هپروت

گروه سیاسی: اگرچه این روزها نام عربستان سعودی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی عجین شده و تقریبا همه امور پادشاهی به او واگذار شده، اما به هر حال روی کاغذ، هنوز سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان است. به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه پسر پادشاه سعودی تلاش می‌کند با مانور تبلیغاتی گسترده، به مرور خود را به عنوان نفر اول قدرت در عربستان تثبیت کند اما هنوز او پدرش، سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود را بالای سرش دارد. بر همین اساس، پس از مدت‌ها که تحولات مربوط به عربستان سعودی با تحرکات محمد بن سلمان شناخته شده است اما نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب جایی است که ولیعهد جوان هنوز نمی‌تواند به عنوان نفر نخست عربستان سعودی در آن شرکت کند. بر اساس این گزارش، در بیست‌ونهمین نشست سران کشور‌های عضو اتحادیه عرب که دیروز یکشنبه در شهر ظهران عربستان برگزار شد، سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی بار دیگر اظهاراتی ضدایرانی بر زبان آورد. پادشاه سعودی که به بیماری‌‌‌های متعددی مبتلاست، با یک وضعیت نامتعادل به نشست آمده و سخنرانی کرد به‌گونه‌ای که او در هنگام سخنرانی مرتب تپق می‌زد یا در بیان و ادای کلمات به مشکل برمی‌خورد. با این وجود سلمان بن عبدالعزیز در سخنانش در نشست سران اتحادیه عرب، بار دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای عربی کرد. سلمان همچنین در اظهارنظری عجیب، در حالی که ایران را متهم به دخالت در یمن کرده بود، از جامعه جهانی خواست به کمک مردم یمن بروند(!) اظهارات عجیب سلمان در حالی است که طی 4 سال گذشته عربستان سعودی به بهانه‌‌های نادرست، حملات گسترده‌ای را به مواضع یمنی‌ها انجام داده که طی آن انسان‌‌های بیگناهی کشته و زخمی شدند. جالب اینکه سلمان دیروز در نشست اتحادیه عرب در اظهاراتی متناقض گفت جامعه جهانی برای کمک‌رسانی به مردم یمن تلاش کند. بر اساس این گزارش، سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان، در این نشست گفت: خطرناک‌ترین مسأله‌ای که جهان امروز با آن مواجه است، چالش تروریسم است. وی در ادامه مدعی شد: «بار دیگر اقدامات تروریستی را که ایران در منطقه انجام می‌دهد شدیداً محکوم می‌کنیم و با مداخلات آشکار این کشور در امور داخلی کشورهای عربی مخالفت می‌کنیم و خواستار توقف آنها هستیم». پادشاه عربستان همچنین بار دیگر ادعاهای واهی گذشته درباره ارسال موشک به یمن به‌وسیله ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «عربستان بر حفظ حاکمیت یمن و حل سیاسی بحران این کشور تأکید می‌کند اما مسؤولیت ادامه بحران بر عهده «شبه‌نظامیان تروریستی حوثی» است که وابسته به ایران هستند». وی در ادامه لفاظی ضدایرانی خود گفت موشک‌های یمنی، ساخت ایران است.
سلمان: رفتار تروریستی ایران در منطقه، امنیت ملی کشورهای عربی را تهدید می‌کند
ملک سلمان در ادامه اظهاراتش در نشست سران اتحادیه عرب در عربستان تصریح کرد: حمایت ایران از حوثی‌های یمنی را به وسیله موشک‌های بالستیک که به سمت عربستان شلیک می‌شود محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم برای کمک‌رسانی به ملت یمن تلاش کند!
زوال عقل دارد


اظهارات بریده‌بریده و تپق‌‌های مکرر سلمان بن عبدالعزیز و نیز اظهارات او درباره وضعیت جنگ یمن و درخواست از جامعه جهانی برای کمک به مردم یمن، یک بار دیگر همان ماجرای معروف بیماری پادشاه سعودی را یادآوری می‌کند.
با مرگ عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان سعودی و شاه شدن برادرش سلمان، اخبار و حواشی زیادی پیرامون شاه جدید و وضعیت سلامتی او منتشر شد. در این میان، منابع معتبر خارجی گزارش‌‌‌هایی درباره بیماری‌‌های سلمان نظیر «زوال عقل» و «آلزایمر» منتشر کردند.
واشنگتن‌پست در گزارشی پیرامون بیماری‌‌های سلمان نوشت: حرف‌های ولیعهد [وقت] عربستان تنها در چند دقیقه اول نشست‌ها پیوستگی لازم را دارد و پس از مدت کوتاهی حرف‌هایش بی‌ربط می‌شود. این مسأله را افراد دیگری هم اعلام کرده‌‌اند و به همین خاطر است که معمولا سخنرانی‌ها و دیدارهای سلمان مدت کوتاهی دارد. بیماری زوال عقل (دمانس) سلمان بن عبدالعزیز زمانی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت که در جریان دیدار او با «علی زیدان»، نخست‌وزیر لیبی، او به مقام لیبیایی گفت: «سلامم را به برادرم قذافی برسان». این در حالی است که معمر قذافی اکتبر 2011 کشته شده بود و سلمان ژانویه 2015 به سلطنت رسید! اخبار متعدد دیگری نیز درباره بیماری آلزایمر سلمان منتشر شده است.  
همان زمان «سیمون هندرسون» از خبرگان مسائل شبه‌جزیره عرب در مرکز آمریکایی مطالعات خاورمیانه موسوم به «موسسه واشنگتن» به نقل از دیپلمات‌‌های کاخ سفید گفت: «او مشخصا دچار بیماری زوال عقل شده است. دیدارکنندگان [با سلمان] می‌گویند که تنها پس از 5 دقیقه صحبت حواسش پرت می‌شود». «دیوید هرست» سردبیر نشریه «میدل‌ایست‌آی» نه‌تنها این خبر را تایید کرد بلکه در مقاله‌ای مشهور در آغاز پادشاهی سلمان تحت عنوان «کودتای سعودی» نوشت در عزل و نصب‌های کودتاگونه پادشاه جدید تحت نفوذ پسرش تردیدی وجود ندارد، چرا که در سلامتی او بشدت تردید وجود دارد: «او مبتلا به آلزایمر است اما معلوم نیست چه عاملی باعث زوال عقلش شده. شاهدان می‌گویند از آخرین سخنرانی‌هایش (ماه اکتبر 2014) پیداست که حرف‌های چند دقیقه پیش خود را فراموش می‌کند. می‌دانم که دلایل رجوع مکرر او به بیمارستان چیست و چرا دیگر برای پیاده‌روی بیرون نمی‌رود، کاری که قبلا عادت داشت انجام بدهد». اما وضعیت جسمی سلمان طی ماه‌های اخیر نیز حرف و حدیث‌های فراوانی ایجاد کرده است. برخی تحلیلگران تحولات عربستان‌‌‌‌ می‌گویند با تشدید بیماری‌های سلمان، او درباره تحولات و سیاست‌‌های عربستان تقریبا کاره‌ای نیست و این محمد بن‌سلمان است که همه امور کشور را در اختیار گرفته است. سفرهای اخیر بن سلمان به آمریکا و اروپا و قراردادهای هنگفتی که او با غربی‌ها منعقد کرده این انگاره را ایجاد کرده که باید از‌‌ هم‌اکنون بن سلمان را شاه سعودی دانست و نه پدرش سلمان
مریض را. دیدار بن‌سلمان با سرکرده منافقین در پاریس
 ولیعهد سعودی در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه تهران، با سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد. خبر دیدار محمد بن‌سلمان با مریم رجوی را حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی داده است. حسین امیرعبداللهیان در توئیت خود به 3 زبان عربی، فارسی و انگلیسی نوشت: «ولیعهد عربستان از روی استیصال با تروریست تاریخ مصرف گذشته، مریم رجوی در پاریس دیدار کرد. او عربستان را متلاشی می‌کند... پیامد حمله احتمالی حامی‌اش (ترامپ) به سوریه و متحد نامشروعش نتانیاهو شکست قطعی و نعره زدن از شدت درد خواهد بود». دیدار بن‌سلمان با سرکرده گروهک منافقین در حالی است که پیش از این هیچ مقام سعودی در این سطح با منافقین دیدار نداشته است. در سال‌های گذشته برخی رسانه‌ها از همکاری پشت‌پرده ریاض با منافقین خبر می‌دادند اما هیچ مقام سعودی آن را تایید نمی‌کرد؛ همکاری‌‌های دوطرف در پشت‌پرده ادامه داشت و مقام‌‌های سعودی تلاش می‌کردند این همکاری‌ها افشا نشود. سال 95 البته برای نخستین‌بار ترکی الفیصل به عنوان یک مقام سابق سعودی به نشست منافقین در پاریس رفت و در جمع اعضای سازمان منافقین سخنرانی کرد. محمد بن سلمان در حالی با رجوی دیدار کرده که از وی به عنوان عامل اصلی تحریک گروهک تروریستی داعش برای انجام عملیات در ایران نام برده می‌شود. او یک ماه پیش از حمله به ساختمان مجلس در گفت‌وگو با تلویزیون «ام‌بی‌سی» گفته بود: «ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم». عربستان در این عملیات نقش هماهنگ‌کننده گروهک‌‌های تروریستی را بر عهده داشت. کنسولگری ریاض در اربیل با گرد آوردن تروریست‌‌های داعش، پژاک و منافقین، عملیات در تهران را طرح‌‌ریزی کرد. در این گردهمایی منافقین نقش ارائه اطلاعات فنی را به عناصر داعش بر عهده داشتند و گروهک داعش نیز مسؤولیت انجام عملیات را بر عهده داشت.