فعالان اقتصادی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» سیاست جدید ارزی دولت را نقد کردند بیم و امیدهای «نیما»

سمیرا ابراهیمی
ارز تک نرخی شده و به 4200 تومان رسیده ‌است. عرضه ارز به صرافی ها قطع شده و دولت دستور داده که تمام درآمدهای ارزی وارد سامانه واحد بانک مرکزی شود. مردم نیز نمی‌توانند در خانه ارز نگه دارند و باید ارزهای خود را به سپرده های ارزی بانک ها بسپارند. آخرین تصمیم دولت نیز مبنی بر این است که تمام درآمدهای حاصل صادرات باید توسط صادرکنندگان به این سامانه بیاید و سپس تصمیم گیری برای مصارف بعدی آن انجام شود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در آخرین اظهارات خود در خصوص بازار ارز در حاشیه جلسات ستاد اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز کشور با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات کالا باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد؛ از بانک مرکزی خواست تا با تکمیل و بهره برداری سریعتر از سامانه «نیما» نظارت جدی بر منابع ارزی حاصل از صادرات و واردات اعمال شود.
جهانگیری در ادامه گفت: تخصیص مابه‌التفاوت قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و نیز داروهای مورد نیاز در سریع‌ترین زمان لازم تامین خواهد شد تا کوچکترین خللی در تامین نیازهای کشور ایجاد نشود.


وی با بیان اینکه مهمترین رمز موفقیت طرح سامان بخشی به نظام ارزی کشور اطلاع رسانی صحیح است، گفت: مردم مطمئن باشند که دولت با همراهی آنها و بنگاه های اقتصادی به دنبال پایه‌ریزی نظام ارزی جدید به منظور تامین منافع ملی کشور است.
معاون اول رئیس جمهور جذب اسکناس و ارز نقدی موجود در جامعه در نظام بانکی را راهکاری موثر برای صیانت از پول ملی و دارایی های مردم دانست و اظهار کرد: مقررات مطلوبی برای جذب این منابع تنظیم شده‌است و بانک‌ها باید در فضای رسانه ای و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص برای جذب ارز نقدی موجود در جامعه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.
وی بر همکاری و هماهنگی بانک مرکزی با بانک ها و نهادهای اقتصادی نظیر صرافی ها تاکید کرد و گفت: کارگروه‌هایی که در دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته باید ضمن بررسی همه پیشنهادات و انتقادات مرتبط با ارز راهکار های لازم را ارائه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: خوشبختانه پایه‌ریزی نظام جدید ارزی کشور به خوبی در ابعاد مختلف در حال انجام است و بانک مرکزی در جلسات با گروه ها و بنگاه های اقتصادی و مالی به دنبال اخذ پیشنهادات و نیز اجرای دقیق مصوبات دولت و جلسات ستاد اقتصادی ساماندهی ارز به منظور سامان بخشیدن به بازار ارز کشور و نیز ایجاد شفافیت و نظارت بر منابع ارزی کشور است. موضوع ارتباط ارز با تقویت صادرات، مدیریت بازار ارز و نحوه تخصیص به وارد کنندگان، مقابله با بازار سیاه ارز، تعامل با صرافی ها و واردات در مقابل صادرات از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ و مقرر شد جزئیات مصوبات جلسه از طریق بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.
«نیما» چگونه کار می‌کند؟
سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان از اواخر بهمن ماه سال گذشته به صورت محدود آغاز به کار کرد. با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. در فاز نخست، واردکنندگان برای تامین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافی ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش خواهند کرد. این سامانه امکان مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند.
فقط چند ماه ارز تک نرخی می ماند
بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: تجربه اجرای این نوع از سیاست های تنظیم بازار ارزی کشور به اوایل دهه هفتاد و دولت سازندگی برمی‌گردد که نتیجه مایوس کننده آن در تاریخ اقتصاد کشور مشخص است. در آن زمان با اعلام نرخ دستوری از سوی دولت ارز به جای تک نرخی، چند نرخی شده و باعث ایجاد بازار غیر رسمی شد که در نتیجه واردات کاهش یافته و شاهد گرانی کالاها در بازارها بودیم. اما در دولت اصلاحات این موضوع اصلاح شده و با روند بهتری اجرا شد.
