تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو


رييس کل بانک مرکزي گفت: ارز گزارشگري کشور با تصويب دولت بزودي يورو مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، ولي ا... سيف روز چهارشنبه پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درمورد تغيير ارز گزارشگري به يورو افزود: تغيير ارز گزارشگري کشور به يورو بسيار جدي است ومصوبه آن در دولت تصويب و بزودي اعلام مي‌شود.
وي تصريح کرد: تغيير ارز گزارشگري از دلار به يورو منطقي است چراکه تاثير اصلي در اقتصاد کشور دارد.
رييس کل بانک مرکزي بهمن ماه 1395 دلار را براي گزارش دهي اقتصاد ايران منطقي ندانست و يکي از اقدام‌هاي موثر در اين باره را تغيير واحد ارز گزارشگري ايران عنوان کرد. 
وي گفت از آنجا که درآمد ارزي کشور به دليل تحريم‌هاي دلاري با ارزي‌هاي ديگري از جمله يورو انجام مي‌شود، بايد ارزي را مبناي گزارش دهي قرار داد که ثبات بيشتري داشته و در تجارت خارجي ما پرکاربردتر باشد. 
اهميت اين کار در سال‌هاي 390 و 1391 بيش از پيش خود را نشان داد زيرا با اوج گيري تحريم‌ها عليه ايران به بروز نوسان‌هاي شديد و لحظه‌اي در بازار ارز آزاد منجر شد؛ از اين رو دولت تدبير و اميد يکي از سياست‌هاي خود را متناسب کردن سهم دلار از مراودات ارزي کشور با اثر آن بازارها قرار داد.
رييس کل بانک مرکزي روز گذشته نيز در جلسه علني مجلس که براي بررسي نوسانات بازار ارز کشور برگزار شد به ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: يکي از برنامه‌هاي بانک مرکزي اين است که ارز گزارشگري از دلار به يورو تبديل شود که رهبر انقلاب نيز از اين کار استقبال کردند.
وي افزود: امروز دلار نقشي در تجارت خارجي ما ندارد و در حال حذف شدن است و يورو در آينده به ارز گزارشگري ايران در آينده تبديل مي‌شود؛ البته مقدماتي دارد که در حال آماده سازي آن هستيم.
آثار تصميمات ارزي در اقتصاد مثبت است
رييس کل بانک مرکزي همچنين در پاسخ به سوالي درمورد آثار تصميم دولت در بازار ارز در اولين روز اظهارداشت:
آثار مثبتي را در زمينه‌هاي مختلفي شاهد بوديم البته خيلي زود است که ما نسبت به اين طرح نظر قطعي بدهيم و بخواهيم آثار مثبت آن را به طور کامل تحليل کنيم.
سيف ادامه داد: اما خبرها و اطلاعات جسته و گريخته‌اي که به ما مي‌رسد، نشان مي‌دهد که اقدام بسيار موثر و اثر بخشي در اقتصاد انجام داده‌ايم که آثار مقطعي و بلند مدت دارد.
وي در تشريح تاثيرات بلند مدت تصميم اخير دولت درباره بازار ارز خاطرنشان کرد: اين اقدام باعث مجهز شدن کشور و حاکميت بر بازار اقتصادي کشور و جلوگيري از ضربه پذير بودن اقتصاد ايران است. رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: با توجه به توطئه‌هايي که ممکن است درمورد نظام شکل بگيرد، اين امکان ايجاد شده که ديگر التهاب آفريني و فضاسازي با استحکام لازم در بخش مالي کشور وجود نداشته باشد و نمي‌توان حرکاتي که باعث دلهره و نگراني مي‌شود در کشور ايجاد کرد. 
سيف با بيان اين که درآمدهاي ارزي کشور به خوبي کفاف تمامي‌نيازهاي وارداتي کالا و خدمات کشور را مي‌دهد، يادآور شد: به هيچ وجه تزلزلي از اين بابت وجود ندارد و بارها گفته شده که اين نوسانات ارزي عامل اقتصادي ندارد و بيشتر عوامل غير اقتصادي است و خوشبختانه با اين تصميم، تحت کنترل قرار گرفت.  وي با تاکيد براين که عوامل غير اقتصادي ديگر نمي‌تواند آن اثر و شدت تأثير را داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسئولين اقتصادي به خوبي امکان اين را يافته‌اند که اقتصاد کشور را به درستي هدايت و با استحکام به سمت اهداف خود هدايت کنند.  وي يکي از ويژگي‌هاي اين مدل جديد که در حال انجام است را شفاف سازي دانست و گفت: اقتضاي امروز در بازارهاي مالي اين است که بايد شفاف سازي شود و مقررات مالي مربوط به مبارزه با پولشويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم بتواند در بخش بخش مالي و بخصوص مبادلات مالي رعايت شود و اين اقدام در حقيقت براي ما هم اين امکان ايجاد کرده که بتوانيم تبادلات را در کشور با شفافيت انجام دهيم. 
