زیتونی؛ رنگی برای تمام فصول

اهالیِ هنر، به ویژه آن‌ها که با رنگ سر و کار دارند، با شرکت طراحی و تولید رنگِ «پنتون» آشنا هستند. پنتون، شرکتی آمریکایی با بیش از 50 سال سابقه در زمینه فناوری رنگ است که به واسطه تجربه و نوآوری‌هایش در صنعت رنگ، به شکل غیرمستقیم، رهبریِ بازار رنگ جهان را به عهده دارد و چندسالی است با هدف پررنگ کردنِ وجهه اجتماعی‌اش، ابتدای هر سالِ میلادی، با مشورت گرفتن از هنرمندان، جامعه‌شناسان، طراحان مد و دکوراسیون، رنگ هر سال را اعلام می‌کند. به این معنی که فلان رنگ، با سنجش پارامترهای گوناگونِ روان شناسی و جامعه‌شناسی و اقتصادی، پرطرفدارترین و پرکاربردترین رنگ امسال خواهد بود و اتفاقا رنگ سال 2018 را هم «بنفش ارغوانی»، اعلام و انتخاب کرده است. اما اتفاق خوب و موثــری که امسال در کشورمان، در حوزه رنگ مد و پوشاک و دکوراسیون داخلی افتاد، این بود که رنگی متناسب با اقلیم و فرهنگ و رنگ‌پوست و شرایط اجتماعیِ ایرانی‌ها به عنوان رنگ سال، اعلام و انتخاب شد. حمیدقبادی، دبیر کارگروه سامان دهی مد و لباس کشورمان، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «پیشنهاد امسالِ ما به طراحان لباسی که در جشنواره طراحی مد و لباس فجر شرکت داشتند، استفاده از پارچه با رنگ «زیتونی»، برای دوخت لباس بود که نتیجه بسیار خوبی حاصل شد. براساس نظرات کارشناسان، زیتونی یکی از رنگ‌هایی است که در پوشاک اقلیم‌های گوناگون ایران دیده می‌شود و می‌توان از آن برای نمونه‌های عمومی استفاده کرد. از طرفی زیتونی، قابلیت ترکیب با بسیاری از رنگ‌ها در حوزه مد و لباس را دارد. به همین دلیل، امسال این رنگ را زیاد پشت ویترین لباس‌فروشی ها خواهید دید و رنگِ سال 97 ایران، زیتونی است.» با این مقدمه، پرونده امروز زندگی‌سلام هم به سیر تا پیاز این رنگِ زیبا و چشم‌نواز اختصاص دارد. با ما باشید.
 
 ردپای سبز زیتونی در ایران باستان
در ایران باستان، رنگ‌ها غیر از وجه زیبایی‎شناسانه، قومیت، شخصیت و منزلت اجتماعی افراد را هم نشان می‎دادند. رنگ‎ها بسته به این‎که در لباس چه کسانی استفاده می شوند، معنا و مفهوم خاصی پیدا می‎کردند و حتی تبدیل به نماد می‎شدند. برای مثال در زمان ایلامیان، بنفش و آبی تیره رنگ‌های سلطنتی به شمار می‌رفتند و قهوه‌ای‌رنگ ویژه سوگواری بود. به همین دلیل، در هر دوره‎ تاریخی، یک‎سری از رنگ‎ها -به دلیل اختصاص به طبقه‎ای معین- بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفته‎اند. سبز زیتونی، در کنار ارغوانی، سفید، قهوه‎ای و آبی آسمانی از رنگ‎های مورد علاقه هخامنشیان بوده‎است. بعد از هخامنشیان، زیتونی تا مدت‎ها کمتر مورد استفاده قرار گرفت؛ به‎ویژه در دوران اسلامی که رنگ‎ها به‌عنوان نمادی از یک واقعه تاریخی به شمار می‌رفته‎اند. زیتونی اما دوباره به میدان برمی‎گردد. در دوران ایلخانیان استفاده از رنگ‌های تند و گرم مثل روناسی، قهوه‌ای و سبز زیتونی شدت بیشتری پیدا می‎کند. مردانِ آن دوره، لباس‌های سفید و الوان با کفش‌های پارچه‌ای گل‌دار می‌پوشیدند. لباس زنان هم گل‌دار و رنگارنگ بود و چادر سفید سر می‌کردند.
 


