به این نکته ضروری است که بسته بودن نماد، به معنای از دست دادن سرمایه نیست، بلکه فقط سرمایه افراد بلوکه می شود.
شاپور محمدی در پاسخ به این سهامدار گفت: احتمالا نماد شرکت «های وب» منظورشان است، تمام تلاش سازمان بورس این است تا این موضوع که حاصل نیاز به تغییرات در هیات مدیره است، به زودی حل شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از آیین آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گزارش می دهد افتتاح فاینکس در غیاب کرباسیان و سیف «ابتکار» سفر ظریف به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو را بررسی می‌کند سخنگوی وزارت خارجه: هدف اصلی حمله به سوریه ایجاد شکاف در مثلث آستانه بود جلال خوشچهره جنبه‌های تهاجم محدود به سوریه در هنگام سختی های روزهای پرترافیک بارانی چه باید کرد؟ صبوری زیر باران «ابتکار» از شرایط نابرابر نمایش فیلم‌های سینمای ایران گزارش می دهد اکران های درون سازمانی علیه سینما علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی اجرا نشدن حکم دادستان سابق دو وزیر را به مجلس کشاند کاوه مدنی که برای یک سفر کاری به خارج از ایران رفته بود به ایران برنگشت ماجرای یک استعفا «ابتکار» آینده سیاسی ناطق نوری را بررسی می‌کند ایستاده با سیاست صالحی در جمع خبرنگاران: حمله به سوریه ورشکستگی سیاست آمریکا را نشان می‌دهد جهانگیری: سیاست‌گذاری‌های دولت باید از پختگی و پشتوانه علمی برخوردار باشد علت حادثه سانچی مشخص شد خطای انسانی در هر دو کشتی چینی و ایرانی عامل غرق نفتکش سانچی