«ابتکار» از گزارش کمیسیون برنامه درباره تخلفات نفتی چند ده میلیاردی جدید دولت‌های نهم و دهم گزارش می دهد

صف آرایی در بهارستان علیه تخلفات احمدی نژادی ها
معصومه معظمی
روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۵ اختصاص داشت. گزارشی که پس از قرائت در صحن علنی، تذکرات و اخطارهای زیاد نمایندگان را به همراه داشت. وکلای ملت معتقد بودند این گزارش بنا به مصلحت اندیشی یا موضوعاتی که از آن بی اطلاعند، به طور کامل در صحن قرائت نشده است یا اطلاعات کمی در اختیار کمیته تهیه کننده گزارش قرار گرفته است که در هر صورت گزارش قابل دفاع نیست و رضایت آنها را فراهم نکرده است. برخی نیز گفتند که درباره این گزارش با علی لاریجانی، رئیس مجلس صحبت خواهند کرد. حتی نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در اخطاری به دنبال قرائت این گزارش، معترض شد که این گزارش یک بعدی نوشته شده است و همه این اقدامات توسط شخص احمدی‌نژاد و بابک زنجانی انجام شده است ولی در این گزارش اسمی از آنها برده نشده است.
روز یکشنبه محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گزارش این کمیسیون درباره عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت و گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران را قرائت کرد. این گزارش با وجود کاستی ها و اعتراضات بسیار نمایندگان، تخلفاتی جدید در حوزه نفتی و بدهی های پرداخت نشده به وزارت نفت مواردی را بیان کرد. مفتح در جریان گزارش کمیسیون متبوع خود درباره موضوع طرح شده، گفت: «این گزارش حاصل بررسی‌های کارشناسی و نشست‌های غیررسمی همکاران عضو کمیسیون با دستگاه‌های ذی‌ربط و چندین جلسه رسمی کمیسیون است.» در این گزارش درباره مباحثی همچون واردات بنزین و نفت و گاز بیش از مجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سنوات 87 تا 89، عدم تسویه بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی بابت تحویل مواد افزودنی تحویلی به شرکت‌های پالایش و پخش طی سال‌های 90 و 91، عدم تسویه حساب فی مابین دولت و شرکت ملی نفت ایران طی سنوات 86 تا 88 و عدم تسویه مبلغ 6.336 میلیارد ریال بدهی ناجا به شرکت ملی نفت ایران صحبت شد و در نهایت پیشنهاداتی جهت رفع نواقص ارائه کرد.


چرا در گزارش تخلفات نفتی نامی از احمدی‌نژاد و کسانی که هاله نور داشتند، نیامد
قرائت این گزارش که به تخلفات نفتی دولت‌های نهم و دهم می‌پرداخت با وجود همه نقصان و کاستی هایش، واکنش بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا را در قالب تذکر و اخطار به همراه داشت. نادر قاضی پور، نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به ارائه گزارش تخلفات نفتی در نیروی انتظامی دولت نهم و دهم، نسبت به تاکید بر تخلفات یک نهاد انقلابی انتقاد کرد و گفت: «مقدمه این تخلفات از زمانی شروع شد که احمدی‌نژاد نفت کشور را به اشخاصی مثل بابک زنجانی داد.» او خطاب به علی لاریجانی گفت: «خواهشمند است گزارش بفرمایید تکلیف این افراد را نیز مشخص کنند.» این نماینده اصولگرای ارومیه خاطرنشان کرد: «کل تخلفات موارد بسیاری است و از آیت‌الله لاریجانی تشکر می‌کنم که همه این پرونده را دارند و به آن رسیدگی می‌کنند. درحالی که فقط به تخلف یک نهاد انقلابی در این گزارش اشاره شده است.» او همچنین افزود: «اسامی کسانی که با هاله نور بودند، در این پرونده نیامده است. گزارشات تخلفات رئیس‌جمهوری وقت هم به صحن بیاید و در این مجلس به آن رسیدگی شود.» لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت: «دیوان محاسبات و دادستانی در حال پیگیری است. نکته قاضی‌پور این است که کمیسیون موضوع را با جدیت دنبال کند که همین‌طور خواهد بود.»
