موشک‌بازی غرب

بامداد دیروز صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌ و نقاط دیگر از این کشور به گوش رسید‌. آمریکا، بریتانیا و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند‌.
اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داد‌. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد‌. دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد‌. این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده است‌.
حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند‌. حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماه متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند‌. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است‌.
مسوولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو بریتانیا در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند‌.


این در حالی است که یک مسوول حامی دولت دمشق اعلام کرد، دولت سوریه و همپیمانان آن از حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه اطلاع داشتند و با توجه به هشداری که روسیه در این مورد داده بود، پایگاه‌های مورد هدف از چند روز قبل تخلیه شده بودند‌. این مسوول برجسته منطقه‌ای و حامی دمشق اظهار کرد: ما از این حمله اطلاع داشتیم‌. این مسوول حامی دمشق که نامی از وی برده نشده است، افزود: در مورد این حمله هشدار زودهنگامی را از سوی روس‌ها دریافت کردیم و با توجه به این هشدار از چند روز قبل تمامی موقعیت‌های نظامی تخلیه شده بودند‌. وی ادامه داد: حدود ۳۰ موشک از سوی این ائتلاف سه‌گانه به سمت خاک سوریه شلیک شد و پدافند هوایی سوریه حدود یک‌سوم آنها را رهگیری و ساقط کرد‌. وی گفت: در حال ارزیابی خسارات مالی این حمله و نیز خسارات وارد آمده به تاسیسات موجود در محل‌های مورد هدف هستیم‌. از طرفی زندگی عادی به دمشق بازگشته و مردم در خیابان‌ها با در دست داشتن پرچم سوریه در کنار پرچم ایران و حزب‌الله از ناکام ماندن حمله سه‌‌گانه به سوریه ابراز خوشحالی کردند‌.
دمشق: تجاوز سه‌گانه آمریکا، بریتانیا و فرانسه به اهداف خود نرسید
دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد‌. بنابر اعلام مسوولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است‌. دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است‌.
ترامپ، می ‌و ماکرون حمله را تایید کردند
رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور حمله به سوریه را صادر کرده است‌. او گفت، حملات در پاسخ به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی انجام شده و بریتانیا و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند‌. ترامپ همچنین به روسیه هشدار داد که از حرکت در مسیر تاریک دست بردارد و گفت: روسیه از عمل به وعده‌های خود از جمله درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه سر باز زد‌. نخست‌وزیر بریتانیا نیز حمله به سوریه را تایید و اعلام کرد که این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است‌.
ترزا می‌ گفت که به نیروهای مسلح این کشور اجازه داده حملاتی را علیه ارتش و دولت سوریه برای کاهش توان نظام سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی انجام دهند‌. او گفت: هیچ جایگزینی برای حملات نظامی نیافتیم‌. حملات محدود و علیه اهداف معین خواهد بود‌. امانوئل ماکرون نیز گفت که به نیروهای کشورش دستور داده تا با مشارکت آمریکا و بریتانیا حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند‌.
پنتاگون: پایان حملات
ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد‌.
پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دستش نرسیده است‌.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست‌. با این حال رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسوولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است‌.
حملات چه مناطقی را هدف گرفت
بنا بر اعلام رسانه‌های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه‌های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است‌. مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می‌شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلویزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است‌. انباره‌های مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا چهار فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده‌اند‌.
پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسوولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است‌. پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است‌. پایگاه‌ها و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته‌اند در حملات بامداد دیروز هدف قرار گرفته است‌.
اهداف بمباران شده
روسیا الیوم به نقل از منابع نظامی سوری اعلام کرد، حملات جدید آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه مراکز زیر را هدف گرفت:
- گارد جمهوری تیپ ۱۰۵ دمشق
- پایگاه دفاع هوایی جبل قاسیون دمشق
- فرودگاه نظامی المزه در دمشق
- مرکز تحقیقات علمی برزه دمشق
- تیپ ۴۱ نیروهای ویژه در ریف دمشق
- مقرهای نظامی نزدیک الرحیبه در قلمون شرق در ریف دمشق
- مقرهایی در منطقه الکسوه در ریف دمشق
- روسیا الیوم گزارش داد، این بمباران‌ها همچنین شامل مرکز تحقیقات علمی در ریف حماه و نیز بمباران انبار تسلیحاتی ارتش در حمص بود‌.
