«فرزاد ب» فعال می‌شود


بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران درحاشيه شانزدهمين اجلاس مجمع جهاني انرژي در دهلي نو اعلام کرد که اختلافات بين ايران وهند برسر پروژه توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» برطرف شده است.
وزير نفت پس از ديدار با «دارمندرا پرادان» همتاي هندي خود قبل از آغاز رسمي‌اين اجلاس تاکيد کرد: مسايلي که بين دو کشور در اين حوزه وجود داشت رفع شده است.
وي گفت: در ديدار با پرادان در مورد واردات نفت هند از ايران و مساله ميدان گازي «فرازد ب» بحث و گفت و گو شد. پيش از اين، مشکلاتي ميان هند و ايران در خصوص ميدان گازي فرزاد به وجود آمده بود اما اکنون اين مشکلات و اختلافات برطرف شده و دو کشور پيشرفت بسيار خوبي در زمينه توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» بدست آورده اند. وزير نفت ايران خاطر نشان کرد: هندي‌ها علاقه مند به توسعه ميدان‌هاي گازي و نفتي در ايران هستند.  زنگنه اظهارداشت که پيشنهادهاي طرف‌هاي هندي تا دو ماه آينده به ايران ارائه خواهد شد. وي در پاسخ به سوالي در خصوص موضوع اين اجلاس اظهار کرد که اين نشست در واقع يک مذاکره بين توليد کنندگان و مصرف کنندگان بزرگ انرژي در جهان است که هر دو سال برگزار مي‌شود اما امسال اين اجلاس در يک کشور بزرگ مصرف کننده انرژي يعني هند برگزار مي‌شود. کشورها در اين اجلاس به تبادل نظرات در زمينه انرژي مي‌پردازند. هند مديريت برگزاري اجلاس امسال را برعهده دارد و ما اميدواريم اين اجلاس به خوبي برگزار شود. شانزدهمين اجلاس وزيران مجمع جهاني انرژي روز چهارشنبه به ميزباني هند با همکاري چين و کره جنوبي با شرکت وزيران نفت کشورهاي عضو، رهبران حوزه صنعت و رئيسان سازمان‌هاي بين المللي کليدي براي بحث درباره آينده امنيت جهاني انرژي در دهلي نو آغاز به کار کرد.
نارندرا مودي نخست وزير هند در مراسم افتتاحيه اين اجلاس سخنراني کرد. سوشما سواراج وزير امورخارجه اين کشور نيز سخنران مراسم اختتاميه اين رويداد مهم بين المللي خواهد بود.
محورهاي مورد بحث در اين اجلاس، تغييرات بازار جهاني، سياست‌هاي انتقالي و فن آوري‌هاي جديد است که بر ثبات و آينده سرمايه گذاري و الگوهاي تجاري در بخش انرژي تاثير مي‌گذارند. ارکان مجمع بين المللي انرژي مشتمل بر اجلاس وزارتي، هيات اجرايي و دبيرخانه به همراه کميته مشاوره صنعتي و گروه حمايتي بين المللي است؛ اجلاس وزارتي مجمع، هر دو سال يک بار وهيات اجرايي آن حداقل سالي دو بار تشکيل مي‌هد. اجلاس وزارتي با دريافت گزارش جمع بندي از هيات اجرايي، تصميم‌گيري مي‌کند.
در هيات اجرايي مجمع جهاني انرژي 13 کشور عضو هستند که دو سازمان بين المللي يعني سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و آژانس بين المللي انرژي نيز به عنوان ناظر و بدون حق راي، در اين مجمع جهاني فعاليت مي‌کنند.
مجمع بين‌المللي انرژي يا آي‌اي‌اف بزرگترين محل گردهم‌آيي وزيران انرژي کشورهاست. اين مجمع از اين نظر که شرکت کنندگان آن شامل اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي و اوپک وهمچنين کشورهايي چون برزيل، چين، هند، مکزيک، روسيه و آفريقاي جنوبي مي‌شود در نوع خود بي‌همتاست. 90درصد عرضه و تقاضاي نفت و گاز جهاني در کشورهاي عضو اين مجمع انجام مي‌شود.
