شهردار از درون شورا يا بيرون؟

آرمان: پس از ماجراي پر ابهام استعفای محمدعلی نجفي از سمت شهرداري تهران و عدم توفيق اعضاي شوراي شهر و چهره‌هاي سياسي در انصراف نجفي از تصميم خود، تهران روزهايي را مي‌گذراند كه همه و حتی خود اعضای شورای شهر نیز منتظرند ببینند در مهم‌ترین آزمون شورای پنجم، یعنی انتخاب دوباره شهردار برای پایتخت، چه نتیجه و عملکردی دارند و در نهایت چه کسی به عنوان جانشين و جايگزين نجفي انتخاب خواهد شد. اين در حالي است كه بازار گمانه‌زني‌ها و اخبار ضد و نقيض پيرامون اين موضوع داغ است و هر لحظه گزينه‌هايي به عنوان شهردار آينده اين كلانشهر مطرح مي‌شود. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در ابتدای جلسه شورای شهر تهران در روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه، در مورد انتخاب شهردار تهران گفت: شورای شهر تهران در روندی مشخص و با مشورت برای انتخاب شهردار اقدام می‌کند.
پايبندی به تعهد
رئیس فراکسیون امید از جمله افرادی است که تمایل به خروج عضوی از شورا برای جلوس بر کرسی شهرداری ندارد و در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، تاکید کرد: اعضای شورای شهر باید به رای مردم احترام بگذارند و در شورای شهر حضور داشته باشند. محمدرضا عارف با اشاره به ميثاق‌نامه‌‌هايي که اعضای شورای شهر تهران قبل از ورود به شورا امضا کردند، تاكيد كرد: آنها باید به تعهدات خود مطابق میثاق‌نامه عمل کنند که طبیعتا احترام به رای مردم و حضور در شورای شهر است. رئيس فراكسيون اميد مجلس شورا در پاسخ به اين سوال كه شهردار آينده تهران تا چه ميزان بايد به جريان اصلاحات نزديك باشد گفت: شهردار باید یک شخص کارآمد و توانا باشد تا بتواند مشکلات شهر را حل کند و این اولویت اصلی ماست. همچنین شهردار بعدی تهران باید بتواند تعامل خوبی را با تمامی نهادها و کسانی که در ارائه خدمات در شهر و رشد و توسعه شهر نقش دارند، داشته باشد.
گمانه‌زني‌ها


سخنگوي شوراي شهر تهران روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران خیال همه را راحت کرد و گفت: در بحث انتخاب شهردار جلسه هم اندیشی برای بررسی فرآیندها برگزار شد و دقت داشته باشید که در مردادماه اعضای شورای شهر بحث شهردار را در دستور کار قرار داده و نهایتا 16 معیار پیش‌بینی شد که بر اساس آن شهردار را انتخاب کردند و حالا برای اینکه ببینیم آیا همان فرآیند و شیوه ادامه یابد یا نه؟ جلسه‌ای برگزار کردیم و جمع‌بندی کلی جلسه این بود که شیوه و فرآیند انتخاب شهردار متفاوت از گذشته نباشد اما مقرر شد اگر اعضا نظر اصلاحی دارند ظرف چند روز آینده اعلام کنند. علي اعطا با بیان اینکه طی چند روز اخیر اسامی و نام‌هایی در مورد گزینه‌های شهرداری تهران از سوی رسانه‌ها، جریان‌ها و... اعلام شده است، گفت: اعضای شورا تا کنون روی مصادیق و گزینه‌های وارد نشده و این اسامی تنها گمانه‌زنی است. اعطا همچنین با اشاره به مطرح شدن نام محسن هاشمی برای تصدی‌گری شهرداری تهران گفت: قبل از آغاز به کار شورا، اعضا ماده واحده‌ای را به امضا رساندند و بر مبنای آن تاکید شد که فردی برای پذیرفتن مسئولیت از شورا خارج نشود و تا این لحظه نیز در این باره تغییری حاصل نشده است.
ميل رأي دهندگان
فاطمه سعيدي با اشاره به اهمیت بحث انتخاب شهردار تهران که قرار است در هفته جاری در دستورکار شورای شهر پایتخت باشد، گفت: شورای شهر تهران در هفته جاری مساله انتخاب شهردار را در دستورکار قرار خواهد داد و شهروندان پس از اتفاقات اخیر در شهرداری تهران، منتظر هستند که خروجی تصمیم شورا را ببینند. اين عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با اشاره به مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف اجرایی اظهار کرد: امروز دیگر مردم از ما نمی‌پذیرند که بگوییم نمی‌گذارند کار کنیم. مردم رای داده‌اند و باید اثر رأی‌شان را ببینند.
