نمایندگان مجلس با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه تاکید کردند آمریکا و هم پیمانان غربی باردیگر در هدف‌گذاری جدید شکست خواهد خورد

بخش خبری: 239 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه" حمایت قاطعانه خود از سوریه" را اعلام و ابراز اطمینان کردند " آمریکا همانند 7 سال گذشته در این هدف‌گذاری جدید شکست خواهد خورد".
در این بیانیه آمده است: آمریکا محور جهانی شرارت با همدستی انگلیس و فرانسه با حملات گسترده موشکی به کشور اسلامی سوریه در روز مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) اوج دشمنی و خصومت خود را نسبت به امت اسلامی به نمایش گذاشت.
این بیانیه می‌افزاید: آمریکایی‌ها که در طول 7 سال گذشته در جنگ نیابتی و با بکارگیری ده‌ها هزار تروریست آموزش دیده در پایگاه نظامی کشورهای همسایه سوریه و با استفاده از ظرفیت‌های گسترده هم پیمانان اروپایی و منطقه‌ای نتوانست ساختار سیاسی حاکم بر سوریه مبتنی بر آرای مردم سوریه را تغییر دهد و شکست سختی را متحمل شد امروز در آستانه حل سیاسی بحران سوریه و پیروزی مردم سوریه یک بار دیگر دست به آتش افروزی زد و با کمک انگلیس و فرانسه به سوریه حملات موشکی کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: تاسف‌بار‌تر اینکه همداستانی و حمایت برخی از کشورهای عربی و اسلامی است که از این جنایت استقبال کرده و موجی از تنفر را در میان امت اسلامی به وجود آوردند.


این بیانیه می‌افزاید: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکومیت شدید جنایات آمریکا، انگلیس و فرانسه، حمایت قاطعانه خود را از سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت اعلام کرده و مطمئن هستیم آمریکا همانند 7 سال گذشته در این هدفگذاری جدید شکست خواهد خورد و ملت و دولت سوریه با مقاومت تاریخی و ماندگار خود از این مصاف سخت،سرافراز بیرون خواهد آمد و به امنیت پایدار خواهد رسید.
*لاریجانی: زمان اقدامات وحشیانه و ژست‌های دروغین سپری شده است
رئیس مجلس هم در آغاز جلسه علنی دیروز، حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را محکوم کرد و گفت: زمان اقدامات وحشیانه و ژست‌های دروغین سپری شده است.
علی لاریجانی اظهارداشت: سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه شاهد بودیم که خلاف همه نظام‌های بین‌المللی حمله وحشیانه‌ای به یک کشور اسلامی کردند و تاسف بار‌تر این که برخی کشورهای اسلامی در کنار رژیم صهیونیستی و سران کفر از این جنایت حمایت می‌کنند.
وی افزود: اولین سئوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که چه علتی عامل چنین اقدام غیرقانونی بوده است؟، ادعای این سه کشور بر این است که دولت سوریه در روزهای گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده و علت موفقیت این کشور در اخراج تروریست‌ها از حومه دمشق استفاده از چنین سلاحی بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مقابل دولت سوریه و روسیه این ادعا را تکذیب کرده و خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی شده اند، مگر نه این است که برای رسیدگی به این امور نظام‌های بین‌المللی تدبیر کرده‌اند پس چرا بدون رعایت این ضوابط و با عجله چنین تهاجمی سامان یافت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: این دستاویز نمی‌تواند وجاهت داشته باشد و موضوع اصلی را باید در جای دیگر جست و آن تحولات اخیر در صحنه سوریه است.
وی ادامه داد: سال هاست که با کمک کشورهای بزرگ و برخی دولت‌های یاغی در منطقه اطراف دمشق لانه تروریست‌ها شده بود و هر زمان با سلاح‌های پیشرفته دمشق را ناامن کردند.
رئیس مجلس همچنین گفت: اقدام اخیر ارتش سوریه پاکسازی این منطقه بود، کاری که کشورهای حامی تروریست‌ها باور نمی‌کردند در زمان نسبتا کوتاه عملی شود به همین دلیل پیش‌دستی سعودی‌ها در تقدیم اموال ملت خود به آمریکایی‌ها که در کمال فضاحت صورت گرفت آنان را ترغیب به بمباران سوریه کرد تا به تصور خود معادله را تغییر و مجددا پناهگاه تروریست‌ها را احیا کنند.
لاریجانی تصریح کرد: اینکه آیا با چنین اقدام سبوعانه و غیرقانونی به هدف خود می‌رسند، سرابی بیش نیست. در این 7-6 سال این گونه ماجراجویی‌ها وجود داشت و هر بار ناموفق بودند و همچنان یک ژست قلدرمآبی بود اما خیانت برخی کشورهای مسلمان در این گونه کثافت‌کاری‌های سیاسی در اذهان توده‌های مومن باقی خواهد ماند.