- رویترز هم گزارش کرده یک پایگاه نظامی در منطقه دیماس در نزدیکی مرز با لبنان نیز هدف قرار گرفت‌. گزارش شده که جنگنده‌های اسراییلی در سال ۲۰۱۴ این منطقه را بمباران کرده بودند‌. منابع نظامی اینکه فرودگاه بین‌المللی دمشق در معرض بمباران بوده باشد را تکذیب کردند‌.
پدافند هوایی سوریه سه حمله آمریکا فرانسه و انگلیس را با ده‌ها موشک در مناطق مختلف رهگیری کرد‌. خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد، ۱۳ موشک بر فراز الکسوه ساقط شد، در حالی که فعالان گفتند حدود ۱۵ موشک را در الکسوه ساقط کردند‌. شبکه الاخباریه سوریه نیز گزارش داد، پدافند هوایی موشک‌های دشمن را در منطقه دنحه در حومه غربی حمص رهگیری کرد‌. وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، حملات جنگنده‌های این کشور بر مقر نظامی ارتش سوریه در ۲۴ کیلومتری غرب حمص تمرکز داشت و بمباران جنگنده‌های این کشور مقری را هدف گرفتند که به ادعای آنها نظام سوریه در آن تجهیزات اولیه ساخت سلاح شیمیایی را ذخیره کرده بود‌.
وزارت دفاع بریتانیا افزود، چهار جنگنده تورنادو در حملات به اهدافی در سوریه مشارکت داشتند‌. پنتاگون نیز ادعا کرد، نیروهای آمریکایی،‌ بریتانیایی و فرانسوی اهدافی را که با تولید و انبار و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ارتباط بودند، بمباران کردند و نابودی آنها قدرت نظامی سوریه را در استفاده از این نوع سلاح‌ها نابود خواهد کرد و موج اول عملیات خاتمه یافت‌.
وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در پنتاگون بعد از این حملات مدعی شد: هدف اول مرکز علمی در منطقه دمشق بود که موسسه تحقیقاتی برای تولید و آزمایش سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی است‌.
واکنش روسیه
وزارت خارجه روسیه پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح‌آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود‌. وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسوول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت‌.
سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و بریتانیا را مسوول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود‌. از سوی دیگر، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک منبع نظامی روسیه اینکه رزم‌ناوها و زیردریایی‌های این کشور پس از حمله هوایی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه، بندر طرطوس در این کشور را ترک کرده باشند، تکذیب کرد‌.
این منبع اظهار کرد: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه از ترس حملات آمریکا تمامی رزم‌ناوهای خود را از بندر طرطوس بیرون برده است، نادرست و بی‌اساس هستند‌.
منبع یاد شده گفت: نیروی دریایی روسیه که در دریای مدیترانه حضور دارد برای شارژ مهمات و تجهیزات خود و نیز انجام برخی تعمیرات کوچک از مرکز تعمیر و نگهداری روسیه در بندر طرطوس استفاده می‌کند و به همین دلیل رزم‌ناوهای روس مرتبا وارد بندر طرطوس می‌شوند اما پس از انجام کار خود به نقاط اصلی استقرار بازمی‌گردند‌.
وی تاکید کرد: رزم‌ناوها و زیردریایی‌های ناوگان دریایی روسیه اخیرا به صورت مستمر در حال گشت‌زنی در مساحت‌های نزدیک به رزم‌ناوها و زیردریایی‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در ناتو مستقر در بخش شرقی دریای مدیترانه هستند تا تمامی اطلاعات مربوط به هر گونه فعالیت نظامی در هوا و روی آب و زیر آب در نزدیکی سواحل طرطوس را رصد کنند‌.
مسکو خواستار جلسه شورای امنیت
رییس‌جمهوری روسیه حمله سه‌گانه دیروز آمریکا،‌ بریتانیا و فرانسه به سوریه را به شدت محکوم کرده و آن را موجب پیچیده‌تر شدن فاجعه انسانی در این کشور دانست‌.
پوتین تاکید کرد: اقدامات واشنگتن بر پیچیدگی فاجعه انسانی در سوریه می‌افزاید‌. رییس‌جمهور روسیه افزود: حملات غرب علیه سوریه جنگ علیه کشوری مستقل است که در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستاده است‌. وی همچنین خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره حمله آمریکا به سوریه شد‌.
