حمله موشکی به سوریه پر سر و صدا اما توخالی


ترفند «دونالد ترامپ» برای خروج آبرومندانه از ماجرای خودساخته لشکرکشی به سوریه، نتیجه عکس داد و ضربه مهلک دیگری به وی و قدرت پوشالی آمریکا وارد کرده است.
هفته گذشته همزمان با راه افتادن ناوهای آمریکایی و غربی به سمت مدیترانه شرقی، رئیس‌جمهور آمریکا طوری سخن می‌گفت که افراد ناآگاه فکر می‌کرده‌اند، کار نظام سوریه و جبهه مقاومت، این بار یکسره خواهد شد.
اما همه تهدیدات به این اقدام محدود شد که جبهه متجاوز (آمریکا، انگلیس و فرانسه) ساعت چهار بامداد دیروز در مجموع 103 موشک به سمت چند هدف کم‌ارزش در استان‌های دمشق، حماه و حمص پرتاب کردند و حاصل این حمله نیز جز جراحت سه نفر و اندک خسارت مادی، چیز دیگری نبوده است.
البته، این ماجرا یک جنبه تحقیرآمیز نیز داشته است و آن اینکه، به گفته «سرگئی رودسکوی» سخنگوی ستاد مشترک ارتش روسیه، سامانه دفاع موشکی روسیه که 30 سال قبل توسط اتحاد شوروی سابق ساخته شده بود، توانست 70 درصد موشک‌های مهاجم را رهگیری و شمار زیادی از آنها را در هوا منهدم کند (که البته در این مورد، آمار دقیقی گزارش نشد). نکته جالب‌تر این است که آمریکا از اصل غافلگیری هم بهره برد و به جای ناوهای مستقر در مدیترانه، از ناوهای دریای سرخ استفاده کرده، با این حال، نتیجه حمله برای واشنگتن، یک افتضاح واقعی بوده است.


این افتضاح به قدری پررنگ و جدی بوده که قبل از هر کس، رسانه‌های اصلی آمریکایی و انگلیسی مثل روزنامه نیویورک‌تایمز، شبکه سی.ان.ان، فایننشال تایمز و شبکه کانال چهار انگلیس به وضوع آن را پوشش دادند؛ نیویورک‌تایمز نوشت که این حمله محدود و علت آن هم، ترس از واکنش ایران و روسیه بوده است. شبکه سی‌‌ان‌ان، حمله بی‌جان ارتش‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه را یک پیروزی برای دولت سوریه دانست، چراکه نه‌تنها هیچ ضربه‌ای به ارتش سوریه وارد نشده، بلکه ارتش توانسته بسیاری از موشک‌ها را در هوا بزند. شبکه چهار انگلیس اعلام کرد: بازی تمام شد و (بشار) اسد پیروز این جنگ است.
خبرنگار فایننشال‌تایمز هم طی تحلیل طعنه‌آمیزی، اعلام کرد: جالب است که قابلیت‌های دفاعی سوریه، قادر به خنثی کردن موشک‌های «توماهوک» آمریکا است، ولی سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» عربستان، معمولا در مواجهه با موشک‌های حوثی‌ها (در یمن)، شکست خورده است. جنبه افتضاح‌آمیز دیگر قضیه این است که هر سه مقامات ارشد آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی شده‌اند در این حملات، مراکز شیمیایی سوریه هدف قرار گرفته‌اند!
سرخوردگی تروریست‌ها و صهیونیست‌ها
این اعترافات در مورد شکست آمریکا در حمله موشکی اخیر، صرفا به رسانه‌های غربی محدود نمی‌شود؛ گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌الاسلام» که در زمینه‌سازی این حمله آمریکا و غربی‌ها، نقش داشته است، این حمله را «مسخره» خواند.
در فلسطین اشغالی نیز روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» حمله فوق را «بی‌تاثیر» دانست. «نری زیلبر» یک خبرنگار و تحلیلگر صهیونیست هم گفت، حمله مذکور، انتظارات تل‌آویو را برآورده نکرده است.
واکنش دمشق
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد، به لطف پدافند هوایی این کشور، موشک‌های متجاوزان به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدند.
«علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان هم گفت، نتیجه حمله دیروز برای مهاجمان، «صفر» بوده است. وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرد، تجاوز غربی‌ها به سوریه، ناشی از احساس شکست توطئه آنها علیه سوریه است.
همچنین، صبح دیروز و درحالی‌که هنوز چند ساعتی از حمله کذایی آمریکا و دو متحدش به سوریه می‌گذشت، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه طبق معمول، در محل کارش در ساختمان ریاست‌جمهوری حاضر شد و به فعالیت روزانه‌اش مشغول شد.
«بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل هم گفت، لشکرکشی غرب، برای مبارزه با تروریسم نبود، بلکه برای مبارزه با حکومت سوریه بوده است.
اعتراضات خودجوش مردمی
صبح دیروز مردم دمشق و شهرهای مختلف سوریه به خیابان‌ها آمدند و علیه تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس شعار دادند.
در دمشق مردم پرچم ایران را نیز در دست داشتند. مردم سوریه علاوه بر شعارهای ضدآمریکایی‌، در حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز شعار دادند و از ارتش این کشور خواستند با حمله آمریکا مقابله کند.
گفت‌وگوی بشار اسد با روحانی
دیروز رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، اظهار داشت، این اقدام تجاوزکارانه زمانی انجام گرفت که قدرت‌های غربی - استعماری حامی تروریسم، متوجه شکست تروریست ها شده بودند.
بشار اسد همچنین گفت، این اقدام متجاوزان، ملت سوریه را در دفاع از خاک خود، مصمم‌تر خواهد کرد.
واکنش‌های جهانی
دیروز از نیویورک گزارش رسید، که شماری از شهروندان آمریکایی مقابل برج ترامپ تظاهرات کردند و علیه حمله به سوریه، شعار دادند. احتمال اعتراضات گسترده‌تر علیه ترامپ در آمریکا وجود دارد.
یک پایگاه تحلیلی لبنانی به نام «النشره» اعلام کرد، پس از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، هیچ چیز در این کشور، عوض نشد و هدف آمریکا از این حمله، صرفا سیاسی و رسانه‌ای بود.از روسیه نیز خبر رسید، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور، خواستار نشست شورای امنیت برای بررسی تجاوز آمریکا و متحدانش به سوریه شد.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، این کشور سوریه را به سامانه دفاع هوایی «اس-300» مجهز خواهد کرد. یک مقام ارشد دومای روسیه نیز ترامپ را «هیتلر» رهبر نازی‌های آلمان نامید.«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز مدعی شد، این کشور چاره‌ای جز حمله به سوریه نداشته است.
در منطقه نیز حزب‌الله لبنان حمله غربی‌ها به سوریه را بدون تاثیر دانست و یک بار دیگر حمایتش را از مردم و رهبری سوریه اعلام کرد. وزارت خارجه کشورمان هم حمله فوق را به شدت محکوم کرد.
در پایتخت یونان نیز شماری از مردم این کشور علیه حمله آمریکا به سوریه تظاهرات کردند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در یک موضعگیری مبهم، از تمامی کشورها خواست از دامن زدن به بحران در سوریه، بپرهیزند.
در یمن، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: تجاوز آمریکا به سوریه، نقض قوانین بین‌المللی است. حزب‌ «عدالت و توسعه» افغانستان، جنایت آمریکا در سوریه را محکوم کرد. کشورهای کوبا، اکوادور و بلاروس نیز حمله فوق را محکوم کردند.
اما، درمیان کشورها و سازمان‌ها، ناتو، قطر، ترکیه و آلمان از اقدام غیرقانونی آمریکا، فرانسه و انگلیس در حمله به سوریه، رسماً حمایت کردند.