پوتین آماده همکاری برای تضمین امنیت خاورمیانه

رهبران و نمایندگان ۱۴ کشور عربی برای شرکت در بیست و نهمین نشست سران کشورهای عربی در میان تدابیر امنیتی شدید در شهر الظهران واقع در شرق عربستان وارد این کشور شدند‌.
نشست سران کشورهای عربی در حالی دیروز آغاز شد که روسای جمهور ۱۱ کشور مصر، سومالی، موریتانی، لبنان، سودان، عراق، تونس و جمهوری کومور وارد پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز در الظهران شدند‌.
همچنین رییس‌جمهور مستعفی یمن، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و رییس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی،‌ معاون حاکم امارات، معاون نخست‌وزیر عمان و رییس مجلس الامه الجزایر وارد شهر الظهران شدند‌. سعود بن نایف، امیر منطقه شرق عربستان از این هیات‌ها استقبال کرد‌.
شهر الظهران در راستای برگزاری نشست سران کشورهای عربی دیروز شاهد افراشته شدن پرچم‌های کشورهای عضو اتحادیه عرب در خیابان اصلی دره التاج تا مرکز اثراء محل برگزاری این نشست است‌.


طبق اظهارات منابع دیپلماتیک، هفت مساله اصلی در راس برنامه‌های این نشست قرار دارد که از جمله آنها مساله فلسطین، تحولات سوریه، یمن و لیبی، مبارزه با تروریسم، اختلافات موجود میان کشورهای عربی و آنچه از آن به عنوان دخالت‌های ایران در منطقه یاد می‌شود‌. اتحادیه عرب پیشتر به صورت رسمی اعلام کرده بود که مساله بحران منطقه خلیج‌ فارس در برنامه‌های این نشست قرار ندارد‌. این چهارمین نشست سران کشورهای عربی در عربستان محسوب می‌شود‌. دو نشست در سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۷ در ریاض برگزار شده بود‌. همچنین یک نشست اقتصادی دیگر در سال ۲۰۱۳ در ریاض برگزار شد‌. به گفته کارشناسان، مساله سوریه به ویژه پس از حمله اخیر آمریکا و متحدانش به پایگاه‌هایی در سوریه در این نشست به صورت گسترده و نیز موضوع حمله ترکیه به خاک کشورهای عربی و عملیات در این کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد‌.
موضع‌گیری‌ها نسبت به این حملات متفاوت است‌. عربستان از جمله کشورهایی بود که دمشق را مسوول این حملات دانست و مدعی است این حملات در پاسخ به استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان انجام شده است‌. برخی منابع آگاه تاکید کردند مساله فلسطین در راس برنامه‌های این نشست است و شرکت‌کنندگان بار دیگر بر صلح به عنوان تنها گزینه استراتژیک برای حل این اختلافات و طرح صلح عربی به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول تاکید کرده و بار دیگر مخالفت قطعی خود را با انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام خواهند کرد‌.
همچنین آنها بر حمایت‌شان از ساکنان این شهر تاکید کرده و اقدامات نیروهای ارتش اسراییل علیه راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازگشت را محکوم خواهند کرد‌. در این نشست دبیرکل سازمان ملل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رییس کمیساریای اتحادیه آفریقا و نیز فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه حضور داشتند‌. این در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک اظهار کردند توافقی میان کشورهای عربی در مورد لزوم برقراری ثبات در لبنان و ارتقای نهادهای رسمی آن وجود دارد و تلاش کشورهای عربی برای برگزاری موفق دو کنفرانس در حمایت از لبنان در رم و پاریس شاهدی بر این گفته‌هاست‌. این منابع افزودند مساله حزب‌الله مورد اختلاف است‌. جامعه جهانی می‌خواهد با این حزب تعامل داشته و در آینده آن را منحل کند و کشورهای عربی نمی‌پذیرند امنیت‌شان از سوی نیروهای این حزب تهدید شود‌. در متن بیانیه اتحادیه عرب حزب‌الله لبنان دست‌کم سه‌بار گروهی تروریستی توصیف و تاکید شده که این حزب شریک دولت لبنان و مسوول حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی در کشورهای عربی با سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های بالستیک است‌.
پیام پوتین به سران کشورهای عربی
همزمان با نشست سران عرب در عربستان، رییس‌جمهور روسیه پیامی را برای رهبران کشورهای عربی ارسال کرد‌. ولادیمیر پوتین دیروز در پیامی به سران کشورهای عرب حاضر در نشست عربستان اعلام کرد کشورش آماده همکاری با اتحادیه عرب برای تضمین امنیت در خاورمیانه است‌.
وی گفت: روسیه آماده همکاری کامل با کشورهای عربی برای تضمین امنیت در منطقه است و امیدوارم پس از نابودی کامل داعش در سوریه و عراق تحولی در شرایط ایجاد شود‌. ما می‌توانیم با کمک یکدیگر عملیات سازش سیاسی و بازسازی در مرحله بعد از درگیری در این کشورها را اجرا کنیم‌. نشست سران کشورهای عربی بیست و نهمین نشست سران عرب است که بدون حضور امیر قطر در شهر الظهران عربستان به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برگزار می‌شود‌.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی تلفنی بوریس جانسون با ظریف درباره حمله موشکی به سوریه نامه کانون کارگردانان سینماى ایران به رییس‌جمهور برای برداشتن موانع خروج جعفر پناهی؛ ابلاغ بخشنامه دستمزد سال 97 کارگران تدوین نظام ارزی جدید ده ها میلیارد دلار حیف و میل شد تهدید ترامپ به حمله دوباره اینستاگرام محلی برای ایجاد سلبریتی‌ها؛ ۹۰ درصد کار بازخوانی جعبه‌‌سیاه ATR ‌یاسوج انجام شد؛ مرتضوی را خودش آزاد کرد! مرتضوی را شهردار تهران کنید! راهکارهای 10 گانه بخش خصوصی برای رونق تولید داخلی؛ پوتین آماده همکاری برای تضمین امنیت خاورمیانه «جهان صنعت» از چالش‌های ادامه‌دار صنعت کشور گزارش می‌دهد: رفتار دوگانه دولت در بی‌اطلاعی مجلس؛ ارزیابی سیاست ارزی جدید ‌بحران بی‌اعتمادی اقتصاد را سانسور نکنیم اخبار ضد‌و‌نقیض درباره حمله به یک پایگاه نظامی در حلب افزایش دستمزد؛ افزایش بیکاری؟ روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور روسیه: اقتصاد را سانسور نکنیم