رجز جنگ


کورش شرفشاهي : حمله نظامي‌و ايجاد بحران دليل منطقي نمي‌خواهد بلکه کافي است به دنبال بهانه بود. همانگونه که جنگهاي بزرگ جهاني با بهانه‌اي کوچک آغاز و بحران آفرين شد، حمله به سوريه نيز نيازمند بهانه بود که عمليات شيميايي در سوريه توانست بهانه را به دست آمريکا و همفکرانش بدهد تا سوريه را به ويرانه تبديل کند و از کشته‌هاي سوري، پشته درست کند.
شکست ديپلماسي
در ابتدا حل مساله از طريق مذاکره، بحث را به سازمان ملل کشيد و در نشست روز سه شنبه شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب سه پيش‌نويس قطعنامه‌هاي ارائه شده درباره سوريه ناکام ماند.به گزارش ايسنا، از القدس العربي، يکي از اين پيش‌نويس‌ها از سوي آمريکا و دو پيش‌نويس ديگر از سوي روسيه ارائه شده بود. روسيه بار ديگر عليه پيش‌نويس قطعنامه آمريکا از حق وتو استفاده کرد.فرانسوا دلاتر، سفير فرانسه در سازمان ملل قبل از رأي‌گيري نسبت به عدم تحرک درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه هشدار داده بود.در پيش‌نويس قطعنامه آمريکا بر ايجاد مکانيزم مستقل تحقيقات وابسته به سازمان ملل براي يک سال جهت جمع‌آوري اطلاعات و تحليل آن و گردآوري نمونه‌هايي از مجروحان و مناطق درگيري و اجازه دادن به تيم پزشکي براي رفتن به منطقه و تلاش براي شناسايي عامل حمله تأکيد شده است. در اين پيش‌نويس از تمامي‌طرف‌هاي سوري خواسته شده با اين تيم همکاري کنند.نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد که وي با تمامي‌اعضاي اين شورا براي رسيدن به ساختار مورد قبول قطعنامه مشورت کرده است.وي گفت: در پيش‌نويس اصلي قطعنامه روسيه اشاره‌اي به تحقيقات مستقل نشده بلکه روسيه خودش بازپرس را تعيين کرده و نتايج تحقيقات را مشخص مي‌کند.واسيلي نبنزيا، سفير روسيه نيز گفت: آمريکا و هم‌پيمانانش به دنبال تيم تحقيقاتي هستند که مثل مکانيزم مشترک تحقيقات مترسکي در دست آن‌ها باشد. اين نشست هيچ ارتباطي با تحقيق ندارد؛ چراکه اين گروه از قبل گناهکار را تعيين کرده‌اند. نيازي به تيم تحقيقات ندارند. اين فقط بهانه آن‌هاست که گروه "کلاه‌ سفيدها" به آن‌ها درباره اين مسئله کمک مي‌کند. ما به درخواست دولت سوريه در آنجا هستيم اما شما به دعوت تروريست‌ها در آنجا هستيد.
روسيه مخالف ارزيابي‌هاي ترامپ
در اين رابطه ديميتري پسکوف، سخنگوي کرملين اعلام کرد که روسيه خواستار اجراي يک تحقيق بي‌طرفانه درباره حمله شيميايي به شهر دوما در غوطه شرقي دمشق است.سخنگوي کرملين در بيانيه‌اي نسبت به اين مساله ابراز اميدواري کرد که تمامي‌طرف‌ها از انجام هرگونه اقدامي‌که اوضاع منطقه را بدتر کند، اجتناب کنند.پسکوف ادامه داد، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه قصد ندارد با رهبران کشورهاي ديگر که براي حمله نظامي‌به سوريه اعلام آمادگي کرده‌اند، تماس بگيرد.سخنگوي کرملين اظهار داشت: ما ادعاهاي مربوط به وجود سلاح‌هاي شيميايي در سوريه را رد مي‌کنيم و خواهان تحقيقات شفاف در اين باره هستيم.وي تاکيد کرد: وضعيت متشنج سوريه مستلزم آن است که از نزديک اوضاع اين کشور را دنبال کنيم. در واقع اظهارات آمريکايي درباره "جنايت‌هاي وحشيانه" دولت سوريه با استناد بر واقعيت نيست. ما نمي‌توانيم براي حمله احتمالي به سوريه به اخبار رسانه‌هاي آمريکايي تکيه کنيم.
