نامه کانون کارگردانان سینماى ایران به رییس‌جمهور برای برداشتن موانع خروج جعفر پناهی؛

اکران «سه رخ» در کن بدون حضور کارگردان؟
گروه فرهنگ- حوادث سال 88 هنوز قربانی می‌گیرد. به تاریخ، هشت سال از آن سال پر فراز و نشیب گذشته اما هنوز اثراتش در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیداست. حوادث آن سال‌ها باعث شد عده ‌بسیاری ‌ مهاجرت کنند، عده‌ای به زندان بیفتند، سه تن از مدیران کشور در حصر باشند و تعدادی هنرمند نیز ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الکار شوند.
در این بین سهم هنری‌ها کم از سیاسیون نیست. محمد‌رضا شجریان معروف‌ترین چهره‌ای است که سال 88 و جنجال‌هایش باعث شد تا به امروز نتواند در کشور کنسرتی برگزار کند. دیگر صدایش از صدا‌و‌سیما پخش نشد و حتی بیماری‌اش هم نتوانست مدیران و تصمیم‌گیران را برای بازگرداندن صدای هنرمندی پر آوازه به مردم راضی کند.
در بین هنرمندان، جعفر پناهی نیز هنوز هزینه موضع‌گیری‌هایش در آن سال‌ها را می‌دهد. او سال‌های سال ممنوع‌الکار بود و حکم ممنوع‌الخروجی هم داشت. پناهی امسال در جشنواره کن با فیلم «سه رخ» حضور دارد اما انگار قرار نیست هیچوقت پایش به فرش قرمز مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان برسد.


استمداد از حسن روحانی
زمانی که مشخص شد فیلم پناهی در جشنواره کن پذیرفته شده است، رسانه‌ها و همکاران او به یاد حکم ممنوع‌الخروجی‌اش افتادند. حکمی که اجازه نمی‌دهد او برای مراسم نمایش فیلمش به فرانسه برود. از همین رو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران طی نامه‌ای به حسن روحانی درخواست دادند تا حکم پناهی لغو شود. آنها در نامه‌شان نوشتند:
ریاست محترم جمهورى اسلامی ایران
جناب آقاى دکتر حسن روحانى
با سلام و احترام
با توجه به انتخاب فیلم سینمایی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمایید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند.
جعفر پناهی: می‌خواستند مرگ سینماى مستقل ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند
جعفر پناهی هیچگاه سکوت نکرده است. هر وقت توانسته کار کرده و‌ آن زمان که ممنوع‌الکار بوده با مصاحبه و نوشتن از شرایط موجود نسبت به اتفاقات کشور موضع‌گیری کرده است. او در تازه‌ترین اظهار‌نظرش با اشاره به حصضور دو فیلم در جشنواره کن امسال گفته است:
بیش از یک دهه است که از سوى نهادهاى وابسته، زمزمه‌‌ مرگ سینماى هنرى ایران شنیده مى‌شود. حتى وقتى سینماى ایران به اسکار هم دست یافت، کوتوله‌هاى سینمایى با عنوان مضحک «لابی‌گرى» در القاى آن کوشیدند. امسال براى اولین بار در تاریخ سینماى ایران دو فیلم از دو فیلمساز ایرانى در بخش مسابقه‌‌ اصلى کن حضور خواهد داشت. این حضور، خود به خود بیانگر آن است که سینماى ایران زنده و پویاست. مسلما این امر به مذاق کسانى که می‌خواستند مرگ سینماى مستقل ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند، خوش نخواهد آمد. آشکار است که دنبال بهانه‌اى دیگر خواهند گشت. بسیارى از کشور‌ها آرزو داشته‌اند و دارند که فیلمى در یکى از سه جشنواره‌ الف- کن، ونیز و برلین- داشته باشند. امسال با حضور فیلمسازان ایرانى در فستیوال برلین استارت تداوم پویایى سینماى ایران زده شد اما با جایزه نگرفتن فیلم‌ها خواستند این حضور را کمرنگ یا بى‌اهمیت جلوه دهند. اگر هم جایزه مى‌گرفتند، باز بهانه‌ دیگر مى‌یافتند یا به حربه‌‌ قدیمى و نخ‌نما شده «سیاه‌نمایى»، «سیاسى» و «ضد ایرانى» روى مى‌آوردند تا عوام‌فریبى کنند. از دید این گروه «فیلم ایرانى» یعنى فیلمى که در راستاى اهداف فیلمى خنثى و بى‌خاصیت باشد نه فیلمى که شرافت هنرى‌اش را به پاى حکومت نریزد و سازنده‌اش سر سپرده قدرت نشود. آنچه مسلم است این است که بهانه و تهدید‌ها همچنان ادامه خواهد داشت‌ ولى سینماى مستقل با راه‌هاى تازه‌تر و فیلم‌هاى خلاقانه‌تر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهاى مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوال‌ها به بازار سینماى جهان دست یابیم.