پوتین گفت: برخی کشورهای غربی با به تمسخر گرفتن موضوع، اعزام تیم تحقیقات شیمیایی را نادیده گرفته و تدابیری را بدون منتظر ماندن درباره نتیجه تحقیقات اتخاذ کردند‌. رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد، هدف گرفتن سوریه تجاوزی صریح علیه دولتی با حاکمیت مستقل است‌. در واقع این حمله آمریکا و هم‌پیمانانش علیه تاسیسات نظامی و غیرنظامی در سوریه نقض منشور سازمان ملل است‌. پوتین دیروز درباره ماحصل اتفاق امروز در سوریه سخنرانی تلویزیونی داشت‌.
گفت‌وگوی پوتین و نتانیاهو
رییس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر اسراییل از وی خواست تا هیچ کاری که منجر به بی‌ثباتی سوریه شود، انجام ندهد‌. بنیامین نتانیاهو در جریان این تماس تلفنی به ولادیمیر پوتین گفت: اسراییل احتمالا کمپینی را برای جلوگیری از تثبیت قدرت نظامی ایران در سوریه به راه می‌اندازد‌.
سوریه، ایران و روسیه تاکید دارند که اسراییل حمله هوایی روز دوشنبه به یکی از پایگاه‌های هوایی سوریه را که منجر به کشته شدن هفت پرسنل نظامی ایرانی شده، ترتیب داده است؛ مساله‌ای که اسراییل نه آن را تایید و نه تکذیب کرده است‌. بر اساس بیانیه منتشر شده در وب‌سایت کرملین، در جریان این تماس تلفنی، پوتین به نتانیاهو گفته بسیار مهم است که به استقلال و حق حاکمیت سوریه احترام گذاشته شود‌. دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای در خصوص این تماس تلفنی گفت: نتانیاهو تاکید کرده که اسراییل اجازه نخواهد داد ایران حضور نظامی خود در سوریه را تثبیت و تحکیم کند‌.
تجهیز سوریه به 300-S
وزیر دفاع روسیه در واکنش به حمله نظامی آمریکا به سوریه اعلام کرد، حملات هوایی به سوریه هیچ خسارت جانی نداشت و این کشور اوضاع در سوریه را بعد از وقوع حمله بررسی می‌کند‌.
سرگئی رودسکوی کرد: فرودگاه‌های سوریه که هدف حمله قرار گرفتند آسیبی ندیده‌اند و جز نیروهای حراست، افراد دیگری در آنجا حضور نداشتند‌. این مقام نظامی روس گفت: تمام موشک‌هایی که فرودگاه‌های سوریه را هدف قرار دادند ساقط شدند‌. رودسکوی فاش کرد سامانه‌های پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک از مجموع بیش از ۱۰۰ موشکی که شلیک شده بود را رهگیری کردند‌.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ از موشک‌های بالدار در بمباران مواضع در سوریه استفاده کردند‌. این مقام نیروهای مسلح روسیه گفت: روسیه سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را پیشرفته کرده و این مدرن‌سازی آنها را به نحو بهتر ادامه خواهد داد‌. وی تاکید کرد: مسکو موشک‌های سامانه‌های اس-300 را به سوریه تحویل خواهد داد‌. ما باید بعد از این حمله و اتفاقی که افتاد مساله مجهز کردن سوریه به موشک‌های اس-300 را بررسی کنیم‌.
رودسکوی نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سوریه را خواستار شد‌. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه اشغالی التنف برای حمله به سوریه استفاده کردند‌. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، دو پایگاه حمیمیم و طرطوس در رهگیری حملات موشکی به سوریه مشارکت داشتند‌.
براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، ۳۰ موشک به مواضعی در برزه و جرمانا شلیک شد که هفت مورد آنها ساقط شد‌. وزارت دفاع روسیه ادامه داد این حمله ضربه‌ای به تیم تحقیقاتی درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه بود که قرار بود دیروز کار خود را شروع کند‌.
واکنش ترکیه
ترکیه از کشورهایی است که نسبت به حملات هم‌پیمانانش در ناتو به سوریه واکنش فوری نشان ندادند‌. وزارت خارج ترکیه در واکنش به حملات هم‌پیمانان خود به سوریه اظهار خشنودی کرده و گفته است که این حملات تسکین‌دهنده وجدان بشری است‌. در آستانه حملات آمریکا و متحدانش دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان تماس تلفنی داشت و رهبران آمریکا و ترکیه درباره سوریه گفت‌وگو کرده بودند‌.
