بانک مرکزی: به صرافی‌ها ارز نمی‌دهیم

گروه اقتصادی: طرح یکسان‌سازی نرخ ارز که از هفته گذشته به صورت ضربتی آغاز شده هنوز خلأ‌های فراوانی دارد اما رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید کارشناسان از این طرح استقبال کرده‌اند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بانک مرکزی از هفته گذشته تاکنون 11 اطلاعیه برای دلار 4200 تومانی و نحوه تخصیص آن صادر کرده اما گویا باید منتظر اطلاعیه‌های بسیار دیگر در این باره باشیم.
مهم‌ترین مساله‌ای که هنوز بانک مرکزی نتوانسته آن را حل کند ممنوعیت خرید و فروش و صدور حواله ارز توسط صرافان است. هنوز صرافی‌ها نمی‌دانند در صورت ادامه این ممنوعیت، فلسفه وجودی آنها چه خواهد بود. سیف روز گذشته با صرافان جلسه گذاشت و به آنها اطمینان داد کسی در صدد حذف صرافی‌ها نیست. رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط 2 نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. سیف با اشاره به دستورالعمل و مقررات ناظر بر فعالیت‌های صرافی‌ها، تصریح کرد: این دستورالعمل یکی از معیارهای اساسی انضباط‌بخشی به شبکه صرافی‌های کشور است و بانک مرکزی بر پیاده‌سازی و اجرای کامل آن مصمم است.
امسال نرخ ارز فقط ۵ تا ۶ درصد تغییر دارد


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین نرخ ارز گفت: این نرخ در سال ۵ تا ۶ درصد تغییر خواهد داشت و دامنه تغییر آن بیشتر از اینها نخواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این نرخ در سال ۵ تا ۶ درصد تغییر خواهد داشت و دامنه تغییر آن بیشتر از اینها نخواهد بود. سیف درباره تامین ارز برای مسافران خارج از کشور نیز گفت: برای کسانی که در حال مقدمات سفر اول به خارج هستند کارها در حال انجام است. وی گفت: برای ارز موردنیاز جهت دریافت ویزا با وزارت امور خارجه مکاتبه کرده‌ایم که در کشورهای مقصد واحد پول ملی را دریافت کنند تا بانک مرکزی هم زمینه اختصاص ارز را فراهم کند.
آغاز رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده ارزی
آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده هر فردی که بیش از ۱۰ هزار یورو به صورت نقدی در اختیار داشته باشد باید آن را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کند در غیر این صورت هر گونه تبادل آن به مفهوم کالای قاچاق بوده و برخوردهای قانونی با آن صورت می‌گیرد. همین یک بند در بخشنامه‌های بانک مرکزی کافی است تا بازار را برای سپرده‌گذاری‌های ارزی داغ کند البته این بار دیگر شرایط به حالت قبل نیست، نه مردم اعتماد سابق را به سپرده‌گذاری ارزی دارند و نه دیگر کار در اختیار بانک‌هاست بلکه بانک مرکزی خود راساً وارد عمل شده و سود و بازگشت اسکناس‌های سپرده‌گذاران با همان نوع ارز سپرده‌گذاری شده را تضمین می‌کند، با این وجود میزان استقبال مردم به گفته بانکداران از سپرده‌گذاری‌های ارزی  کم است. بررسی‌های   مهر حکایت از آن دارد که بازار داغی برای جذب دلارها و یوروهای در اختیار مردم از سوی بانک‌ها به راه افتاده و آنها نرخ‌های جذابی را ارائه می‌دهند که دامنه آن حتی تا ۵ و ۶ درصد هم می‌رسد. آنگونه که متصدیان شعب بانکی می‌گویند، تعداد مراجعه‌کنندگان برای سپرده‌گذاری ارزی بالا نیست اما به هر حال هر چقدر که میزان اسکناس‌ها بالاتر باشد نرخ‌های سود نیز می‌تواند از سوی بانک‌ها جذاب‌تر شود اما به طور میانگین نرخ ۴ تا ۵ درصدی در بسیاری از شعب به مشتریان پیشنهاد می‌شود. کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی نیز می‌گوید: نرخ اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی برای سپرده‌گذاری یورو 3 درصد و برای سپرده‌گذاری دلاری ۴ درصد است که البته این نرخی است که بانک‌ها می‌توانند نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند ولی به هر حال نرخی که از سوی بانک‌ها برای جذب سپرده‌های ارزی مردم پیشنهاد می‌شود حتما باید در چارچوب‌های مشخصی باشد که بانک مرکزی اعلام کرده است.
