شيخ نور، ناطق سياست

آرمان- مطهره شفیعی: دیروز هوا سرد بود؛ سردتر از روزهای گذشته بهار. در ارتفاعات برف می‌بارید و ترافیک خیابان‌ها بیشتر از روزهای قبل بود. در لواسان، گلندوک، بلوار امام خمینی (ره)، کمربندی شهید رجایی، حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) مکانی است که ماشین‌های زیادی در مقابل آن توقف می‌کنند. غالب سرنشینان این اتومبیل آشنا هستند؛ مردان دولت‌های گذشته و کنونی، استانداران زمانی که تولیت این حوزه علمیه بر کرسی وزارت کشور تکیه زده بود، علما و روحانیون و... . آنها حتی در روز برفی که عبور و مرور در شهر آسان نیست به حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) می‌آیند تا با حجت‌الاسلام ناطق نوری، تولیت این حوزه، رئیس اسبق مجلس، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز، رئیس سابق دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، وزیر اسبق کشور و ... دیدار کنند. شیخ نور هم با روی گشاده پذیرای این مهمانان است. صبح دیروز جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها به دیدار او رفته بودند. شیخ ناطق نوری در این دیدار تاکید بر آن داشت که «بازنشسته سیاسی نشده‌ام» بازنشستگی سیاسی ناطق نوری در روزی مطرح شد که تسنیم در آبان 92 به‌نقل از ناطق نوری چنین نوشت: «اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شركت می‌كردم رأی داشتم اما عمر سیاسی من تمام شده است» اما شیخ نور در آن برهه به این دلیل چنین سخنی را بیان کرد که از او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم دعوت شده بود اما ناطق نوری تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات و پذیرش مناصب اجرایی نداشت. بنابراین جمله شیخ نور به معنای خداحافظی با سیاست نیست گواه آن هم سیاسیونی اند که برای اخذ مشورت و استفاده از تجربه سیاسی ناطق نوری به دفتر او مراجعه می‌کنند. کتابی با عنوان صبر و مقاومت، بر روی میز او پیام‌های زیادی در خود دارد. ناطق نوری سال‌هاست که نشان داده است با جدل‌های بی‌حاصل نمی‌توان انتظار صلح را داشت که در این صورت هم پیشرفت و ارتقای کشور در زمره سخت‌ترین امور قرار خواهد داشت. رمز پیروزی صبوری و مقاومت برای رسیدن به هدف است. او با کنار رفتن از مناصب اجرایی کشور و باز کردن میدان برای مدیران جوان نشان داد پیشرفت کشور بر خودخواهی و جلوس بر کرسی‌های قدرت ارجح است و اکنون تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار می‌دهد.
تاکید ناطق نوری
دیروز حدود ساعت 11 چهره‌های آشنایی به داخل ساختمان حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) وارد شدند، چهره‌های آشنا از جناح اصولگرا. آنها هم آمده بودند تا با شیخ نور دیدار کنند. حجت‌الاسلام ناطق نوری سال‌ها پیش در جناح‌بندی‌های سیاسی عضوی از خانواده اصولگرایان محسوب می‌شد و هنوز هم اصولگرایان باسابقه او را در دایره اصولگرایی تعریف می‌کنند چنان‌که آبان 96 محمدرضا باهنر درباره بازگشت ناطق نوری به عرصه فعالیت‌های سیاسی چنین گفت: «من همواره در محافل خصوصی و از طریق رسانه‌ها از آقای ناطق خواسته‌ام که به فعالیت‌های سیاسی بازگردند البته بعضی‌ها احتیاط می‌کنند و می‌گویند به شرطی که ایشان به‌نفع اصولگراها کار کنند، بازگردند اما من این مساله را قبول ندارم. خاستگاه آقای ناطق اصولگرایی است و جناح‌ها هرقدر که لیاقت داشته باشند از حضور ایشان استفاده می‌کنند.» مشخص است که ناطق نوری سال‌هاست به‌نفع هیچ ‌گروه سیاسی فعالیت نمی‌کند و تمایلی به شناخته شدن به‌عنوان عضوی از یک جریان سیاسی ندارد چرا که می‌خواهد مصلح سیاسی باشد نه بازیگر سیاسی. غرویان از اعضای جامعه مدرسین، مشی ناطق نوری را چنین تشریح می‌کند: «من آیت‌ا... رفسنجانی را یک اصولگرای معتدل و اصلاح‌طلب می‌دانم؛ یعنی هم اصول را حفظ کرد، هم اعتدال داشت و هم اصلاح‌طلب بود. علاوه بر این نواندیش و تحول‌خواه بود. به عبارتی آقای رفسنجانی همه چیز را در کنار هم داشت نه افراط می‌کرد و نه تفریط داشت؛ آقای ناطق نوری نیز چنین شخصیتی دارد». ناطق نوری ترجیح می‌دهد در اتاق فکر سیاسی باشد یعنی به مشاوره گروه‌های سیاسی در هر دو جناح بپردازد چرا که به اعتقاد او، آینده کشور از هر مولفه ‌دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار است. او در دیداری که دیروز جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دیدار ناطق نوری آمدند. پس از پایان این دیدار حسن بیادی که عضوی از این تشکل اصولگرا است به سوالات «آرمان» پاسخ داد.
روز گذشته اعضای جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دفتر حجت‌الاسلام ناطق نوری در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) رفتند که شما هم حضور داشتید. هدف از این دیدار چه بود؟


بله. روز دوشنبه به دیدار آقای ناطق نوری در لواسان رفتیم که نوعی عیددیدنی و تبریک سال نو به ایشان بود.
در مورد موضوعات اخیر کشور هم موضوعی مورد بحث قرار گرفت؟
خیر. بحثی درباره موضوعات روز صورت نگرفت و بیشتر به موضوعات کلی پرداخته شد.
مثلا چه موضوعاتی؟
بحث تحزب و وضعیت احزاب در کشور از جمله موضوعاتی بود که از سوی آقای ناطق نوری مطرح شد. ایشان معتقد بودند که تعداد زیادی حزب در کشور به ثبت رسیده و دارای مجوز هستند اما بسیاری از آنها کارایی لازم را ندارند. آقای ناطق نوری معتقدند باید احزابی در کشور حضور داشته باشند که تاثیرگذار باشند. ایشان بر لزوم تقویت احزاب تاکید کردند و این امر را سبب افزایش مشارکت مردم دانستند.