وی افزود: اکنون نیز هرچند سیاست‌های دستوری دولت برای تنظیم بازار ارز و محدودیت هایی که برای تجار در نظر گرفته‌اند، ضمانت اجرایی دارد، اما نهایتا دولت می‌تواند تا چند ماه دیگر قیمت ارز را در این حوالی نگه دارد بنابراین باید اصل معمای بحران ارزی کشور که در ماه‌های اخیر، منفی شدن تراز حساب سرمایه ای کشور است را حل و فصل کنیم تا بتوانیم به بازگشت آرامش در فضای پرالتهاب ارزی کشور باشیم.
سیاست ارزی جدید دولت تکراری و ناموفق است
حمیدرضا صالحی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: در دستور العمل اخیر دولت مبنی بر این که ارز حاصل از صادرات باید به سیستم ارزی کشور بازگردد، گفت: بهترین روشی که البته بهتر از سایر روش ها است، در نظر گرفتن امکان فروش ارز از صادرکننده به وارد کننده‌است. اما این موضوع به واسطه آنکه در قیمت توافقی انجام می‌شود، باعث ایجاد قیمت ثالث در بازار ارز می‌شود و در واقع ذات کار که حرکت به سمت ارز تک نرخی است را از بین می‌برد.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: هدف دولت از این کار، جمع کردن تمام درآمدهای ارزی در یک کاسه است که طبق آن نظام رگلاتوری ارز توسط بانک مرکزی بتواند با سهولت بیشتری نظارت داشته‌باشد. اما نیاز به واقعی شدن نرخ ارز و زدودن سیاست‌های دستوری از بطن اقتصاد کشور مهمترین عاملی است که باید در کنترل تمام بازارها مدنظر قرار بگیرد.
او افزود: نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، تولید را از چرخه توجیه اقتصادی داشتن خارج کرده‌است. همچنین بخشنامه فوق، مانند طرح‌های پیمان سپاری است که قبلا نیز بارها اجرا شده و بی نتیجه مانده‌است. اکنون نیز دلار 4200 تومانی ثابت نخواهد ماند زیرا نرخ ارز باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند و در غیر این صورت بازارهای موازی و غیر رسمی کشور پا می گیرند و فعالان بخش خصوصی محدود می‌شوند.
به گفته صالحی اکنون اقتصاد کشور بیشتر از هر چیز به ثبات نیاز دارد تا قعالان اقتصادی بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند. نوسانات ارزی ماه های اخیر برای برخی از افراد سودهای آنی دارد، اما بخش واقعی اقتصادی برای ادامه حیات خود در حوزه‌های تولید و صادرات، به نرخ واقعی ارز و ثبات در این حوزه نیاز دارد.
سایر اخبار این روزنامه
لاریجانی در نطق پیش از دستور: آمریکا، انگلیس و فرانسه خلاف تمام نظامات بین المللی به سوریه حمله کردند «ابتکار» چرایی تداوم حیات بیانیه‌های سیاسی را بررسی می‌کند موضع گیری های نخواندنی روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس فدراسیون روسیه: نباید اجازه دهیم آتش تنشی جدید در منطقه شعله‌ور شود محمد صادق جنان صفت سهم سیف و سیاستهای ارزی در حل بحران ارزی «ابتکار» از گزارش کمیسیون برنامه درباره تخلفات نفتی چند ده میلیاردی جدید دولت‌های نهم و دهم گزارش می دهد «ابتکار» از عملکرد کانون کارگردانان در قدم‌های نخست گزارش می دهد «فارابی » در حلقه مطالبات کارگردان ها فعالان اقتصادی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» سیاست جدید ارزی دولت را نقد کردند بیم و امیدهای «نیما» خانه‌های تاریخی چگونه می‌توانند به گردشگری کمک کنند؟ تجربه زندگی در تاریخ شکل ظاهری روزنامه چقدر در جذب مخاطب اثرگذار است؟ زشت و زیبای لباسی از جنس عکس و کلمه « ابتکار» همزمان با نشست سران اتحادیه عرب نقش عربستان در تعیین روندهای خاورمیانه را مرور می‌کند ولایتی: اقدامات آمریکا در سوریه بهانه‌جویی است موبایل خاموش مرتضوی