نوبخت: ارز به صرافی‌ها می‌دهیم
هفته گذشته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد دلار 4200 تومانی یکی، ‌دو روز طول می‌کشد به صرافی‌ها برسد. گویا نوبخت نمی‌دانست بانک مرکزی قرار است ورود ارز تک‌نرخی به صرافی‌ها را متوقف کند. محمدعلی کریمی، سخنگوی بانک مرکزی دیروز اطمینان داد که دیگر دلار 4200 تومانی به صرافی‌ها نمی‌رود. سخنگوی بانک مرکزی گفت: تا اطلاع بعدی، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزهای خارجی در صرافی‌ها انجام نخواهد شد. سخنگوی بانک مرکزی در مصاحبه با صداوسیما، با اشاره به اینکه این بانک با رصد نیازهای همه گروه‌ها، ارز مورد نیاز را از طریق بانک‌های عامل تامین اعتبار می‌کند، گفت: تا اطلاع بعدی، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزهای خارجی در صرافی‌ها انجام نخواهد شد. محمدعلی کریمی تقاضای عمده ارز را از محل واردات دانست که باید پس از ثبت‌سفارش از طریق بانک انجام شود و در عین حال درباره تامین نیازهای خرد نیز افزود: ارز مسافرتی از طریق بانک‌های ملی و سامان و ارزهای دانشجویی و درمانی هم از طریق بانک‌های تجارت و سامان پرداخت می‌شود تا با شناسایی و رصد نیازها، ارز به متقاضیان واقعی ارز تخصیص یابد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی پارسال ۴۸میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی برای واردات رسمی کشور تامین اعتبار کرد، گفت: بقیه نیز از محل درآمد صادرات غیرنفتی صرف واردات شد که طبق سیاست‌های جدید، صادرکنندگان غیرنفتی مکلف شدند ارزشان را برای ایفای نقش در واردات تجارت خارجی کشور اختصاص دهند. کریمی ادامه داد: در این باره بانک مرکزی سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) را راه‌اندازی کرد تا صادرکنندگان غیرنفتی با عرضه درآمدشان در این مسیر، آن را مستقیم در خدمت واردات کالاهای ضروری موردنیاز کشور قرار دهند. سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد: از آن پس، بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز با خرید ارز صادرکنندگان می‌توانند آن را در اختیار واردکنندگان قرار دهند که این موجب نظم‌بخشی به مدیریت کل درآمدهای غیرنفتی می‌شود. سکه طلا 1/8 میلیون تومان
قیمت سکه در حالی بار دیگر از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد که رئیس کل بانک مرکزی گفته بود با دلار ۴۲۰۰ تومانی، سکه باید ارزان شود. به گزارش «وطن امروز»، اگر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان را در نظر بگیریم یعنی سکه هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد. دیروز با وجود ثبات نرخ دلار و قیمت جهانی طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار بار دیگر به مرز 171 هزار و 810 تومان رسید. از سوی دیگر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت، یک‌میلیون و 841 هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و 766 هزار تومان معامله ‌شد. علاوه ‌بر این هر قطعه نیم‌سکه 898 هزار تومان، ربع‌سکه 571 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 356 هزار تومان فروخته ‌شد. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 2/1345 دلار معامله ‌شد.