گزارش «همدلی» از واکنش بازار جهانی نفت به حمله هوایی آمریکا به سوریه نفت صعودی شد

بهای هر بشکه نفت بعد از حمله غرب به سوریه تا 57/72 دلار افزایش یافت
همدلی| فاطمه آقا‌یی‌فرد: حکایت حمله هوایی آمریکا به سوریه مثل همه درگیری‌ها و خونریزی‌های دیگر تلخ است و البته ناشنیدنی؛ جایی که پای جان انسان در میان است که ناگوار است چرتکه انداختن و رصد کردن واکنش اقتصاد به ریختن موشک ها بر سر شهرهای بی زبان، چاره چیست؛ این هم بخشی از پلشتی‌های جنگ است. این واقعه تلخ بود حتی برای بازارهای جهانی و منابع طبیعی درگیر.
آری، جنگ کوچک و بزرگ سرش نمی‌شود که هیچ، نفت و انرژی و سهام و طلا را هم به خوبی نمی‌شناسد؛ انگار تر و خشک را با هم می‌سوزاند و حتی به منابع پنهان شده در دل زمین هم رحم نمی‌کند.
همین است که با شروع کری‌خواندن‌های طرف دعوا، سرنوشت منابع طبیعی و البته کالاهای صادرشونده از مناطق هدف تیراندازی، فورا سوژه بحث‌ کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی می‌شود تا موجی از بازتاب این گزارش‌ها و تحلیل‌ها روی تارنمای رسانه‌های بین‌المللی جای بگیرد.


حالا با همین منطق هم است که در کنار روزنامه‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در داخل ایران، بلومبرگ، گاردین، رویترز و رسانه‌های پرطرفدار خارجی از بازتاب اتفاقات سوریه در پی حمله هوایی آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای جهانی بخصوص نفت نوشته‌اند و کار اصلی رسانه‌ها شده انتشار تحلیل‌ها و پوشش پیش‌بینی‌های سیاستمداران و اقتصادادانان. هفته‌ها از توییت‌ها و تهدید‌های جنجالی ترامپ درخصوص حمله به سوریه می‌گذرد تا سرنوشت طلای سیاه این‌چنین زیرذره‌بین اقتصاددانان مطرح دنیا برود.
سوال این بود، اگر آمریکا به سوریه حمله کند، چه اتفاقی برای نفت می‌افتد؟؛ اصلا بالا می‌رود یا برخلاف تلاش اوپکی‌ها برای افزایش، سقوط می‌کند؟ البته در این میان برخی نیز ‌پرسیدند، سوریه که جزئی از کشورهای صادرکننده نفت نیست، پس چرا سرنوشت طلای سیاه در بازارهای جهانی تا به این اندازه درگیر مسائل و اتفاقات نامطلوب در این کشور است؟
خلاصه اینکه اصلا چه خبر در این بازار است؛ بازاری که بعد از گفت‌وگوهای اوپکی‌ها در ماه‌های گذشته و تصمیم مهم آن‌ها برای کاهش عرضه، حالا سرنوشتش این چنین به نقشه‌های رئیس جمهوری آمریکا و هم‌پیمانانش گره خورده است؟ درست برعکس تحلیلگران داخلی که ابعاد اقتصادی جنگ در سوریه را بر بازار نفت بی‌تاثیر می‌دانند و معتقد هستند که نفت به این سادگی‌ها درگیر این بگیر و ببندها نمی‌شود، تحلیلگران خارجی اتفاقا نظر دیگری دارند.
از چند روز گذشته وقتی زمزمه‌های حمله موشکی آمریکا به سوریه و توییت‌های جنجالی ترامپ حاشیه‌ساز شد، قیمت نفت جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. همین سه روز پیش بود که بلومبرگ در یکی از تیترهای خود از احتمال افزایش قیمت طلای سیاه در راستای ترس از حمله موشکی آمریکا به سوریه خبر داد.
قیمت نفت حالا دیگر از دسامبر 2014 می‌شود که شروع به افزایش کرده؛ از همان‌روزهایی که احتمال حمله هوایی آمریکا به سوریه قوت گرفت. اواخر پنج‌شنبه هم با جنجال توییت‌های ترامپ نفت اولین بازاری بود که واکنش نشان داد تا بالاترین رکورد خود را در مقایسه با سال‌های گذشته به ثبت برساند؛ تا آنجایی‌که در چهارمین روز هفته قیمت نفت برنت بالاترین رکورد خود را از سوم دسامبر 2014 به ثبت رساند و به قیمت 71 دلار و 33 سنت در بازارهای جهانی معامله شد. دیروز قیمت هر بشکه نفت برنت 72 دلار و 57 سنت بود.
سوم دسامبر قیمت نفت اینترمدئیت تگزاس نیز بالاترین رکورد قیمتی خود را با رسیدن به نرخ 65 دلار و 86 سنت به ثبت رساند. بلومبرگ در این‌باره می‌نویسد، اگرچه سوریه صادرکننده کلیدی نفت نیست اما به دلیل اینکه خاورمیانه یکی از صادرکنندگان نفت در جهان است و این منطقه درگیر حمله هوایی است، بنابراین قیمت نفت نیز تحت تاثیر این افزایش قرار گرفته است. البته تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبر یا تحللیل جدیدی از سوی کارشناسان خارجی درباره قیمت نفت در روزهای آینده نبود و هرچه که بود پیش‌بینی‌های چند روز گذشته اقتصاددانان درخصوص این بازار بود.
قیمت بالا برای ایران سودآور است
حمله هوایی آمریکا به سوریه؛ همان کشوری که در همسایگی کشورهای وابسته به نفت قرار دارد، این‌روزها کارشناسان را هم حسابی کلافه کرده است. از آنطرف تحلیل‌گران خارجی از جهش قیمت نفت در پی حمله به سوریه خبر می‌دهند و معتقدند که تا زمانی‌که جنگ تمام نشود، قیمت‌ها رکوردزنی خواهند کرد، از طرف دیگر هم کارشناسان داخلی از این که بهای نفت در طولانی مدت افزایش یابد، با اطمیمنان حرف نمی‌زنند. آنطور که حمید حسینی، کارشناس اقتصادی به «همدلی» درباره بازتاب این حمله و تاثیر آن بر بازار نفت می‌گوید: «فعلا نمی‌توان تحلیل خاصی برای قیمت نفت ارائه داد؛ اما من فکر نمی‌کنم که این موضوع تاثیر خاصی را بر بازار انرژی داشته باشد.» او در ادامه گفت: «این اتفاق بر بازار تاثیر ندارد که هیچ، حتی ممکن است بعد از مدتی قیمت طلای سیاه را نیز کاهش دهد.» به گفته حسینی: «تا زمانی‌که روسیه و ایران عکس‌العملی به این حمله نشان ندهند، قیمت نفت افزایش نمی‌یابد.»
اما نفت رکورد زد!
درست همانطور که تحلیلگران خارجی گفته بودند، با حمله هوایی آمریکا به سوریه، نفت رکورد زد. اما این رکوردزنی درست چند روز قبل از این حمله شروع شد. آنطور که ایسنا می‌نویسد، قیمت نفت تحت تاثیر نگرانیها نسبت به حمله نظامی آمریکا به سوریه، روز جمعه برای نهمین روز متوالی افزایش یافت و برای کل هفته حدود ۹ درصد رشد را به ثبت رساند.
از طرفی هم نفت وست تگزاس اینترمدئیت آمریکا برای تحویل در ماه مه با ۳۲ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، در ۶۷.۳۹ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت پایه نفت آمریکا برای کل هفته حدود ۸.۶ درصد افزایش نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی از اواسط سال گذشته به این طرف بود.
نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۵۶ سنت یا ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۷۲.۵۸ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۸.۲ درصد افزایش داشت.
آژانس بین المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد که ذخایر نفت جهانی کاهش یافته و به میانگین پنج ساله که از سوی اوپک برای حذف اشباع عرضه، هدف‌گذاری شده بود نزدیک شده است.
این آژانس اعلام کرد وظیفه ما نیست که از سوی کشورهای حاضر در توافق وین اعلام کنیم که ماموریت آنها تکمیل شده اما اگر دورنمای ما درست باشد، به نظر می رسد که هدف مذکور حاصل شده است.
توافق وین شامل گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است که در سال ۲۰۱۶ توافق کردند به منظور حذف مازاد عرضه که قیمت‌ها را به شدت پایین برده بود، تولیدشان را محدود کنند. گزارش آژانس بین المللی انرژی منعکس کننده گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد تولید این گروه ۲۰۱ هزار بشکه در روز در مارس کاهش یافته و مازاد عرضه به کلی از میان رفته است.
آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که ادامه اختلاف تجاری میان آمریکا و چین به تقاضا برای نفت لطمه زده است.
در آمریکا، گزارش شرکت بیکرهیوز در روز جمعه نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت شرکتهای آمریکایی هفته گذشته ۷ حلقه افزایش یافته است که از افزایش تولید این کشور در ماه‌های آینده حکایت دارد.
با این همه فعالان بازار می گویند معاملات آتی نفت به دلیل نگرانی‌ها از اقدام تلافی جویانه روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا، تحت فشار قرار دارند. این واهمه وجود دارد که تحریم‌ها از سوی روسیه به تقاضا لطمه زده و قیمت نفت را پایین ببرد.
بر اساس گزارش مارکت واچ، عملکرد درخشان وست تگزاس اینترمدئیت و برنت در هفته گذشته در بحبوجه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده روی داد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته به روسیه هشدار داده بود که آماده حمله نظامی قریب الوقوع به سوریه است اما روز پنج شنبه لحن خود را ملایم‌تر کرد.
نفت 100 دلاری در راه است
در این میان برخی از پیش‌بینی‌ها هم از احتمال رسیدن قیمت نفت به 100 دلار درصورت ادامه تنش‌ها در خاورمیانه خبر می‌دهند.
به گفته آنیش کاپادیا یکی از تحلیلگران اقتصادی با افزایش تنش ها در خاورمیانه قیمت نفت خام در بازارهای جهانی می تواند به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. 