کواکبیان: نگران نباشید
محسن هاشمی بدون شک یک گزینه مطلوب ریاست بر شهرداری تهران است اما این حضور و حضور هر یک از اعضای شورای شهر در چنین موقعیتی با موانعی همراه است که به‌نظر می‌رسد در صورت اجماع اعضای شورای شهر قابل رفع نباشد از جمله اینکه برخی به میثاق‌نامه‌ای اشاره می‌کنند که در بدو فعالیت شورای شهر به امضای اعضا رسیده است که بر اساس آن، هیچ‌یک از اعضای شورای شهر نباید برای تصدی در شغل دیگری، ساختمان بهشت را ترک کنند. با اين حال مصطفی کواکبیان از اعضای شورای شهر تهران خواست به محسن هاشمی برای شهردار شدن رای دهند و نگران ورود یک اصولگرا به شورا نباشند. كواكبيان در توئیتی نوشت: اعضای محترم شورای شهر تهران، تهران مظلوم را از بلاتکلیفی درآورید؛ زمان را از دست ندهید؛ نگران یک رای اصولگرایان در شورای 21 نفره نباشید و با رای قاطع به محسن هاشمی، گروه‌های فشار صاحب قدرت را خلع سلاح کنید. از سوی دیگر برخی چنین عنوان می‌کنند که با خروج محسن هاشمی یا هر عضو دیگری از شورای شهر، یک عضو اصولگرا وارد این نهاد تصمیم‌گیر شهری می‌شود و با استناد به این موضوع خواهان مخالفت با گزینه احتمالی انتخاب هاشمی به‌عنوان شهردار می‌شوند. جهانبخش خانجانی عضو حزب کارگزاران در این‌باره می‌گوید: «یکی از اشتباهات این میثاق‌نامه محدودسازی خرد جمعی است. وظیفه اصلی شما آبادانی و احیای شهر تهران و زدودن ویرانی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خدماتی به جامانده طی 16سال اخیر است. اعضای محترم شورای شهر تهران نباید خروج یا ورود فردی از شورا را که تاثیری در فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد برای خود خط قرمز تلقی کنند و محدودیت کاذبی برای خود ایجاد کنند».
پيشنهاد كارگزاران
سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در خصوص موضع حزب کارگزاران برای انتخاب شهردار آینده پایتخت، گفت: موضوع استعفای آقای نجفی از شهرداری تهران از ابعاد مختلف برای جبهه اصلاحات خسارتبار بود. خسارت مهم و اساسی این است که یکی از چهره‌های خوش‌سابقه و خوش‌نام و دارای توانایی بالا، از عرصه مدیریتی کنار رفت. نام آقای نجفی همیشه در عرصه‌های مختلف مدیریتی برای پست‌هایی نظیر وزارت آموزش و پرورش، معاون اول رئیس‌جمهور و حتی کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح بوده. هر وقت که در محافل مختلف به دنبال گزینه مناسب بودیم، آقای نجفی همیشه یکی از افراد مهم و مطرح بود. به هرحال اکنون شرایط بیماری و شاید علاوه بر آن، شرایط سیاسی، آقای نجفی را به نقطه‌ای رساند که ادامه مسئولیت در سمت شهرداری تهران برای وی مقدور نبود و شورای محترم شهر تهران به رغم مخالفت اکثریت قاطع با این استعفا، مجبور به پذیرش استعفا شدند. وي به عنوان سخنگوي حزب كارگزاران پيشنهاد حزب خود را در خصوص انتخاب شهردار آينده اظهارکرد: حزب کارگزاران سازندگی به طور مشخص سه راهبرد را پیشنهاد می‌کند: اول اینکه انتخاب شهردار جدید باید به بهبود روابط جبهه اصلاحات با حاکمیت و به طور خاص مقام معظم رهبری کمک کند. دوم اینکه به هیچ‌وجه نباید انتخاب شهردار به مناقشات گذشته و به فاصله‌هایی که در فتنه آقای احمدی‌نژاد بین حاکمیت و اصلاح‌طلبان ایجاد شد دامن بزند. باید تلاش کنیم همانگونه که جزء مهمی از نظام سیاسی ایران هستیم این واقعیت و نقش‌آفرینی را منتقل کنیم. سومین مساله انتخاب شهرداری است که بتواند با جسارت به مسائل تهران بپردازد و این فرد باید مانند نجفی پاکدست و امین و قابل اعتماد باشد و سابقه روشنی از سلامت کار در گذشته داشته باشد.