واکنش بریتانیا و ناتو
نخست‌وزیر بریتانیا هم ضمن پشتیبانی از حمله موشکی به سوریه تاکید کرده که کشورهای غربی هیچ بدیلی برای واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری نداشته‌اند‌. دبیرکل ناتو هم از حملات موشکی و هوایی به تاسیسات شیمیایی حکومت سوریه حمایت کرده است‌.
ترزا می ‌با قانونی و عادلانه خواندن حمله به سوریه گفت: حمله به سوریه محدود بود اما اهدافش را محقق کرد‌. نخست‌وزیر بریتانیا در توجیه حمله نظامی به سوریه با متهم کردن دولت دمشق به استفاده از گاز کلر گفت: پزشکان شاهد استفاده از گاز کلر در دوما بودند و ما نسبت به استفاده نظام سوریه از گاز شیمیایی مطمئن هستیم‌. وی اعلام کرد: نظام سوریه سابقه استفاده از سلاح شیمیایی را در تاریخ خود دارد و ما برای ممانعت از استفاده از این نوع سلاح با دمشق مقابله می‌کنیم‌. نظام سوریه بعد از حادثه خان شیخون استفاده از سلاح شیمیایی را متوقف نکرد‌.
ترزا می ‌با بیان اینکه روسیه موفق نشد مانع استفاده سوریه از گاز شیمیایی شود و مانع تلاش‌ها برای مجازات دمشق در شورای امنیت شد، گفت: این حملات برای تغییر نظام سوریه نیست بلکه برای مجازات آن است‌. این حمله انبارهای تولید و نگهداری مواد شیمیایی را هدف قرار داد و در واکنش به تمایل سوریه برای استفاده مکرر از گاز شیمیایی بود و قدرت نظام را محدود کرد‌.
وی افزود: استفاده از سلاح شیمیایی بدون پاسخ نخواهد ماند‌. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین تاکید کرد: این حمله به نفع امنیت بریتانیا بود و ما آن را تصمیم درستی می‌دانیم‌. وی با تاکید بر اینکه باید درد و رنج انسانی ناشی از سلاح شیمیایی کاهش یابد، گفت: تلاش‌های دیپلماتیک را برای فشار بر نظام سوریه احیا خواهیم کرد‌.
این در حالی است که رهبر اپوزیسیون بریتانیا دیروز گفت که نخست‌وزیر این کشور باید پیش از صدور دستور برای شرکت در حملات هوایی در سوریه از پارلمان تاییدیه می‌گرفت‌.
جرمی کوربین گفت: بمب‌ها ناجی جان انسان‌ها یا برقرارکننده صلح نیستند‌. این اقدام که مشروعیت داشتنش سوال‌برانگیز است، باعث بروز تنش‌های بیشتر می‌شود‌. وی ادامه داد: لندن باید برای برقراری آتش‌بس در سوریه نقش رهبری را ایفا کند نه اینکه از جانب واشنگتن دستور بگیرد و نیروهای نظامی انگلیسی را در معرض خطر قرار دهد‌.
حمایت قطر
دوحه حمایت خود را از حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه اعلام کرده و از شورای امنیت خواست به مسوولیت خود در پایان دادن به جرائم دمشق عمل کند‌.
وزارت خارجه قطر دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از حملات دیروز آمریکا و هم‌پیمانانش علیه سوریه، اعلام کرد: استمرار دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی و حملات بی‌هدف علیه غیرنظامیان در این کشور و عدم توجه دمشق به پیامدهای انسانی و حقوقی مرتبط با این جرائم نیازمند آن است که جامعه جهانی جهت حمایت از مردم سوریه و خلع سلاح‌های ممنوعه از دمشق اقداماتی فوری را در پیش گیرد‌.
این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد دولت قطر حمایت خود را از عملیات نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه اهداف نظامی مشخصی در سوریه که دمشق از آنها برای انجام حملات علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند، اعلام می‌دارد‌.
حمایت مرکل
صدراعظم آلمان از حملات هوایی آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش علیه سوریه حمایت کرده و آنها را اقدامی ضروری و مناسب دانست‌. آنگلا مرکل پس از حملات هوایی آمریکا با همراهی فرانسه و بریتانیا گفت: این حملات اقدامی مناسب و ضروری و هشداری به سوریه درباره استفاده آتی از سلاح شیمیایی است‌.
صدراعظم آلمان در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما از این حقیقت دفاع می‌کنیم که متحدان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی‌مان به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل این کار را انجام داده و مسوولیت چنین حمله‌ای را برعهده گرفتند‌. مرکل هفته گذشته گفته بود که آلمان در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند‌.