تهدید ترامپ به حمله دوباره

رییس‌جمهور آمریکا به دولت سوریه هشدار داده است در صورتی که این کشور بار دیگر دست به حمله شیمیایی بزند، آمریکا آماده است تا دوباره به این کشور حمله کند‌.
همزمان گزارش‌ها حاکی از تلاش‌های تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا یک تحقیقات مستقل درباره ادعاها درخصوص استفاده سوریه از سلاح شیمیایی مورد بررسی قرار گیرد‌. آمریکا، بریتانیا و فرانسه که روز گذشته به اهدافی در سوریه حمله کردند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این‌باره در این شورا منتشر کردند‌. روسیه تاکنون تحقیقات مستقل در این زمینه را وتو کرده است‌.
این پیش‌نویس همچنین خواستار گزارشی از سوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ظرف مدت 30 روز شده است‌. این سازمان یک هفته پیش گروهی را برای تحقیق درباره حمله شیمیایی در دوما به این منطقه اعزام کرده است‌. این تحولات کمی پس از آن صورت گرفته است که آمریکا به همراه بریتانیا و فرانسه قلب برنامه تسلیحات شیمیایی حکومت سوریه را هدف قرار داده و می‌گویند آن را فلج کرده‌اند‌. همزمان تلاش روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن این حملات ناکام مانده است‌.
عملیات دقیق، قاطع و موثر


پنتاگون شنبه گذشته اعلام کرد که حملات هوایی به حداقل سه مرکز در نزدیکی حمص و دمشق برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را سال‌ها به عقب برده است‌. ژنرال کنت مک‌کنزی از مقامات ارشد پنتاگون، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این عملیات دقیق، قاطع و موثر انجام شده است. او گفت به ویژه با بمباران یک مرکز تحقیقات و توسعه در محله برزه واقع در شمال دمشق قلب برنامه شیمیایی ارتش سوریه هدف قرار گرفت‌. ژنرال آمریکایی گفت که پدافند هوایی سوریه نتوانست هیچ موشک یا هواپیمایی را ره‌گیری و سرنگون کند؛ ژنرال مک‌کنزی گفت سیستم دفاع هوایی روسیه واکنشی نشان نداد اما پدافند هوایی سوریه - عمدا پس از پایان بمباران‌ها - ۴۰ موشک شلیک کرد‌.
پیشتر و پس از این حملات رییس‌جمهور آمریکا نیز در توئیتی از این عملیات تمجید کرد و گفت: حمله شنبه شب گذشته به بهترین نحو انجام شد‌. از فرانسه و بریتانیا به خاطر درایت و قدرت خوب نظامی‌شان قدردانی می‌شود‌. نتیجه‌ای بهتر از این به دست نمی‌آمد‌. ماموریت انجام شد‌. آمریکا، بریتانیا و فرانسه یک روز پس از حمله مشترک به سوریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید علیه رژیم این کشور را به شورای امنیت ارائه دادند‌. قبل از آن پیش‌نویسی از سوی روسیه برای محکوم کردن این حمله رای نیاورده بود‌.
پیش‌نویس قطعنامه‌ای تازه در مورد سوریه که شنبه گذشته از سوی کشورهای غربی ارائه شد، دستخط فرانسه را دارد‌. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که مکانیسمی مستقل برای رسیدگی و بررسی استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در حمله دوما راه‌اندازی شود‌. در راستای این تحقیقات باید عاملان این حمله مشخص شوند‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید همچنین حکومت بشار اسد فراخوانده شده تا در این راستا به طور کامل با سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی همکاری کند‌. بازرسان و کارشناسان این سازمان قرار بود شنبه گذشته تحقیقات خود در این رابطه آغاز کنند‌.
طبق پیش‌نویس قطعنامه‌ ارائه شده از سوی غرب، سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی قرار است طی ۳۰ روز گزارشی در این باره ارائه دهد که آیا حکومت بشار اسد بخشی از سلاح‌های شیمیایی موجود در زرادخانه‌های خود را مخفی نگه داشته است‌.
کشورهای غربی سوریه را متهم می‌کنند که باوجود توافق‌های پیشین به‌طور پنهانی به بخشی از برنامه‌‌ تسلیحات شیمیایی خود ادامه داده است‌. در این پیش‌نویس همچنین خواسته شده تا امکان رساندن کمک‌های بشردوستانه به نقاط مختلف سوریه بدون هیچ‌گونه محدودیتی فراهم شود‌. کشورهای غربی در طرح خود حکومت سوریه را فرا خوانده‌اند تا بدون پیش‌شرط و به‌شکلی سازنده مذاکره با شورشیان مخالف اسد را از سر گیرد‌. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل دیپلماتیک گزارش داد که بحث و رایزنی اعضای شورای امنیت درباره این پیش‌نویس امروز آغاز می‌شود‌. تاریخ رای‌گیری در مورد این قطعنامه هنوز مشخص نیست، اما فرانسه ظاهرا مایل است فرصت و زمان کافی برای بحث و گفت‌وگو در نظر گرفته شود‌.