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در اوایل هفته ی جاری قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدئیت با توجه به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و احتمال حمله آمریکا و متحدان غربی‌اش به سوریه با افزایش ۵ دلاری به بالا ترین حد خود از ۳ سال گذشته تا کنون رسیده بود. در این خصوص، کاپادیا اذعان کرده است که با توجه به تنش های موجود در خاورمیانه اینکه قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ سه رقمی شود بعید نیست. باید خاطر نشان گردد که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت تا ظهر روز جمعه هفته پیش به ترتیب با قیمت ۷۲.۳۴ و ۶۷.۳۳ دلار در هر بشکه مبادله شد.
همچنین، لازم به ذکر است که روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت طلا پس از اظهارات ترامپ در خصوص اینکه روسیه باید برای شلیک موشک به سمت سوریه آماده باشد افزایش یافته بود. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که سفیر روسیه در لبنان گفته بود که روسیه موشک های شلیک شده توسط آمریکا به سوریه را ساقط خواهد کرد. 
به گفته تحلیلگر اقتصادی نامبرده مواضع ضد و نقیض ترامپ در خصوص بحران سوریه قیمت نفت را در حال نوسان نگاه خواهد داشت و تا اواخر سال جاری به طور مداوم بر قیمت این محصول خواهد افزود. 
در پایان باید اشاره کرد که با توجه به حملاتی که صبح دیروز آمریکا، انگلیس و فرانسه به طور مشترک اما محدود علیه برخی مواضع در سوریه با بهانه استفاده سلاح شیمیایی توسط ارتش این کشور انجام داده اند باید دید که بازار نفت در اولین روز کاری هفته جاری (دوشنبه) چه واکنشی در خصوص قیمت این محصول نشان خواهد داد.
وزارت دفاع آمریکا در این خصوص اذعان کرده است که این نخستین دور از حملات برنامه ریزی شده بوده اما تا کنون برنامه ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. از سویی دیگر، سفیر روسیه در آمریکا در یک موضع‌گیری کلی حملات روز جاری را سناریویی از پیش طراحی شده خوانده و گفته که این حملات بدون تبعات نخواهد ماند. در صورت واکنش متقابل سوریه یا متحدان آن به حملات صبح دیروز، انتظار می رود که قیمت نفت به طور فزاینده تری افزایش یابد.
پیش خرید نفت هم رشد کرد
به گزارش طلانیور، نگرانی سرمایه‌گذاران از حمله هوایی به پایگاه هوایی سوریه موجب شد قیمت نفت اوج بگیرد.
به گزارش رویترز، در پایان معاملات روز دوشنبه با نگرانی سرمایه‌گذاران از حمله هوایی به پایگاه هوایی سوریه که تشدید مناقشات تجاری بین چین و آمریکا که بازارهای نفت را تضعیف کرده بود، تحت تاثیر خود قرار داد، قیمت نفت بالا رفت.
به دنبال ادعای آمریکا مبنی بر استفاده بشار اسد از گازهای سمی بر علیه شورشیان، سوریه و روسیه، اسرائیل را متهم کردند که حمله‌ای بر علیه پایگاه هوایی‌ای در نزدیکی حمص، انجام داده است.
پنتاگون رسما گزارش تلویزیون دولتی سوریه مبنی بر این که ارتش آمریکا موشک‌هایی را به سوی پایگاه هوایی دولت سوریه شلیک کرده است، رد کرد.
پیش‌خرید نفت خام برنت در ساعت ۱۸:۴۵ به وقت تهران ۱.۰۶ دلار جهش کرد و به بشکه‌ای ۶۸.۱۷ دلار رسید. این درحالی است که دیروز قیمت نفت برنت تا حد ۶۷ دلار برای هر بشکه هم افت کرده بود. هفته گذشته قیمت این شاخص به پایین‌ترین میزان ۳ هفته‌ای خود نزدیک شد.
قیمت نفت خام دابلیوتی‌آی آمریکا هم ۹۶ سنت جهش کرد و از ۶۱.۹۳ دلار برای هر بشکه خود را تا ۶۳.۰۲ دلار بالا آورد.
روز جمعه پس از این که ترامپ، در توییتر خود چین را با تعرفه‌های جدیدی تهدید کرد و وحشت از جنگ تجاری بین بزرگترین اقتصادهای جهان را به اوج خود رساند، قیمت‌های نفت بیش از ۲ درصد سقوط کردند.
استراتژیست پتروماتریکس، اولیور جیکوب می‌گوید: این احتمالا یک بازگشت تکنیکال قیمت است، درغیر این صورت، توجه سرمایه‌گذاران باید به سروصداهای ژئوپولیتیکی حول سوریه معطوف شده باشد.
در آمریکا  طبق اعلام بیکرهیوگز، حفاران آمریکایی در هفته منتهی به ۶ آوریل، ۱۱ حلقه چاه به چاه‌های فعال افزودند و مجموع آنها را به ۸۰۸ حلقه رساندند.
عراق، تولیدکننده شماره ۲ اوپک، روز دوشنبه اعلام کرد که قیمت‌ها را برای نفت تحویلی در ماه می، ثابت نگاه خواهد داشت.