روحانی: کنار سوریه خواهیم ماند

آمریکا و متحدانش پس از چند روز رجزخوانی دونالد ترامپ در توئیتر، سحرگاه روز گذشته به سوریه حمله کردند. در این عملیات هواپیماها و ناوهای جنگی آمریکا، انگلیس و فرانسه، بیش از یکصد فروند موشک به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک کردند. 71 فروند از این موشک‌ها که از نوع کروز بود، توسط سامانه پدافندی سوریه رهگیری و منهدم شد و چند فروند نیز به برخی پایگاه‌های نظامی که پیش‌تر تخلیه شده بود، برخورد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه بر خلاف فضاسازی‌های پیش از این، نه‌تنها نتوانست صحنه نبرد با تروریست‌ها را به نفع آنان برگرداند بلکه در فضای سیاسی نیز بی‌تاثیر بود و باعث شد رسانه‌های غربی و کارشناسان امور بین‌الملل در تحلیل این حمله نظامی از آن به عنوان حمله فاقد راهبرد نظامی یاد کنند. حمله نظامی آمریکا و همپیمانانش که با حمایت کشورهای حامی تروریست‌ها صورت گرفت، در ایران با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی پس از تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، با همتایان سوری خود گفت‌وگو کردند. آنان حمله آمریکا به سوریه را حمایت آشکار از تروریسم خواندند و همچنان بر حمایت ایران از سوریه تاکید کردند و گفتند: در کنار ملت سوریه می‌مانیم. کارشناسان سیاسی و نظامی نیز گفتند این حمله محدود و بی‌اثر «اقدامی برای حفظ آبروی ترامپ» و نشانه عدم وجود گزینه نظامی موثر در آمریکا برای مواجهه با سوریه است.  بر اساس این گزارش، حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز شنبه در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه این تجاوز نقض آشکار موازین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد است، گفت: این تجاوز آشکار، تنها تجاوز به خاک سوریه نبود بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است. رئیس‌جمهور حرکت تجاوزکارانه 3 کشور علیه دولت و ملت سوریه را اقدامی عملی برای تقویت تروریسم در منطقه دانست و تاکید کرد: نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی یک کشور به معنای تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است.  وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه است، اظهارداشت: در شرایطی که تروریست‌ها هر روز در سوریه متحمل شکست جدید می‌شوند، این حرکت تجاوزکارانه 3 کشور قطعا به معنای حمایت از این گروه‌های شکست‌خورده است.  روحانی ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی سوریه به هیچ عنوان نباید تغییر کند، افزود: همانطورکه بارها تاکید کرده‌ایم حضور هر نیروی خارجی بدون اجازه دولت سوریه در این کشور، بر خلاف قوانین بین‌المللی و نوعی تجاوز به خاک سوریه است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: هیچ دولت خارجی نمی‌تواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد و تنها تصمیم‌گیر اصلی مردم سوریه هستند و جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند.  بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگو با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت و دولت ایران از ملت و دولت سوریه گفت: این حرکت تجاوزکارانه هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته است. وی تجاوز 3 کشور غربی به خاک سوریه را فاقد دستاورد نظامی دانست و افزود: تجاوزگران پس از آنکه نتوانستند از راه‌های سیاسی به اهداف خود دست پیدا کنند، به این حرکت تجاوزکارانه که خلاف همه قوانین بین‌المللی است، دست زدند.
بهانه‌تراشی آمریکا برای اخلال در صلح
محمدجواد ظریف نیز پس از حمله آمریکا به سوریه با همتای سوری خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف در تماسی تلفنی با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی، از مقاومت مردم سوریه تمجید کرد.  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام نظامی و یکجانبه علیه سوریه با هدف ادعایی کاربرد سلاح شیمیایی پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌ها خواند و آن را محکوم کرد.  علاوه بر ظریف، وزارت امور خارجه نیز در بیانیه‌ای حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه را بشدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته‌های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار کند. 
حمله برای حفظ آبروی ترامپ


حمله بی‌اثر آمریکا و 2 کشور اروپایی به سوریه، گزاره ناتوانی دولت آمریکا برای اثرگذاری در تحولات منطقه بویژه سوریه را عینی‌تر کرده است. اشاره به این ناتوانی یکی از محورهایی است که تحلیلگران داخلی و خارجی درباره جنایت جدید آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند. در ایران که اصلی‌ترین حامی دولت سوریه در مقابله با تروریست‌هاست، این ناتوانی در تغییر موازنه قدرت در سوریه از سوی آمریکا، به شکل ویژه‌تری مورد تاکید قرار گرفت. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از همین کسانی است که معتقد است این حمله محدود بوده و احتمال وارد آمدن آسیب‌های جدی به رژیم صهیونیستی از سوی حزب‌الله باعث شده ترمز احساسات ترامپ کشیده شود. او در واکنش به حمله سحرگاه دیروز آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «حمله محدود پس از یک هفته تهدید، اقدامی برای حفظ آبروی رئیس‌جمهور آمریکا بود. این حمله محدود بعد از شکست تروریست‌ها در حلب و آزادی کامل غوطه شرقی، نمی‌تواند جبران ناکامی‌های آمریکا باشد و نشان می‌دهد آمریکا گزینه نظامی مؤثری در سوریه ندارد. موضع قاطع روسیه، عدم همراهی بسیاری از کشورهای اروپایی و احتمال وارد آمدن آسیب جدی به اسرائیل از سوی حزب‌الله، ترمز احساسات ترامپ را کشید. زمان آن رسیده که ترامپ به راه‌حل سیاسی در سوریه تن دهد؛ زیرا ادامه جنگ در سوریه به ضرر آمریکا و مردم منطقه است. حملات امروز نشان داد دست آمریکا در اقدام نظامی بسیار ضعیف شده است». علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز حمله به سوریه را حرکت انفعالی آمریکا در برابر شکست سیاست‌های این کشور در سوریه دانست و تصریح کرد: آمریکایی‌ها با سرمایه‌گذاری گسترده به همراه متحدان اروپایی و منطقه‌ای شان برنامه‌ریزی کردند که ساختار سیاسی حاکم بر سوریه را تغییر دهند اما در آخر سیاست‌های آمریکا و همپیمانانش با شکست مواجه شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند این بازی را ادامه بدهند، تردید نکنند با عکس‌العمل‌هایی مواجه خواهند شد که قطعا به ضرر امنیت منطقه خواهد بود.