رونمایی از تخلفات دولت های نهم و دهم در جلسه علنی بهارستان مجلس از دست احمدی نژاد هنگ کرد

همدلی| دیروز فضای خانه ملت آکنده از خشمی بود که از گلوی نمایندگان مردم بر سر دولت فریاد شد.هنوز کابوس بلایی که در نتیجه سیاست‌های نادرست از سوی محمود احمدی‌‌نژاد بر سر ایران آوار شد ،هر چند وقت یک بار خواب اقتصاد ایران را آشفته می‌کند. مثل کودکی که به جای لالایی مادرانه، قصه غول هفت‌سر را شنیده باشد، هربار به یک بهانه شیون سر می‌دهد و دست و پا بر زمین می‌کوبد. دیروز در جلسه علنی مجلس یک بار دیگر پرده از تخلفات اقتصادی دولت‌های نهم و دهم برداشته شد. همینطور که آشفتگی‌های بازار ارز بی‌نظمی‌های اقتصادی در دولت یازدهم هم از نظرنمایندگان مردم دور نماند. دیروز همچنین 63 نماینده مجلس خواستار استعفای ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی شدند. انگار که دیروز بغض مجلس ترکیده باشد، انتقادها با صریح ترین زبان بیان شد.
دیروز قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از سال‌های 87 تا 91 نفس‌گیر بود. نکته مهمی در این گزارش وجود داشت و آن‌هم طولانی شدن زمان رسیدگی به تخلفات اقتصادی دولت‌های نهم و دهم بود. نکته ای که حتی علی لاریجانی رئیس مجلس هم آن را به عنوان یک ایراد پذیرفت.
قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره واردات بنزین و نفت گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال‌های ۸۷ تا ۹۱ که حکایت از تخلفات چند ده میلیاردی در دولت احمدی‎نژاد داشت، با حاشیه‌هایی همراه بود و تعدادی از نمایندگان به پروسه طولانی‌ برخورد قضایی با این تخلفات اعتراض کردند. نادر قاضی‎پور در جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: در دولت احمدی نژاد نفت به افراد فاسدی مثل بابک زنجانی داده شد و عدالت نیست که نامی از این فرد و رئیس‌جمهور وقت در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برده نشود. دستور دهید این گزارش تکمیل شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجددا تاکید کرد: لطفا آقای رئیس به این مسئله توجه کنید. در این گزارش همه پرونده دارند، ولی فقط نام یک نهاد انقلابی در این گزارش آمده است. نامی از افرادی که با هاله‌ای نور ارتباط داشتند، در این گزارش برده نشده است. لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: دادستانی، محکمه و رئیس دیوان محاسبات در حال پیگیری این مسئله هستند و باید به تخلفات افراد متخلف رسیدگی شود.


عدم تسویه ۶۰۰ میلیارد تومانی بدهی ناجا به شرکت‌ نفت
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش این کمیسیون درباره عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران را قرائت کرد. به گزارش خانه ملت، محمدمهدی مفتح در جریان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درخصوص عملکرد اجزای 1 و 2 بند (ز) تبصره (1) قانون بودجه سال 1396 کل کشور گفت: این گزارش حاصل بررسی‌های کارشناسی و نشست‌های غیررسمی همکاران عضو کمیسیون با دستگاه‌های ذیربط و چندین جلسه رسمی کمیسیون است.
نماینده مردم تویسرکان درمجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد:این گزارش دربرگیرنده سابقه موضوع، اقدامات و رسیدگی‌های مراجع ذیربط و در نهایت پیشنهاداتی برای اصلاح امور و رفع نارسایی‌ها است.
در این گزارش درباره مباحثی همچون واردات بنزین و نفت گاز بیش از مجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سنوات 87 تا 89، عدم تسویه بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی بابت تحویل مواد افزودنی تحویلی به شرکت‌های پالایش و پخش طی سال‌های 90 و 91، عدم تسویه حساب فی مابین دولت و شرکت ملی نفت ایران طی سنوات 86 تا 88 و عدم تسویه مبلغ 6.336 میلیارد ریال بدهی ناجا به شرکت ملی نفت ایران صحبت شده و در نهایت پیشنهاداتی جهت رفع نواقص ارائه شده است.