عدم رسیدگی به تخلفات منجر
به افزایش فساد دولتی می‌شود
در پی این گزارش، حسینعلی حاجی دلیگانی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس و از حامیان گذشته احمدی نژاد در تذکری با استناد به بند ۷ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره مسئولیت هیات رئیسه در رعایت اوقات در رسیدگی‌ها اظهار کرد: «باید از کمیسیون برنامه و بودجه به‌خاطر رویکرد جدید در امر نظارت تشکر کنیم اما این گزارش‌ها مربوط به سال ۸۹ و بعد از آن است. این طولانی شدن روندها می‌تواند باعث استمرار فساد در دستگاه‌های دولتی باشد و اینگونه نیز شده است.» علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس نیز در تذکری با استناد به ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: «گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ناظر به مجموعه اقدامات دولت قبل در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ است. ساختار ستاد تدابیر ویژه دولت نهم و دهم قانونی بود ولی اقداماتش فراقانونی بوده است.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: «سوالم این است که با وجود این‌که ستاد تدابیر ویژه دولت ساختار قانونی دارد، چرا اقدامات این دولت فراقانونی بوده است و در بودجه‌ای که در آن سال‌ها به تصویب مجلس رسید، دخل و تصرف کردند؟!»
لاریجانی هم در پاسخ به تذکر این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: «این مشکل وجود دارد؛ ولی در بودجه ۹۷ تصویب کردیم که تصمیمات ستاد تدابیر ویژه دولت باید به تایید شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد در غیر این صورت مصوبات آن قابل اجرا نیست.»
سلیمی: چرا با محکومان تخلفات نفتی
دولت قبل برخورد نمی‌شود؟
همچنین در ادامه این جلسه، تذکرات و اخطارهایی از سوی نمایندگان هر دو جناح درباره گزارش مذکور داده شد. علیرضا سلیمی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس در جریان نشست علنی روز یکشنبه در اخطاری با استناد به اصول ۵۵ و ۵۲ قانون اساسی اظهار کرد: «در بخش الف این گزارش، ۲ و نیم میلیارد دلار تخلف شده است. نتیجه رسیدگی این بوده که ما به دادسرای دیوان فرستادیم و افرادی محکوم شدند. سوال این است که با محکومان چه کردید. این مبلغ چگونه باید بازگردانده شود. می‌گوییم از حساب شرکت ملی نفت جبران شود. پس متخلف چه کرده است. یک نفر تخلف کرده اما می‌گوییم از حساب شرکت ملی پرداخت شود.» او همچنین به موارد و مبالغ دیگر تخلفات چند ده میلیارد دلاری در این پرونده اشاره کرد و گفت: «در بخش دیگر نیز شاهد تخلف هنگفتی هستیم و این درحالی است که این تخلف مربوط به سال ۸۹ است اما هنوز در حال رسیدگی است.» این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: «تخلفات چند ده میلیارد دلاری متعددی انجام شده است. بنابر این خواهش می‌کنم دستور اکید بفرمایید که متخلف محکوم شود.»
لاریجانی: دادستانی و دیوان محاسبات رسیدگی می‌کنند
علی لاریجانی نیز در واکنش به این تذکر گفت: «این گزارش به این معنا نیست که دادستانی و دیوان محاسبات رسیدگی نمی‌کنند بلکه به این معنا است که کمیسیون زودتر رسیدگی کند که تخلفات انجام شده به سرانجام برسد.» لاریجانی در عین حال کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات کشور را مامور کرد تا به تخلفات اتفاق افتاده طی آن سال‌ها رسیدگی کنند.
