بازگشت ارز صادراتي به چرخه اقتصاد کشور


عضو کميسيون اقتصادي مجلس:نوسانات مکرر نرخ ارز موجب سردرگمي‌توليدکنندگان و صنعت‌گران شده است
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه ارز حاصل از صادرات کالا بايد به چرخه اقتصاد کشور بازگردد؛ از بانک مرکزي خواست تا با تکميل و بهره برداري سريعتر از سامانه "نيما" نظارت جدي بر منابع ارزي حاصل از صادرات و واردات اعمال شود.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در ادامه جلسات ستاد اقتصادي براي ساماندهي بازار ارز کشور گفت: تخصيص مابه التفاوت قيمت ارز مورد نياز کالاهاي اساسي و نيز داروهاي مورد نياز در سريع‌ترين زمان لازم تامين خواهد شد تا کوچکترين خللي در تامين نيازهاي کشور ايجاد نشود.
وي با بيان اينکه مهمترين رمز موفقيت طرح سامان بخشي به نظام ارزي کشور اطلاع رساني صحيح است گفت: مردم مطمئن باشند که دولت با همراهي آنها و بنگاه‌هاي اقتصادي به دنبال پايه‌ريزي نظام ارزي جديد به منظور تامين منافع ملي کشور است.
معاون اول رييس جمهور جذب اسکناس و ارز نقدي موجود در جامعه در نظام بانکي را راهکاري موثر براي صيانت از پول ملي و دارايي‌هاي مردم دانست و اظهار داشت: مقررات مطلوبي براي جذب اين منابع تنظيم شده و بانک‌ها بايد در فضاي رسانه‌اي و اطلاع رساني دقيق در اين خصوص براي جذب ارز نقدي موجود در جامعه برنامه ريزيهاي لازم را انجام دهند.
وي بر همکاري و هماهنگي بانک مرکزي با بانک‌ها و نهادهاي اقتصادي نظير صرافي‌ها تاکيد کرد و گفت: کارگروه‌هايي که در دستگاه‌هاي ذي ربط از جمله بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته بايد ضمن بررسي همه پيشنهادات و انتقادات مرتبط با ارز راهکار‌هاي لازم را ارايه کنند.
در اين جلسه که وزراي اقتصاد و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، نفت، امور خارجه و کشور و روساي بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه و نيز معاون اقتصادي رييس جمهور حضور داشتند آخرين وضعيت و تحولات بازار ارز کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
رييس کل بانک مرکزي در اين جلسه ضمن قدرداني از همه دستگاه‌ها در کمک به اين بانک به منظور سامان بخشيدن به نظام ارزي کشور گفت: خوشبختانه پايه‌ريزي نظام جديد ارزي کشور به خوبي در ابعاد مختلف در حال انجام است و بانک مرکزي در جلسات با گروه‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي و مالي بدنبال اخذ پيشنهادات و نيز اجراي دقيق مصوبات دولت و جلسات ستاد اقتصادي ساماندهي ارز به منظور سامان بخشيدن به بازار ارز کشور و نيز ايجاد شفافيت و نظارت بر منابع ارزي کشور است.
موضوع ارتباط ارز با تقويت صادرات ، مديريت بازار ارز و نحوه تخصيص به وارد کنندگان، مقابله با بازار سياه ارز، تعامل با صرافي‌ها و واردات در مقابل صادرات از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود که تصميمات لازم در اين خصوص اتخاذ و مقرر شد جزئيات مصوبات جلسه از طريق بانک مرکزي اطلاع رساني شود.
تفاوت نرخ ارز فساد ايجاد مي‌کند
در اين رابطه يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌خواستار اين شد که تک‌نرخي شدن ارز در حد شعار باقي نماند.
حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي‌لارگاني در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از سياست‌‌هاي دولت براي کنترل بازار، وضعيت موجود در بازار را سبب سردرگمي‌توليدکنندگان و صنعت‌گران در کشور دانست و اظهار داشت: تعجب‌آور است که در بودجه امسال، نرخ ارز را 3500 تومان تصويب کرديم، اما در بازار آزاد، با رقم‌هاي بيشتري داد و ستد مي‌شود و مصوبه مجلس براي نرخ ارز، افزايش يافته است.
