تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت

براساس آمارهای منابع ثانویه اوپک، میزان تولید نفت ایران در ماه مارس با 3 هزار و 300 بشکه افزایش به 3 میلیون و 814 هزار بشکه در روز رسیده است.
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد، قیمت متوسط نفت خام سنگین ایران در ماه مارس با 12 سنت، معادل 0.2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 62 دلار و 15 سنت رسیده است. بدین ترتیب قیمت متوسط نفت سنگین ایران از ابتدای سال جاری تاکنون 63 دلار و 48 سنت بوده است.
براساس آمارهای منابع ثانویه، میزان تولید نفت ایران در ماه مارس با 3 هزار و 300 بشکه افزایش به 3 میلیون و 814 هزار بشکه در روز رسیده است. این درحالی است که کل تولید نفت اوپک در ماه مارس با 201 هزار بشکه کاهش به 31 میلیون و 958 هزار بشکه در روز رسیده است.
در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، ظاهرا اوپک و متحدانش ماموریت خود یعنی کاهش سطح ذخایر جهانی نفت را به ارقام مورد نظر به انجام رسانده‌اند.آژانس بین‌المللی انرژی که وظیفه آن هماهنگ سازی سیاست‌های کشورهای صنعتی در زمینه انرژی است اعلام کرد، حجم ذخایر نفتی در کشورهای توسعه یافته ممکن است تا ماه می‌به رقم متوسط 5 ساله برسد. این سطحی است که اوپک برای حجم ذخایر نفتی هدف‌گذاری کرده بود.


در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «وظیفه ما نیست که ازسوی کشورهای عضو توافق وین (توافق کاهش تولید) اعلام کنیم که ماموریت به انجام رسیده، اما اگر چشم انداز ما دقیق باشد، به نظر می‌رسد که این مر محقق شده است.»اوپک روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که میزان ذخایر نفتی در کشورهای توسعه یافته تنها 43 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال اخیر است. ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که این رقم تا پایان ماه فوریه تنها 30 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال اخیر بوده است.آژانس بین‌المللی انرژی همچنین گفته، هرچند میزان تولید نفت تولید کنندگان غیر اوپکی در سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، اما این رقم برای تامین تقاضای جهانی که انتظار می‌رود 1.5 میلیون بشکه در روز یا حدود 1.5 درصد افزایش یابد کافی نخواهد بود.
اوپک در ماه مارس روزانه 31.83 میلیون بشکه نفت تولید کرد که پایین‌تر از رقم 32.5 میلیون بشکه‌ای تعیین شده برای سقف تولید این سازمان تا پایان سال است.در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین آمده است: «برآوردهای ما نشان می‌دهد که اگر تولید نفت اوپک در سال جاری ثابت باشد و اگر چشم اندازهای ما برای تولید غیر اوپکی‌ها و تقاضا برای نفت بدون تغییر باقی بماند، میزان ذخایر نفت جهان در سه ماهه دوم تا پایانی امسال به میزان حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.»
تولید بنزین کشور به روزانه 96 میلیون لیتر افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز با اشاره به وارد مدار شدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، گفت: با راه‌اندازی این فاز و افزایش تولید بنزین کشور به روزانه 96 میلیون لیتر با مازاد تولید بنزین مواجه شده و علاوه بر قطع واردات می‌توان بنزین نیز صادر کرد.
سید محمدرضا موسوی خواه در گفت وگو با ایرنا، درباره میزان تولید بنزین کشور اظهار داشت: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین کشور به روزانه 84 میلیون لیتر می‌رسد.
وی اضافه کرد: همچنین با راه‌اندازی فاز سوم این پالایشگاه حدود 12 میلیون لیتر دیگر نیز به تولید بنزین کشور افزوده شده و در مجموع میزان تولید به روزانه 96 میلیون لیتر خواهد رسید.مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی درباره واردات بنزین نیز بیان داشت: میزان واردات اکنون کمتر از پنج میلیون لیتر در روز است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، امسال باید میانگین واردات به روزانه 4.5 میلیون لیتر باید کاهش یابد.
سایر اخبار این روزنامه
تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حمله موشکی به سوریه: روسای جمهور آمریکا، فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور: برای تامین آب شرب در حوزه آبریز زاینده رود باید بدنبال منابع جایگزین بود دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور سوریه: مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است جنایتکاران دروغگو اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند روحانی به الهام علی اف تبریک گفت سازمان تعزیرات حکومتی؛ با سودجویان و برهم زنندگان آرامش بازار ارز قاطعانه برخورد می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روابط دولت با مجلس کماکان خوب است شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدامات هالیوودی ترامپ محور مقاومت را نمی‌ترساند دکتر جهانگیری در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها: راه حل بسیاری از چالش‌های کشور گفتگوی ملی، انسجام ملی و تقویت امید مردم به آینده کشور است