کواکبیان: حکمت عدم برخورد با «احمدی‌نژاد» و دستگیر نکردن «مرتضوی» چیست؟
مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در بخشی از نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خطاب به قوه قضائیه گفت: «شما می گویید در عدم برخورد با احمدی نژاد حکمتی است. حالا که سعید مرتضوی هم دستگیر نمی شود، آنهم حکمتی دارد؟ گفتنی است برخی دیگر از نمایندگان، در واکنش به گزارش ناقص کمیسیون برنامه و بودجه درباره موارد جدید تخلفات ده‌ها میلیارد دلاری زمان احمدی نژاد که در صحن علنی قرائت شد، در گفت وگو با «ابتکار» مواردی را بیان کردند. محمدجواد فتحی، نماینده اصلاح طلب حقوق خوانده مردم تهران در مجلس درباره این گزارش به «ابتکار» گفت: «به نظر من این گزارش با مصلحت‌اندیشی تنظیم شده بود در حالی که باید صریح تر باشد. ولی اینکه آیا هیاتی که این گزارش را تهیه کرده اند به اطلاعات دقیقی بیش از آنچه در صحن قرائت شده رسیده اند و یا خیر، مطلع نیستم و باید از کمیسیون برنامه و بودجه و هیات تحقیق در این باره سوال کنم که این گزارش بر پایه مصلحت اندیشی تنظیم شده است یا ضعف اطلاعات.» یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا که نخواست نامش برده شود، درباره گزارش مورد نظر به «ابتکار» گفت که گزارش تهیه شده کمیسیون برنامه، گزارش جامع و کاملی بود که همه آن در صحن علنی قرائت نشد و در این باره با رئیس مجلس صحبت خواهد کرد.
برای حفظ کشور و منافع ملی از برخورد سیاسی بپرهیزیم
البته محمدرضا نجفی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس هم در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره برخوردهای دوگانه برخی دستگاه‌ها با افراد و پرونده های خاص گفت: «اگر بخواهیم منافع مردم، کشور و نظام را در نظر بگیریم به طور یقین هرگونه برخورد سیاسی با مفاسد و مشکلات کشور از ناحیه هر کسی امر ناپسندی است. فرقی ندارد این برخورد له یا علیه چه شخص یا جریان سیاسی کشور باشد.»
این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «مدیریت و اداره کشور و بحث فساد یک موضوع فراجناحی و ملی است و با سرنوشت نظام و کشور در ارتباط است. پس به هیچ وجه در هیچ کجای فرایند فسادزدایی و سالم سازی نظام اداری و مالی کشور و دستگاه‌ها نباید با اینگونه مسائل از دریچه سیاست برخورد کرد.» نجفی هرگونه برخورد سیاسی با موارد ملی را به دور از مصالح کشور دانست.
دادستانی پس از اطلاع از جرم باید
بلافاصله به پرونده ورود کند
فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» با بیان اینکه «بعد از اینکه هر مورد تخلفی به دستگاه قضایی ارجاع شود، موظف است فرد متهم را احضار و مورد بازجویی قرار دهند»، گفت: «باید فرد متهم را پس از بازجویی تحت تعقیب کیفری و صدور حکم مجازات قرار دهند و درباره پرونده و گزارش تخلفات فوق نیز امیدواریم دستگاه قضایی این کار را انجام دهد.»
این نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به تخلفاتی که در گزارش قرائت شده در صحن علنی اعلام شد، به «ابتکار» گفت: «با توجه به گزارشی که درباره تخلفات نفتی دولت های نهم و دهم در صحن قرائت شد و البته گزارش کامل و قابل دفاعی نبود، ولی قانون این وظیفه را به دادستان سپرده است و به محض مطلع شدن از وقوع جرمی به هر شکلی، مکلف به تعقیب آن است.» او افزود: «گزارش تخلفات اخیر تازه اعلام شده است و باید منتظر بود و نتیجه برخورد و مواجهه دادستان و مدعی العلوم با این گزارش جدید تخلفات را در آینده نزدیک مشاهده کرد.»
