روند رسيدن به صلح در سوريه دشوارتر شد


رؤساي جمهور ايران و روسيه در گفتگويي تلفني آخرين تحولات بين المللي، منطقه‌اي، اوضاع سوريه و چگونگي همکاري‌ها و روابط دوجانبه تهران-مسکو را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحاني در تماس تلفني «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري فدراسيون روسيه، حمله آمريکا، فرانسه و انگليس به سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايي را اقدامي‌تجاوزکارانه و در راستاي روحيه دادن به تروريست‌هاي شکست خورده در اين کشور عنوان کرد و گفت: اگر تجاوز و نقض آشکار قوانين بين المللي به سادگي و بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي از سوي عاملان آن امکان پذير شود، بايد شاهد بي‌ثباتي‌هاي جديدي در نظام بين الملل و منطقه باشيم. رئيس جمهور با بيان اينکه "اين اقدام تجاوزکارانه آمريکا نشان داد که با تروريست‌ها رابطه مستقيم دارند"، افزود: آمريکايي‌ها زماني که احساس کردند دست تروريست‌ها از منطقه مهمي‌مانند غوطه شرقي کوتاه شده، اينگونه عکس العمل از خود نشان دادند.
روحاني افزود: حمله آمريکا و متحدانش به سوريه نشان دهنده آنست که در مسير مبارزه نهايي با تروريسم در سوريه با مشکلات و مسائل جديد روبرو هستيم و بايد رايزني و همکاري بيشتري با هم داشته باشيم.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکا و برخي کشورهاي غربي نمي‌خواهند که اوضاع سوريه به راحتي به ثبات دائمي‌برسد، گفت: بايد براي حل بحران سوريه بر سرعت عمل در اقدامات خود بيافزاييم و در اين راستا جمهوري اسلامي‌ايران آمادگي دارد تا همکاري‌هاي خود با روسيه را در چارچوب‌هاي دوجانبه و سه جانبه افزايش دهد.
وي افزود: متاسفانه همزمان با تنش آفريني‌هاي جديد در منطقه رژيم صهيونيستي دست به اقدامات تجاوزکارانه جديد عليه مردم فلسطين زده و اين در حاليست که نبايد اجازه دهيم آتش تنشي جديد در منطقه شعله‌ور شود.
روحاني با اشاره به وقوع فاجعه انساني در يمن بر ضرورت ارسال کمک‌هاي بشردوستانه به آنان تاکيد کرد و گفت: ادامه درگيري و کشتار مردم در يمن به نفع هيچ کس نيست و ايران آماده کمک به هر روندي در راستاي برقراري آتش بس، امنيت، صلح و نجات مردم اين کشور است.
رئيس جمهور همچنين با بيان اينکه روابط و همکاري‌هاي ايران و روسيه در بخش‌هاي مختلف به خوبي در حال پيشرفت بوده و توسعه مناسبات تحرک شايان ذکري داشته اظهار اميدواري کرد با تلاش مسئولان دوکشور روابط و همکاري‌هاي تهران- مسکو بويژه در زمينه اقتصادي و تجاري گسترش يابد. روحاني ادامه داد: اراده جمهوري اسلامي‌ايران بر توسعه روابط و همکاري‌هاي نزديک و صميمانه‌تر با روسيه است. «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري فدراسيون روسيه نيز در اين گفتگوي تلفني، با اشاره به اينکه ايران و روسيه در بسياري از مسائل و موضوعات منطقه‌اي و بين المللي ديدگاه مشترکي دارند، گفت: حمله آمريکا و کشورهاي غربي به سوريه با هربهانه‌اي نقض فاحش قوانين بين المللي است و اين اقدام آمريکا و متحدانش چيزي جز جنايت بين‌المللي و تجاوز نبوده و بهانه کاربرد سلاح شيميايي در سوريه بي اساس و خلاف واقع است.
پوتين با بيان اينکه حمله آمريکا به سوريه در حالي انجام شد که کارشناسان کميسيون بين المللي منع سلاح‌هاي شيميايي براي بررسي وارد سوريه شده بودند، اظهار داشت: سازمان ملل متحد براي اجماع ميان کشورها ايجاد شد و نبايد در راستاي تامين منافع سياسي برخي قدرت‌ها باشد چراکه اگر همه بخواهند با شيوه خود در عرصه بين الملل عمل کنند، با هرج و مرج مواجه خواهيم شد.
وي با تاکيد بر اينکه "اين اقدامات متجاوزانه مانع از تلاش ما در مسير مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه و بويژه سوريه نمي‌شود"، گفت: روند رسيدن به صلح در سوريه با اين اقدام آمريکا دشوارتر شد، اما بايد در هر صورت رايزني‌ها و روابط سه جانبه ايران، روسيه و ترکيه ادامه يافته و براي توسعه صلح و ثبات و برقراري گفتگو در اين کشور تلاش کنيم.
رئيس جمهور روسيه با اشاره به ضرورت اقدامات براي حل بحران انساني در يمن و آتش بس در اين کشور، خاطرنشان کرد: ايران و روسيه بايد با هماهنگي بيشتر در راستاي توسعه صلح و ثبات در منطقه گام بردارند.
پوتين همچنين بر توسعه روابط و همکاري‌هاي همه جانبه تهران- مسکو بويژه در بخش اقتصادي و تجاري تاکيد کرد و گفت: در شرايط کنوني استفاده از تمامي‌ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها در راستاي گسترش روابط و مناسبات ايران و روسيه ضروري است.