مخالفت تلويحي عارف با شهردار‌شدن محسن هاشمي

شرق: انتخاب شهردار آینده تهران که رئیس شورای شهر وعده داده تا یک ماه آینده باید محقق شود، این روزها یکی از چالش‌های جریان اصلاح‌طلب است. محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین تأکید کرده است که «اعضای شورای شهر مطابق میثاق‌نامه عمل کنند». او همچنین بر عدم‌ خروج اعضا از شورای شهر برای احراز پست شهرداری تأکید کرده است. 
عارف در این مصاحبه درباره اهمیت میثاق‌نامه گفته است: «ما میثاق‌نامه را گرفتیم برای اینکه اجرا شود و انتظارمان از تمام اعضای شورای شهر در تمام شهرستان‌ها این است که به امضا و میثاقشان احترام بگذارند و این خواهش و دغدغه ما است. آنها باید به تعهدات خود مطابق میثاق‌نامه عمل کنند که طبیعتا احترام به رأی مردم و حضور در شورای شهر است».
او همچنین تأکید کرده است: «شهردار باید یک شخص کارآمد و توانا باشد تا بتواند مشکلات شهر را حل کند و این اولویت اصلی ما است. همچنین شهردار بعدی تهران باید بتواند تعامل خوبی را با تمامی نهادها و کسانی که در ارائه خدمات در شهر و رشد و توسعه شهر نقش دارند، داشته باشد».
تأکید عارف بر رعایت و حفظ میثاق‌نامه از آنجا ناشی می‌شود که اساس فهرست شورای شهر تهران با التزام اعضا به میثاق‌نامه نهایی شد. یعنی نامزدهای فهرست 21نفره شورای شهر، با امضای یک میثاق‌نامه متعهد شدند که بعد از رأی‌آوردن در انتخابات شورای شهر تهران، حق ندارند به دلیل گرفتن یک پست یا سمت، از عضویت شورای شهر استعفا بدهند. 


موضع متفاوت كارگزاران 
بحث میثاق‌نامه از زمانی جدی شد که در برخی از جریان‌های اصلاح‌طلبی زمزمه انتخاب شهردار از میان یکی از اعضای شورای شهر قوت گرفت و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب همچون محمدعلی ابطحی هم از این موضوع حمایت کردند. کلید ماجرا را هم غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با «شرق» زد، آنجا که گفت: «اگر اعضاي شوراي شهر يک روز ميثاق‌نامه امضا کنند اختيار دارند يک روز هم آن را اصلاح کنند. نفس ميثاق‌نامه مبناي قانوني ندارد. مثلا آقايي بخواهد وزير شود، نمي‌شود جلوي وزير‌شدنش را گرفت. شما ميثاق‌نامه را مثل قانون وحي‌منزل گرفته‌ايد. کجا هرج‌ومرج مي‌شود. اينکه يکي از خود شورا بتواند شهردار شود و بتواند شهر را اداره کند و مورد توافق همه ارگان‌ها و نهادها و دولت باشد و به مردم شهر خدمت کند، آيا اين يعني هرج‌ومرج مي‌شود؟ يا اينکه ما مدام بگرديم دنبال افرادي که يا ضعف بدني داشته باشند يا با نهادها و دستگاه‌ها مشکل داشته باشند يا قوه ‌مجريه، مقننه و قضائيه با آنها مشکل داشته باشد يا اينکه وسط کار رها کنند و بروند. بهتر است فردي که توانايي دارد مصلحت مردم را در نظر بگيرد و شوراي شهر با او موافق است بيايد. البته شک دارم همه اعضاي شورا آن را امضا کرده باشند. آن ميثاق‌نامه بعد انتخابات بوده، نه قبل انتخابات و ربطي ندارد. تا جايي که مي‌دانم، همه امضا نکرده‌اند».
کرباسچی در همان مصاحبه از علاقه حزب متبوعش برای شهردار‌شدن محسن هاشمی در نوبت اول انتخاب شهرداری برای تهران سخن گفته بود؛ علاقه‌ای که همچنان وجود دارد. اگرچه محسن هاشمی در مصاحبه‌های متعددی که پیش‌تر داشته اعلام کرده که از شورای شهر خارج نخواهد شد. 
علت تأکید بر عدم ‌خروج یکی از اعضای شورای شهر و ورود او به شهرداری این است که با این اتفاق، باید اولین نفری که بالاترین رأی را در انتخابات 96 آورده وارد شورای شهر شود و با این اتفاق، جا برای مهدی چمران باز می‌شود؛ رئیس شورای شهر تهران در دوران شهرداری قالیباف و فردی که بیشترین همراهی را با قالیباف در دوره شهرداری 12ساله او داشت. با این حال، برخی مثل محمدعلی ابطحی معتقدند  اگر اصلاح‌طلبان شعار زنده‌باد مخالف من سرداده‌اند، نباید از ورود یک مخالف در جمع خود نگران شوند. مصطفی کواکبیان، از اعضای فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس، هم در توییتی در حمایت مستقیم از محسن هاشمی نوشته بود: «اعضای محترم شورای شهر تهران، تهران مظلوم را از بلاتکلیفی درآورید؛ زمان را از دست ندهید؛ نگران یک رأی اصولگرایان در شورای 21نفره نباشید و با رأی قاطع به محسن هاشمی، گروه‌های فشار را خلع سلاح کنید».
 این درحالی است که مردم در پیروی از رئیس دولت اصلاحات به لیست 21نفره‌ای رأی دادند تا اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان حفظ شود. حالا گفته می‌شود که با خروج یکی از اعضای شورای شهر و ورودش به شهرداری، این انسجام و رأی مردم نادیده گرفته خواهد شد.