ناکامی طرح روسیه
ساعتی پیش از ارائه این پیش‌نویس، شورای امنیت به درخواست روسیه نشستی اضطراری برگزار کرد‌. شورای امنیت سازمان ملل در نشست شامگاه شنبه گذشته خود پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی روسیه در محکومیت حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه را رد کرد‌. این نشست پس از درخواست ولادیمیر پوتین، برای رسیدگی به بحران سوریه بعد از حملات ائتلاف سه قدرت غربی هم‌پیمان علیه سوریه برگزار شد‌.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه بامداد شنبه گذشته در واکنش به حملات یکشنبه گذشته به غیرنظامیان در شهر دوما، به یکسری اهداف نظامی و مراکزی که سلاح‌های شیمیایی سوریه در آن تولید می‌شود، حمله کردند، اما پیش‌نویس تنظیم شده از سوی روسیه، یکی از هم‌پیمانان مهم سوریه، در پایان یک نشست پرالتهاب شورای امنیت، تنها از رای حمایتی دو کشور دیگر برخوردار شد؛ چین و بولیوی‌.
هشت کشور از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه یادشده رای مخالف دادند و رای چهار عضو دیگر، ممتنع بود‌. روسیه در دوره اخیر شش‌بار پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده به شورای امنیت برای محکومیت سوریه را وتو کرده بود، اما سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شنبه گذشته اعلام کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش به جای دیپلماسی، به تاخت‌وتاز و قلدرمآبی روی آورده‌اند زیرا هنوز افکار استعماری دارند‌.
نشست شورای امنیت با اظهارات قاطع نیکی هیلی، سفیر آمریکا، کارن پیرس، سفیر بریتانیا و همچنین نماینده سوئد در سازمان ملل، به محکومیت شدید عملکرد روسیه در حمایت از جنایات بشار اسد مبدل شد‌. نیکی هیلی در این نشست تاکید کرد که شش بار وتوی روسیه، از سوی سوریه به چراغ سبز تعبیر شد تا به جنایات خود علیه غیرنظامیان ادامه دهد‌. هیلی، بریتانیا و فرانسه را دوستان بزرگ آمریکا و حملات را دقیق و موجه نامید‌. وی تاکید کرد که حملات به قلب مراکز شیمیایی سوریه، برنامه تولید جنگ‌افزار شیمیایی سوریه را فلج می‌کند‌.
سفیر آمریکا این را نیز گفت که بارها به سوریه فرصت داده شد اما زمان دیپلماسی دیگر سر آمد و زمان عملکرد بود‌. هیلی هشدار داد که اگر اسد دوباره به حمله شیمیایی اقدام کند، آمریکا و همپیمانانش دوباره وارد عمل خواهند شد‌. کارن پیرس، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز سخنانی را که نخست‌وزیر کشورش شنبه گذشته در لندن بیان کرده بود، مورد تاکید قرار داد‌. وی گفت کسی جز حکومت اسد توان حمله شیمیایی یکشنبه گذشته در دوما را نداشت‌.
فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز گفت که برای پاریس جای تردیدی نبود که بشار اسد عامل حمله شیمیایی به غیرنظامیان در دوما بود‌. سفیر فرانسه نیز مانند همتایان آمریکایی و بریتانیایی خود تاکید کرد که کشورش در تکرار اقدام نظامی علیه سوریه، در صورتی که رژیم اسد حملات شیمیایی به غیرنظامیان را ادامه دهد، عزم راسخ دارد‌.
دبیر کل سازمان ملل که خود در این جلسه حضور یافت و در آغاز آن سخن گفت، کاربرد سلاح شیمیایی را غیرقابل قبول نامید و بر وظیفه شورای امنیت برای صلح و امنیت جهانی تاکید کرد، اما سفیر سوریه در سازمان ملل، که در این نشست حضور داشت، مواضع شناخته شده دمشق را که مدعی است این کشور قربانی تروریسم شده است، تکرار کرد‌.
سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که کارشناسان آن جمعه گذشته و اندکی پیش از آغاز حملات سه قدرت غربی، به دمشق رسیده بودند، تاکید کرده که به بررسی‌های خود در مورد حملات شیمیایی یکشنبه گذشته در دوما ادامه خواهد داد‌. در حملات دوما، 70 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند؛ سوریه، روسیه و ایران در بسیاری از واکنش‌های خود از اساس وجود این حمله را منکر شدند اما دونالد ترامپ تاکید کرده بود اسد مجازات خواهد شد‌.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی تلفنی بوریس جانسون با ظریف درباره حمله موشکی به سوریه نامه کانون کارگردانان سینماى ایران به رییس‌جمهور برای برداشتن موانع خروج جعفر پناهی؛ ابلاغ بخشنامه دستمزد سال 97 کارگران تدوین نظام ارزی جدید ده ها میلیارد دلار حیف و میل شد تهدید ترامپ به حمله دوباره اینستاگرام محلی برای ایجاد سلبریتی‌ها؛ ۹۰ درصد کار بازخوانی جعبه‌‌سیاه ATR ‌یاسوج انجام شد؛ مرتضوی را خودش آزاد کرد! مرتضوی را شهردار تهران کنید! راهکارهای 10 گانه بخش خصوصی برای رونق تولید داخلی؛ پوتین آماده همکاری برای تضمین امنیت خاورمیانه «جهان صنعت» از چالش‌های ادامه‌دار صنعت کشور گزارش می‌دهد: رفتار دوگانه دولت در بی‌اطلاعی مجلس؛ ارزیابی سیاست ارزی جدید ‌بحران بی‌اعتمادی اقتصاد را سانسور نکنیم اخبار ضد‌و‌نقیض درباره حمله به یک پایگاه نظامی در حلب افزایش دستمزد؛ افزایش بیکاری؟ روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور روسیه: اقتصاد را سانسور نکنیم