 از روان شناسی رنگ سال، بیشتر بدانیم
*زیتونی دقیقا چه رنگی است و چه تاثیری بر روانِ ما دارد؟
در چرخه رنگ، زیتونی از ترکیب رنگ زردِ خالص با اندکی مشکی شکل می‌گیرد. به زبان ساده، زیتونی دقیقا همان رنگِ میــوه زیتون است. می دانستید محیطی که در آن زندگی می کنید، روی احساسات و وضعیت ذهنی شما تاثیر می گذارد؟ تا به حال توجه کرده اید که بعضی مکان ها شما را خشمگین می کنند اما بعضی مکان ها آرامش می دهند؟ یکی از مهم ترین عوامل ایجاد چنین اتفاقاتی، تاثیر رنگ های محیط بر ذهن است. در تحقیقات روان شناسی ثابت شده رنگ ها در ارتباط با احساس فرد هستند و روی وضعیت جسمی و ذهنی انسان تاثیر می گذارند.
* ویژگی‌های کلی طیف رنگ سبز
انسان های آرام، خونسرد و درون گرا، طیف رنگ سبز را بسیار دوست دارند. از این رو در رنگ درمانی برای انسان هایی که به راحتی احساساتشان غلیان می کند و سودایی مزاجند، رنگ سبز به کار برده می شود تا به آنان کمک کند نیروهای کنترل نشده خود را بهتر مهار کنند. دیدن این رنگ، فعالیت های بدن را هماهنگ و متعادل می کند.
* دلایل روان‌شناسانه علاقه‌مندی به زیتونی
علاقه‌مندی به سبز زیتونی، گاهی نشانه احساس ناکامی و آسیبی است که فرد از اطراف خورده است. با این حال، این رنگ فقط جنبه منفی ندارد. علاقه مندی و استفاده از این رنگ در پوشش یا دکوراسیون خانه یک فرد، نشان دهنده قدرت بالای یک شخص در تحمل مشکلات، درس گرفتن از آن ها و تلاش برای انسانی بهتر شدن هم هست.
* تاثیر رنگ زیتونی بر حال و هوای ما
پوشیدن لباس های سبز زیتونی یا قرار گرفتن در محیط سبز زیتونی به توانایی حافظه کمک می کند. با این حال، زیاده روی در استفاده از آن می تواند فراموشی خاطرات تلخ را با مشکل روبه رو کند و در نتیجه، فرد نتواند به افکار پرتنش خود آرامش دهد. رنگ‌درمان‌گران معتقدند سبز زیتونی با عملکرد غده تیموس، شش های پایینی، قفسه سینه و شانه ها مرتبط است و از نور سبز به عنوان دارویی برای مبارزه با خستگی شدید استفاده می کنند. گفته می شود سبز زیتونی می تواند از شدت بیماری «کلاستروفوبی» (ترس از قرارگرفتن در محیط های سربسته) بکاهد و فرد را آرام کنــد.
 
