بازی با گـزینه هاي روي ميز

حدود 10 ماه قبل بود که نتیجه انتخابات شوراهای شهر و روستا در تهران، مترادف با تغییرات اساسی در مدیریت شهری پایتخت شد؛ تغییراتی که به لحاظ سیاسی و مدیریتی، شهرداری و شورای شهر تهران را دستخوش تغییر کرد و فضای شهر را برای چند ماهی به سمت انتخاب شهردار جدید تهران آن‌هم پس از 12 سال پیش برد. خروجی این تغییرات نیز انتخاب محمد علی نجفی به عنوان شهردار شانزدهم تهران بود و از اواخر شهریورماه گذشته، تب انتخاب شهردار در تهران فرو کش کرد. مدت زیادی اما نگذشت که استعفای ناگهانی شهردار تهران و پذیرش ثانویه آن از سوی شورا، دوباره شهر را در یک بلاتکلیفی آزار دهنده قرار داد و بار دیگر بازار حدس و گمان هاي انتخاب شهردار جدید پایتخت را داغ کرد. در روزهای گذشته استعفای شهردار باوجود حضور شبکه های اجتماعی، انتخاب شهردار تهران به خبر اول بسیاری از رسانه ها تبدیل شده و افراد مختلفی نیز در این باب نام‌شان بر سر زبان ها افتاده است. هر روز، یکی از کانال های تازه روییده در فضای مجازی، نام فردی را که بیشتر مورد علاقه اش است، به عنوان گزینه جدی شهردار تهران شدن مطرح می کند و ساعتی بعد نیز از سوی افراد مختلف تایید و تکذیب می شود. هر روز گزینه های تازه ای برای تصدی شهرداری تهران معرفی می شوند و بلافاصله نیز موج‌های تخریبی و دفاعی برای گزینه های مطرح شده شکل می گیرد. این بازی گزینه ها نیز آنقدر ادامه خواهد یافت تا بالاخره شهردار هفدهم انتخاب شود و شهر به آرامش نسبی برسد. موضوعی که روز گذشته محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره آن سخن گفت و تاكيد كرد که حداقل تا یک ماه آینده، بررسی و انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران طول می کشد.
واکنش سنجی از گزینه ها
دیروز با آنکه جلسه شورای شهر تهران برگزار شد، اما صحبتی درباره انتخاب شهردار جدید تهران نشد و موضوعات دیگر در دستور کاری شورایی ها قرار گرفت. اگر چه از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران عنوان شد که در جلسه هم اندیشی شورایی ها برای انتخاب شهردار که پشت درهای بسته انجام شد، گزینه هایی برای جایگزینی نجفی مطرح شده و قرار است در جلسات بعدی این شورا، درباره آن‌ها تحقيق شود. با این حال برخی منابع خبری دیروز از محتمل بودن انتخاب محسن هاشمی، رییس فعلی شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت سخن گفتند و در برخی کانال های خبری نیز نظرسنجی‌های عمومی درباره موافقت یا مخالفت با شهردار شدن او نیزآغاز شده است. برخی این اقدامات را مانوری برای سنجش واکنش ها به انتخاب محسن هاشمی از سوی طرفدارانش قلمداد می کنند و برخی دیگر نیز آن را در تخریب رییس شورای شهر تهران ارزیابی کرده اند. چنانكه اعضای شورای شهر تهران پیش از انتخابات سال گذشته، میثاق‌نامه ای رابرای عدم خروج از شورا امضا کرده بودند و اکنون با خروج محسن هاشمی، این میثاق‌نامه شکسته می شود.
گزینه ها و احتمال افت کیفی کار


بازی گزینه های شهرداری تهران اما از یک سو می تواند بار منفی در عملکرد و خروجی شهرداری تهران با نقل محفل‌شدن این موضوع میان کارکنان و بدنه شهرداری داشته باشد. چنانكه انتظار کشیدن برای انتخاب شهردار جدید، می تواند آفتی جدی برای خروجی کاری شهرداری در بدنه کاری اش باشد و مطرح شدن هر روزه گزینه های شهرداری نیز آن را تقویت کند. این آفت آنجا اهمیت بیشتري پیدا می کند که حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران در پیام چند روز گذشته خود برای ضرورت توجه به دنبال شدن جدی کارها در شهرداری و پرهیز از توجه به این موضوع که چه کسی شهردار می شود، برای جلوگیری از افت کیفی کارها در شهرداری تهران تاکید کرد.