و اما یک آرزوى شخصى: بزرگ‌ترین آرزویم به عنوان یک فیلمساز این است که فیلم‌هایم در ایران به نمایش درآید. حتى اگر در یک سینما، حتی اگر در دورافتاده‌ترین جا باشد.
فیلمی که حال انسان را خوب می‌کند
بعد از انتخاب فیلم پناهی در بخش جایزه اصلی جشنواره کن، تیری فرمو دبیر این جشنواره به تعریف و تمجید از تازه‌ترین ساخته او پرداخت و گفت:«این نخستین باری است که جعفر پناهی وارد بخش اصلی مسابقه‌ای کن می‌شود. البته او پیشتر به بخش‌های دیگر و از جمله «نوعی نگاه» آمده بود. نام فیلم او «سه رخ» است و فیلمی است که ما را به گردشی در ایران امروز می‌برد. یک فیلم خوب. در واقع می‌توان این فیلم را از آن گروه فیلم‌هایی دانست که حال انسان را خوب می‌کنند.
پناهی، خرس طلایی فستیوال برلن را برای «تاکسی تهران» برده بود. هنگامه پناهی پخش‌کننده این فیلم است و ممنتو هم که در گذشته کار خوبی روی فیلم پیشین‌اش انجام داده بود، آن را در فرانسه به نمایش در خواهد آورد. ما پناهی را برای حضور در جشنواره فیلم کن دعوت کردیم همچنین از مقامات فرانسوی نیز تقاضا کردیم تا یک نام و دعوتنامه رسمی برای وی صادر کنند و برای مقامات ایرانی بفرستند و امیدواریم پناهی بتواند در جشنواره فیلم کن حاضر شود.»
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی تلفنی بوریس جانسون با ظریف درباره حمله موشکی به سوریه نامه کانون کارگردانان سینماى ایران به رییس‌جمهور برای برداشتن موانع خروج جعفر پناهی؛ ابلاغ بخشنامه دستمزد سال 97 کارگران تدوین نظام ارزی جدید ده ها میلیارد دلار حیف و میل شد تهدید ترامپ به حمله دوباره اینستاگرام محلی برای ایجاد سلبریتی‌ها؛ ۹۰ درصد کار بازخوانی جعبه‌‌سیاه ATR ‌یاسوج انجام شد؛ مرتضوی را خودش آزاد کرد! مرتضوی را شهردار تهران کنید! راهکارهای 10 گانه بخش خصوصی برای رونق تولید داخلی؛ پوتین آماده همکاری برای تضمین امنیت خاورمیانه «جهان صنعت» از چالش‌های ادامه‌دار صنعت کشور گزارش می‌دهد: رفتار دوگانه دولت در بی‌اطلاعی مجلس؛ ارزیابی سیاست ارزی جدید ‌بحران بی‌اعتمادی اقتصاد را سانسور نکنیم اخبار ضد‌و‌نقیض درباره حمله به یک پایگاه نظامی در حلب افزایش دستمزد؛ افزایش بیکاری؟ روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور روسیه: اقتصاد را سانسور نکنیم