راهنمای سِت کردن زیتونی با بقیه رنگ‌ها
به طور کلی باید بدانیم طیف سبز شامل زیتونی، رنگ سردی است که نماد طبیعت است و از پرطرفدارترین رنگ ها در جهان به حساب می آید. همچنین سبز، رنگ اسکناس است و لباس سبز تیره، حسی از قدرت و ثروت را به دیگران منتقل می کند. انتخاب رنگ سبز برای پوشش، معمولا نشان دهنده آن است که صاحبش، شخصیتی قوی و با اراده دارد. بد نیست بدانید قابلیت جالب زیتونی، این است که می‌تواند در کنار رنگ‌های زیادی مثل سفید، زرد، اُخرایی، آلبالویی و... بنشیند و زیبا و جذاب به نظر بیاید.
* زیتونی را با مشکی ست کنید
رنگ زیتونی، احساسی از بزرگی و قدرت را به افراد منتقل می کند و رنگی مناسب پوشاک مردانه و لباس های رسمی مثل کت و شلوار است که اگر با پیراهن و زیورآلات (اکسسوری) مشکی همراه شود، ترکیب جذاب و چشم‌نوازی حاصل می‌شود. برعکسِ این ست هم، به معنی استفاده از لوازم جانبی زیتونی مانند گردنبند یا کیف و کفش به همراه لباس مشکی، جلوه زیادی دارد.
* زیتونی را با کِرِمی، خامه‌ای یا نخودی ست کنید
امتحان پس‌داده ترین ترکیب دنیا، ترکیب رنگ تیره و روشن است و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ست کردن با زیتونی که رنگِ غنی و تیره‌ای است، رنگ‌های روشنی مثل کرم و خامه ای است. پیراهن کرم با شلوار کتان زیتونی برای آقایان و مانتوی زیتونی با شال و شلوار کرم برای خانم‌ها، یک ست شیک و زیباست.
* طیف رنگ پیشنهادی برای ترکیب با زیتونی
از آن جا که مجموعه ای از رنگ های سرد در کنار هم ممکن است احساسی منفی منتقل کند، استفاده از رنگ های گرم در کنار آن ها راه حل مناسبی برای ایجاد تعادل است. اما با توجه به این که رنگ سبز، طیف بسیار متنوعی دارد، هر سبزِ خاص از جمله زیتونی، نیاز به رنگ‌هایی خاص در کنار خود دارد. علاوه بر رنگ‌هایی که در مطلب گفته و مرور شد، سبز زیتونی را با طیف رنگی که مناسب ست کردن است، می‌توانید در تصویر ببینید.
 
 زیتونی، مناسبِ چه رنگ پوست‌هایی است؟
حتما برای تان پیش آمده که لباسی با رنگ خاص بپوشید و آن رنگ، جلوه و جلای خاصی به چهره و چشمان تان بدهد اما با لباس دیگر و رنگ دیگری، چهره تان بیمار و رنگ پریده به نظر برسد. به احتمال زیاد اولی کاملا با رنگ و ته‌مایه پوستتان هماهنگ بوده و دومی هماهنگی خوبی با پوستتان نداشته است. در مد و زیبایی، اصطلاح مهم و کاربردی و رایجی درباره  پوست صورت وجود دارد به نام «ته مایه سرد» و «ته مایه گرم» که با جذاب و زیبا به نظر رسیدن مان، ارتباط مستقیم دارد. برای استفاده از این دانش و انتخاب مناسب ترین رنگ ها برای قرارگرفتن در کنار پوستمان، قدم اول کشف رنگ سطحی پوست (رنگی که به عقیده تان مشابه رنگ پوستتان است) مانند عاجی، گندمی،برنزه، سبزه و... است. ته مایه پوست، رنگ زیر سطح پوستتان است که روش‎هایی برای تشخیص آن وجود دارد، که در ادامه به چند روش تشخیص سریع، اشاره می شود.   اگر پوستتان سریع برنزه می‎شود و نمی‎سوزد، سطح ملانین (رنگدانه‌ای که به پوست رنگ می‌دهد) پوستتان بالاست و به احتمال زیاد ته‌مایه پوست‌تان زرد   است. قطعا زیتونی که رو به تیرگی دارد و سبزی بیشتری در آن موج می‎زند، برای این افراد مناسب‎ است.  آن هایی که پوست شان خیلی کم برنزه می‌شود یا اصلا رنگ نمی‌گیرد، به طرز قابل توجهی سطح ملانین پایینی دارند که نشان‎دهنده ته‌مایه صورتی، قرمز مایل به آبی یا گلگونی سردتری است. پوست گلگون دارای نشانه‌های واضح سرخی است یا به سرعت سرخ می‌شود. برای این افراد، زیتونی که شاملِ میزانِ بیشتری رنگ زرد است، از همه طیف‎ها مناسب‌تر است.  طیف‎های تیره‏تر سبز زیتونی همچنین برای افراد چاقی که از پوشیدن رنگ‌های تیره مثل مشکی و سرمه‌ای خسته شده‌اند هم بسیار مناسب است و طیف‎های روشن تر برای افرادی که از لاغری رنج می برند، قطعا گزینه مناسبی خواهد بود.
 