اين مجمع همايش‌هايي دوسالانه برگزار مي‌کند که طي آن چهارچوب مذاکرات غيررسمي‌بين کشورهاي توليدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز درباره موضوعات و مسائل تأثيرگذار برکل بازار جهاني انرژي مشخص مي‌شود.
ايران يکي از اعضاي فعال آي‌اي‌اف است و در تمامي‌نشست‌هاي اين سازمان بين المللي مشارکت فعال داشته و در سال 2003 نيز در شهر اصفهان ميزبان سومين جلسه هيات اجرايي بود.
اجلاس قبلي در سال 2016 در الجزيره پايتخت الجزاير برگزار شد.
هند به نوعي در ميدان گازي فرزاد خود را سهيم مي‌داند چون مدعي است حدود 11سال پيش اين ميدان توسط کنسرسيومي‌با مديريت اين کشور کشف شد.
مقامات اين کشور تهديد کرده بودند در صورتي که توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» به کنسوسيوم اين کشور داده نشود پالايشگاه‌هاي دولتي شامل هندوستان پتروليوم،بهارات پتروليوم،پالايشگاه و پتروشيمي‌مانگلور و شرکت هند دستور مي‌دهد خريد نفت از ايران را کاهش دهند. 
ميدان گازي «فرزاد ب» سال‌هاست چشم انتظار مذاکرات ايران و هند نشسته تا شايد اين مذاکرات به نتيجه برسد و اين ميدان هم طعم شيرين توسعه را بچشد، مذاکراتي که گويا پشت سد مباحث مالي گرفتار شده است.
قرار بود طرح جامع توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» تا پايان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما اين اتفاق محقق نشد تا اينکه در مرداد ماه سال ۱۳۸۸، منابع خبري از تصميم ايران براي مذاکره با هند درباره ميدان گازي «فرزاد ب» خبر دادند. 
اما از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندي‌ها در «فرزاد ب» قطعي شد تاکنون همچنان توسعه اين ميدان گازي، منتظر نهايي شدن مذاکرات شرکت ملي نفت ايران با يک کنسرسيوم هندي بود. مذاکره‌اي که حتي دو سال بعد از آن هم نهايي نشد و حالا وزير نفت ايران اعلام کرد که اختلافات برطرف شده است.
زنگنه: نفت ۷۰ دلاري بسيار گران است
همچنين وزير نفت ايران با بيان اينکه ۶۰ دلار، قيمت خوبي براي هر بشکه نفت است در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت ۷۰ دلاري براي هر بشکه نفت برنت بسيار بالاست؟ گفت: «بله».
به نقل از رويترز، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران گفت، 60 دلار، قيمت خوبي براي هر بشکه نفت است، زيرا بازار بايد جلوي نوسانات را بگيرد.
زنگنه که در نشست مجمع بين المللي انرژي در هند حضور يافته گفت: «من معتقدم در اين وضعيت حدود 60 دلار قيمتي مناسب براي هر بشکه نفت است.»
وي افزود: «من فکر مي‌کنم ما نبايد به صورت کوتاه مدت به بازار نگاه کنيم. بلکه وضعيت بازار در بلندمدت و ميان مدت براي ما اهميت دارد.. خيلي مهم است که توليد کنندگان و مصرف کنندگان در بازار نوسان نداشته باشند.»
اميدوارم ايران و هند بتوانند مشکل مربوط به توسعه فرزاد را در دو ماه آينده حل کنند
زنگنه افزود، اميدوارم ايران و هند بتوانند مشکل اصلي مربوط به توسعه ميدان گازي فرزاد را در طي دو ماه آينده به صورت نهايي حل کنند. در همين حال، رسانه‌هاي هندي خبر دادند ايران توافق کرده که گاز توليدي از ميدان گازي فرزاد ب را از شرکت هندي خريداري کند، امااختلافات بر سر بازگشت سرمايه شرکت‌هاي هندي همچنان به قوت خود باقي است.
ايران قبلا اعطاي حق توسعه ميدان فرزاد ب به شرکت او وي ال هند را منوط به خريد تمام گازي توليدي توسط شرکت‌هاي هندي به قيمت ال ان جي وارداتي اين کشور کرده بود. اما طرف هندي اين قيمت را گران مي‌دانست و حاضر به خريد گاز به اين قيمت از ايران نبود.