گزارش ديرهنگام تخلفات حيرت‌انگيز احمدي‌نژاد

آرمان: تخلفات ریز و درشت محمود احمدی‌نژاد و دولت مطبوعش تمامی ندارد. پس از آنکه در سال‌های گذشته تخلفات اقتصادی و مالی دولت‌های نهم و دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حال نمایندگان مجلس به بررسی تخلفات نفتی دولت احمدی‌نژاد پرداخته‌اند. در این راستا قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از تخلفات نفتی در سال‌های 86 تا92 و بزرگی رقم تخلفات موجب اعتراض نمایندگان به عدم برخورد با وی و افراد مرتبط شده است.
تخلفات نفتی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به قرائت گزارش عدم تسویه بدهی بنیاد تعاون ناجا به وزارت نفت و واردات بنزین بیش از مجوز در دولت گذشته از قوه قضائیه به دلیل عدم برخورد با این تخلفات انتقاد کرد. غلامرضا تاجگردون در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«یک بار دیگر گزارش جدی تخلف دولت‌احمدی‌نژاد را به عنوان گزارش رسمی کمیسیون برنامه و بودجه دادیم؛ این بار در صحن علنی و به شکل رسمی. هنوز هیچ اقدامی برای برخورد صورت نگرفته است. یک بار هم شخصا از رئیس محترم قوه قضائیه خواستم برخورد لازم صورت گیرد تا حداقل دولت‌ها کمتر به فکر تخلف بیفتند. نمی‌دانم چه حکمتی است...» در گزارش روز یکشنبه کمیسیون برنامه از عدم تسویه بدهی ناجا از فروش محموله نفتی در دولت قبل که در مجلس قرائت شد، عنوان شده رستم قاسمی وزیر وقت نفت، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران و اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی برای بررسی پرونده بنیاد تعاون ناجا و تخلفات آن به عنوان خوانده راهی دادسرا شده‌اند که قاسمی و قلعه‌بانی تبرئه شده و برای احمدی‌مقدم دادخواست صادر شده است.
واردات بیش از حد مجوز


غلامرضا تاجگردون با درج جدولی در صفحه اینستاگرام خود به تخلفات نفتی دولت احمدی‌نژاد در حد فاصل سال‌های 87 تا 91 پرداخته است. رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس آورده: در سال 87 با وجود موافقت مجلس با واردات نفت به مبلغ 3 هزار میلیون تومان (نصف پیشنهاد نوذری وزیر نفت وقت) در حالی که قیمت نفت خام نسبت به سال قبل افزایش دوبرابری داشت، در نهایت دولت با صرف 2 هزار میلیارد و 992 میلیون اقدام به واردات بنزین و نفت و گاز بیش از سقف کرد که در نهایت این تخلف آشکار از سوی دستگاه قضا به محکومیت مسئولان انجامید. سال 88 همزمان با ممنوعیت دولت از استفاده از منابع بودجه برای پرداخت یارانه واردات بنزین و تلاش نافرجام میرکاظمی (وزیر نفت) برای ارائه متمم بودجه دولت باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که نیاز به پرداخت یارانه به این منظور نباشد، اما در نهایت واردات به مبلغی بیش از سقف انجام شد و دولت با هزینه 4 هزار میلیارد و 601 میلیون تومان به واردات بیش از مجوز بنزین، نفت و گاز پرداخت که با محکومیت احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت همراه شد. سال 89 نیز دولت احمدی‌نژاد طبق روال سال‌های گذشته به واردات بنزین و نفت و گاز بیش از مجوز روی آورد و با توجه به اینکه میر کاظمی (وزیر نفت) در نامه به احمدی‌نژاد با اشاره به زمان بر بودجه روند تصویب بودجه، خواستار مجوز رئیس جمهوری شد و رئیس دفتر وی (مشایی) در پاسخ می‌نویسد که ستاد تدابیر ویژه‌ اقتصادی به وزارت نفت مجوز بدهد. بدین صورت و در تخلفی آشکار 4هزارمیلیارد و419 میلیون تومان صرف واردات غیر قانونی بنزین، نفت و گاز شد که گزارش این تخلف در مجلس قرائت و به قوه قضائیه ارجاع شد و همچنان در حال بررسی است.
عدم تسویه حساب
دهه نود برای دولت دهم با تخلفات دیگری در سال‌های 90 و91 آغاز شد. در این راستا بنا بود بهای بنزین، نفت وگاز دریافتی از پتروشیمی‌‌ها از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش تسویه شود که در آن زمان چنین نشد.
ادامه صفحه16