گزینه های تلگرامی
یکی از موضوعاتی که در انتخاب شهردار جدید تهران جالب توجه است، گزینه شدن برخی افراد فقط در فضای مجازی و تلگرامی است و در فضای کاری خبری از آن نیست. در روزهای اخیر کانال های تلگرامی مختلف طرح گزینه‌های تازه شهرداری تهران، سعی در جلب نظر مخاطبان به خود و افزایش به اصطلاح ممبر داشته‌اند. در روزهای گذشته، کاندیدای نهایی که در ابتدای آغاز به کار شورا، براي تصدی پست شهردار تهران معرفی شدند باردیگر به عنوان نامزدهای احتمالی معرفی شده و سید حسین مرعشی، الهه کولایی، سید محمد علی افشانی، حبیب ا... بیطرف، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده به عنوان بخشی از گزینه ها مطرح شده اند. از سویی برخی گزینه‌های دولتی نظیر عباس احمد آخوندی، معصومه ابتکار، اکبر ترکان، محمد ستاری فر، محمود حجتی و اسحاق جهانگیری نیز مطرح شده اند که البته حضور این افراد با توجه به مخالفت روحانی ضعیف تر شده است.محسن هاشمی رفسنجانی، عبدا... جاسبی ، محسن صفايي فراهاني، ابراهيم اصغرزاده و محمد رضا عارف نیز برخی گزینه های ديگر مطرح شده در روزهای اخیر برای شهردار شدن بوده و اسامی برخی مدیران اجرایی مانند قاسم تقی زاده خامسی و محمد پژمان نیز به گوش خورده است.
شورایی ها و موضوع گزینه ها
برخی اعضای شورای شهر تهران نیز در روزهای اخیر به موضوع گزینه های شهرداری ورود پیدا کرده و البته بدون نام‌بردن مستقیم از کسی، بررسی گزینه های قدیم و جدید شهرداری باهم را مطرح کردند.
گزینه‌های قبلی شهرداری تهران همچنان مطرح هستند.علی اعطا، سخنگو ی شورای شهر تهران در همین باره با اشاره به جلسه هم اندیشی روز یکشنبه درباره نحوه انتخاب شهردار گفت که گزینه‌های قبلی شهرداری تهران همچنان مطرح هستند. گزینه‌هایی که در مرداد سال گذشته کاندیدای تصدی شهرداری بودند، همچنان مطرح هستند، هر چند راه برای معرفی و پیشنهاد گزینه‌های جدید هموار است و مانعی در این زمینه وجود ندارد.حسن رسولی، دیگر عضو شورا نیز با تاکید بر اینکه کار کردن اصولگرایان در کنار اصلاح‌‌طلبان ایرادی ندارد، عنوان کرد: ما چنین اعتقادی نداریم که این دو طیف نمی توانند کنار هم کار کنند، هدف این دوره از مدیریت شهری شفاف‌سازی و تلاش برای بهبود وضعیت شهر است. از این رو به انتصابات شهرداری ورود پیدا نمی‌کنیم.البته شورا تمامی گزینه ها را با معیارهای تعیین شده بررسی کرده و انتخاب خوبی برای شهرداری خواهد داشت. زهرا صدراعظم نوری نیز با بیان اینکه هشت ماه پیش برای انتخاب شهردار تهران شاخص‌ها و فرآیندی را انتخاب کردیم، گفت: در جلسه صبحگاهی دیروز اعضای شورای شهر مقرر شد که اعضا نظرات خو درا در مورد این شیوه و فرآیند اعلام کنند تا اگر نظر و پیشنهادی دارند در دوره جدید اعمال شود.رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد گزینه‌هاصحبت شده، گفت: به هیچ عنوان در مورد گزینه‌های احتمالی صحبت نشد بلکه جلسه در مورد شیوه و فرآیند انتخاب بود!
تلاش برای انتخاب در زمانی کوتاه
به طول انجامیدن انتخاب شهردار تهران از جمله موضوعات مهمی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان شهری، آسیب های بسیاری را به شهر وارد می کند و با توجه به تجربه قبلی شورای شهر در انتخاب شهردار، به نظر می آید باید در کوتاه ترین زمان ممکن ایده آل ترین فرد از لحاظ مدیریت اجرایی برای شهرداری تهران انتخاب شود. علی اعطا ، سخنگوی شورای شهر تهران در همین باره با اشاره به آخرین وضعیت انتخاب شهردار تهران گفت: شورای پنجم در مرداد سال گذشته و در فرآیند انتخاب شهردار، ۱۶ معیار را مدنظر خود قرار داده بود که دراین دوره نیز در خصوص این معیارها بحث و تبادل نظر شد و قرار شد اعضای شورای شهر تهران در جلسه هم‌اندیشی بعدی نظرات خود را مطرح کنند. در صورتی که اعضای شورا موافق باشند، فرآیند و معیار انتخاب شهردار همانند مرداد گذشته انجام خواهد گرفت. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هنوز گزینه‌ای برای شهرداری تهران مد نظر اعضا نیست، گفت: اسامی‌اي که در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود گمانه زنی رسانه‌ای و صحبت‌های برخی از گروه‌ها و اصحاب سیاسی است و هیچ ارتباطی به شورا ندارد.بي شك شورای شهر تهران تلاش خواهد کرد در یک بازه زمانی مشخص شهردار تهران را انتخاب کند و این در حالی است که طبق قانون، سرپرست شهردار تهران می‌تواند به مدت سه ماه در این مجموعه فعالیت داشته باشد اما تلاش ما این است که در یک زمان بسیار کوتاه شهردار را انتخاب کنیم.اعطا در ادامه با اشاره به مطرح شدن نام محسن هاشمی برای تصدی‌گری شهرداری تهران گفت: قبل از آغاز به کار شورا، اعضا ماده واحده‌ای را به امضا رساندند و بر مبنای آن تاکید شد که فردی برای پذیرفتن مسئولیت از شورا خارج نشود و تا این لحظه نیز در این باره تغییری حاصل نشده است.