اژه‌ای خبر داد که مرتضوی را برای اجرای حکم، گیر نمی‌آورند «سعید کهریزک» گم شده است؟

گروه سیاسی- روزنامه خراسان گزارش داده که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز پنجشنبه گذشته و در دیدار با جمعی از دانشجویان در شهر مشهد به گفت‌وگو با آنان پرداخته و در ادامه آورده: «او (محسنی‌اژه‌ای) در رویه‌ای قابل تحسین به میان دانشجویان می‌آید تا رو در رو و از نزدیک پاسخگوی دغدغه‌ها و سوالات آنان باشد».
به نوشته این روزنامه «داغ‌ترین قسمت نشست پنج شنبه هفته پیش، جایی بود که در انتهای جلسه سراغ محسنی اژه‌ای می‌روند و از او درباره اجرای حکم سعید مرتضوی سوال می‌کنند. اژه‌ای در پاسخ کوتاه خود به خبرنگار خراسان در حالی که برای رفتن عجله داشت و محل سالن را ترک می‌کرد، گفت: «حکم جلب مرتضوی صادر شده است، ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌ایم، حالا نمی‌دانم چطور هست!».
«پیشتر عبدالحسین روح الامینی که اسفند سال گذشته از ابلاغ حکم دو سال حبس دادستان سابق تهران خبرداده بود، روز سه شنبه در گفت و گو با خراسان از اجرا نشدن این حکم خبرداده بود. در عین حال یک منبع مطلع دیگر نیز به خراسان اعلام کرده بود که مرتضوی تحت نظر است و این حکم اجرا خواهد شد».
این سخن سخنگوی دستگاه قضا از دو جهت قابل بررسی است که هر دو جهت آن پی‌آمدهای خوبی برای افکار عمومی نخواهد داشت.


نخست آنکه چطور امکان دارد دستگاه قضایی و در ادامه آن انتظامی تاکنون نتوانسته یک محکوم به زندان را «گیر» بیاورد!؟ یا اراده‌ای برای این «گیرنیاوردن» وجود دارد و یا از «گیر‌آوردن» مرتضوی عاجزند که در هر دو صورت چهره‌ای منفی از دستگاه عدالت را به‌نمایش می‌گذارد.
به‌طورقطع جرم سعید مرتضوی تایید شده و او باید برای تحمل دو سال حبس به زندان برود حالا در این میان اخبار ضد و نقیضی از عدم دستگیری دادستان سابق تهران بسیاری را حساس کرده که اصولا این دستگیری صورت خواهد گرفت یا به حاشیه رانده خواهد شد.
پرونده سعید مرتضوی چه از دوران ریاستش بر دادگاه مطبوعات و چه در دوران داستانی تهران که فاجعه کهریزک را به دنبال داشت، نزد افکارعمومی بسیار سنگین است. هرچند مرتضوی بابت رفتارهایش در دادگاه مطبوعات و با روزنامه‌نگاران حتی بازخواست هم نشد اما فاجعه‌ی کهریزک و پیامد‌های ناگوار آن نکته‌ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت.
کاش سخنگوی دستگاه قضا که به نوشته‌ی روزنامه‌ی خراسان«با رویه‌ای قابل تحسین به میان دانشجویان می‌رود» در رویه‌‌ی قابل تحسین دیگری، به اصحاب رسانه و مطبوعات پاسخ‌هایی شفاف و روشن بدهد.
در همین رابطه حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در توییتر خود نوشت: مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود. او حامل رازهای سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضایی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.