وي با بيان اينکه تفاوت در نرخ ارز که مجلس آن را مصوب کرده است، تصميم‌گيري را از توليدکننده و صنعت‌گر داخلي مي‌گيرد، افزود: در گذشته شاهد بوديم که وقتي ارز مبادله‌اي 1226 تومان بود و تعداد زيادي از توليدکنندگان، وام‌هاي ارزي گرفته بودند وقتي قيمت ارز در بازار، 3 برابر افزايش يافت، يک باره زمين خوردند و در چرخه توليد و اشتغال کشور خلل جدي وارد شد.
 عضو کميسيون اقتصادي مجلس اضافه کرد: چند ماهي است که در بازار ارز نابساماني‌ها و نوساناتي را شاهد هستيم که هر روز يک توجيهي براي آن مطرح مي‌کنند، يک روز گفتند به خاطر کريسمس و سال نوي ميلادي است و زماني مي‌گفتند به خاطر مسائلي که در منطقه ايجاد شده و شکست‌هاي پي‌در‌پي آمريکا در منطقه و اظهارنظرهاي ترامپ و امثال اينهاست، موقعي هم عنوان کردند به واسطه اغتشاشات دي‌‌ماه بوده است.
حجت‌الاسلام موسوي‌لارگاني تأکيد کرد‌: آقاي سيف رئيس کل بانک مرکزي، در جلسه‌‌اي عنوان کرد که همه ساله در مقاطعي نوساناتي در بازار ارز داريم، اما پس از مدتي به حالت عادي بازمي‌گردد و مشکلي ايجاد نمي‌شود، دليل ديگري براي نوسانت ارزي عنوان مي‌کنند و مي‌گويند که دولت از مابه‌التفاوت قيمت ارز کسري بودجه‌اش را جبران و بدهي‌هايش را پرداخت مي‌کند.
وي با بيان اينکه نوسانات مکرر نرخ ارز موجب سردرگمي‌توليدکنندگان و صنعت‌گران مي‌شود، اظهار داشت: در اين شرايط که توليد در کشور وضع مناسبي ندارد، نوسانات لحظه‌اي نرخ ارز موجب مي‌شود که توليدکننده اصلا نداند که مواد اوليه وارد کند يا خير، در مجموع نمي‌دانند که محصولات خود را با چه قيمتي بفروشند که بتوانند قدرت خريد مواد اوليه در آينده را داشته باشند.
نماينده فلاورجان در مجلس تصريح کرد: نابه‌ساماني‌هاي موجود در بازار ارز، ضرر و زيان زيادي به کشور وارد کرده است، ما نبايد فقط يک طرفه به قضيه نگاه کنيم، بايد همه جوانب را در نظر بگيريم، اگر واقعا قرار است بازار ارز به 4200 تومان برگردد، منطقي نيست، اين رقمي‌که ولت براي ارز تعيين کرده، مغاير با مصوبه مجلس است و رانت بزرگي براي عده‌اي ايجاد مي‌‌کند.
حجت‌الاسلام موسوي‌لارگاني اضافه کرد: نبايد اين طور باشد که سودجويان ارز را از دولت براي واردت بگيرند و با کاغذ بازي صوري، ارز را در بازار آزاد بفروشند و به اقتصاد کشور ضربه بزنند؛ اين رانت بزرگي ايجاد مي‌‌کند و مبالغ قابل توجهي در اختيار برخي افراد قرار مي‌گيرد، البته از اين مسائل متأسفانه در کشور ما زياد است.
وي ادامه داد: بنده معتقدم که تک‌نرخي شدن ارز نبايد در حد شعار باقي بماند، نه اين دولت، بلکه دولت‌هاي قبلي هم مي‌گفتند که ارز بايد تک‌نرخي باشد، اما اگر نمي‌توانند آن را عملياتي کنند، حداقل تفاوت زيادي بين ارز آزاد و دولتي وجود نداشته باشد، اگر تفاوت زياد باشد، حقيقتا فسادهاي سنگيني در آن ايجاد مي‌شود.
نماينده مردم فلاورجان در مجلس در پايان خاطرنشان کرد: هر چقدر نرخ ارز افزايش يابد، ارزش پولي ملي‌مان کاهش مي‌يابد، در حال حاضر پول ملي ما هيچ ارزشي ندارد، اگر اين روند افزايش و نوسانات در نرخ ارز ادامه يابد، ارزش پول ملي ما بيشتر کاهش مي‌يابد که اين به سوء‌‌مديريت و اينکه ما براي افزايش پول ملي برنامه‌ريزي نکرده‌ايم، باز‌ مي‌گردد.