حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه: حمله به سوریه اقدامی تجاوزکارانه برای روحیه دادن به تروریست‌ها بود

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری: حسن روحانی دیروز در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی را اقدامی تجاوزکارانه و در راستای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده در این کشور عنوان کرد و گفت: اگر تجاوز و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به سادگی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از سوی عاملان آن امکان پذیر شود، باید شاهد بی‌ثباتی‌های جدیدی در نظام بین‌الملل و منطقه باشیم.
رئیس جمهور ایران با بیان اینکه این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان داد که با تروریست‌ها رابطه مستقیم دارند، ادامه داد: آمریکایی‌ها زمانی که احساس کردند دست تروریست‌ها از منطقه مهمی مانند غوطه شرقی کوتاه شده است، اینگونه عکس العمل از خود نشان دادند.
او گفت: حمله آمریکا و متحدانش به سوریه نشان‌دهنده آنست که در مسیر مبارزه نهایی با تروریسم در سوریه با مشکلات و مسائل جدید روبرو هستیم و باید رایزنی و همکاری بیشتری با هم داشته باشیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند که اوضاع سوریه به راحتی به ثبات دائمی برسد، گفت: باید برای حل بحران سوریه بر سرعت عمل در اقدامات خود بیافزاییم و در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با روسیه را در چارچوب‌های دوجانبه و سه جانبه افزایش دهد.


او ادامه داد: متاسفانه همزمان با تنش آفرینی‌های جدید در منطقه رژیم صهیونیستی دست به اقدامات تجاوزکارانه جدید علیه مردم فلسطین زده و این در حالیست که نباید اجازه دهیم آتش تنشی جدید در منطقه شعله‌ور شود.
رییس جمهور همچنین با اشاره به وقوع فاجعه انسانی در یمن بر ضرورت ارسال کمک‌‌های بشردوستانه به آنان تاکید کرد و گفت: ادامه درگیری و کشتار مردم در یمن به نفع هیچ کس نیست و ایران آماده کمک به هر روندی در راستای برقراری آتش بس، امنیت، صلح و نجات مردم این کشور است.
او با بیان اینکه روابط و همکاری‌های ایران و روسیه در بخش‌های مختلف به خوبی در حال پیشرفت بوده و توسعه مناسبات تحرک شایان ذکری داشته اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان دو کشور روابط و همکاری‌های تهران ـ مسکو بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری گسترش یابد.
رئیس جمهور ادامه داد: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط و همکاری‌های نزدیک و صمیمانه‌تر با روسیه است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند، گفت: حمله آمریکا و کشورهای غربی به سوریه با هر بهانه‌ای نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و این اقدام آمریکا و متحدانش چیزی جز جنایت بین‌المللی و تجاوز نبوده و بهانه کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه بی اساس و خلاف واقع است.
رئیس جمهوری فدراسیون روسیه با بیان اینکه حمله آمریکا به سوریه در حالی انجام شد که کارشناسان کمیسیون بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی برای بررسی وارد سوریه شده بودند، گفت: سازمان ملل متحد برای اجماع میان کشورها ایجاد شد و نباید در راستای تامین منافع سیاسی برخی قدرت ها باشد. چرا که اگر همه بخواهند با شیوه خود در عرصه بین‌الملل عمل کنند، با هرج و مرج مواجه خواهیم شد.
او با تاکید بر اینکه این اقدامات متجاوزانه مانع از تلاش ما در مسیر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه و بویژه سوریه نمی‌شود، گفت: روند رسیدن به صلح در سوریه با این اقدام آمریکا دشوارتر شد. اما باید در هر صورت رایزنی‌ها و روابط سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ادامه یافته است، و برای توسعه صلح و ثبات و برقراری گفتگو در این کشور تلاش کنیم.
رئیس جمهور روسیه با اشاره به ضرورت اقدامات برای حل بحران انسانی در یمن و آتش بس در این کشور، یادآور شد: ایران و روسیه باید با هماهنگی بیشتر در راستای توسعه صلح و ثبات در منطقه گام بردارند.
او بر توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران ـ مسکو بویژه در بخش اقتصادی و تجاری تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها  در راستای گسترش روابط و مناسبات ایران و روسیه ضروری است.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه: حمله به سوریه اقدامی تجاوزکارانه برای روحیه دادن به تروریست‌ها بود مریم پیربند، عضو رسمی اتحادیه زنان فیلمساز آمریکا در گفت و گو با همدلی شرط گذاشتم فیلم هایی با تصویر بد از ایران را نپذیریم کارشناسان و آگاهان سیاسی از قصور دولت برای تحقق یک وعده بزرگ انتخاباتی می‌گویند رونمایی از تخلفات دولت های نهم و دهم در جلسه علنی بهارستان مجلس از دست احمدی نژاد هنگ کرد ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد سینماگران ایرانی از رئیس جمهوری خواستند اجازه سفر جعفر پناهی به کن را صادر کند پناهِ کن در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه به بهانه یازدهمین سالمرگ پوپک گلدره؛ نرگسِ ماندگار توانایی محوری مقدم بر پُست محوری سیاسی بیانیه سپاه در محکومیت حمله آمریکا به سوریه؛ سوری ها دست از ادامه راه برنمی‌دارند ارتش ایران حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرد در دیدار علی ربیعی و ولی‌الله شجاع‌پوریان تصویب شد پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری و وزارت رفاه