رييس کل بانک مرکزي با بيان اين که درآمد ارزي کشور اعم از درآمد ناشي از صادرات نفت و کالاهاي غير نفتي را، سرمايه‌اي ملي است، خاطرنشان کرد: بايد دقت کنيم که اين ارز را به درستي به امور داراي اولويت بالاتر تخصيص دهيم و براي اين کار نياز به ابزار داريم و اين مدل، چنين ابزاري را به ما داده و ما مي‌توانيم تشخيص دهيم که چه نيازي ضروري و چه نيازي غيرضروري است.  وي انتقال سرمايه را بحثي جدّي ارزيابي کرد و افزود: تخصيص ارز به کالاهايي که در تأمين مواد آن، اشکالات اساسي وجود دارد، مواردي است که بانک مرکزي در آينده مي‌تواند با دقت نظر کامل و با همکاري دستگاه‌ها ذيربط، اين تخصيص را به نحو مؤثرتر و اثربخش تر انجام دهد. 
وي درمورد تامين ارز مورد نياز فعالان اقتصادي و صنعتي نيز گفت:آيين نامه‌ها و ضوابط مورد نياز در جلسه هيات دولت تصويب شد و بخشي ديگر نيز نيازمند هماهنگي و تاييد ميان دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزي، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد است که در جلسات دو روز آينده اين هماهنگي‌ها انجام مي‌شود. بخشي از اقدامات نيز مربوط به خود بانک مرکزي است. 
رييس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: به طور مثال شب گذشته چند آيين‌نامه درباره تامين ارز دانشجويي و دارويي يا ارز تامين خدمات مسافري تهيه و منتشر شد. هماهنگي بخشنامه ارز مسافري نيز با مبادي خروجي کشور انجام و ابلاغ شده است.
حباب قيمت سکه تا دو روز آينده شکسته مي‌شود
سيف از ديگر موارد مورد بررسي در اين جلسه را زمان بندي فروش سکه عنوان کرد و ادامه داد: در اين زمينه تنوع بيشتري ايجاد کرده‌ايم و معتقديم در چند روز آينده قيمت سکه نيز از قيمت دلار چهار هزار و 200 توماني تبعيت مي‌کند. 
رييس کل بانک مرکزي در پاسخ به انتقاد برخي درباره دير اقدام کردن دولت براي تک نرخي کردن ارز يادآور شد: اين اقدام تنها تک نرخي کردن ارز نيست بلکه دولت ابزار لازم را در اختيار بگيرد تا بتواند بخش مالي اقتصاد را استحکام دهد تا از التهاب آفرين‌ها جلوگيري کند. سيف ادامه داد: اين تاثيرات بيشتر از التهابات بازار بود که توسط اقداماتي که دشمن با کمترين هزينه براي خود و بيشترين هزينه براي ما ايجاد کرده بود، به وجود آمده است.  وي خاطرنشان کرد: اينگونه اقدامات بيشتر براي تجهيز دولت با توجه به شرايطي اتخاذ مي‌شود و اگر در آينده اين اتفاقات رخ دهد، بتوانيم با آن مواجه شويم.  رييس کل بانک مرکزي همچنين درباره ابزارهاي دولت براي پيشبرد تصميم جديد ارزي در کشور اظهار داشت: همکاران در بانک مرکزي سامانه‌اي را طراحي کردند که بتوان تمامي‌اقدامات ارزي را رصد کرد بخصوص در وروودي‌هاي ارز به کشور و خروجي‌ها و اين امکان را مي‌دهد که به پارامترهايي که بايد ارز تخصيص يابد، اشراف داشته باشيم.  وي خاطرنشان کرد: ما دشمناني در خارج از کشور داريم و بايد خود را تجهيز کنيم تا فعاليت‌هاي آنها را بلا اثر کند، مدل جديد مي‌تواند مقاومت بيشتري ايجاد کند.