اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت

تارنمای خبری پولیتیکو بامداد دیروز گزارش داد؛ پیشنهاد انگلیس، آلمان و فرانسه برای تحریم 15 شخص و نهاد ایرانی با هدف ترغیب آمریکا به حفظ برجام، تاکنون با مخالفت بسیاری ازکشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شده است.
براساس گزارش پولیتیکو، این سه کشور در هفته‌های گذشته مشغول لابی‌گری برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بودند، اما نتوانستند رای مثبت بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی از جمله اتریش، قبرس، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئد را جلب کنند.
ارائه پیشنهاد تحریم افراد و مقام‌های ایرانی به بهانه فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، با هدف ترغیب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به ماندن در برجام انجام شده است.
ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که چنانچه اتحادیه اروپا در ارتباط با این توافق، اقدامی مطابق با خواست او انجام ندهد، از آن خارج خواهد شد.


در همین رابطه، خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش کرده بود که واشنگتن، طرحی دو مرحله‌ای برای برجام دارد.
بر این اساس، آمریکا در فاز نخست که بازه زمانی 12 ژانویه (22 دی) تا 12 مه (22 اردیبهشت) را در بر می‌گیرد، در تلاش برای جلب رضایت کشورهای اروپایی برای مذاکره مجدد برسر برجام خواهد بود و در فاز دوم که پس از آن آغاز می‌شود، تسلیم کردن ایران، چین و روسیه در دستور کار خواهد بود. تاریخ یاد شده، موعد تصمیم‌گیری درخصوص تداوم تعلیق‌ تحریم‌های ثانویه علیه ایران است.
مقام‌های آمریکایی از برنامه دفاع موشکی ایران، نحوه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اجرای برجام و نیز محدودیت‌های قابل انقضای این توافق، به عنوان سه موردی یاد می‌کنند که مورد انتقاد رئیس جمهوری این کشوراست.
این در شرایطی است که مطابق با برجام، ایران تنها در یک دوره زمانی چندساله از محدودیت‌های مشخصی پیروی خواهد کرد و پس از آن، مانند هر کشورِ فاقد تسلیحات هسته‌ای و عضو معاهده منع گسترش خواهد بود. واشنگتن اما با وارونه نمایی حقایق، عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران را به ابزاری برای ایران هراسی بدل کرده است.
تهران بارها گفته است که برنامه دفاعی و موشکی خود را به هیچ عنوان قابل مذاکره نمی‌داند و در صورت عدم پایبندی دیگر طرف‌ها، از برجام خارج خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حمله موشکی به سوریه: روسای جمهور آمریکا، فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور: برای تامین آب شرب در حوزه آبریز زاینده رود باید بدنبال منابع جایگزین بود دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور سوریه: مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است جنایتکاران دروغگو اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند روحانی به الهام علی اف تبریک گفت سازمان تعزیرات حکومتی؛ با سودجویان و برهم زنندگان آرامش بازار ارز قاطعانه برخورد می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روابط دولت با مجلس کماکان خوب است شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدامات هالیوودی ترامپ محور مقاومت را نمی‌ترساند دکتر جهانگیری در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها: راه حل بسیاری از چالش‌های کشور گفتگوی ملی، انسجام ملی و تقویت امید مردم به آینده کشور است