 چگونه خانه‌ای با ترکیب‌رنگ زیتونی بچینیم؟
استفاده از رنگ زیتونی در دکوراسیون خانه، نیاز به ملاحظات ویژه ای دارد. در صورتی که می خواهید از این رنگ در دکوراسیون خانه‌تان بهره ببرید، در ادامه توصیه هایی خواندنی با توجه به موقعیت مکانی که می خواهید از این رنگ استفاده کنید، داریم.
* دیوارها/ زیتونی، رنگ خوبی برای دیوارها یا یک دیوار خانه است. برای بخشیدن جلوه بیشتر به این رنگ، می توانید بر روی دیوار زیتونی تابلوها و بشقاب های سفید با گل های سبز تیره یا یک آینه با قاب قهوه ای‌طلایی نصب کنید. دیوار زیتونی با طاقچه و مجسمه و گلدان‌های تک رنگ به رنگ زرد و اُخرایی، برای اتاق ناهارخوری، انتخاب مناسبی است.
* اتاق خواب/ برای داشتن رنگ سبز زیتونی در اتاق خواب، می توانید دیوارها را به رنگ سفید چرک درآورید و از تخت چوبی با روتختی و ملحفه زیتونی استفاده کنید. پرده‌های حریر زیتونی هم، می‌تواند سکوت و آرامش خوبی به فضای اتاق خوابتان ببخشد.
* نشیمن/ برای استفاده از این رنگ در دکور نشیمن، می‌توانید رنگ کاناپه ها را زیتونی انتخاب کنید. اگر رنگ چوبِ مبل و کاناپه و میزتان سفید است، زیتونی حسابی به چشم می آید و می‌درخشد. استفاده از کوسن و رومیزی های کرمی و اُخرایی، می‌تواند این ترکیب را جذاب‌تر کند. برای کامل‌تر شدن دکوراسیون تان بد نیست از آینه های کوچک و بزرگ روی دیوارها استفاده کنید.
* اتاق مطالعه/ رنگ زیتونی یکی از رنگ هایی است که باعث ایجاد آرامش و تمرکز در اشخاص می شود. به همین دلیل استفاده از آن برای دیوار یا کتابخانه اتاق مطالعه، یک پیشنهاد بسیار عالی است.
* ورودی خانه/ اگر می خواهید مسیر ورودی خانه تان پرنور و بزرگ و دلباز به نظر برسد، استفاده از یک کاغذدیــواری سفید با طرح‌های زیتونی، انتخاب بسیار مناسبی است. استفاده از گلدان‌هایی با برگ‌های تیره بر روی جاکفشی و کنار در ورودی، این زیبایی را دوچندان می‌کند.
 
یک رنگ برای تمام سنین
کودکان، به ویژه پسربچه‌ها
هرچقدر دست پدر و مادرها در رنگی‌رنگی کردنِ پوشش دختربچه‌ها باز است، معمولا پسربچه‌ها، تحت‌تاثیر دوستان و همکلاسی ها‌، در استفاده از رنگ‌های شاد مقاومت می‌کنند. زیتونی اما رنگِ محبوب بیشتر پسرها، برای کاپشن، کلاه، کفش و شلوار است. رنگی که هم جیغ و دخترانه نیست و هم، تیره و کدر به حساب نمی‌آید.
 
 
خانم‌ها و آقایان
حُسن رنگ زیتونی، همین است که محدود به سن و سالِ خاص و اندامِ خاص و حتی خط‌کشی‌هایی مثل رسمی و اسپرت نمی‌شود و همان‌طور که در تصویر می‌بینید، می‌توان برای تکه‌های مختلف پوشش و زیورآلات (اکسسوری) زنانه و مردانه، از آن بهره برد.
 
منبع: وب‎سایت متن زندگی  -    باشگاه خبرنگاران  -   دیجی استایل  -   چیدانه