طولانی‌بودن فرآیند رسیدگی به تخلفات دولت قبل
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت و گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران گفت: این گزارش در مورد تخلفاتی بود که طی سالهای ۸۷ و بعد از آن اتفاق افتاده، اما به دلیل فرآیند طولانی رسیدگی به آن، مایه تداوم فساد در دستگاه‌های مختلف شده است. چه تضمینی وجود دارد که این تخلفات تکرار نشود؟
لاریجانی در پاسخ به این تذکر اینطور توضیح داد: « بسیاری از تخلفات توسط دیوان محاسبات باید رسیدگی شود. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برای اطلاع کمیسیون‌ها است. تا جایی که اطلاع دارم برای برخی از تخلفات علاج پیدا شده است و برای بقیه نیز دیوان محاسبات باید متخلفان را به دادگاه بفرستد که تاجایی که اطلاع دارم این کار در حال انجام است.»
اقدامات فراقانونی ستاد تدابیر ویژه دولت احمدی‌نژاد
علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در تذکری با استناد به ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ناظر به مجموعه اقدامات دولت قبل در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ است. سوالم این است که با وجود این‌که ستاد تدابیر ویژه دولت ساختار قانونی دارد، چرا اقدامات این دولت فراقانونی بوده است و در بودجه‌ای که در آن سال‌ها به تصویب مجلس رسید، دخل و تصرف کردند؟!
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: این مشکل وجود دارد؛ ولی در بودجه ۹۷ تصویب کردیم که تصمیمات ستاد تدابیر ویژه دولت باید به تایید شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد در غیر این صورت مصوبات آن قابل اجرا نیست.
چرا با محکومان تخلفات نفتی دولت قبل برخورد نمی‌شود؟
همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۵، در اخطاری با استناد به اصول ۵۵ و ۵۲ قانون اساسی اظهار داشت: دیوان محاسبات به کلیه حساب‌ها رسیدگی می‌کند و ما موارد فراوانی داریم که هزینه‌ها از مصوبات بیشتر شده است. او افزود: در بخش الف این گزارش، ۲ و نیم میلیارد دلار تخلف شده است. نتیجه رسیدگی این بوده که ما به دادسرای دیوان فرستادیم و افرادی محکوم شدند. سوال این است که با محکومان چه کردید؟ این مبلغ چگونه باید بازگردانده شود؟ می‌گوییم از حساب شرکت ملی نفت جبران شود. چرا یک نفر تخلف کرده اما می‌گوییم از حساب شرکت ملی پرداخت شود؟
این نماینده اصولگرای محلات در مجلس همچنین به موارد و مبالغ دیگر تخلفات چند ده میلیارد دلاری در این پرونده اشاره کرد و گفت: در بخش سوم نیز شاهد تخلف هنگفتی هستیم و این درحالی است که این تخلف مربوط به سال ۸۹ است اما هنوز در حال رسیدگی است.تخلفات چند ده میلیارد دلاری متعددی انجام شده است. بنابر این خواهش می‌کنم دستور اکید بفرمایید که متخلف محکوم شود. علی لاریجانی در واکنش به این تذکر گفت: این گزارش بر اساس آیین‌نامه است که کمیسیون‌ها تخلف‌ها را گزارش بدهند. بر این اساس، این گزارش به این معنا نیست که دادستانی و دیوان محاسبات رسیدگی نمی‌کنند؛ بلکه به این معنا است که کمیسیون زودتر رسیدگی کند که تخلفات انجام شده به سرانجام برسد.
۹۰۰ تخلف در بودجه سال ۹۵ صورت گرفته است
در ادامه این جلسه علنی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر در رابطه با تخلفات صورت گرفته در بودجه به این مهم اشاره کرد که تخلفات باید توسط دیوان محاسبات پیگیری شود. حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با استناد به بند 70 ماده 24 مبنی بر مسئولیت و نظارت بر رعایت اوقات و مهلت های قانونی در رسیدگی ها در مورد تخلفات بودجه 96 قرائت شد، تصریح کرد: « در مورد این گزارش لازم است از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درخصوص رویکرد جدیدی که در امر نظارت داشته تشکر کنیم، اما این موضوع مربوط به سال 87 بوده و بعد از آن امر فرآیند رسیدگی و اعمال مجازات به دلیل طولانی شدن موجب استمرار و بقای فساد اداری در سیستم دولتی و دستگاه های مختلف شده است.»
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: در مورد پیشنهاداتی که مطرح شده سوال من از مجلس این است که چه تضمینی وجود دارد که این پیشنهادات اجرایی شود و در بایگانی ها باقی نماند، ضمن اینکه دستگاه قضایی و دیوان محاسبات نیز بدان پاسخ دهند، کما اینکه نتیجه ماده 236 که برای رئیس بانک مرکزی در مورد وضعیت موسسات مالی 5 ماه هنوز مشخص نیست، مگر رعایت قانون برای همه لازم نیست که به سرعت بدان رسیدگی شود.
تکرار یک مماشات
او یادآور شد: برای گزارش روز سه شنبه در کمیسیون بودجه در رابطه با 2 هزار میلیارد تومان نیز همین اتفاق افتاد که به اعتبارات استانی در سال 96 برمی گردد و با وجود اینکه ابلاغ شده و تخصیص داده شده است، اما خزانه می گوید که نقدی نیست. در پی این روند پیمانکاران بلاتکلیف هستند، حقوق کارگران را پرداخت نکرده اند و این امر باعث بی اعتمادی آنها به دولت می شود، ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده نیز نقدی گرفته شده است، بنابراین در این مورد تخلف صورت گرفته است.
حاجی دلیگانی تاکید کرد: در بودجه سال 95 در حدود 900 تخلف صورت گرفته که این امر رو به تزاید است، در این شرایط شما به عنوان رئیس مجلس باید این امر را پیش بینی کنید. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت: بسیاری از این پیشنهادات مواردی است که باید توسط دیوان محاسبات پیگیری شود، ارائه این گزارش از آن جهت است که در ادامه آن کمیسیون ها تخلفات را بررسی کرده و گزارش دهند. این گزارش نیز براساس دستور آیین نامه داده شده است.
چرا نباید دست های پنهان علیه اقتصاد کشور افشا شوند؟
همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس با سخنان انتقاد آمیز از عدم برخورد قاطع و کافی برخی نهادها با پدیده قاچاق کالا و افشا نشدن دست های پنهان علیه اقتصاد کشور، گفت : اگر برخی اقدامات به موقع انجام نگیرند، امکان جبران فرصت‌های از دست رفته مهیا نخواهد شد.
کواکبیان هنگام نطق میان دستور خود افزود: در حالی که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و در و دیوارهای ادارات و شهرها مزین به این شعار شده است، اقدامات ما مجلسی ها، پاستورنشینان و دستگاه قضایی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق چه بوده است؟
او با طرح پرسش هایی نظیر اینکه باید از مسئولان پرسید آیا نظارت کافی بر ورود کالای قاچاق وجود دارد؟ آیا همه اسکله‌ها تحت کنترل و نظارت است؟ در زمینه تشویق صادرکنندگان به ‌منظور رونق تولید و اشتغال اقدامی صورت گرفته است؟ چرا باید وضعیت نابسامان در بازار ارز پدید آید؟ چرا نباید دست‌های پنهان و توطئه‌های جدید علیه اقتصاد کشور- که رئیس‌ جمهور از آن سخن می‌گوید - افشا شوند، نسبت به وضعیت موجود بخش هایی از سیاست ها و اوضاع اقتصادی کشور انتقاد کرد.
نماینده مردم تهران درمجلس با ادعای اینکه فقط در سال 96 حدود 19میلیارد دلار از کشور خارج شده است، افزود: آیا نباید مسئولان نهادهای دولتی و حکومتی از کالاها و خودروهای داخلی استفاده کنند؟ اگر خودروها و کالاهای داخلی کیفیت لازم را ندارند چرا مردم را به استفاده از آن‌ ها توصیه کنیم؟
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکومیت حملات موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه و جنایات جنگی این کشورها در سوریه افزود: به ‌یقین ایران اسلامی به دنبال کشور گشایی، لشکرکشی و تهاجم نظامی نیست و مخالف سلطه قدرت‌های خارجی به بهانه‌های واهی در کشورهای همچون سوریه، عراق، لبنان و یمن است لذا نمایش موشکی و جنایت مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس در پی حمله به سوریه که با سرمایه‌های گاوهای شیرده منطقه صورت می‌گیرد را محکوم می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه: حمله به سوریه اقدامی تجاوزکارانه برای روحیه دادن به تروریست‌ها بود مریم پیربند، عضو رسمی اتحادیه زنان فیلمساز آمریکا در گفت و گو با همدلی شرط گذاشتم فیلم هایی با تصویر بد از ایران را نپذیریم کارشناسان و آگاهان سیاسی از قصور دولت برای تحقق یک وعده بزرگ انتخاباتی می‌گویند رونمایی از تخلفات دولت های نهم و دهم در جلسه علنی بهارستان مجلس از دست احمدی نژاد هنگ کرد ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد سینماگران ایرانی از رئیس جمهوری خواستند اجازه سفر جعفر پناهی به کن را صادر کند پناهِ کن در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه به بهانه یازدهمین سالمرگ پوپک گلدره؛ نرگسِ ماندگار توانایی محوری مقدم بر پُست محوری سیاسی بیانیه سپاه در محکومیت حمله آمریکا به سوریه؛ سوری ها دست از ادامه راه برنمی‌دارند ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه