گسترش تظاهرات و مخالفت‌های جهانی با جنگ‌افروزی ترامپ در سوریه

بخش اخبار جهان: در پی جنایت آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه، کشورهای مختلف جهان شاهد اعتراضات مردمی علیه جنگ‌افروزی‌های ترامپ است.
پس از حملات موشکی تحت رهبری آمریکا به سوریه، هزاران تظاهرکننده ضد جنگ آمریکایی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله در واشنگتن دی‌سی و لس‌آنجلس در اعتراض به این اقدام تظاهرات کردند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، این معترضان از جمله شعار می‌دادند "دست‌هایتان را از سوریه دور کنید" و نمادهایی به دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "نه به جنگ علیه سوریه" و "جنگ بی‌پایان به نفع امپراطور".
همچنین تظاهرکنندگان متعلق به یک گروه ضد جنگ به نام CODE PINK نمادی به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "جنگ غیراخلاقی و غیرقانونی عملی قهرمانانه نیست".


این گروه همچنین اعتراضات ضد جنگی را در سانفرانسیسکو در نزدیکی خانه‌های متعلق به دو قانونگذار ارشد آمریکایی شامل دیان فاینستاین، سناتور کالیفرنیا و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا سازماندهی کردند.
تظاهرکنندگان در مرکز شهر لس‌آنجلس نیز یک اعتراض را سازماندهی کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم‌های سوریه را به دست داشتند.
تظاهرات بیشتری از این دست نیز در اوکلند برگزار شد.
این تظاهرات بخشی از یک رخداد اعتراضی سراسری در آمریکا هستند که در راستای آن تظاهرات ضد جنگ در چندین شهر شامل نیویورک، آتلانتا، مینیاپلیس، شیکاگو و واشنگتن اجرا شد. این درحالی است که در این تظاهرات تنها لیبرال‌ها نبودند که از تصمیم ترامپ برای بمباران سوریه به بهانه رخ دادن یک حمله شیمیایی ناراضی بودند. تعداد زیادی از حامیان ترامپ نیز به او اعتراض کرده و گفتند که از اینکه رئیس‌جمهورشان دستور به این بمباران به‌رغم وعده‌هایش برای درگیر نکردن آمریکا در جنگ‌های خارجی داده بسیار ناراضی هستند.
یکی از این افراد "تاکر کارلسن"، مجری شبکه محبوب ترامپ یعنی فاکس نیوز بود. او در اظهاراتی علیه ترامپ گفت: آیا شروع کردن یک جنگ ارزشش را دارد؟ سرنگون کردن بشار اسد تنها منجر به آشوب می‌شود. هزاران تن می‌میرند و ممکن است شاهد نسل کشی علیه آخرین جوامع مسیحی باقی مانده در خاورمیانه باشیم. آیا این ما را ایمن‌تر می‌کند؟ آیا این منطقه را باثبات‌تر می‌کند؟ نتیجه تغییر رژیم در عراق و لیبی چه بود؟
یک حامی دیگر ترامپ به نام "آن کولتر" که یک نویسنده محافظه‌کار است توئیت کرد: آیا این غیر از این نیست که ما کشوری را 7000 مایل دوتر از خودمان با انداختن بمب هدف قرار دادیم که اهمیت راهبردی صفر برای ما دارد؟
یک حامی دیگر ترامپ به نام "مایک سرنوویچ" که عضو ارشد راست‌های آلترناتیو است در اظهاراتش از دونالد ترامپ به طعنه با عنوان "دونالد بوش" (اشاره به جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور جنگ طلب سابق) یاد کرد.
این درحالی است که ترامپ عمدتا در زمان تبلیغات انتخاباتی خود روی خارج کردن سربازان آمریکایی از مناطق جنگی خارجی در دولتش مانور داده بود.
"آلکس جونز"، فعال ارشد رسانه INFOWARS در اظهاراتی از یادآوری این رویکرد ترامپ به گریه افتاده و گفت: به ما گفته‌اند اگر با ترامپ مخالفت کنید بهتر خواهد بود اما او تاکنون خوب عمل می‌کرد و این چیزی است که خیلی بد است. اگر او از همان اول یک آدم مزخرف بود این انقدر برای ما بد نبود اما او حالا که ما انقدر برای او فداکاری کرده‌ایم به همه گند زده و این حال من را خیلی بد می‌کند. او گفته بود که هیلاری کلینتون بنیانگذار القاعده است حالا خودش تبدیل به برده جنسی القاعده شده است. ترامپ حالا یک متقلب است و کار ما با او تمام شده و باید به او گفت: ترامپ گورت را گم کن!
تظاهرات در شیلی، فلسطین و لبنان
هزاران نفر از مردم شیلی و عرب‌های ساکن اراضی اشغالی فلسطین و نیز مردم لبنان در اعتراض به حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش به سوریه دست به تظاهرات زدند.
به گزارش روسیا الیوم، گروهی از مردم شیلی در اعتراض به حمله به سوریه و در حمایت از این کشور مقابل سفارت آمریکا در سانتیاگو تظاهرات کردند.
نیروهای امنیتی شیلی به دنبال تشدید تظاهرات اطراف سفارت آمریکا مستقر و با معترضان درگیر شدند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند.
تظاهرکنندگان با بالا بردن پرچم سوریه شعارهایی علیه کشورهای متجاوز به این کشور و محکوم کردن حمله آمریکا سر دادند.
همچنین صدها تن از عرب‌های اسرائیل در اعتراض به این اقدام آمریکا مقابل کنسولگری آمریکا در حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی تظاهرات کردند. آنها با بالا بردن پرچم‌های سوریه شعارهایی در مخالفت با آمریکا سر داده و خواهان اتحاد سوریه شدند.
در بیروت نیز "جبهه العربیه التقدمیه" و جنبش "الامه" راهپیمایی خودروها را ترتیب دادند و به منظور محکوم کردن حمله آمریکا به سوریه به خیابان‌های این شهر رفتند. آنها مقابل سفارت روسیه به منظور قدردانی از موضع این کشور درباره سوریه توقف کرده و پرچم روسیه را بالا بردند.
به آتش کشیدن پرچم آمریکا در یونان
هزاران تن از مردم یونان در اعتراض به حمله هوایی علیه سوریه به رهبری آمریکا، در آتن تظاهرات کردند.
در این تظاهرات، معترضان یونانی در میدان "سینتاگما" در آتن تجمع و به سمت سفارت آمریکا راه‌پیمایی کردندو پرچم این کشور را به آتش کشیدند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و برخی از آنان با رنگ قرمز در پیاده‌روها نوشتند، "آمریکایی‌ها قاتل مردم هستند".
خودروهای پلیس مانع دسترسی به سفارت آمریکا شدند و معترضان این مکان را به طور مسالمت‌آمیز ترک کردند.
دیمیتری کوتسومباس، رهبر حزب کمونیست یونان، سیاستمداران یونانی را به باور "بهانه‌های سست درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی" از جانب سوریه متهم کرد. وی همچنین از "چاپلوسی" اتحادیه اروپا و ناتو از جانب این سیاستمداران و نیز حمایت آنان از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
کوتسومباس خطاب به تظاهرکنندگان گفت: بار دیگر امپریالیست‌ها خون مردم را ریختند. آنان با مدارک ساختگی کشورها را ویران می‌کنند.
مادورو: حمله غرب به سوریه "جنایتکارانه" بود
رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرد،‌ حمله موشکی غرب علیه سوریه یک اقدام جنایتکارانه بود.
به گزارش اسپوتنیک، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در اظهاراتی با اشاره به حمله اخیر موشکی آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه در سوریه گفت: ما می‌گوییم که این حمله جنایت علیه مردم سوریه است که با هدف ایجاد ترس و تروریسم انجام گرفته و مراکز علمی این کشور را مورد هدف قرار داده است.
وی ادامه داد: آن "سگ‌های جنگ" که به سلاح نیاز دارند و به بهای جان کشته شدگان برای جنگ و درگیری وارد شدند، مسئول این حمله موشکی هستند.
ازسوی دیگر یک عضو کمسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: جنگنده‌های متجاوز به سوریه در تجاوز سه گانه اخیر، از خاک کشورهای ترکیه، قطر و امارات برخاستند.
گفتنی است که قطر و ترکیه درحالی از تجاوز صبح شنبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، حمایت کرده‌اند که همزمان مدعی حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای دست یابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور نیز هستند.
همچنین «اوزتورک ییلماز» دیپلمات سابق و معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه حمایت مقامات آنکارا از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه را غیرقابل قبول خواند و این اقدام را هم گام شدن با رژیم صهیونیستی دانست.
واشنگتن پست: حمله آمریکا اثری بر تحولات میدانی سوریه ندارد
روزنامه آمریکایی در یادداشتی درباره حمله سه کشور غربی به سوریه نوشت که این حمله تاثیری بر تحولات میدانی نداشته و باقی‌ماندن بشار اسد در قدرت را تهدید نکرده است.
در این گزارش آمده که حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس احتمالا اثری بر سیر تحولات در جنگ سوریه نخواهد داشت.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: روسیه و ایران به عنوان متحدان سوریه عصبانیتشان را ابراز کردند و روسیه این اقدام را "اقدام تجاوزکارانه" و ایران آن را "جنایت جنگی" خواند. سوریه هم آن را وحشیگری توصیف کرد. رئیس‌جمهور ترامپ این حمله را حمله‌ای بسیار موفق خواند و توئیت کرد که "ماموریت به اتمام رسید" اما در خیابان‌های دمشق، حامیان دولت جشن گرفتند و فهمیدند که عملی شدن یک حمله فراگیر محتمل نیست. ساکنان دمشق در میدان‌های مرکزی جمع شدند و با سرودهای میهن پرستانه رقصیدند و پرچم‌های سوریه، روسیه و ایران را به اهتزاز درآوردند.
گاردین: حمله به سوریه دستاوردی نداشت
روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به حملات اخیر سه متحد غربی به سوریه نوشت، با وجود سر و صدای زیاد رئیس‌جمهور آمریکا درباره به نتیجه رساندن ماموریت، واقعا مشخص نیست چه چیز در نتیجه آن حملات حاصل شده است.
در این یادداشت آمده است: تجهیزاتی که در این حملات مورد استفاده قرار گرفتند همه از جدیدترین فناوری‌ها هستند و بُرد موشک‌ها صدها کیلومتر است که برای شلیک از فاصله دور طراحی شده‌اند. در زمانی حدود 45 دقیقه که حملات این سه کشور به سوریه درحال انجام بود، میلیون‌ها دلار تسلیحات شلیک شدند اما اینکه چقدر این حملات هوایی برای هدفشان که مقابله با تسلیحات شیمیایی حکومت اسد است، تاثیر گذار بوده، یک سوال بی‌جواب است بویژه اینکه روسیه گفته است ارتش سوریه، 71 موشک از بیش از 100 موشک شلیک شده را منهدم کرد.
یادداشت گاردین ادامه داد، ترزا می‌نخست وزیر انگلیس هم به شکست اعتراف کرد و گفت این حملات محدود بودند و قصد برکناری اسد یا مداخله وسیع نداشت.
حزب تونسی: تنها گناه سوریه، مبارزه با تروریست هاست
حزب تونسی «حرکه الشعب» در بیانیه‌ای گفت: تنها گناه محور مقاومت از جمله سوریه، مقابله با تروریست‌ها است و چون با شکست آن‌ها برنامه‌ها و طرح‌های متجاوزان و حامیان تروریسم خنثی شده است، به سوریه حمله نظامی کردند.
این حزب در بیانیه‌ای افزود: ظاهرا مقابله با تروریست‌ها، موفقیت در مبارزه با گروه‌های تروریستی مزدور و خنثی کردن طرح‌ها و توطئه‌های حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تروریسم گناه است وکه ارتش سوریه و متحدانش در محور مقاومت مرتکب آن شده‌اند!
براساس این بیانیه: پیروزهای پیاپی ارتش سوریه و متحدانش با وجود همه مشکلاتی که برای آن‌ها به وجود آورده اند، بی‌شک این امید را در دل ما زنده و تقویت می‌کند که پیروزی بر این تجاوز و امثال آن حتمی است.
این حزب تونسی در ادامه، حمایت بی‌قید و شرط خود را از مردم، ارتش و رهبران سوریه اعلام کرد و از همه تونسی‌ها و مردم در کشورهای عربی خواست برای مقابله با رژیم‌های مرتجع، تروریست‌ها، استعمارگران و صهیونیسم به اردوگاه مقاومت بپیوندند.
غوطه شرقی در سوریه به طور کامل پاکسازی شد
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه شامگاه شنبه در بیانیه‌ای از پاکسازی کامل غوطه شرقی واقع در حومه دمشق خبر داد.
به گزارش خبرگزاری سانا، در بیانیه فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است: همزمان با مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه به حمله کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهدافی در خاک کشور و پس از هفته‌ها انجام عملیات نظامی متمرکز، نیروهای مسلح و همپیمانان ما شهرها و روستاهای غوطه شرقی را به طور کامل از اشغال تروریست‌های مسلح پاکسازی کردند.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: پس از آزادسازی غوطه شرقی تیم‌های کشف و خنثی سازی اقدام به پاکسازی میدان‌ها، خیابان‌ها و گذرگاه‌ها از مین‌ها و بسته‌های انفجاری کردند تا زمینه برای بازگشت مردم به مناطق آزاد شده فراهم آید.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه افزوده است: نیروهای ما در غوطه شرقی تاکنون تعدادی از کارگاه‌های ساخت سلاح و انبارهای مهمات تروریست‌ها را شناسایی کردند.
نیروهای سوری همچنین انبارهایی را که تروریست‌ها مواد غذایی و دارویی را در آن نگهداری می‌کردند کشف کردند. تروریست‌ها با احتکار مواد غذایی و دارویی اهالی غوطه شرقی را از غذا و دارو محروم می‌کردند.
در پایان بیانیه فرماندهی ارتش سوریه آمده است: ارتش بر حفظ امنیت غیر نظامیان تاکید دارد و بار دیگر اعلام می‌کنیم حملات امروز به سوریه بر تلاش نیروهای مسلح برای مبارزه با تروریسم و نابودی آن‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ضوابط فعالیت صرافی‌ها اعلام شد رئیس اتاق تهران: تصمیم جدید ارزی گریزناپذیر بود معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی مسایل اقتصادی و ارزی کشور: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور باز گردد انتقاد شدید دکتر ظریف از حمله خودسرانه به سوریه در تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس دکتر روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه: حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه اقدامی تجاوزکارانه و برای روحیه دادن به تروریست‌های شکست خورده بود گسترش تظاهرات و مخالفت‌های جهانی با جنگ‌افروزی ترامپ در سوریه نمایندگان مجلس با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه تاکید کردند آمریکا و هم پیمانان غربی باردیگر در هدف‌گذاری جدید شکست خواهد خورد تایید حکم حبس ابد رهبر «اخوان المسلمین» مصر واکنش‌ها به اظهار بی‌خبری قوه‌ قضائیه از محل اختفای سعید مرتضوی بالاتر از منافع جناحی سید حسن نصرالله: آمریکا در اهدافش در حمله به سوریه شکست خورد ادعاهای ملک سلمان علیه ایران در نشست سران عرب انصارالله یمن: برد موشک‌هایمان به اسرائیل هم خواهد رسید نامه پسر جمال عبدالناصر به بشاراسد: سوریه گورستان متجاوزان خواهد بود