سابقه سیاه آقای اوباما

توی همه داستان‌های کودکی ما، حتی همه فیلم‌های هالیوودی و بالیودی، جنایتکاران بالاخره روزی به‌ سزای اعمال‌شان می‌رسند و شخصیت خوب قصه است که پیروز می‌شود. فرقی نمی‌کند چند سال طول بکشد و چقدر زمان بگذرد، بالاخره عدالت پیروز و دست خلافکارها و جنایتکارها رو می‌شود. اما امروزه و در عصر ما- که نه فیلم است و نه داستان- هستند انسان‌هایی که دست‌شان خیلی وقت است رو شده و پرونده‌های قطور کشت و کشتار و جنایت‌شان هر روز سنگین‌تر می‌شود، اما هنوز که هنوز است در هیچ‌دادگاهی محاکمه نشده‌اند و حتی هر روز طلبکارتر از دیروز می‌شوند. اصلا دست این افراد به قدری رو شده که صدای مردم خودشان را هم درآورده، مثلا همین «نوام چامسکی» مشهور که هم یکی از سرشناس‌ترین زبان‌شناس‌های جهان است و هم دستی در عالم سیاست، دانشگاه، فلسفه و قس‌علی‌هذا دارد. این پیرمرد آمریکایی مدت‌هاست که هر جا می‌نشیند از جنایت‌های روسای جمهور آمریکا می‌گوید و معتقد است همه آنان پس از جنگ جهانی دوم باید به اتهام جنایت جنگی محاکمه شوند. جالب این است در حالی که هنوز عده‌ای در داخل کشور ما و شاید در سایر نقاط جهان، آقای اوباما را به خاطر اقدامات به‌ظاهر بشردوستانه و دموکراتیکش می‌ستایند، بسیاری از اندیشمندان و نخبگان آمریکایی صریحا می‌گویند که اوباما در مقایسه با روسای جمهور پیش از خود، کمتر به خاطر ارتکاب جرائم جنگی مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است، در حالی که کارنامه او چیزی کم از سایر ساکنان کاخ سفید ندارد. در گزارش پیش‌رو، «فرهیختگان» بر اساس اصول اولیه نورمبرگ، کنوانسیون ژنو و سایر قوانین مربوط به جنایات جنگی، نگاهی به اقدامات اوباما انداخته است.

  ظلم اوباما به مهاجران  با توجه به قوانین مهاجرتی و گمرکی ایالات متحده، دولت اوباما ناظر بر اخراج حدود 2/1 میلیون نفر بوده، این افراد از سوی دولت نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا به مهاجرت غیرقانونی متهم شده بودند. تبعید در منشور دادگاه بین‌المللی لندن که بر اساس اصول نورمبرگ وضع شده، به منزله جنایت علیه بشریت است. در بند 6 (ج) منشور، اقداماتی چون «قتل، کشتار، بردگی، تبعید و سایر اقدامات غیرانسانی علیه هر شهروند غیرنظامی» به معنای جنایت علیه بشریت است.



  فاجعه دولت اوباما در لیبی  دولت اوباما ناتو را به لشکرکشی علیه لیبی ترغیب کرد و رهبری آن را برعهده گرفت. گرچه معمر قذافی و نیروهای او، به کشتار غیرنظامیان دست می‌زد اما لشکرکشی هوایی اوباما خود جان شهروندان غیرنظامی بیگناه دیگری را به خطر انداخت؛ آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود اما شکی نیست که این حملات هوایی، هزاران غیرنظامی را به کشتن داده است. هیچ‌کس نمی‌داند این رقم در حال حاضر که داعش بخشی از این کشور را در اختیار دارد به چه میزان رشد کرده است.  اقدامات اوباما در قبال لیبی مشمول یک «جنگ تجاوزگرانه» می‌شود. «جنگ تجاوزگرانه» در ادبیات حقوق بین‌الملل به جنگی اطلاق می‌شود که برای «دفاع از خود» انجام نشده باشد. چنین اقدامی از سوی دادگاه نورنبرگ نیز عمل مجرمانه علیه صلح محسوب می‌شود، چراکه «برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و آغاز جنگ تجاوزگرانه» را منع کرده است. مسئولیت کشتار هزاران غیرنظامی و تبدیل لیبی به یک کشور فشل و شکست‌خورده که بدون شک از مهم‌ترین جنایات جنگی قرن اخیر است، برعهده کسی نیست الا همین آقای اوباما که اتفاقا این روزها به لطف دیوانه‌بازی‌های ترامپ، بسیار مورد ستایش هم قرار می‌گیرد.

  دفاع اوباما از جنایات جنگی بوش حمله جرج دبلیو بوش به عراق یکی از بزرگ‌ترین جنایات جنگی در تاریخ بشر است که طی آن جامعه عراق به کلی متلاشی شد و منطقه غرب آسیا را به منطقه‌ای پرهرج‌ومرج تبدیل کرد؛ فاجعه‌ای که اثرات آن در سطح جهانی احساس شده است. ناکامی دولت اوباما در پیگیری و محاکمه جرائم مقامات دوره ریاست‌جمهوری بوش، مانند داستان شکنجه‌های غیرانسانی، خود یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. طبق اصول نورمبرگ، سران سابق دولت بوش باید به خاطر جنایت‌هایشان پاسخگو باشند و اوباما به خاطر عدم محاکمه این مجرمان، در جرم‌شان شریک است.

  چراغ سبز رئیس‌جمهور سیاه‌پوست به عربستان دولت اوباما از جنگ خونین عربستان سعودی علیه یمن تمام قد حمایت کرد. از آگوست 2016، حملات هوایی عربستان سعودی 329 غیرنظامی یمنی را به کام مرگ فرستاد، بمب‌های ائتلاف سعودی بر سر مردم یمن ریخت؛ مردمی که گاه در مراسم عروسی بودند و گاه زیر سقف بیمارستان. اما آقای اوباما برای یمنی‌ها چه کرد؟ بیش از 60 میلیارد دلار سلاح از سال 2010 به عربستان سعودی فروخت! سلاح‌هایی که علیه یمنی‌ها به کار گرفته شد. همین اخیرا گزارش داده‌اند که ایالات متحده آمریکا، فسفر سفید را که سلاحی شیمیایی است و می‌تواند پوست را تا استخوان بسوزاند در اختیار رژیم سلطنتی سعودی قرار داده است. استفاده از این ماده شیمیایی علیه مردم یمن، نقض گسترده قوانین بین‌المللی و خلاف پروتکل ممنوعیت سلاح شیمیایی ژنو محسوب می‌شود. آیا شایسته نیست که آقای اوباما را به خاطر این حمایت‌ها از آل‌سعود در جنگ یمن، شریک جنایت‌های جنگی عربستان بدانیم؟

  بزرگ‌ترین جنایت اوباما همه این جنایت‌ها یک طرف و اقدام خارق‌العاده آقای اوباما یک طرف دیگر؛ بزرگ‌ترین لشکرکشی تروریستی در تاریخ بشر که چندین قاره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد با استفاده از پهپادها. حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین نه‌فقط خلاف کنوانسیون ژنو و کنوانسیون لاهه است، بلکه به‌طور کامل فرآیند رسیدگی قانونی و محاکمه عادلانه مندرج در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا و «مگنا کارتا» منشور بزرگ آزادی را نادیده می‌گیرد و رد می‌کند. هم‌اکنون دولت ایالات متحده می‌تواند هر کسی را در هر نقطه از جهان صرفا به این دلیل که به او مشکوک است با یک ربات بدون سرنشین ترور کند، درست مثل یک بازی رایانه‌ای. و تنها خدا می‌داند چندین هزار بی‌گناه توسط این پهپادها کشته شده‌اند چون «مشکوک» بوده‌اند یا چون در نزدیکی یک آدم مشکوک ایستاده‌اند. این میراث آقای اوباماست؛ میراثی که در کارنامه هیچ‌یک از روسای جمهور پیشین آمریکا دیده نمی‌شود. جالب اینکه رئیس‌جمهور اوباما طی هشت سال، از زیر بار پذیرفتن مسئولیت این جنایات و بسیاری دیگر طفره رفته، مدال صلح نوبل گرفته است و حالا هم به نیکی از او یاد می‌شود. مردی با دستکش‌های مخملی و دست‌های چدنی.