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: «البته درباره پرونده های قبلی تخلفات نفتی هم معتقدم دستگاه قضایی و دادستان باید ورود می کردند و اگر دادستان به عنوان یک مقام مسئول وظایف قانونی اش را که بیش از 600 وظیفه است به خوبی انجام دهد، دیگر نه اختلاسی رخ می دهد نه با ارتشا و فساد اقتصادی و اداری مواجه خواهیم شد.»
فتحی همچنین با اشاره به اظهارات معاون اول قوه قضائیه درباره «مصلح اندیشی» درقبال عدم برخورد با احمدی نژاد، تصریح کرد: «این حرف معاون اول قوه قضائیه در قبال عدم برخورد با احمدی نژاد که «مصلحت» اقتضا می کند با او برخورد نشود، در نظام قضایی ما پذیرفته شده نیست.
چون سیستمی که در نظام قضایی ما در امر تعقیب حاکم است، سیستم الزامی بودن و یا قانونی بودن تعقیب است. به این معنا که دادستان نمی تواند با متهم مصالحه کند. دادستان طبق قانون از هر طریقی که از ارتکاب جرمی مطلع شد باید فورا به آن ورود کند و تشخیص مصلحت در این مرحله اولیه طبق قانون بر عهده مجلس است.»
در مواجهه با مفاسد جریان های سیاسی، سیاسی
برخورد نکنیم
نجفی هم در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» با بیان اینکه «چه در مرحله بررسی و کشف مفاسد و چه برخورد با مفاسد و چه گزارش مفاسد، مخالف برخورد سیاسی با موضوع هستم»، افزود: «برخرود سیاسی کمک نمی کند. این آسیب شناسی و عارضه یابی فرایندهایی که منجر به بهبود فضای کار و فعالیت و اقتصاد می شود باید غیرسیاسی دنبال شود.» این عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه «هر کسی در این زمینه برخوردی سیاسی داشته باشد، به طور کلی خودش بانی و بنیانگذار یک فساد دیگر است»، تصریح کرد: « در طول جریانی که به عنوان مبارزه با فساد، شفاف سازی یا سالم سازی نظام کاری، ادرای و مالی از آن صحبت می کنیم، نباید به هیچ وجه با موضوعات برخورد سیاسی داشته باشیم.»
سایر اخبار این روزنامه
لاریجانی در نطق پیش از دستور: آمریکا، انگلیس و فرانسه خلاف تمام نظامات بین المللی به سوریه حمله کردند «ابتکار» چرایی تداوم حیات بیانیه‌های سیاسی را بررسی می‌کند موضع گیری های نخواندنی روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس فدراسیون روسیه: نباید اجازه دهیم آتش تنشی جدید در منطقه شعله‌ور شود محمد صادق جنان صفت سهم سیف و سیاستهای ارزی در حل بحران ارزی «ابتکار» از گزارش کمیسیون برنامه درباره تخلفات نفتی چند ده میلیاردی جدید دولت‌های نهم و دهم گزارش می دهد «ابتکار» از عملکرد کانون کارگردانان در قدم‌های نخست گزارش می دهد «فارابی » در حلقه مطالبات کارگردان ها فعالان اقتصادی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» سیاست جدید ارزی دولت را نقد کردند بیم و امیدهای «نیما» خانه‌های تاریخی چگونه می‌توانند به گردشگری کمک کنند؟ تجربه زندگی در تاریخ شکل ظاهری روزنامه چقدر در جذب مخاطب اثرگذار است؟ زشت و زیبای لباسی از جنس عکس و کلمه « ابتکار» همزمان با نشست سران اتحادیه عرب نقش عربستان در تعیین روندهای خاورمیانه را مرور می‌کند ولایتی: اقدامات آمریکا در سوریه بهانه‌جویی است موبایل خاموش مرتضوی