شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه

بخش اخبار جهان: ماجراجویی جدید ترامپ علیه دولت و ملت سوریه با شکست مواجه شد و به اذعان رسانه‌های غربی او و همپیمانانش نتوانستند به اهداف خود از این ماجراجویی دست یابند و در عوض یک موج بزرگ محکومیت بین‌المللی علیه این تجاوز در جهان درحال شکل‌گیری است.
بامداد دیروز صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌ پایتخت سوریه و نقاط دیگر از این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند.
بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد.
دولت سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.


این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده درحالی که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تایید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستی آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده است.
حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.
حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماه متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.
مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.
دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد. بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده ازسوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.
دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور حمله به سوریه در پاسخ به "استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی" انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند.
نخست وزیر انگلیس نیز حمله به سوریه را تایید کرده و مدعی شده است که این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که به نیروهای کشورش دستور داده تا با مشارکت آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند.
حملات چه مناطقی را هدف گرفت
بنا بر اعلام رسانه‌های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه‌های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است. مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می‌شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است.
انباره‌های مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا 4 فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده‌اند.
پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پایگاه‌های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم عمدتاً در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است.
پایگاه‌های و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته‌اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.
واکنش روسیه
وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که درحال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.
وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.
سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود.
ازسوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد موشک‌های آمریکا در حمله به سوریه، به سمت پایگاه‌های نظامی (طرطوس و حمیم) و دیگر مواضع نیروهای روسیه شلیک نشده است.
رئیس گروه پارلمانی سوریه در دومای روسیه نیز گفت که حملات موشکی و هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه برای به شکست کشاندن تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره حمله ادعایی شیمیایی در دومای سوریه صورت گرفت.
معاون اول کمیسیون دفاعی دومای روسیه نیز با بیان اینکه دونالد ترامپ از نظر مردم جهان آدولف هیتلر دوم است، گفت: ترامپ برای حمله به سوریه زمانی را انتخاب کرد که رهبر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی به شوروی حمله کرده بود.
فعالان ضد جنگ در آمریکا علیه ترامپ تظاهرات می‌کنند
جنبش کنشگران ضد جنگ ایالات متحده آمریکا (UNAC) با محکوم کردن حمله موشکی ترامپ با مشارکت فرانسه و انگلیس به سوریه اعلام کردند که قصد دارند در ده‌ها شهر آمریکا علیه این حمله تظاهرات اعتراض آمیز برپا کنند.
این ائتلاف ضدجنگ در بیانیه خود پس از حمله هوایی افزود: دولت ترامپ بدون هیچگونه مجوزقانونی و در نقض آشکار قوانین بین المللی، حمله جنایتکارانه خود را به مردم سوریه آغاز کرد که از هنگام حمله سال 2003 به عراق بی‌سابقه است.
در این بیانیه آمده است: حمله جنایتکارانه ترامپ و پنتاگون به سوریه، همه ما را به خطر افکنده و اکنون هنگام ابراز مخالفت شدید ما با حمله هوایی ایالات متحده به سوریه و دیگر جنگ‌های بی‌پایان دولت آمریکاست.
ازسوی دیگر «آدام اسمیت» عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با اقدام نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مخالفم و این حمله غیرقابل‌قبول است.
همچنین ساعتی پس از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه، برخی نمایندگان کنگره آمریکا از دور زدن کنگره توسط کاخ ‏سفید انتقاد کردند و حمله موشکی به سوریه را غیرقانونی خواندند.‏
دبیرکل ناتو نیز در بیانیه‌ای از حمله آمریکا و متحدانش به سوریه استقبال کرد و مدعی شد این حمله توانایی و ظرفیت تسلیحات شیمیایی سوریه را کاهش خواهد داد.
دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در واکنش به حملات موشکی غیرقانونی آمریکا و متحدانش به سوریه مدعی شد: اتحادیه اروپا با متحدانش در طرف عدالت می‌ایستد!
واکنش چین
وزارت خارجه چین درباره حمله به سوریه اعلام کرد، هر اقدام نظامی که فراتر از شورای امنیت باشد نقض قانون بین‌المللی است.
وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌ها خواست در چارچوب قانون بین‌الملل وارد مذاکره شوند.
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، چین اصرار دارد مشکل سوریه از طریق مذاکره حل شود.این وزارتخانه گفت: پکن مخالف استفاده از زور در روابط بین‌الملل است و بر لزوم احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای دیگر تاکید دارد.
رئیس جنبش عدالت مالزی نیز گفت: حمله آمریکا به سوریه برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و واشنگتن با تهاجم مستقیم نظامی به این کشور به دنبال جبران ناکامی خود در کنار زدن دولت قانونی سوریه است.
حزب‌الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن حمله به سوریه، این حمله را حمایت آشکار و مستقیم از گروه‌های تروریستی خواند.
حزب‌الله با اعلام ایستادگی خود در کنار ملت سوریه، رهبران و ملت قهرمان آن، ایستادگی نیروی پدافند هوایی ارتش سوریه در برابر تجاوز سه کشور را ستود.
وزیر خارجه عراق تاکید کرد که حمله آمریکا به سوریه فاجعه و خطری علیه تمامی کشورهاست. ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق درباره حملات آمریکا به سوریه گفت: این حمله فاجعه و خسارت و خطری علیه تمامی کشورهاست. نمی‌توان مانع پیامدها یا تاثیرات این نوع سلاح و این نوع سیاست‌ها شد. ما اجازه نمی‌دهیم این حماقت‌ها تکرار شود.
جنبش حماس نیز حمله آمریکا و هم‌پیمانانش را به خاک سوریه محکوم کرد. به گزارش شبکه المیادین، جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در بیانیه‌ای در واکنش به حمله آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه به سوریه اعلام کرد، حمله به سوریه با هدف نابودی توانمندی این کشور برای حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی و اجرای طرح و نقشه آن است.
حماس اظهار داشت: ما ادعاهای آمریکا در حمایت از غیرنظامیان را درحالی که جرایم اشغالگران و کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی را تایید می‌کند، محکوم می‌کنیم.
جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از تمامیت ارضی سوریه و مخالفت خود را با تلاش‌ها برای نقض وحدت این کشور اعلام کرد.
مقتدی صدر در واکنش به حمله آمریکا علیه سوریه خواهان برگزاری تظاهرات گسترده علیه این تجاوز همراه با برافراشتن پرچم عراق و سوریه شد.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق درخواستی را از کمیته مرکزی ناظر بر تظاهرات مردمی عراق ذکر کرده که در آن آمده است: حمله آمریکا به سوریه که با همکاری انگلیس و فرانسه صورت گرفت برشما پوشیده نیست. آن مسئله‌ای است که در شکنجه مردم برادر سوریه نقش دارد و عواقب وخیمی را برای منطقه و عراق به همراه دارد. ما قصد داریم فردا (یکشنبه) تظاهرات مردمی در میدان التحریر و در محکومیت تجاوز سه‌گانه وحشیانه و حمایت از ملت سوریه برگزار کنیم و به حمایت شما امیدوار هستیم.
صدر در پاسخ به این درخواست، ضمن تقدیر و تشکر فراوان گفت: این مساله بیانگر تمایل و محبت شما نسبت به مردم از یک سو و عدم پذیرفتن ستم و ستمکاران ازسوی دیگر است. چه خوب است مردم عراق در تمامی گروه‌ها از جمله عرب، کرد، سنی و شیعه و دیگر ادیان برای اعلام مخالفت خود با تجاوز علیه ملتها به ویژه ملت سوریه تظاهرات گسترده و مسالمت آمیزی را به صورت همزمان در استان‌های خود برگزار کنند.
وی گفت: تظاهرات برای اعلام مخالفت با حمله تروریستی است که عواقب آن کلی است و پیشامدهای بدی را برای منطقه و عراق به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در این تظاهرات هیچ علامت و نشانی جز پرچم‌های سوریه و عراق بالا برده نشود.
حمایت تمام قد عربستان از تجاوز آمریکا به سوریه
وزارت خارجه عربستان عملیات نظامی در سوریه را تایید کرد.
به گزارش اسکای نیوز عربی، یک مقام در وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، عربستان عملیات نظامی که آمریکا و دو متحدش علیه مواضع نظامی در سوریه ترتیب دادند، تایید می‌کند.
عربستان ضمن اعلام "تایید کامل" عملیات نظامی سه‌گانه توسط آمریکا، فرانسه و انگلیس نظام سوریه را مسئول چنین حملاتی دانست!
این وزارتخانه ادعا کرد، این عملیات در پاسخ به استفاده سلاح‌ شیمیایی توسط نظام سوریه علیه غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و در ادامه تجاوزات نظام سوریه علیه ملت سوریه از سال‌های گذشته بود.
ازسوی دیگر دوحه حمایت خود را از حملات سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه اعلام کرده و از شورای امنیت خواست به مسئولیت خود در پایان دادن به "جرائم دمشق" عمل کند!
استقبال ترکیه از حملات هوایی علیه سوریه
مقامات ترکیه و وزارت خارجه این کشور حملات هوایی آمریکا به همراهی فرانسه و انگلیس علیه سوریه را مورد استقبال قرار دادند.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای پس از حملات هوایی آمریکا علیه تاسیساتی در سوریه، این اقدام را ستود و آن را "عملی مناسب" دانست.
اردوغان و بینالی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه حمله به سوریه را گامی مثبت خوانده و گفتند برای برقراری صلح پایدار در سوریه به اقدامات بیشتری نیاز است!
سایر اخبار این روزنامه
تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حمله موشکی به سوریه: روسای جمهور آمریکا، فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور: برای تامین آب شرب در حوزه آبریز زاینده رود باید بدنبال منابع جایگزین بود دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور سوریه: مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است جنایتکاران دروغگو اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند روحانی به الهام علی اف تبریک گفت سازمان تعزیرات حکومتی؛ با سودجویان و برهم زنندگان آرامش بازار ارز قاطعانه برخورد می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روابط دولت با مجلس کماکان خوب است شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدامات هالیوودی ترامپ محور مقاومت را نمی‌ترساند دکتر جهانگیری در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها: راه حل بسیاری از چالش‌های کشور گفتگوی ملی، انسجام ملی و تقویت امید مردم به آینده کشور است