سینماگران ایرانی از رئیس جمهوری خواستند اجازه سفر جعفر پناهی به کن را صادر کند پناهِ کن

همدلی| مهدی فیضی‌صفت - جشنواره کن دیگر برای ایرانی ها مزه خاصی دارد. پرواز «نخل طلا» بر فراز دستان شهاب حسینی و رقم خوردن افتخار جهانی دیگری برای سینمای ایران به دست اصغر فرهادی، یکی از معتبرترین و با شکوه ترین رویدادهای سینمایی دنیا را برای علاقه مندان به هنر هفتم در ایران ویژه تر کرد. چندی دیگر هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن در فرانسه برگزار می شود و این بار فیلمسازان ایرانی حضور پررنگی در فرانسه دارند. جشنواره با «همه می دانند»، آخرین فیلم اصغر فرهادی که در اسپانیا و با حضور ستاره های مشهور هالیوودی مانند خاویر باردم و پنه لوپه کروز ساخته شده، افتتاح می شود. مسئولان برگزاری جشنواره در این دوره سنت شکنی کرده اند و برخلاف
دوره های پیشین، فیلم افتتاحیه را در بخش مسابقه نیز شرکت داده اند تا فرهادی مانند زمانی که با «گذشته» و «فروشنده» به کن رفت و دست پر نیز برگشت، این بار هم شانس دریافت نخل طلا را داشته باشد. علی عباسی، دیگر سینماگر ایرانی با فیلم سوئدی «مرز» به فرانسه می رود تا در بخش «نوعی نگاه» شرکت کند اما سومین فیلمساز کشورمان که شانس حضور در بخش مسابقه جشنواره معتبر کن را پیدا کرده، داستان متفاوتی دارد؛ جعفر پناهی.
فیلم سینمایی «سه رخ»، آخرین ساخته جعفر پناهی به بخش رقابتی جشنواره فیلم کن راه یافته و در کنار 18 فیلم دیگر با کارگردانان سرشناسی مانند ژان لوک گدار، پاوو پاولیکوفسکی، اسپایک لی و البته اصغر فرهادی در بخش مسابقه کن 2018 رقابت می کند. «سه رخ» برای جشنواره جهانی فیلم برلین نیز پذیرفته شد اما پناهی ترجیح داد «سه رُخ» را به جای آلمان، در فرانسه به نمایش درآورد اما کارگردان 57 ساله ایرانی به سادگی
نمی تواند خود را برای سفر به اروپا آماده کند چرا که اجازه خروج از کشور را ندارد و احتمالا باید مراسم را از خانه ببیند. او ممنوع الخروج و


ممنوع الکار است و با وجود انتخاب فیلمش به عنوان یکی از 19 فیلم برگزیده جشنواره کن در بخش مسابقه، دوستدارانش را به این باور رسانده که یکی از غایبان قطعی هفتاد و یکمین دوره جشنواره خواهد بود.
کن برای پناهی یادآور روزهای خوبی است، روزهایی که هنوز مویی سپید نکرده بود و اولین فیلمش را با نام «بادکنک سفید» ساخت. فیلمش در بخش بهترین فیلم اول نمایش داده شد و جایزه «دوربین طلایی» را نصیب کارگردانش کرد. هر چند پناهی چهارمین حضورش در جشنواره را تجربه می کند اما نخستین باری است که در بخش مسابقه جشنواره کن حضور دارد و مسئولان برگزاری جشنواره نیز علاقه زیادی دارند کارگردان ایرانی را همراه با اصغر فرهادی در سالن برگزاری مراسم ببینند؛ اتفاقی که برای سینمای ایران نیز تاریخی است چرا که برای نخستین بار دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش اصلی جشنواره و برای کسب معتبرترین جایزه این فستیوال مهم سینمایی رقابت می کنند. پیِر لِسکو، رئیس دوره هفتاد و یکم جشنواره کن از مقامات دولتی ایران خواست به این فیلمساز اجازه دهند برای شرکت در جشنواره به فرانسه سفر کند.
در این میان کانون کارگردانان با انتشار نامه ای خطاب به رئیس جمهوری خواستار لغو
ممنوع الخروجی کارگردان ایرانی شد: «با توجه به انتخاب فیلم سینمایی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمایید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند.»