مشارکت مشروط انگليس
در همين رابطه نخست‌وزير انگليس تاکيد کرد، بايد دست داشتن دولت سوريه در حمله شيميايي اخير در شهر دوما به اثبات برسد تا او بتواند دستور يک حمله را صادر کند.به گزارش ايسنا، از ديلي ميل، ترزا مي‌در مورد اين موضع‌گيري محتاطانه تاکيد کرد: چنانچه تاييد شود بشار اسد پشت اين حمله بوده است، اين حمله نمونه ديگري از وحشيگري نظام اسد خواهد بود.اين در حالي است که قانونگذاران انگليسي به ترزا مي‌هشدار دادند که بدون تاييد مجلس عوام حمله به نيروهاي بشار اسدرا در دستور کار قرار ندهد. به گفته آنها، مداخله در جنگ سوريه بدون پشتوانه آنها و تسليم شدن مقابل فشار آمريکا "اشتباه بزرگي" خواهد بود.با اين حال ترزا مي‌و دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا متعهد شدند "به حملات شيميايي در سوريه پايان دهند". اين نشانه‌اي مبني بر اين است که اين متحدان تنها چند روز با اجراي حمله فاصله دارند. اين اظهارات به دنبال مرگ ده‌ها تن از جمله زنان و کودکان سوري طي حمله‌اي در روز شنبه در دوما مطرح مي‌شود که غرب دولت سوريه را به انجام آن متهم مي‌کند.


توافق مي، ترامپ و ماکرون
در همين رابطه ترزا مي، ترامپ و امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه توافق کردند اقدامي‌تلافي‌جويانه عليه اين حمله خواهند داشت که موجب محکوميت و خشم بين‌المللي شده است. رئيس‌جمهوري آمريکا به واکنشي "قدرتمند" متعهد شده است و درباره اقدام نظامي‌سخن گفته است.طبق گزارش‌ها، ترامپ طرح‌هاي ضربه زدن به نيروهاي دولتي سوريه را دنبال مي‌کند و منابع نظامي‌را به سمت خاورميانه کشانده است و انگليس را تحت فشار گذاشته تا به اقدام احتمالي بپيوندد. اما ترزا مي‌تاکيد دارد بايد دست داشتن بشار اسد در اين حمله پيش از اجراي هرگونه حمله‌اي به اثبات برسد.در همين حال بسياري از قانونگذاران انگليسي و وزرا تاکيد دارند که مي‌مي‌تواند بدون راي مجلس عوام، مداخله نظامي‌انجام دهد اما ديگران معتقدند که چنين حرکتي تنش ايجاد مي‌کند. همچنين به نظر مي‌رسد ترزا مي‌به همراه کابينه‌اش مسوليت اين تحولات را بپذيرد و منتظر بازگشت قانونگذاران از تعطيلات نشود. به لحاظ حقوقي هم ترزا مي‌به نظر مجلس براي اجراي حملات هوايي نياز ندارد.
هشدار ترامپ به روسيه 
از سوي ديگر دونالد ترامپ با بيان اينکه روابط واشنگتن و مسکو در بدترين حالت خود است، با تهديد حملات جديد عليه سوريه، از روسيه خواست که خوش را آماده کند. رئيس جمهوري آمريکا در توئيتي نوشت: روسيه نبايد شريک کسي باشد که مردمش را با گاز شيميايي مي‌کشد. روسيه متعهد شده هر گونه موشک شليک شده به سوريه را ساقط کند. پس، روسيه آماده باش چرا که موشک‌هايي خواهند آمد که کاملا خوشگل، جديد و هوشمند هستند! ترامپ افزوده است: شما نبايد شريک "حيواني" باشيد که مردم خود را با گاز مي‌کشد و از آن لذت مي‌برد. 
حمله نظامي‌جنايت جنگي 
اما مسکو در اولين واکنش به اين توييت ترامپ اعلام کرد که وزارت خارجه روسيه هر گونه حمله به سوريه را "جنايت جنگي" خوانده است.در بيانيه روسيه آمده است: آمريکا به جاي اينکه سوريه را بزند، گروه‌هاي تروريستي را هدف بگيرد. موشک‌هاي ترامپ همه اسناد مربوط به حمله شيميايي در سوريه را نابود مي‌کند.وزارت خارجه سوريه هم در پاسخ به اين سخنان ترامپ اعلام کرده از اين "تنش‌زايي غيرمنطقي آمريکا" غافلگير نشده است: "آمريکا از دروغ و ادعا براي هدف گرفتن سوريه استفاده مي‌کند."
