یک کشته و ۹۵۰ زخمی فلسطینی در تظاهرات نوار غزه

دویچه‌وله- در سومین روز جمعه‌ای که فلسطینیان به تظاهرات علیه بیرون رانده شدن از سرزمین‌شان و تاسیس کشور اسراییل در ۷۰ سال پیش پرداختند، یک نفر کشته شد و بیش از ۹۵۰ نفر مجروح شدند‌.
به گفته وزارت بهداری فلسطینیان، جمعه گذشته بار دیگر هنگام تظاهرات اعتراضی فلسطینیان در نوار غزه در مرز اسراییل بیش از ۹۵۰ فلسطینی زخمی شدند‌. برخی از مجروحان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند‌. برخی دیگر از آنان گاز اشک‌آور استشمام کرده‌اند‌. طبق منابع یاد شده، همچنین یک مرد ۲۸ ساله کشته شده است‌.
سخنگوی ارتش اسراییل گفت که معترضان فلسطینی مواد آتش‌زا پرتاب کرده و کوشیده بودند از حصار مرزی عبور کنند و از این رو سربازان به آنان شلیک کرده‌اند‌. ارتش اسراییل شمار شرکت‌کنندگان در حرکت اعتراضی را حدود 10 هزار نفر اعلام کرده است‌. این سومین جمعه‌ پیاپی است که در آن فلسطینیان به تظاهرات اعتراضی علیه بیرون رانده شدن از سرزمین مادری‌شان و تاسیس حکومت اسراییل در ۷۰ سال پیش می‌پردازند‌.
سازمان شکست سکوت مواضع پنج نفر از تک‌تیراندازان پیشین اسراییلی را در رابطه با وقایع سه هفته اخیر در نوار غزه منتشر کرده است‌. این پنج نفر از فرمانی انتقاد کرده‌اند که برای تیراندازی به شرکت‌کنندگان غیرمسلح در تظاهرات صادر شده است‌. پنج تک‌تیرانداز در موضع‌گیری‌شان می‌گویند که از رفتار و عملکرد ارتش در نوار غزه احساس شرم و غم می‌کنند‌. از اواخر ماه مارس تا کنون ۳۵ فلسطینی در تظاهرات اعتراضی هفتگی در نوار غزه کشته شده‌اند و صدها نفر آسیب دیده‌اند‌.