بهار زمستانی در 18 استان



گروه ایران زمین/ تداوم فعالیت سامانه بارشی مستقر روی کشور که به‌صورت بارش باران، در برخی نقاط همراه با برف، طوفان، رگبار، رعد وبرق و وزش تندباد لحظه‌ای و بارش تگرگ است، موجب لغزندگی جاده‌ها و همچنین تعطیلی مدارس در برخی استان‌ها در روز گذشته شد. بارش‌ها در 18 استان موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شد وهمچنین با توجه به کاهش دمای هوا، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف گزارش شد. براین اساس، جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، نیمه جنوبی همدان، تهران، البرز، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق بویژه نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، بارانی و در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان و شمال غرب چهارمحال و بختیاری دیروز شاهد بارش برف بودند.
گزارش‌ها از آخرین وضعیت جوی برخی استان‌ها حاکی است، طبق نقشه‌های هواشناسی لرستان تا بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) افزایش سرعت وزش باد پیش‌بینی می‌شود و برای نواحی مستعد احتمال ریزش تگرگ و همچنین در ارتفاعات وقوع رگبار خفیف برف دور از انتظار نخواهد بود. آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای نیز پیش‌بینی شده است.


دراستان اردبیل هم دیروز (دوشنبه) برودت هوا در بسیاری از شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر، نمین، نیر، سرعین و خلخال بین یک تا 4 درجه زیر صفر در نوسان بود.
درهمین حال، دیروز بارش برف دربرخی مناطق روستایی قم از جمله روستای «انجیله» و«کهندان» در بخش «خلجستان» این استان نیز گزارش شد و دمای هوای قم به 7 درجه بالای صفر رسید که نسبت به 2روز گذشته 6 درجه کاهش داشت.
بارش برف در گردنه «اسدلی» جاده بجنورد - اسفراین و لغزندگی سطح جاده، دیروز تردد خودروهای عبوری از این جاده را کند کرده بود. پلیس راه خراسان شمالی هم از رانندگان خواست که تجهیزات ایمنی از قبیل زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند. همچنین براساس ارزیابی نقشه‌های هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد، امروز (سه‌شنبه) دراین استان بارش‌های رگباری، رعد و برق، وزش باد و کاهش دمای هوا پیش‌بینی شده است.
استان سمنان نیز دیروز(دوشنبه) شاهد بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید و ریزش تگرگ و برف در ارتفاعات بود و دمای هوا 4 تا 8 درجه در این استان کاهش یافت.
براساس اعلام هواشناسی، آسمان گلستان نیز در روز گذشته ابری و بارانی و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی همراه با بارش پراکنده برف، وزش باد و مه آلود بود. در ارتفاعات «درازنو» شهرستان کردکوی درغرب این استان و توسکستان در مسیر گرگان - شاهرود هم بارش خفیف برف گزارش شده بود.
اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی هم اعلام کرد، شهر سراب با 3 درجه زیر صفر و بناب با 14 درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین شهرستان‌های این استان در روز گذشته بودند.
هوای کردستان هم در روز دوشنبه 27 فروردین ابری همراه با بارش باران و در ارتفاعات به صورت بارش خفیف برف بود.
در استان مرکزی نیز آبگرفتگی مسیل‌ها، معابر و بارش تگرگ طی امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) در نقاط مختلف این استان دور از انتظار نخواهد بود. در این مدت نقاط مختلف استان مرکزی شاهد بارش باران، همراه با رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید و افت نسبی دمای هوا خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود، برودت هوا در برخی نقاط این استان به زیر صفر برسد و احتمال بارش برف نیز در ارتفاعات وجود دارد.
همچنین با ورود موج بارشی دیگری به استان کرمانشاه، به تناوب شاهد بارندگی همراه با رعد و برق در این استان خواهیم بود. این شرایط علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا (در اوایل روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه) بخصوص صبح امروز (سه‌شنبه) بویژه در نواحی سردسیر و حواشی رودخانه‌ها سبب تشکیل مه صبحگاهی می‌شود. از ظهر امروز تا صبح جمعه به استثنای افزایش دمای هوا و در بعضی ساعات وزش باد، پدیده قابل ذکری برای این استان نخواهیم داشت.
در خوزستان هم بارش باران در روز گذشته در برخی مناطق روستایی موجب آبگرفتگی در برخی راه‌های روستایی استان و ایجاد محدودیت ترافیکی در جاده آغاجاری - امیدیه شد.
به گزارش اداره کل هواشناسی این استان امروز (سه‌شنبه) موج بارشی دیگری وارد استان می‌شود که بیشتر مناطق شمالی و کوهستانی را دربرمی‌گیرد.
بارش برف و باران در گیلان که از غروب شنبه گذشته آغاز شده بود، تا دیروز (دوشنبه) نیز ادامه داشت. بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان، برف بیشتر مناطق بالادست و ارتفاعات استان را سفیدپوش کرد و در مناطق جلگه‌ای، بارش‌ها به صورت باران گزارش شد.
بارش برف بهاری کلاردشت، روستاها و مناطق کوهستانی مازندران را هم سفیدپوش کرد. سامانه جدید بارشی که از چند روز قبل در مازندران حاکم شد علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا سبب شدت بارندگی و بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی مازندران ازجمله کلاردشت، روستاهای لاریجان و سوادکوه شد.

غافلگیری نوشهری‌ها از بارش برف در اواخر فروردین
بارش برف ارتفاعات و روستاهای بخش کجور نوشهر را سفید پوش کرد. کمبود بارش باران و نزولات آسمانی این روزها موجب نگرانی کشاورزان منطقه کجور شده بود، اما با برودت هوا، بخش اعظم روستاهای بخش کجور پوشیده از برف شد. با توجه به پیش‌بینی هواشناسی اعلام شده که در این روزها دمای هوا 10 تا 15 درجه کاهش می‌یابد و در ارتفاعات بارش به‌صورت برف خواهد بود اما بازهم این بارش موجب غافلگیری مردم منطقه شد.

برف و برودت هوا،مدارس فیروزکوه را تعطیل کرد
در همین حال، روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از تعطیلی ۲ نوبت مدارس فیروزکوه در روز گذشته به‌دلیل بارش برف و برودت هوا خبر داد.

تعطیلی مدارس الموت، اشتهارد و طالقان، قطع برق و شکسته شدن شاخه‌های درختان در البرز
بارش برف که از یکشنبه بیشتر مناطق استان البرز را دربرگرفته بود باعث تعطیلی مدارس شهرستان‌های اشتهارد و طالقان در روز گذشته شد.
این برف سنگین همچنین سبب قطع برق برخی مناطق شمالی کرج و شاخه‌های ده‌ها اصله درخت مثمر و غیرمثمر طی روز گذشته در استان البرز شد.
شهروندان البرزی بویژه درکرج صبحگاه دیروز (دوشنبه) را با یک روز برفی آغاز کردند. در این میان شکسته شدن شاخه‌ها یا سقوط تعداد زیادی درخت توجه عابران را به خود جلب کرد.ارتفاع برف در برخی مناطق استان البرز 20 سانتیمتر گزارش شد و این بارش با کاهش شدید دما همراه بود.
ازسوی دیگر بنا به گفته برخی کارشناسان، بارش برف و کاهش دمای هوا سبب خساراتی به درختان و باغ‌های استان شده است. طبق برخی گزارش‌ها، بسیاری از دانش‌آموزان نوبت صبح دیروز البرز نتوانستند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند.
ازطرفی، روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز اعلام کرد: به‌دلیل بارش برف و برودت هوا، مراکز پیش دبستانی و دبستانی الموت دیروز تعطیل شد.

فعالیت سامانه بارشی مستقر در کشور تا روزهای پایانی هفته
براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی سامانه بارشی مستقر در کشور به تناوب تا روزهای پایانی هفته فعال خواهد بود.
به‌گزارش سازمان هواشناسی این بارش‌ها امروز هم در قسمت‌های مختلف کشور ادامه دارد و در بعضی ساعات با بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه خواهد بود. عمده فعالیت این سامانه بارشی در نیمه مرکزی و جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود و شدت بارش‌ها طی این روز در شرق کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، اصفهان، شمال خوزستان و فارس، غرب کرمان، خراسان رضوی و جنوبی است. وضعیت جوی پایتخت هم امروز (۲۸ فروردین ماه) نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین دمای این روز ۱۴درجه و کمترین آن ۷ درجه خواهد بود.

بـــــرش
بارش‌های اخیر، کشاورزی کرمانشاه را از بحران نجات داد
«خسرو شهبازی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بارندگی‌های اخیر موجب خوشحالی کشاورزان شد و مسئولان کشاورزی هم اعلام کردند که این بارش‌ها، کشاورزی استان را از بحران نجات داد و حال اراضی زراعی استان را خوب کرد.
وی افزود: از ابتدای مهر ماه 96شاهد وقوع بارندگی‌های خوبی در استان نبودیم، به نحوی که این موضوع کشاورزی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده بود و اگر بارش‌های اخیر رخ نمی‌داد، قطعاً میزان تولیدات زراعی استان افت شدیدی می‌کرد. به گفته وی استان کرمانشاه ۱۳.۱ درصد از اراضی دیم کشور را در اختیار دارد و سالانه حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت می‌رود.