وی یادآور شد: در این حادثه صف منافقان که هل‌هله‌کنان پشتیبان سران کفر بودند برای ملل اسلامی بسی بیشتر رنج‌آور است، ‌کشورهایی که در مجامع بین‌المللی مستمرا از وحدت اسلامی و حقوق انسان‌ها دم می‌زنند و در پشت صحنه یک دست درحمایت تروریستها دارند و با دست دیگر اموال خود را تقدیم سران کفر می‌کنند که بر ملل اسلامی هجوم برند.
* کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: واردات بنزین در سال‌های 87 تا 89 بیش از مجوزها بود
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گزارش بررسی تخلفات دولت‌های نهم و دهم درخصوص برداشت غیرقانونی از فروش نفت تاکید کرد: واردات بنزین و نفت گاز در سال‌های 87 تا 89 بیش از مجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی بود.
در این گزارش آمده است: به موجب مفاد جزء 1 بند ز تبصره 1 قانون بودجه سال 96 کل کشورمقرر شد نسبت به تسویه برداشت‌های بیش از مجوزهای قانونی دولت طی سال‌های 87 تا 91 ازمحل صادرات نفت به منظور تامین بنزین و نفت گاز جمعا تا مبلغ 229 هزار و 817 میلیارد ریال بابت واردات بنزین به ترتیب مبلغ 29 هزار و 924 میلیارد ریال، 46 هزار و 10 میلیارد ریال و 33 هزار و 195 میلیارد ریال برای سال‌های 87 تا 89 و برای تهاتر بنزین و نفت گاز از محل میعانات گازی در سال‌های 90 و 91 به مبلغ 109 هزار و 688میلیارد ریال و همچنین ما به التفاوت فروش داخلی فراورده‌های نفتی با قیمت‌های فوب خلیج فارس طی سال‌های 86 تا 88، تا مبلغ 32 هزار و 38 میلیارد ریال در رابطه مالی فی مابین دولت و شرکت ملی نفت ایران با خزانه‌داری کل کشور اقدام شود.
در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: براساس جزء 2 بند مذکور نیز مقرر شده بدهی نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ 6 هزار و 336 میلیارد ریال تسویه شود، در پایان این بند دیوان محاسبات کشور موظف به رسیدگی به اقدامات متضمن نقض قوانین بودجه توسط مسوولان ذی ربط وقت و ارائه گزارش به تفکیک هر سال به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات شده است.
در این گزارش ضمن تشریح جزییات و مجوزهای صادره در هر سال و اقدامات دولت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان شده است: این گزارش براساس نتیجه رسیدگی دیوان محاسبات کشور و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس تهیه شده است.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این گزارش تاکید کرده است: واردات بنزین و نفت گاز بیش ازمجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سنوات 87 تا 89 انجام شده است.
براساس این گزارش تسویه نکردن بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی بابت تحویل مواد افزودنی تحویلی به شرکت‌های پالایش و پخش طی سال‌های 90 و 91 مورد بررسی قرار گرفته است. در بند "ج" گزارش این کمیسیون به تسویه حساب نکردن فی‌مابین دولت و شرکت ملی نفت ایران طی سنوات 86 تا 88 اشاره و آمده است:در بند "د" این گزارش تسویه نکردن مبلغ 6 هزار و 336 میلیارد ریال بدهی نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه گزارش آمده است: بر اساس توافق مذکور در خصوص تضامین مورد نیاز، مقرر شده بود تا میزان 10 میلیون بشکه ماهانه نفت خام و فرآورده‌های نفتی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به صورت ماهیانه و با تایید فرماندهی ناجا بدون نیاز به ضمانتنامه بانکی، تحویل و مبالغ آن سه ماه پس از تحویل هر محموله به شکلی که وزارت نفت اعلام می‌کند، پرداخت شود.
براساس این گزارش با وجود پیگیری‌های مکرر شرکت ملی نفت ایران، وصول وجه ارزش محموله نفتی از شرکت پتروتیما تاکنون به نتیجه نرسیده است، لذا به مبلغ 185 میلیون و 240 هزار و 41 دلار بر اساس محاسبه امور مالی قراردادهای شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال 95 مبلغ 9 میلیون و 582 هزار و 856 دلار بهره تعلق گرفته است.
در بخش دیگری از این گزارش خاطرنشان شده است: علاوه بر این، محموله دیگری نیز توسط ناجا به مقدار 599 هزار و بشکه نفت خام به ارزش 61 میلیون و 443 هزار و 140 دلار به شرکت پتروتیما تحویل شده است، اما تاکنون این مبلغ با شرکت ملی نفت تسویه نشده است. همچنین تا پایان سال 95 با احتساب نرخ تسعیر ارز، بدهی ناجا به شرکت ملی نفت 6574 میلیارد ریال است.
در این گزارش در خصوص اقدامات نظارتی و نتیجه رسیدگی این گزارش نیز آمده است: با توجه به عدم ایفای تعهدات شرکت پتروتیما در واریز وجه به حساب شرکت ملی نفت ایران و عدم رعایت قوانین و مقررات، این موضوع به صورت ویژه در دستور کار دادسرای دیوان محاسبات قرار گرفت.
در این گزارش تاکید شده است: بنیاد تعاون ناجا صراحتاً اعلام کرده است منابع ارزی حاصل از فروش نفت در حال انتقال به داخل است و تاکنون بخشی از آن به داخل کشور منتقل شده است.
کمیسیون برنامه و بودجه در از این گزارش افزود: از آنجا که انتقال ارز مذکور با مشکلاتی روبرو بوده است، اما با توجه به مشکلات و کمبودهای شدید اعتباری ناجا،بنیاد تعاون آمادگی دارد از منابع مالی دراختیار به حساب خزانه واریز کند.
* نماینده ارومیه: چرا در گزارش تخلفات نفتی نامی از احمدی‌نژاد و بابک زنجانی به میان نیامده است؟
نماینده ارومیه خواستار تکمیل گزارش کمیسیون بودجه درباره تخلفات نفتی و ذکر نام متخلفان در آن شد.
نادر قاضی‌پور در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری گفت: این گزارش به صورت یک بعدی نوشته شده و اسم دستوردهندگان احکام آن که منجر به تخلف شده ذکر نشده است.
نماینده ارومیه با بیان اینکه در جریان این گزارش از افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد و بابک زنجانی به عنوان کسانی که مقدمه فساد را ایجاد کردند نامی به میان نیامده است، عنوان کرد: در ارائه این گزارش باید در کنار جزئیات اصل فساد درباره مصوبان آن نیز اطلاعاتی به میان بیاید تا به صورت عادلانه باشد از این رو این گزارش باید تکمیل شود.
رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت:دیوان محاسبات و محکمه آن و همچنین دادستانی و رئیس دادگاه مربوطه در حال پیگیری این موضوع هستند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز باید به صورت دقیق مطالب را بررسی کند تا به امور متخلفان رسیدگی شود.
* مجلس از پاسخ‌های آذری جهرمی قانع شد
نمایندگان مجلس پاسخ‌های محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سئوال دو نماینده را قانع‌کننده دانستند.
سیده حمیده زرآبادی در جریان طرح سئوال مشترک خود و سیده فاطمه حسینی از وزیر ارتباطات درباره دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها، گفت: با توجه به اینکه قراردادهای نگهداری جهت امور نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند عملا با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، شرکت زیرساخت میلیاردها تومان در سال هزینه می‌کند و هیچ بهره‌وری وجود ندارد. وی افزود: با وضعیت موجود شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است.
در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اذعان به وجود مشکل در حوزه پوشش مخابراتی در مناطق روستایی و برخی مناطق شهری گفت: پیگیر بهبود وضعیت پوشش مخابراتی مناطق روستایی و شهری هستیم؛ موضوعی که به حمایت مجلس نیازمند است.وی همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر درباره دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها گفت: این قراردادها زودتر از موعد مقرر خاتمه پیدا نکرده و در زمان خود تمدید شده است و پرسنل تعدیلی نداشیتم.
در پایان نمایندگان مجلس از پاسخ‌های آذری جهرمی درباره سئوال نمایندگان تهران و قزوین قانع شدند.
سایر اخبار این روزنامه
ضوابط فعالیت صرافی‌ها اعلام شد رئیس اتاق تهران: تصمیم جدید ارزی گریزناپذیر بود معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی مسایل اقتصادی و ارزی کشور: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور باز گردد انتقاد شدید دکتر ظریف از حمله خودسرانه به سوریه در تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس دکتر روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه: حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه اقدامی تجاوزکارانه و برای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده بود گسترش تظاهرات و مخالفت‌های جهانی با جنگ‌افروزی ترامپ در سوریه نمایندگان مجلس با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه تاکید کردند آمریکا و هم پیمانان غربی باردیگر در هدف‌گذاری جدید شکست خواهد خورد تایید حکم حبس ابد رهبر «اخوان المسلمین» مصر واکنش‌ها به اظهار بی‌خبری قوه‌ قضائیه از محل اختفای سعید مرتضوی بالاتر از منافع جناحی سید حسن نصرالله: آمریکا در اهدافش در حمله به سوریه شکست خورد ادعاهای ملک سلمان علیه ایران در نشست سران عرب انصارالله یمن: برد موشک‌هایمان به اسرائیل هم خواهد رسید نامه پسر جمال عبدالناصر به بشاراسد: سوریه گورستان متجاوزان خواهد بود