جزئیات محاصره پایگاه آمریکایی در عراق

محاصره پایگاه هوایی آمریکایی‌ها توسط نیروی بسیج مردمی عراق پیش از تجاوز موشکی واشنگتن و متحدانش به سوریه، از تحولات راهبردی جدیدی بر علیه ادامه حضور اشغالگران عراق حکایت می‌کند. برای نخستین بار روزنامه لبنانی الدیار بود که جزئیات این رویداد را که شامگاه جمعه تا بامداد شنبه گذشته رخ داد و هنوز هیچ منبع رسمی در بغداد آن را تایید نکرده است، فاش کرد. این گزارش از محاصره پادگان «الزهره» در شمال غرب بغداد خبر داد که بعد از 2 پادگان «قیاره» (جنوب موصل) و «التاجی» (شمال بغداد) در رتبه سوم اصلی‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در عراق محسوب می‌شود. این عملیات توسط 30 هزار نیروی حشدالشعبی مجهز به تانک، موشک‌های زمین به زمین و تیربارهای ضدهوایی انجام شد.  به نوشته این نشریه چاپ بیروت، یکی از فرماندهان نیروهای محاصره‌کننده این پادگان به فرمانده آمریکایی این پادگان نظامی هشدار داد که در صورت پرواز هر جنگنده‌ای از این فرودگاه نظامی، نیروهایش حمله خواهند کرد. وقتی فرمانده پادگان با فرماندهی کل نیروهای آمریکایی در عراق تماس گرفته و از طریق آنها به دولت بغداد هشدار داد با اعزام ارتش عراق، محاصره پادگان را بشکند، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت، حیدر العبادی نخست‌وزیر را تهدید کرد که در صورت این اقدام، دست‌کم 18 وزیر کابینه استعفا می‌دهند و دولتش سقوط می‌کند.
به گزارش تسنیم، 2 گروه «عصائب اهل الحق» و «سرایا الخراسانی» طی سال‌های گذشته بیش از سایرین بر  پادگان‌های اشغالگران آمریکایی در عراق تمرکز داشته و اطراف هر پادگان آمریکایی، چند پایگاه نظامی مخصوص به خود تأسیس کرده‌اند تا در صورت لزوم بتوانند اشغالگران را به خروج از کشورشان وادار کنند. در حال حاضر نزدیک به 40هزار نظامی آمریکایی در 12 پادگان نظامی در عراق حاضر هستند که این بسیار فراتر از آمار رسمی اعلام شده توسط پنتاگون است.  هرچند این رقم هم در مقایسه با 75 هزار نیروی آموزش‌دیده و مسلح عصائب اهل الحق که تنها یکی از شاخه‌های بسیج مردمی 250 هزار نفری عراقی‌هاست، رقم بزرگی به‌نظر نمی‌رسد؛ بویژه اینکه نیروهای حشدالشعبی به زندگی عادی میان ملت عراق عادت دارند اما نظامیان آمریکایی در پادگان تحت هدف مستقیم هستند به طوری که تنها با هدف قرار دادن برخی نقاط خاص مانند برج‌های مراقبت پادگان، براحتی می‌توان تحرکات نظامیان آمریکایی را محدود کرد. به‌نظر می‌رسد انتخاب فرودگاه نظامی الزهره برای ایجاد فشار بر پنتاگون انتخاب هوشمندانه‌ای بوده، چرا که نزدیک‌ترین پایگاه آمریکایی‌ها به خاک ایران که در استان صلاح‌الدین واقع شده بدون طی مراحل قانونی و تصویب در پارلمان توسط بغداد در اختیار پنتاگون قرار گرفته است. با این حال واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد حتی در مناطق عرب‌نشین و کردنشین عراق نیز نظامیان آمریکایی برای تأمین امنیت خود ناگزیر از دادن امتیاز به جبهه مقاومت هستند! ضمن اینکه همین حضور نظامی باعث تشدید انزجار و تنفر عمومی از اشغالگران آمریکایی شده و همین موضوع نیز به کمک جبهه مقاومت آمده است. حتی به گفته دکتر عمر عبدالستار، کارشناس عراقی و از منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت، حجم حضور آمریکا در عراق و فعالیت‌های تنش‌زای واشنگتن در کنار ریاض، این نگرانی را به‌صورت گسترده ایجاد کرده که عراق نیز مانند سوریه به صحنه نبرد و کارزار رزم ایران و آمریکا تبدیل شود. هم آمریکا طی حضور نظامی قبلی‌اش در عراق شکست خورده و هم ملت عراق خاطره قربانی شدن بیش از یک‌میلیون هموطن‌شان در سال‌های پس از اشغال را فراموش نکرده‌اند. نمونه این احساسات ضدآمریکایی را در تظاهرات بزرگ روز یکشنبه در میدان تحریر بغداد شاهد بودیم که مردم چگونه شعارهایی ضد ترامپ و آمریکا سر داده و پرچم ایالات متحده را به آتش کشیدند. «عبدالکریم خلف» از برجسته‌ترین استراتژیست‌های عراقی نیز در توئیتی نوشت: «طی 10 سال اخیر هیچ چیز به‌اندازه حس وطن‌دوستی و ناسیونالیستی در عراق سرکوب نشده، همچنان که در مبارزه با داعش نیز روی هیچ نیرویی به ‌اندازه این عامل سرمایه‌گذاری و تبلیغ نشد! خط مقدم احیای حس ناسیونالیستی در عراق نیز مخالفت با اشغالگری آمریکاست و به همین علت، حتی در انتخابات هم شعار مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در عراق یا کاهش آن می‌تواند در سراسر عراق عربی جذاب باشد و موجب جذب رأی شود!» عملیات نظامی عراق در مرزهای بین‌المللی‌اش
سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای امنیتی عراق از آغاز عملیات امنیتی جهت پاکسازی مناطق مهم این کشور واقع در مرزهای سوریه، اردن و عربستان خبر داد. یحیی رسول تاکید کرد: عملیات پاکسازی مناطق واقع در غرب نینوا، سنجار و مناطق هم‌مرز با سوریه در شمال غربی کشور آغاز شده است. رسول همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای عملیات الانبار عملیات تفتیش و بازرسی مناطق عکاشات- الرطبه واقع در مسیر بزرگراه عراق- اردن در نزدیکی مرزهای عراق- اردن- عربستان و نیز بازرسی و پاکسازی منطقه فرات واقع در غرب الانبار در مرزهای عراق با سوریه را آغاز کرده‌اند.