واکنش روسيه فوري خواهد بود
در همين رابطه معاون اول کميته دفاعي سناي روسيه گفت: چنانچه ارتش روسيه در سوريه هدف حمله هوايي احتمالي آمريکا قرار بگيرد فورا واکنش نشان خواهد داد. يوگني سربرنيکوف به اسپوتنيک گفت، در شرايطي که حمله هوايي ايالات متحده به سوريه در واکنش به حمله ادعايي با تسليحات شيميايي در شهر دوماي سوريه دور از ذهن نيست. پايگاه هوايي حميميم و پايگاه دريايي طرطوس و نيز نيروهاي روسي مستقر در سوريه تحت حفاظت شديد هستند.سربرنيکوف گفت: همانطور که وزارت دفاع تاکيد کرده است، پايگاه‌هاي ارتش روسيه در حميميم و طرطوس تحت حفاظت شديد قرار دارند. همزمان انتظار داريم در زمان حملات آمريکا، چنانچه حملاتي باشد، جان نيروهاي ما به خطر نيفتد. گمان مي‌کنم ايالات متحده آمريکا متوجه اين مساله باشد و نخواهد اين طور شود چرا که در غير اينصورت واکنش روسيه فوري خواهد بود؛ درست همانطور که ستاد کل ارتش روسيه اعلام کرده است.در همين حال الکساندر زاسيپکين، سفير روسيه در لبنان گفته است هر موشک آمريکا که به سمت سوريه شليک شود، ساقط مي‌شود.او گفت استناد حرف‌هايش به اظهارات ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه و رئيس ستاد ارتش روسيه است.او به تلويزيون المنار لبنان گفت: اگر آمريکا حمله‌اي صورت دهد، آن موشک‌ها ساقط مي‌شود و علاوه بر آن، منبع شليک آن موشک‌ها هم هدف اصابت قرار مي‌گيرد.
هشدار درمورد کشته شدن نيروهاي روس
نماينده دائم روسيه در اتحاديه اروپا نيز به واشنگتن در مورد کشته شدن نيروهاي اين کشور در سوريه در صورت حمله هوايي به سوريه هشدار داد. ولاديمير چيجوف، نماينده دائم روسيه در اتحاديه اروپا اظهار داشت: مسکو به واشنگتن در مورد پيامدهاي خطرناک حمله احتمالي به سوريه و کشته شدن نيروهاي روس‌ در آنجا ولو تصادفي هشدار داد.چيجوف تاکيد کرد: روسيه به شکل علني و از طريق کانال‌هايي خاص از جمله کانال‌هاي نظامي‌به نمايندگان آمريکا در مورد پيامدهاي احتمالي حملات هوايي عليه سوريه و آسيب ديدن سربازان روس در اين حملات ولو تصادفي هشدار داد.
آماده باش ارتش سوريه 
در پي تهديد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا مبني بر پاسخي "شديد و قريب‌الوقوع" به سوريه در پي انتشار گزارش‌هايي ادعايي درباره حمله شيميايي در دوما در غوطه شرقي دمشق ارتش سوريه در تمامي‌سطوح به حالت آماده باش درآمد. رامي‌عبدالرحمان، مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه وابسته به مخالفان سوريه به خبرگزاري فرانسه گفت: نيروهاي نظام سوريه و نيروهاي هم‌پيمان از دو شب گذشته در راستاي رويارويي با حملات احتمالي که غربي‌ها عليه سوريه تهديد کرده‌اند، به حالت آماده باش درآمده و به اين وضعيت ادامه مي‌دهند.رامي‌عبدالرحمان گفت: فرماندهي ستاد ارتش سوريه از اواسط نيمه شب گذشته به مدت ۷۲ ساعت تمامي‌بخش‌هاي نظامي‌را به حالت آماده باش درآورده است. فرودگاه‌ها و پايگاه‌هاي نظامي‌در تمامي‌مناطق تحت کنترل دولت سوريه از جمله دمشق در آماده باش و تحت تدابير امنيتي هستند.وي افزود: اين تدابير در راستاي مقابله با تهديدات خارجي است و تدابير پيشگيرانه در نظر گرفته شده و آموزش‌هاي لازم براي استقرار سريع نيروها داده شده است.
ادعاي خروج اسد 
از سوي ديگر منابع نظامي‌رژيم صهيونيستي مدعي شدند که بشار اسد با اسکورت يک کاروان نظامي‌روسيه صبح امروز کاخ رياست جمهوري در دمشق را ترک کرده است. به نقل از اسکاي نيوز عربي، اين ادعاي منابع نظامي‌اسرائيلي نه از سوي روسيه و نه از سوي هيچ طرف ديگري، تاييد نشده است.بنابر گفته منابع مذکور، اسد به همراه کارواني از نظاميان روس کاخ رياست جمهوري را به مقصد نامعلومي‌ترک کرده است و اين اقدام از بيم هدف قرار گرفتن توسط آمريکا و همپيمانانش بوده است.پيشتر شايعاتي نيز درباره خروج بشار اسد و اعضاي خانواده‌اش از سوريه و سفر به تهران منتشر شده بود که خيلي زود تکذيب شد.در همين حال وزير مسکن رژيم صهيونيستي که يکي از تندروترين وزراي کابينه نتانياهو است اعلام کرد: هم اکنون زمان ترور بشار اسد فرا رسيده است.اين وزير اسرائيلي پيشتر نيز سخنان جنجال برانگيزي در مورد مسائل مختلف از جمله هدف قرار دادن فلسطينيان ايراد کرده بود.اين در حالي است که رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام کردند، دولت اسرائيل از وزيران کابينه خواسته است از هرگونه اظهار نظر امنيتي اجتناب کنند.