پیش از کانون نیز رسول صدرعاملی، کارگردان صاحب نام ایرانی که یکی از داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود نیز به دعوت رسمی وزارت خارجه فرانسه از پناهی اشاره و درخواست کرد به همکارش اجازه دهند به کن سفر کند: «امیدوارم درایت مسئولان مربوطه، هر که هستند بر این باشد که اجازه دهند جعفر پناهی در فرانسه حضور یابد. دبیر جشنواره کن و وزارت امور خارجه فرانسه دعوت رسمی خود را از پناهی مکتوب
ارسال داشته اند. سینمای ایران بالنده و پویا و تاثیر گذار به راهش ادامه می‌دهد و نام و یاد ایران عزیز را در ذهن و خاطره مردم جهان عزیز و گرامی می‌دارد. با آرزوی موفقیت برای هر دوفیلم بلند و سینمایی فرهادی و پناهی و دو فیلم کوتاه دیگر، سینما زنده است.»
حالا بسیاری از سینماگران و علاقه مندان به این هنر جذاب و اغواگر فارغ از اتفاقاتی خارج از عرصه هنر، می خواهند اثری از یک فیلمساز ایرانی را در فستیوال معتبری چون «کن» ببینند؛ میان 19 فیلمی که با وسواس داوران انتخاب شده و بسیاری از کارگردانان نامی جهان را حسرت بر دل شرکت در بخش مسابقه گذاشته است.
واکنش جعفرپناهى به حضور «سه رخ» در کن
جعفر پناهی نیز به حواشی پیش آمده واکنش نشان داد و در یادداشتی نوشت: «بیش از یک دهه است که، زمزمه ى مرگ ِسینماى هنرى ایران شنیده مى شود. حتى وقتى سینماى ایران به اسکار هم دست یافت، کوتوله‌هاى سینمایى با عنوانِ مضحک ِ”لابی‌گرى” در القاى آن کوشیدند. امسال براى اولین بار در تاریخ سینماى ایران، دو فیلم از دو فیلمساز ایرانى در بخش مسابقه اصلى کن حضور خواهد داشت. این حضور، خود به خود بیانگر آن است که سینماى ایران زنده و پویا است.
مسلما این امر به مذاق کسانى که می خواستند مرگ سینماى مستقلِ ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند و یا با سوق دادن سینما به سمتِ سینماى حکومتى، سینماى مستقل را ریشه کن کنند، خوش نخواهد آمد . آشکار است که دنبال بهانه‌اى دیگر خواهند گشت. بسیارى از کشورها آرزو داشته‌اند و دارند که فیلمى در یکى از سه جشنواره ى الفِ _ کن ، ونیز و برلین _ داشته باشند. امسال با حضور فیلمسازان ایرانى در فستیوال برلین استارتِ تداوم پویایى سینماى ایران زده شد اما با جایزه نگرفتن فیلم ها خواستند این حضور را کم رنگ یا بى اهمیت جلوه دهند. اگر هم جایزه مى گرفتند، باز بهانه دیگر مى یافتند یا به حربه‌ى قدیمى و نخ نما شده "سیاه نمایى”، "سیاسى” و "ضد ایرانى” روى مى‌آوردند تا عوام فریبى کنند. از دید این گروه "فیلم ایرانى” یعنى فیلمى که در راستاى اهداف حکومت یا فیلمى خنثى و بى خاصیت باشد. نه فیلمى که شرافت هنرى‌اش را نریزد و سازنده‌اش سر سپرده نشود. آنچه مسلم است این است که بهانه و تهدیدها همچنان ادامه خواهد داشت. ولى سینماى مستقل با راه‌هاى تازه‌تر و فیلم‌هاى خلاقانه‌تر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهاى مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوال‌ها به بازار سینماى جهان دست یابیم.
و اما یک آرزوى شخصى: بزرگترین آرزویم به عنوان یک فیلمساز این است که فیلم‌هایم در ایران به نمایش درآید. حتى اگر در یک سینما، حتی اگر در دورافتاده‌ترین جا باشد.»
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه: حمله به سوریه اقدامی تجاوزکارانه برای روحیه دادن به تروریست‌ها بود مریم پیربند، عضو رسمی اتحادیه زنان فیلمساز آمریکا در گفت و گو با همدلی شرط گذاشتم فیلم هایی با تصویر بد از ایران را نپذیریم کارشناسان و آگاهان سیاسی از قصور دولت برای تحقق یک وعده بزرگ انتخاباتی می‌گویند رونمایی از تخلفات دولت های نهم و دهم در جلسه علنی بهارستان مجلس از دست احمدی نژاد هنگ کرد ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد سینماگران ایرانی از رئیس جمهوری خواستند اجازه سفر جعفر پناهی به کن را صادر کند پناهِ کن در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه به بهانه یازدهمین سالمرگ پوپک گلدره؛ نرگسِ ماندگار توانایی محوری مقدم بر پُست محوری سیاسی بیانیه سپاه در محکومیت حمله آمریکا به سوریه؛ سوری ها دست از ادامه راه برنمی‌دارند ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه