ملاقات با کشاورز در 88‌سالگی

فرانک آرتا: مراسم «هشتادوهشتمین» سالروز تولد «محمدعلی کشاورز»، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، با عنوان «هشتادوهشت سال با کشاورز» با اجرای منصور ضابطیان جمعه 24 فروردین در پردیس سینمایی تازه‌ تأسیس‌شده «شهرک» برپا شد.
علی نصیریان، بازیگر و دوست قدیمی کشاورز، اولین سخنران مراسم بود. او در ابتدا عنوان کرد: «حدود ۶۰ سال پیش یعنی از سال ۱۳۳۶ بخشی در وزارت وقت «هنرهای زیبای کشور» که هنوز نام آن به «وزارت فرهنگ و هنر» تغییر نیافته بود، «اداره هنرهای دراماتیک» به سرپرستی استاد فرهیخته دکتر «مهدی فروغ» ایجاد شد. او کسی بود که رویال آکادمی انگلیس را دیده و در رشته کارگردانی در کشور آمریکا تحصیل کرده بود. در واقع ایشان بنیان‌گذار «دانشکده هنرهای دراماتیک» و «تئاتر آکادمیک» در ایران بودند. البته بدنه اجرائی این اداره را نوجوانان فارغ‌التحصیل «هنرستان هنرپیشگی» آن زمان تشکیل دادند که «سیدعلی نصر» پایه‌گذاری کرده بود».
نصیریان ادامه داد: «فارغ‌التحصیلان این «هنرستان هنرپیشگی» در اواسط سال‌های 5-1334 گرد هم ‌آمده بودند و یک دوره قبل از ما آقایان رضا بدیعی، جعفر والی، پرویز بهرام و هوشنگ لطیف‌پور بودند. در دوره ما بیژن مفید، فهمیه راستکار، صدرالدین الهی و من حضور داشتیم و دوره بعد از ما نیز آقایان محمد‌علی کشاورز، آقای کرم رضایی و... حضور یافتند. آقای علی کشاورز در همان سال‌ها یعنی سال‌های ۳۷ و ۳۸ به ما پیوست. بعد از مدتی هم کارگردانان خوبی از خارج از کشور آمدند؛ مانند حمید سمندریان، پری صابری، داود رشیدی و منوچهر انور. این افراد کسانی بودند که تئاترهای صحنه‌ای و تلویزیونی را شروع کردند و محمدعلی کشاورز یکی از پایه‌های نمایش‌های صحنه‌ای و تلویزیونی شد». این بازیگر پیش‌کسوت تئاتر و سینما درباره نحوه آشنایی خود با محمدعلی کشاورز گفت: «در همان زمان من محمدعلی کشاورز را شناختم و پس از آن همکاری‌مان شروع شد که همکاری خوبی بوده و تا امروز 60 سال می‌گذرد و از این بابت خدا را شکر می‌کنم و امیدوارم سال‌های زیادی پیش‌رو داشته باشد و خدا به او سلامتی دهد. او دوست بسیار صمیمی، یک‌رنگ و یک‌دلی است. ما هر دو عاشق تئاتر بودیم. آقای کشاورز خاطرات، یادگارها و یادهای بسیار خوبی در این زمینه از خود به جا گذاشته است و این یادها از خاطره‌ جوان‌ها هم نخواهد رفت. آرزوی سلامتی برای او دارم و امیدوارم که یک روز بتواند باز هم جلوی دوربین قرار بگیرد و روی صحنه برود. همچنین امیدوارم سال‌های زیادی بتوانیم تولد او را جشن بگیریم و از بانیان این مجلس سپاسگزارم که این مراسم را برای محمدعلی کشاورز برگزار کردند».
او در ادامه درباره زنده‌یاد «جعفر والی» بیان کرد: «آقای والی غریبانه فوت کردند و من متأسف هستم. آقای والی یکی از افرادی بود که در تئاتر ایران خدمات بزرگی کرد و ایشان کارهای زیادی از «غلامحسین ساعدی» را اجرا و کارگردانی کرد. امیدوارم چنین مراسم‌هایی زودتر و هنگام حیات بزرگان فرهنگ و هنر ایران برپا شود».


استاد نصیریان درباره تاریخ تئاتر ایران افزود: «مرحوم «عبدالحسین نوشین» نقطه عطف تئاتر ایران بود و بعد از «سیدعلی نصر» نقش مهمی در تئاتر ایران ایفا کرد. او با اینکه با تئاتر مدرن آشنایی داشت؛ اما صلاح نمی‌دید که با توجه به فرهنگ آن زمان آن را مطرح کند. در نتیجه به نمایش‌نامه و استایب اجرائی همان دوره قرن ۱۹ اکتفا کرد. بعد از نصر، نوشین در سال ۱۳۳۶گروه‌های جوانی که از فارغ‌التحصیلان «مدرسه هنرپیشگی» بودند، تئاتر جدیدی را که با تئاتر مدرن آمیخته بود، به سرپرستی «شاهین سرکیسیان» شروع کردند».
بازیگر سریال «شهرزاد» افزود: «تئاتر جدید ایران در دهه ۴۰ شمسی به سینما هم راه پیدا کرد و به همت آقایان گلستان، مهرجویی و کیمیایی موج نو راه انداختند. خوشبختانه این تئاتر جدید تا امروز ادامه دارد و نسل جدید هم روزهای درخشانی را در تئاتر و سینما رقم می‌زنند. جای خوشحالی دارد که نیروهای تازه و ساختار‌شکنی‌های جدید به تئاتر و سینمای جدید وارد شده‌اند».
در ادامه مراسم، کلیپی از فیلم‌های درخشان سینمایی و سریال‌های مهم تلویزیونی محمدعلی کشاورز و اظهارات علی نصیریان، محمدرضا اصلانی، محمود کلاری و ... پخش شد.
امین تارخ، بازیگر و مدرس بازیگری، در این مراسم ضمن قدردانی از محمدعلی کشاورز گفت: «من بسیار خوشحال هستم که آقای علیزاده مجموعه‌ «شهرک» را راه‌اندازی کردند و مردم ما عکس‌العمل خوشایندی داشتند و نشان دادند که اهل سینما، تئاتر و موسیقی هستند. من قدردان بزرگانی مانند محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، جعفر والی، عزت‌الله انتظامی و دیگرانی که در عرصه‌های متعدد فرهنگ و هنر کارهای درخشانی انجام داده‌اند، هستم. برخی هنوز منزلت قائلند برای خاطراتی که توسط عزت‌الله انتظامی و فیلم‌سازان ساخته شده. درحال‌حاضر جمعیتی در سالن حضور دارند تا از معرفتی که نزد آقای محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان است تقدیس و تقدیر کنند».
تارخ ادامه داد: «به همان اندازه که خوشحالم نیز حسرت می‌خورم که رده سنی‌ای که در این مراسم حضور دارند حدود ۵۰ سال است. خوشحال می‌شدم که اگر بازیگران جوان و کارگردانان جوان در این مراسم شرکت می‌کردند. پیام من به نسل بعد این است که متوجه ظرایف این حرفه نیستند. اگر فردی در این عرصه ماندگار می‌شود به دلیل سپاسگزاری‌اش است و اگر ماندگاری او تضمین می‌شود، یعنی ظرایف این حرفه را شناخته و دست به هر انتخابی نمی‌زند و در برابر پول تعظیم و تکریم نمی‌کند». این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به موفقیت‌های اصغر فرهادی و شهاب حسینی بیان کرد: «اگر اصغر فرهادی «اسکار» گرفت و آن را تقدیم به ملت کرد و شهاب حسینی در «کن» درخشید، به دلیل حضور این عزیزان است. من فکر می‌کنم که باید دوستان رفت‌وآمد خود را به مراکزی که قرار است تقویت فرهنگی نوع جدید را پیگیری کنند بیشتر شده و در آنجا نمایش‌نامه‌خوانی کنند و تئاتر راه بیندازند».
بهزاد فراهانی، در ادامه مراسم برای خواندن اشعاری از حافظ روی صحنه آمد و گفت: «دست همه را می‌بوسم، به‌خصوص پیش‌کسوتان و محمدعلی کشاورز که از او یاد گرفتم بزرگداشت برای بزرگانی که در تاریخ تئاتر نقش گره‌ای دارند، وظیفه ماست و ما باید به فکر این عزیزانی باشیم که از آنها مطالب می‌آموزیم. ما چه در سینما و چه در تئاتر از این بزرگان آموخته‌ایم و دوستشان داریم».
فراهانی با اشاره به کلیپی که از محمدعلی کشاورز پخش شد، گفت: «وقتی به این فیلم نگاه کردم دلم سوخت، به دلیل اینکه بیشتر رفیقانی که در این فیلم بودند دیگر در کنار ما نیستند! به‌ویژه «شاهین سرکیسیان» که جای او خالی است».
نصرت‌الله وحدت، بازیگر قدیمی سینما، نیز با اشاره به شخصیت محمدعلی کشاورز اظهار کرد: «من و ارحام صدر در آن زمان‌ها در اصفهان روی صحنه تئاتر می‌رفتیم و تنها کسی که پشت صحنه می‌آمد محمدعلی کشاورز عزیز بود و خوشحال می‌شد که این نمایش را دیده و افتخار من این است که با کشاورز عزیز سال‌های پیش رابطه دوستی داشتم». محمدعلی کشاورز در ادامه مراسم با آرزوی سلامتی برای حاضران در مراسم گفت: «انشاءالله خانم‌ها خوشبخت شوند و آقایان هم تلاش کنند تا پیروز و موفق شوند و از برگزار‌کنندگان این مراسم سپاسگزارم». در این مراسم، پدرام علیزاده، مالک این پردیس سینمایی، سالن شماره ۱ پردیس سینمایی «شهرک» را به نام این هنرمند نام‌گذاری کرد و «محمدعلی کشاورز» کیک تولد خود را برید. دیگر سینماگران حاضر در این مراسم محمود پاک‌نیت، داریوش اسدزاده، بهزاد فراهانی، احترام برومند، کتایون ریاحی، فرحناز منافی‌ظاهر، اصغر همت، شهره سلطانی، همایون ارشادی، اکبر عالمی، سیامک اطلسی، هرمز هدایت، اکرم محمدی، مریم امیرجلالی، آناهیتا همتی، پوری بنایی، نصرت‌الله وحدت، سیما تیرانداز و آرام جعفری بودند.